Klub českých miliardářů má nového člena: umanutého výrobce dronů, které brání Ukrajinu i plynovody

Ladislav Semetkovský založil společnost Primoco UAV v roce 2015. Loni jeho firma překonala půlmiliardové tržby a dosáhla rekordního zisku.

Luboš KrečLuboš Kreč

semetkovsky_-min

Foto: Primoco UAV

Ladislav Semetkovský, zakladatel společnosti Primoco UAV

0Zobrazit komentáře

Válečné konflikty, které se v posledních dvou letech rozhořely v Evropě a jejím okolí, a celkově nejistá bezpečnostní situace ve světě ženou vzhůru výkony českého výrobce velkých dronů Primoco. Společnost loni zšestinásobila tržby a zosminásobila hrubý zisk. I pro letošní rok očekává dramatický růst svých ekonomických čísel.

Ladislav Semetkovský, ředitel, zakladatel a majoritní akcionář, vzal svou firmu Primoco koncem roku 2018 na akciový trh Start pražské burzy, který je určený pro menší společnosti. Tehdy byl se svým plánem stát se předním hráčem ve vývoji a výrobě autonomních letounů trochu přehlíženou a někdy i vysmívanou postavou.

Od té doby akcie Primoca vyrostly o 264 procent, aktuálně se jedna obchoduje za 910 korun a tržní valuace firmy odpovídá částce 4,3 miliardy korun. A jelikož si Semetkovský ve firmě udržuje podíl zhruba 58 procent, lze jej zařadit mezi české miliardáře s jměním převyšujícím dvě miliardy korun.

Nutno ale podotknout, že pohled na graf s vývojem hodnoty akcií ukazuje, že růst začal na počátku roku 2022 – tedy po ruské invazi na Ukrajinu. „Roli v nárůstu poptávky po špičkových bezpilotních strojích hraje bezesporu válečný konflikt na Ukrajině, ale též geopolitické nejistoty v dalších oblastech. Výdaje na obranu se rozhodla navýšit řada evropských států a nejen jich,“ říká Semetkovský.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A dodává: „Svůj dříve leckdy skeptický postoj vůči bezpilotním systémům rychle přehodnocují i ti, kteří si dosud plně neuvědomovali jejich nezastupitelnou roli ve vybavení armád, ale i dalších bezpečnostních složek.“ Jde o to, že hlavně konflikt na Ukrajině a způsob, jakým tamní armáda i ruští agresoři využívají bezpilotní prostředky, definitivně ukázaly armádní potenciál dronů.

Loni dodalo Primoco zákazníkům 33 svých letounů s označením One 150, část z nich byla bojových. „Celkem jsme od založení Primoco UAV vyrobili již přes 150 strojů, jež jsou denně v provozu na mnoha různých místech planety,“ vysvětluje zakladatel společnosti, jejíž drony nejen válčí, ale také třeba hlídají plynovody. Letoun Primoco One 150 vydrží ve vzduchu 15 hodin a unese až 30 kilogramů zatížení.

Více než tři desítky dodaných strojů představují trojnásobný nárůst výrobních kapacit, ale v řeči peněz je to růst mnohem větší – tržby meziročně poskočily ze 103 na 598 milionů a hrubý zisk před daněmi a odpisy, takzvaná EBITDA, vyrostl z 30 na 241 milionů. Čistý profit byl 190 milionů korun.

primocouav-26-min

Foto: Primoco UAV

One 150 dnes létá v Asii, Africe, na Blízkém východě a v Evropě. Brzy poletí i v Jižní Americe

Pro rok 2024 předpokládá Semetkovský další výrazný posun pro Primoco. Kromě toho se ale chystá i na velkou investici – společnost plánuje u Písku rekonstruovat letiště. „Pokračuje příprava projektové dokumentace pro revitalizaci areálu letiště Písek-Krašovice. Projekt kromě nové montážní haly zahrnuje rovněž výstavbu řídicího střediska pro provoz letounů Primoco UAV po celém světě, moderní výcvikové centrum pilotů či výzkumné oddělení pro vývoj a testování nových technologií,“ napsal podnikatel akcionářům ve své zprávě za minulý rok.

