Komunikují e-shopy slevy férově? Hlídač shopů kontroluje, jestli obchody nebalamutí zákazníky
EU definovala, jak se mají počítat slevy. V Česku ještě novela zákona nebyla schválená, obchodníky už ale ověřuje nástroj Hlídač shopů.
Od konce května platí nová evropská legislativa, která mimo jiné určuje pravidla, jak mohou online prodejci vypočítávat a komunikovat slevy. Čeští zákonodárci sice zatím neschválili navazující novelu zákona, i tak podle některých právních výkladů mohou spotřebitelé vyžadovat dodržování pravidel již nyní. E-shopy se k novým pravidlům staví různě, nový nástroj tří tuzemských startupů ale zákazníkům ukáže, jak největší hráči postupují a jak jsou v komunikaci transparentní.
Startupy Apify, TopMonks a Keboola poprvé spojily síly už v roce 2017, kdy v rámci neziskového projektu Hlídač shopů začaly sledovat, jakým způsobem e-shopy komunikují výši slev, a to zejména během nákupního „svátku“ Black Friday. Běžnou praktikou totiž bylo, že obchodníci uměle navyšovali původní prodejní ceny a prezentovali tak nereálné nebo klamavé zlevnění. V následujících letech se počet sledovaných e-shopů zvýšil a některé z nich se startupy dokonce spolupracují, aby o své férovosti přesvědčily zákazníky. Klamavé praktiky ale podle poslední analýzy stále nezmizely.
Evropská komise přitom už před lety vydala novou směrnici, jež mimo jiné určuje, jak mají e-shopy postupovat při výpočtu slev. Termín implementace měla stanovený na 28. května letošního roku, čeští zákonodárci ale zatím novelu zákona o ochraně spotřebitele připomínkují a reálně tak u nás začne platit pravděpodobně až příští rok. Jak ale tvůrci Hlídače shopů upozorňují, zákazníci by mohli vyžadovat dodržování pravidel už teď.
Podle novely musí prodejci slevu počítat z nejnižší částky, za kterou ji minimálně v posledních třiceti dnech před zlevněním sami prodávali. Pro zákazníky to znamená, že by uváděná sleva neměla být vztahována k doporučené maloobchodní ceně, kterou obchodníci často uvádějí jako „původní“, i když s reálnou částkou, za níž produkt prodávají, má málo společného. Uváděná sleva by tak konečně měla odpovídat reálné ceně, což je ostatně hlavní motivací Hlídače shopů od jeho vzniku.
V reakci na evropskou směrnici teď tvůrci nástroje představili nový přehled, ve kterém si zákazníci mohou ověřit, jak se k novým pravidlům obchodníci staví. „Na první dobrou poskytne přehled o tom, jak férové jsou e-shopy v komunikaci slev. Pro analytiky nabídne i odkazy na podrobná data, ze kterých vycházíme. Denně se budou objevovat aktualizovaná data, jako jsou počty produktů ve slevě v daném e-shopu, seznam produktů s problémovou slevou nebo rating daného e-shopu na základě toho, jak férový je ke svým zákazníkům,“ přibližuje Jakub Balada z datově-analytického startupu Apify.
„Rating vychází z naší již čtyřleté zkušenosti s chováním českých e-shopů i z naší komunikace s danými e-shopy. Některé jako třeba Alza či CZC už pochopily, že jim můžeme pomoci s ověřením toho, že směrnici dodržují, jiné se všemožně snaží jakémukoliv ověřování bránit,“ doplňuje Balada. Jak dodal, tyto e-shopy včetně TSBohemia a Datartu se novým pravidlům přibližují nejvíc a rozdíly mezi udávanou a reálnou slevou jsou tak minimální.
Všech třicet sledovaných e-shopů přitom Hlídač shopů před publikací nového přehledu oslovil s tím, aby přiblížily svoji připravenost na směrnici a komentář k případným neshodám, které ukazují data nástroje. Obecně si pak všimli čtyř různých přístupů ke komunikaci slev.