Komerční aerolinky zařazují nadzvukovou rychlost. American Airlines chtějí stroje startupu Boom

Ten vyvíjí letoun Overture schopný letět rychlostí překonávající 2000 km/h. Na jeho vzlet si však cestující musí ještě pár let počkat.

overture-boom

Foto: Boom Supersonic

Nadzvukový letoun Overture od americké firmy Boom Supersonic

0Zobrazit komentáře

V souvislosti s budoucností mobility se nejčastěji hovoří o elektřině, potažmo bateriích a vodíku. Ty by se měly stát základním kamenem přepravy nejen po zemi, ale také po vodě či ve vzduchu. Jenže právě mezi oblaky se začíná rýsovat další malá revoluce. Ke slovu se opět hlásí nadzvuková letadla, která do svých flotil plánují zařadit ty největší letecké společnosti. Tou poslední jsou American Airlines.

Létání nadzvukovou rychlostí není nic přelomového, a to ani v sektoru komerční letecké přepravy. V 80. a 90. letech bylo možné extrémně rychle překonávat oceány na křídlech legendárního letounu Concorde. Jenže 25. července roku 2000 přišla tragická nehoda, při které na palubě letounu zemřelo 113 lidí. Tato událost stačila k tomu, aby byl celý program Concordu ukončen. A nadzvukové létání se opět stalo výsadou armádních strojů.

Po více než 20 letech se však díky projektu Boom Supersonic hlásí tento způsob přepravy opět ke slovu. Americká společnost pracuje na vývoji vlastního letounu schopného během letu překonávat rychlost zvuku. Vývoj takového stroje probíhá již šest let, během kterých byl startup podpořen investicemi ve výši okolo 5,7 miliard korun.

boom-supersonic1

Foto: Boom Supersonic

Chystaný nadzvukový letoun Boom Overture

První výsledky svého úsilí společnost odkryla před dvěma roky, kdy ukázala první prototyp. Před několika týdny odhalila také finální podobu letounu nazvaného Overture, který bude schopný přepravit 65 až 80 cestujících v závislosti na vnitřním uspořádání sedadel. Nad pevninou by se měl stroj pohybovat těsně pod rychlostí zvuku, jakmile se však pod jeho trupem rozlije oceán, bude stroj schopen zvýšit rychlost až na 2100 kilometrů za hodinu, tedy přibližně Mach 1,7.

S takovou rychlostí by se cestující mohli dostat například z Londýna do New Yorku již za 3,5 hodiny. A to je příslib, který láká i první velké aerolinky. O nadzvukové letouny proto již v loňském roce projevily zájem United Airlines, které by rády do své flotily zahrnuly 15 exemplářů Overture, a nově by tak chtěly učinit také aerolinky American Airlines.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ty nyní projevily zájem o 20 strojů s tím, že do budoucna by k nim mohlo přibýt dalších 40 exemplářů. „Doba letu může být až o polovinu kratší než dnes, což může skvěle fungovat na linkách společností jako American, kdy můžeme letět z Miami do Londýna za méně než pět hodin,“ řekl CEO společnosti Boom Blake Scholl.

Od časově výrazně efektivnější letecké přepravy však cestující stále dělí několik let čekání. První kusy nadzvukových letounů chce Boom začít ve svém závodu v Severní Karolíně produkovat v roce 2025. Komerční lety jsou naplánovány do konce dekády. Ovšem jen za předpokladu, že se společnosti, potažmo letounu, podaří splnit veškeré letové testy a získat potřebné certifikace. Přesto má Boom Supersonic již nyní v plánu na letoun Overture časem navázat podstatně větším strojem, schopným převážet stejné počty cestujících jako letouny výrobců Airbus či Boeing.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Zakladatel Seznamu chce vzkřísit havarovaný Hurricane. Použije trosky původního stroje

Příčiny pádu druhoválečné stíhačky prozatím nebyly objasněny. Ivo Lukačovič však chce hodnotný historický stroj obnovit.

hawker-hurricane1

Foto: Letiště a letecké muzeum Točná

Hawker Hurricane Mk.IV byl posledním letuschopným exemplářem svého druhu

0Zobrazit komentáře

Ivo Lukačovič je známý svou láskou k letounům, zejména k těm s historickou hodnotou. Se svým bratrem ostatně zachránili Lockheed Model 10 Electra, kterým ve 30. letech létal sám podnikatel Jan Antonín Baťa. Právě tento stroj mohli obdivovat také diváci na nedělním leteckém dni v Chebu, kde došlo ke zřícení historicky cenného Hawkeru Hurricane. Stíhačka z druhé světové války by však neměla být definitivně ztracena. Lukačovič, zakladatel Seznamu a majitel točenského muzea a letiště, které toto letadlo vlastní, chce Hurricane z trosek obnovit.

Nedělní letecký den v Chebu byl velkou leteckou podívanou, kterou však poznamenala tragická událost. Během letu stroje Hawker Hurricane Mk. IV došlo k jeho zřícení, přičemž nehodu nepřežil jeho pilot. Jednalo se o jeden z letounů, které na místě reprezentovaly letecké muzeum Točná, jehož majitelem je právě Ivo Lukačovič.

Dosavadní vyšetřování vraku neodhalilo žádnou zjevnou technickou závadu, nicméně experti dále zkoumají jednotlivé části stroje. Ten patřil mezi rarity, jelikož z původně vyrobených 14 583 „hurikánů“ se dochovalo pouze 15 letuschopných exemplářů. A pouze tento jediný byl posledním kusem ve verzi Mk. IV.

Letouny Hawker Hurricane sehrály zásadní roli během druhé světové války v Bitvě o Británii, ve které poměřovali své síly spojenečtí a němečtí piloti na dnes již legendárních stíhačkách. Tou nejznámější ve službách spojeneckých sil byl jednomístný stíhač Supermarine Spitfire, ovšem právě na křídlech letounů Hawker Hurricane spočívala valná část úspěchu pilotů RAF, mezi kterými sloužili také čeští piloti.

hawker-hurricane2

Foto: Letiště a letecké muzeum Točná

Na základě zbytků původního stroje chce Lukačovič postavit nový letoun

Exemplář, který se zřítil v Chebu, ovšem do bitev nad bělostnými skalisky ostrovního království nepromlouval. Byl totiž vyroben v tropické úpravě a nasazen v Itálii a později také v Řecku a Jugoslávii, kde sloužil až do konce války. Následně se v rámci služby dostal do Palestiny a na Kypr.

V roce 1983 byl objeven ve značně zchátralém stavu v izraelském městě Jaffa. Ještě tentýž rok se vrátil do rodné Británie, ovšem renovace, díky které mohl opět vzlétnout do oblak, se dočkal až o celých osmnáct let později.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do muzea v Točné byl přivezen v loňském roce a patřil mezi klenoty sbírky. Podle tweetu Iva Lukačoviče má i proto muzeum v úmyslu na základě vraku letadla postavit nový stroj. „Pokusíme se použít, co se dá, při stavbě nového letounu. Vrak je nyní uložen u Policie ČR a je to na ní, aby zabránila jeho rozkradení sběrateli,“ napsal Lukačovič.

Lukačovič koupil letiště Točná na jižním okraji Prahy v roce 2008 a následně značně investoval do jeho oprav. Ty obsahovaly prodloužení a opravu travnaté přistávací dráhy a také zde postupně začalo vznikat letecké muzeum. V jeho sbírkách jsou letuschopné historické letouny, mimo jiné právě i Baťova Electra, jejíž renovace měla vyjít přibližně na 200 milionů korun a která pomáhala i v boji s koronavirem.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.