Kolik jste za minulý týden vyhodili kelímků od kávy? CupClub chce zajistit, aby to nebyl ani jeden
Káva je droga, dost možná nejrozšířenější droga na světě. Obrovská část světové populace ji konzumuje minimálně jednou denně a velká část z těchto dávek je distribuována prostřednictvím jednorázových kelímků. Jen letos se jich má vyrobit 600 miliard a ne, většinu z nich nejde recyklovat. Takový systém by se měl rozhodně změnit a Safia Qureshi si myslí, že má se službou CupClub dobrý způsob, jak to provést.
Safia Qureshi byla tři roky hlavní architektkou studia Sheppard Robson, které ve Velké Británii patří k nejvíce inovativním v oblasti udržitelné architektury. Touha zvýšit dopad svojí práce na veřejný prostor a každodenní životy mnoha lidí ji ale spolu s jejím kolegou Maxwellem Mutandou vedla k založení firmy Studio [D] Tale.
„Největší motivací pro opuštění architektury pro mě byla možnost navrhovat věci, které může používat mnoho různých lidí spíše než jen jedna specifická bohatá socioekonomická třída,“ vysvětluje Qureshi pro magazín Fast Company.
Studio [D] Tale při svých designových projektech využívá myšlení architektů, kteří musí vždy hledět daleko do budoucna. Zároveň ale samo aktivně hledá oblasti zájmu a problémy k řešení. Jeden takový objevili u každodenní banality, jakou je kelímek na kávu.
U něj se předpokládá jen jedno použití a přitom je zkonstruován pro určitou úroveň odolnosti, takže kombinuje papír a tenkou vrstvu plastu. Kombinace materiálů na takové úrovni je z hlediska recyklačních procesů nerozdělitelná a stovky milionů kelímků tak končí na skládkách.
„Kdykoliv zkombinujete materiály, je skoro nemožné je rozdělit a recyklovat. Proto je zásadní pracovat s jednotlivými materiály,“ říká Qureshi.
Základní ideou reagující na tento stav je proměna lineárního proudu odpadu na kruh, tedy nahrazení produkce, použití a vyhození procesem produkce, použitím, údržbou a opětovným použitím. Může se to zdát jako zcela banální návrh, provedení se ale stane podstatně náročnějším, pokud vezme v úvahu psychologické návyky lidí a neochotu je měnit, často spojenou až s averzí k „ekologicky zodpovědným řešením“.
Už dlouho samozřejmě existuje možnost nosit si svůj vlastní, omyvatelný kelímek nebo se zapojit do programů pro „sdílení kelímků“, tyto možnosti s sebou ale většinou přinášejí nějaký kompromis. Startup CupClub, který původně vznikl jako projekt Studia [D] Tale, chce poskytnout systém, v němž se z hlediska zkušenosti koncového zákazníka v zásadě nic nezmění.
Koupí si kávu, kterou dostane do kelímku z kavárny, může si ji vzít kamkoliv a po vypití kelímek vyhodí. Jedinou změnou je, že místo do odpadního koše kelímek patří do koše CupClubu, které budou rozmístěné po Londýně, primárně v dalších kavárnách.
Čip v každém kelímku
Úspěšnost podobného řešení pořád závisí na motivaci zákazníků hledat zvláštní sběrná místa, respektive jejich široké dostupnosti. „Abychom změnili chování lidí, musíme jim to usnadnit,“ uvědomuje si Qureshi, která nápad na systém CupClubu dostala jednoho rána cestou v metru. Tři přátelé seděli pohromadě a popíjeli kávu z identických, atraktivně navržených kelímků. Když vystoupili z metra, všichni tři je pak vyhodili do stejného koše.
Design kelímků CupClubu je zcela jednoduchý a velice podobný těm jednorázovým. Jsou ale vyrobeny pouze z plastu a po průměrně 132 použitích, které vydrží, jsou plně recyklovatelné. Aby bylo zajištěno, že je budou zákazníci skutečně vracet, jsou osazeny jednoduchými RFID čipy, které je umožňují sledovat.
Po nákupu se s uživatelem automaticky spojí prostřednictvím aplikace v telefonu, jež dává jasně najevo, že nevrácení kelímku do několika dnů znamená stržení tří dolarů z účtu.
CupClub, jehož systém byl spuštěn v červnu letošního roku, zajišťuje rozvážení kelímků do kaváren, odvoz do čistících zařízení a opětovnou redistribuci. Pro kavárny to znamená, že nemusí vynakládat žádnou práci navíc a stejné zůstanou také náklady. Zájem proto jeví stále více kaváren.
Za první dva měsíce už bylo ušetřeno 100 tisíc jednorázových kelímků a pro první rok se plánuje, že se v omyvatelném plastu prodá šest milionů objednávek. Pochopitelně to přitom nemusí zahrnovat pouze kávu a Qureshi má ambice podobný systém aplikovat i u dalších produktů.
Web CupClubu říká, že jeho služby umožní zredukovat množství jednorázových plastů o polovinu, přičemž velkou část zbytku nahrazují recyklovatelné produkty. Jejich výroba nacházející se co nejblíže koncovým zákazníkům a optimalizovaná distribuce navíc produkuje o polovinu méně oxidu uhličitého. Nezapomnělo se ani na proces mytí, který vodu využívá maximálně efektivně.
„Čaj a káva jsou součástí našich každodenních zvyků. Kelímky patří do první desítky hlavních zdrojů znečištění ve městech,“ říká Qureshi, která v CupClubu prosazuje obaly jako službu, tedy obdobu SaaS, tedy software jako služba, což je stále populárnější prodejní model u aplikací. Výroba produktů, které většinu své existence stráví ve statusu odpadu, se tak přetváří na komplexní operaci bez zjevného koncového bodu, ve kterém výrobek už dále nelze zpracovat.