Celková investice do letiště činí zhruba 750 milionů korun, Primoco očekává zahájení řízení o udělení stavebního povolení už letos, samotná výstavba by měla následovat v roce 2026. „Od roku 2027 očekáváme postupný přechod Primoco UAV do nových prostor a navýšení celkové kapacity dodávek až na 250 strojů ročně, tedy na více než trojnásobek současného stavu,“ říká šéf firmy.

Wolt má v Česku nového šéfa. Chce ještě více do regionů a nabízí i dovoz z Albertu, Tesca či Penny

Tomáš Beniak dosud šéfoval Woltu na Slovensku, nově přebírá také Česko a chce posilovat pozici rozvážkové služby ve všech oblastech.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

beniak-wolt2

Foto: Wolt

Tomáš Beniak, šéf Woltu pro Česko a Slovensko

0Zobrazit komentáře

Nejvíce je spojován s doručováním oběda či večeře, což je činnost, se kterou Wolt začínal a stále tvoří gró jeho služeb. Dnes už ale také doručuje ze supermarketů, provozuje vlastní síť obchodů s potravinami a spotřebním zbožím a jeho kurýry mohou využívat i e-shopy pro distribuci vlastních objednávek. Pro letošní rok má u nás původem finská firma, která působí včetně Česka na devětadvaceti světových trzích, v plánu ještě více posílit svou pozici v regionech a také ve službách pro zákazníky. A pomůže jí v tom nový šéf Tomáš Beniak, který dosud řídil slovenskou pobočku. Nově povede obě země.

V čele českého Woltu nahrazuje vystudovaný filozof Jana Foreta, který se stal loni v srpnu výkonným ředitelem společnosti Invia. Ve Woltu strávil necelých pět let, zpočátku jako generální ředitel šéfoval českému i slovenskému trhu, poslední dva roky se soustředil hlavně na Česko. Na Slovensku řídil rozvoj rozvážkové služby Tomáš Beniak a za jeho působení se Wolt rozšířil ze čtyř do téměř sedmdesáti měst po celé zemi, přičemž v šestnácti z nich rozváží vedle obědů také potraviny a další zboží, a to jak z vlastního obchodu Wolt Market, tak ze supermarketů Billa, Tesco nebo Coop Jednota.

Největšího hráče na trhu teď chce z Woltu udělat Beniak také v Česku. U nás je aktuálně tato služba dostupná v šestatřiceti městech a pro letošní rok se chce rozšířit do dalších desítek menších i větších měst. „Expanze do dalších regionů je samozřejmě logickým krokem k tomu, jak se dostat k co nejvíce zákazníkům,“ říká Tomáš Beniak, podle kterého dnes patří Wolt k předním rozvážkovým službám v Praze a Brně a chce posílit také v krajských městech, aby se ideálně do roka stal celkovou jedničkou na trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největším hráčem je v Česku dlouhodobě Foodora, která se do loňska jmenovala Dáme jídlo a patří do německé skupiny Delivery Hero. Ve 170 obcích spolupracuje se zhruba sedmi tisíci partnery a podle svého vyjádření pokrývá přes šedesát procent populace. Stejně jako Wolt také Foodora rozvíjí vlastní síť „online večerek“ (Wolt Market, respektive Foodora Market) nebo službu pro expresní doručení zboží nabízenou e-shopům.

Vlastní obchody naopak předloni zavřel konkurenční Bolt, který nicméně i nadále rozváží obědy a další zboží, a to ze zhruba 1 500 restaurací a obchodů v Praze, Brně, Plzni, Ostravě, Olomouci, Hradci Králové a Českých Budějovicích. Právě rozvoj retailu a doručování zboží všeho druhu je pro Wolt pro letošní rok taktéž prioritou. Vedle vlastní sítě obchodů v Česku rozjel spolupráci se supermarkety Albert, Tesco a Penny a sítí Delmart, ze kterých jeho kurýři doručují.

„Pro dosažení lepší pozice na trhu je naprosto klíčové, abychom posílili nabídku, kterou najde náš zákazník v aplikaci. A nejde jen o skvělý výběr jídel, ale taky o další produkty. Snažíme se ve Woltu vytvořit největší obchodní dům v kapse, součástí kterého musí být tento rok skvělá nabídka potravin, a to ve všech velkých městech,“ vysvětluje Beniak.