Konec ikonické a oblíbené publikace. IKEA po 70 letech přestane vydávat svůj katalog, který inspiroval miliardy lidí

Peter BrejčákPeter Brejčák

574057-min

Foto: IKEA

IKEA končí s vydáváním svého ikonického katalogu

0Zobrazit komentáře

Pro řadu domácností byl roční katalog od IKEA neodmyslitelnou součástí sbírky časopisů vyplňující prostor v obývacích pokojích. Ve své sedmdesátileté historii, během které svou publikaci s interiérovým designem vydávala, dosáhla vrcholu před čtyřmi lety, kdy distribuovala 200 milionů kopií v 69 různých verzích, 32 jazycích a na více než 50 trzích. Teď firma oznámila, že s jeho vydáváním končí.

Tradiční švédská firma, která jen na českém trhu loni utržila na deset miliard korun s rekordním ziskem, chce totiž ještě více digitalizovat. Ruku v ruce s tím dochází také ke změnám chování zákazníků, jež mají o tištěný magazín menší zájem. Z tohoto důvodu se IKEA podle svého vyjádření rozhodla udělat emocionální, ale racionální krok.

„Již sedmdesát let je náš katalog jedním z nejikoničtějších produktů, který inspiroval miliardy lidí po celém světě. Uzavření kapitoly s naším katalogem je emoční, ale racionální. Spotřeba médií a chování zákazníků se změnily, IKEA již zvyšuje digitální investice, zatímco objemy i zájem o katalog se zmenšily,“ uvedl výkonný ředitel Inter IKEA Systems Konrad Grüss.

ikea-cerny-most

Foto: Arch.Design

Obchodní dům IKEA Černý Most

Jde tak o další dílek do skládačky s vizí více podporovat digitální aktivitu. Jen během loňského roku IKEA zvýšila své globální online prodeje o 45 procent a na její web zavítaly více než čtyři miliardy návštěvníků. Jak však nedávno informovaly Hospodářské noviny, v tuzemsku firma vyřídí 30 tisíc online objednávek týdně, přičemž už teď nápor nezvládá.

„Během posledních několika let IKEA transformovala způsoby, kterými oslovovala a komunikovala se zákazníky. Nyní budeme pokračovat v rozšiřování znalostí, produktů a řešení pro vybavení domácností tím nejlepším možným způsobem – inspirací mnoha lidí prostřednictvím stávajících i nových způsobů, kanálů a formátů,“ doplnil Grüss.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Se svým katalogem se IKEA chystá rozloučit v adekvátním stylu. Během podzimu příštího roku plánuje vydat knihu obsahující inspirace a znalosti, jak si zařizovat domácnost. Zákazníci si ji budou moci koupit v obchodních domech.

Od roku 1951, kdy první katalog sestavil a začal distribuovat zakladatel IKEA Ingvar Kamprad, však publikace několikrát vzbudila mezinárodní kontroverze. V roce 2012 byla kritizována za to, že ve verzi distribuované v Saúdské Arábii ze všech fotek odstranila ženy, za což se následně omluvila. Problematické bylo i plánované vydání pro rok 2021, kdy jedna fotografie mohla být vnímána jako rasistická. Proto IKEA reagovala opraveným tištěním celého nákladu.

Bez pokladny i namátkové kontroly. V Makru nákup při platbě přímo v košíku bleskově zkontroluje speciální brána

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

supersmart

Foto: Supersmart

Pokladní brána Supersmart pomůže k rychlejšímu nákupu

0Zobrazit komentáře

V nákupním košíku máte vše, pro co jste do supermarketu přišli, a nabízí se vám zpravidla dvě možnosti. Buď zamíříte ke klasické pokladně, kde vám veškeré zboží naskenuje prodavač, nebo tak učiníte sami v samoobslužné pokladně. Stále více lidí ale nakupuje se skenerem nebo mobilem v ruce a při odchodu jen rychle zaplatí. A Makro tento nákupní zážitek posouvá na další úroveň.

