Učí na TikToku mladé, jak zacházet s penězi. Banky nás berou vážně, říkají a ohlašují miliony od Googlu

Projekt Nekrachni je určený pro mladé a na mladých taky stojí, s fungováním v něm totiž pomáhají náctiletí. Nyní získali grant skoro 15 milionů.

Iva BrejlováIva Brejlová

nekrachni

Foto: Nekrachni

Úzký tým Nekrachni včetně zakladatelů Marie Šimůnkové a Jakuba Rychlého

0Zobrazit komentáře

Když Jakub Rychlý a Maria Šimůnková zakládali projekt s cílem zlepšit finanční gramotnost u zhruba šestnáctiletých lidí, sami byli jen o dva roky starší, ale nebyli žádnými začátečníky. Věděli, do čeho jdou, a jejich Nekrachni mělo jasný cíl: vysílat na sociálních sítích včetně TikToku, ale taky zaujmout rodiče. Projektu se dařilo a nyní si otevřel cestu do své budoucnosti, když si získal také Google.org, filantropickou odnož Googlu. Ta mu poslala 600 tisíc eur, tedy zhruba 14,6 milionu korun ze svého grantu.

„Tuto spolupráci vnímáme jako skutečný game changer pro náš projekt,“ říká Šimůnková, CEO společnosti Nekrachni. Grant o celkovém objemu 50 milionů korun Google rozdělil mezi pět různých projektů na období následujících tří let. Pro mladou organizaci to znamená, že se jí rozpočet zásadně zvyšuje. Letos hospodařila s 2,5 miliony korun, příští rok tak rozpočet skokově vzroste na zhruba 7,5 milionu.

A stejně tak se zvětší i dosah. Nekrachni učí mladé lidi hospodařit s penězi a pomáhá jim orientovat se ve finančních otázkách. Jeho cílem je připravit mladé na „každodenní výzvy života“ v oblasti, jako je sestavování si vlastního rozpočtu a dennodenní hospodaření. Také je chce seznámit s možnostmi, jak řešit peníze v podnikání.

Soustředí se především na žáky základních a středních škol. Cílem je oslovovat takzvané mladé dospělé, lidi mezi patnácti a dvaadvaceti lety, tedy obecně skupinu, jíž se říká Generace Z. Důležité ovšem je, že jde o komunikaci od stejně smýšlejících lidí – také od Generace Z. Což přináší jiný způsob výkladu, než na jaký se obdobné projekty obvykle soustředí.

Nekrachni mezi mladé vypustilo aplikaci. Oslovuje je na sociálních sítích a soustředí se na TikTok. Využívá při tom gamifikace i velmi rychlého stylu komunikace. „Je to naše klíčová výhoda. Děláme to od nás pro nás, a proto rosteme,“ vysvětloval už dříve pro CzechCrunch Rychlý. 

To bylo v únoru, kdy se Nekrachni chlubilo tisícovkami sledujících a dosahem v řádech desetitisíců. Teď už se jeho zprávy dostanou ke stovce tisíc lidí měsíčně, říká zakladatel. Což znamená, že se za necelý rok dosah zdvojnásobil.

rychlý

Foto: Nekrachni

Jakub Rychlý, COO projektu Nekrachni

V Nekrachni se během té doby rozšířil tým. V nejužším jádru se všichni oproti dřívějším zvyklostem věnují projektu na plný úvazek (i když někdy vedle toho stále studují). Vývojový tým tvoří deset lidí s různými úvazky, další jsou zaměstnaní v marketingu, se kterým pomáhají i dobrovolníci. Celkově dobrovolnická komunita čítá desítky lidí.

A s tím, jak komunikovat s mladými, radí i takzvaný Youth Board. Orgán, který zakladatelé Nekrachni po ani ne dvou letech fungování společnosti vytvořili s tím, že už je jim dvacet let a cílové skupině tolik nerozumějí, a tak si nechají poradit od mladších. „Funguje skvěle. Motivací pro některé jeho členy je to, že se sami o financích chtějí naučit. O sebevzdělání je mezi mladými velký zájem,“ říká Rychlý.

Bankám tato generace utíká

Není ale všechno jen o mladých. S tím, jak projekt povyrostl, taky o něco stoupl věkový průměr týmu jeho tvůrců. „Chápeme, že na některé činnosti potřebujeme seniornější sílu,“ říká Rychlý. A tak oba zakladatelé ve svých dvaceti zaměstnávají jako externí poradce odborníky z bank. „Poslouchají nás a berou nás vážně. Uvědomují si, že tato generace jim nějak utíká a že oni už některým věcem s ní spojeným nerozumí,“ dodává.

Peníze, se kterými zakladatelé vybudovali Nekrachni, pocházejí z dlouhodobých spoluprací. Pomáhá jim Nadace České spořitelny a Nadace Lilie & Karla Janečkových, získávají finance z různých grantových programů krajů či obcí a účastní se inkubátoru Nadace Vodafone. A s dalšími subjekty se má spolupráce teprve rozběhnout.

Nadační peníze ovšem znamenají příjem ve vlnách a je náročnější s nimi dlouhodobě plánovat, přiznává Rychlý. Jen lehce pomohly placené workshopy, které Nekrachni začalo pořádat pro firmy a jejich zaměstnance. Téma? Jak se bavit se svými dětmi – tedy Generací Z – o penězích.

Grant Googlu má ale vytvořit v Nekrachni dosud nevídaný finanční polštář. Kromě peněz firma věnuje šest měsíců pro bono podpory svého týmu odborníků v rámci programu Fellowship, který Google v Česku nasazuje vůbec poprvé. Tím pomůže Nekrachni vytvořit personalizované výukové prostředí a také uspořádat plánovaný hackathon.

A pomůže i s dlouhodobějším snem, kterým je posunout projekt za hranice Česka. „Máme představu a dlouhodobé plány. Věříme, že náš projekt by mohl trošku změnit pohled na digitální vzdělávání. Ale jsme teprve na začátku, zatím jsou to spíš sny,“ usmívá se Rychlý.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina