Komiksy a manga jim dělají přes 100 milionů ročně. Naše nápady poslouchá i komiksový obr DC, hlásí
Co mají společného Batman a česká kapela Arakain? Proč jsou superhrdinové na ústupu? A jakou roli mají ve vydávání komiksů roztleskávačky?
Králové komiksu. Petr Litoš a Jiří Pavlovský, spoluzakladatelé a stálí kormidelníci nakladatelství Crew
Jsou pětkou na českém trhu. Přitom dělají „jen“ komiksy. Nakladatelství Crew na tomhle spojení textu a obrázků generuje přes 130 milionů korun, víc než mnohé firmy zaměřené na publikace všeho druhu. „Protože komiksy už jsou vlastně mainstream,“ říká šéf nakladatelství Petr Litoš pro CzechCrunch. A se spoluzakladatelem Jiřím Pavlovským povídají také o ústupu superhrdinů, nástupu mangy nebo o tom, jak spojovali Batmana s Arakainem.
„V začátcích by nás nepovedený komiks položil, jakékoliv šlápnutí vedle by nás zničilo. Teď už si ale můžeme dovolit riskovat. A vydávat komiksy třeba i pro radost,“ říká nakladatel Petr Litoš, jehož nadšení spolu s Jiřím Pavlovským, Vladimírem Veverkou a Štěpánem Kopřivou dalo nakladatelství Crew vzniknout už v roce 1997. To nadšení vydrželo – ale navíc se proměnilo v prosperující byznys, který už pár let překračuje sto milionů v tržbách.
Firma, jejíž název se vyslovuje „krev“, téměř třicet let přináší světové komiksy českým čtenářům – a to i ve spolupráci s největšími jmény svého oboru. „Například v DC poslouchají naše nápady, co se týče marketingu,“ říká Litoš s odkazem na komiksového giganta známého díky značkám Batman a Superman. Právě se světem netopýřího hrdiny dokonce Crew propojuje i české komiksové autory, nedávno vyšla kniha Joker: Svět, kde se batmanovský padouch podívá do Prahy.
„Nicméně superhrdinové jsou… nechci říct v krizi, ale zažívají útlum,“ přidává Pavlovský. „Teď totiž vládne manga.“ Tedy japonské komiksy. Ale jak se dozvíte v dvojrozhovoru, právě s Japonskem je někdy z Česka tuze těžká spolupráce, ve které hrají roli i basketbalové roztleskávačky. A stejně tak se dozvíte, jak to bylo s českou metalovou kapelou a americkým Batmanem.
Jak se vybuduje více než stomilionový byznys s komiksy? Tedy v oboru, který je přece jen pro spoustu lidí stále okrajový…
Jiří Pavlovský: To jednoduché vysvětlení je, že komiksy už okrajové vůbec nejsou. Nazírání na ně se hodně změnilo. Jasně, když jsme před 27 lety začínali, tak jsme od lidí slýchali, co to jako je, že je to drahý, strašně se jim nelíbilo, že by měli platit víc peněz za míň textu…
Petr Litoš: Byl tam ten syndrom Čtyřlístku. Všichni znají Čtyřlístek – a každý komiks tak pro lidi byl Čtyřlístek.
Jiří Pavlovský: Ale otočilo se to. Vlastně až moc. Protože za námi přicházejí lidi, že na Crwi vyrostli, což mě trošku štve, protože mi to připomíná, jak stárneme. Každopádně už je to jiné, než to bývalo, lidé mají komiks zažitý, berou ho jako součást popkultury a uvažují jinak.
Což se ukazuje i na číslech. Za předloňský rok měla Crew 130 milionů v tržbách, zisk 20 milionů, 181 vydaných titulů. To z vás dělá jedno z největších českých nakladatelství.
Petr Litoš: My se prezentujeme jako pětka na trhu. Nad námi jsou půlmiliardové, miliardové firmy, za námi je ten peloton těsnější. Ale ta ostatní nakladatelství mají mnohem širší, prakticky kompletní záběr. Jsme zaměřením mnohem specifičtější, ale přesto se nám daří. Tedy nejen nám, ale komiksům obecně. Podívejte se na nejpůjčovanější tituly Městské knihovny v Praze, komiksy jako Simpsonovi nebo Usagi Yojimbo tam bývají na nejvyšších příčkách. Takže už jsme vlastně mainstream.
Jiří Pavlovský: A nezapomínejme na to, že komiks jako žánr je nesmírně pestrý. Máte superhrdiny, evropské komiksy, detektivní komiksy, dětské komiksy, mangu…
Pro někoho to může být překvapení, ale japonští autoři komiksů mnohem lépe zvládají práci s emocemi.
Zmiňujete mangu, tedy japonské komiksy. Prodává se nejvíc?