Skenování zboží hned při jeho vkládání do košíku se u nás úspěšně rozjelo v Kauflandu, Globusu nebo Tescu. Zákazník pak má při odchodu připravený seznam nakoupeného zboží a jen ho zaplatí. Má to však jeden háček – kontrolním mechanismem je namátková kontrola, která může značně zdržet a benefit takového nákupu smazat. Jinou možnost kontroly však obchodníci obvykle nemají.

Řešení nabízí společnost Bizerba, která ve spolupráci s izraelským startupem Supersmart a pod dohledem skupiny Metro vyvinula takový systém kontroly nákupu, díky kterému už nebude třeba ani stát fronty u pokladen, ani se obávat zdržení namátkovou kontrolou. Své schopnosti teď ukazuje nová technologie v osmi českých prodejnách Makro Cash & Carry a chystá se dál.

„Z pohledu zákazníka je hlavním přínosem Supersmart komfort nákupu. Nejen ve smyslu rychlosti odbavení, ale zejména díky absenci namátkových kontrol nákupu. V některých řetězcích připadají namátkové kontroly až na 40 % nákupů. Supersmart oproti nim kontroluje nákup autonomně během několika vteřin,“ popisuje pro CzechCrunch Ján Bartík, marketingový šéf společnosti Bizerba Czech & Slovakia.

supersmart3

Foto: Supersmart

Díky pokladní bráně Supersmart je nákup mnohem rychlejší

V praxi je Supersmart speciální brána, do níž najede se svým vozíkem, načež systém na základě vámi naskenovaného zboží ověří, zda obsah vozíku sedí. Základním kritériem je hmotnost celého nákupu, přičemž Supersmart v reálném čase porovnává také jednotlivé položky nákupu se všemi podobnými transakcemi a případně pracuje i s nákupní historií konkrétního zákazníka. Posledním faktorem při kontrole je pak vizuální kontrola obsahu nákupu.

Klíčové je, že celý proces včetně zaplacení má trvat maximálně 60 vteřin, samotné skenování je ještě rychlejší. To je několikanásobně méně než u jiného odbavení v supermarketech, ať už jde o využití prodavače nebo samoobslužné pokladny. „Celé odbavení nákupu navíc probíhá bezkontaktně, což je dalším přínosem zejména v současné epidemiologické situaci,“ doplňuje výhody Supersmartu Bartík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud systém zjistí nějakou nesrovnalost, nejdříve upozorní zákazníka přímo v aplikaci, kterou má v mobilu, protože s ní již skenuje zboží při nákupu. Supersmart přitom automaticky doporučí relevantní produkty, které patrně zákazník zapomněl naskenovat, ať už na základě váhy, vizuální kontroly či předchozí nákupů, pokud jde o pravidelného zákazníka. Až poté je případně přivolána obsluha, ale podle Bizerby to je jen u čtyř procent transakcí.

Zatímco původní idea pochází od zmíněného izraelského startupu, který se zabývá primárně práci s daty a cloudovými řešením, původem německá Bizerba specializující se především na váhové systémy dodává kompletní hardware, zajišťuje chod celého systému a jeho napojení na infrastrukturu klienta. A právě v digitalizaci všech procesů v maloobchodních i velkoobchodních prodejnách vidí budoucnost.

supersmart2

Foto: Supersmart

Zboží zákazník skenuje už při jeho vkládání do košíku

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

„S postupující digitalizací skutečně přestává být potřeba, aby zaměstnanec musel osm hodin sedět za přepážkou a markovat každý jeden produkt. Místo toho se může věnovat jiným činnostem s vyšší přidanou hodnotou pro obchodníka i koncového zákazníka,“ potvrzuje Ján Bartík s tím, že systém Supersmart je využitelný jako pro velké řetězce typu Makro, tak i pro menší městské prodejny.

Pokladní brána je aktuálně v provozu ve vybraných obchodech v České republice, Maďarsku, Turecku a v Izraeli. V tuzemsku je nasazena v osmi prodejnách Makro Cash & Carry a do konce příštího roku by mělo dojít k jejímu rozšíření i na zbylých pět prodejen řetězce spadajícího do německé skupiny Metro. „V České republice v této době jednáme o nasazení systému s několika provozovateli maloobchodních řetězců,“ doplňuje marketingový manažer Bizerby.