Jiří Pavlovský: Rozhodně. Hlavně One Piece. Ten nárůst byl rychlejší po covidu, ale manga vládne. Zato superhrdinové jsou… nechci říct v krizi, ale zažívají útlum. Čeká se na nějakou obnovu, na další úspěšný film, na něco od Marvelu, co se opět hodně povede. Nebo co udělá James Gunn s filmy podle DC.
Petr Litoš: Také se docela dobře daří fenoménům přiživovaným popkulturou, třeba komiksovému Minecraftu nebo Stranger Things. U takových děl je mimochodem dobře vidět symbióza, že nepřevypravují příběhy známé z obrazovky, ale kreativně je rozšiřují a doplňují. V tom se tvůrci hodně poučili a občas jsou taková díla schopná konkurovat třeba i manze.
Čím to, že manga superhrdiny poráží?
Jiří Pavlovský: Ona má se superhrdiny často stejné jádro. Jenže mladší čtenáři tam mají hrdinu svého věku. Hrdinu, který na rozdíl od superhrdinů nezíská schopnosti tak nějak náhodou a mimochodem. Ale který si je vydře. Rozhodnou se, že se stanou nejlepším pirátem jako ve One Piece, nejlepším učitelem nebo nejlepším nindžou jako v Narutovi. A dřou a dřou a dřou, až se stanou opravdu dobří. Což je vlastně strašně výchovné, ale ty děti to baví. A ještě je tu jedna věc. Manga má často uzavřený příběh.
Na rozdíl od superhrdinů, kteří jsou stále stejní a vrací se ke statu quo?
Jiří Pavlovský: Je to tak. Hrdinové mangy dospívají, procházejí nějakým vývojem, a i když má One Piece přes stovku knížek, ten příběh někam směřuje. To v klasických komiksech není. Spider-Man tu je od nějakých šedesátých let a svým způsobem je stále stejný. Případně se občas změní, ale po čase se opět navrátí do tradiční podoby. Zatímco u mangy přicházejí změny a jsou často nevratné.
Petr Litoš: A pak je tu ten emoční rozměr. Pro někoho to může být překvapení, ale japonští autoři mnohem lépe zvládají práci s emocemi. I to mladším generacím vyhovuje.
Znamená tohle všechno, že jste spíš nakladatelství mangy než klasických komiksů?
Petr Litoš: Je to půl na půl. Na počet titulů to takhle opravdu vychází. Ale pozor, ani americký trh není čistě superhrdinský. Pak tu máme evropské komiksy, které jsou tematicky i formátově zase trochu jinde. Ta rozmanitost je obrovská a superhrdinové u nás tvoří třeba tak čtvrtinu portfolia. To nicméně stále znamená, že jsme největší český vydavatel superhrdinských komiksů.
To všechno je výsledek skoro třiceti let vývoje, sami říkáte, že komiksy jsou mainstream. Přišel za ty roky nějaký velký zlom, ovlivnily to třeba filmy podle Marvelu, nebo je to postupná záležitost?
Jiří Pavlovský: Určitě to přišlo dřív než filmové marvelovky. Ty často měly velký vliv, ale do mainstreamu jsme pronikli už dřív. Nějaký jeden konkrétní bod zlomu nebyl, ale zhruba na začátku tisíciletí se ta situace začala výrazněji měnit.
Petr Litoš: Začala se naplňovat vize velké osobnosti české komiksové komunity a našeho spoluzakladatele Vládi Veverky, který letos na jaře zemřel. Říkal, že komiksů musí být na trhu tolik, aby naplnily poličku v knihkupectví. Dobrých, špatných, to je jedno. Protože do té doby knihkupci nechtěli komiksy vůbec brát. Nevěděli, k čemu to patří, k jakému žánru, do jaké poličky? No ke komiksům přece! Takže když začala být větší nabídka, hodně se to posunulo dopředu. A také se o komiksy v Česku zasadilo vydavatelství BB Art, které mělo velkou sílu a do obchodů protlačilo několik titulů.
Kromě toho, že jste si vybudovali pozici v Česku, máte jméno i v zahraničí. Úzce spolupracujete například s jednou z největších komiksových značek DC, vaše edice podepisuje Neil Gaiman… I tohle se nabalovalo postupně?
Jiří Pavlovský: V tomhle byl myslím zlom zřetelnější, a to navázání užší spolupráce s DC. Když nás zařadili mezi řekněme ty větší země, se kterými spolupracují. Jsme v tomhle jejich klubu nejmenší, ale jsme tam. Párkrát do roka se vydavatelé z různých zemí a DC scházejí, dělají plány, diskutují a vyměňují si zkušenosti.
Petr Litoš: Najednou tam u stolu sedíte s lidmi z násobně větších trhů, samozřejmě ze Spojených států, z Francie, Německa, ale třeba i z Polska. A protože na mně většinou leží různá vyjednávání a vztahové věci se zahraničím, tak jsem to vnímal jako velký „wow!“ okamžik, kam jsme se to dostali a že nás berou vážně.