Konkurencí pro YouTube není TikTok, ale Netflix. Nový šéf může pokračovat v kontroverzích, říká Petr Král
Po devíti letech končí v čele největšího videoportálu Susan Wojcicki. Marketér Petr Král shrnuje aktuální pozici YouTube na trhu.
Petr král, marketér a zakladatel agentury Socialpark
V čele YouTube po devíti letech končí Susan Wojcicki. Byla jednou z prvních zaměstnankyň Googlu – a když se v roce 2014 stala šéfkou videoportálu, provedla jej několika složitými obdobími. V posledních letech se ale musela potýkat se vzrůstající kritikou jak ze strany tvůrců, tak zadavatelů reklam. Někdejší etalon online videa navíc stále musí reagovat na přibývající kritiku. Má tedy vůbec ještě mezi sociálními sítěmi místo?
Marketingový expert Petr Král je přesvědčený, že ano, a síť se má stále kam rozvíjet. Zatímco ostatní sociální média se bojí jako čert kříže TikToku, pro YouTube to tolik neplatí. Mnohem více totiž podle Krále bojuje o publikum se streamovacími platformami jako Netflix nebo HBO Max. Instagram a TikTok mezitím slouží stále na instantní zábavu.
Přestože Wojcicki čelila kritice ohledně moderování obsahu nebo rozhodnutí zrušit tlačítko palce dolů, zakladatel agentury Socialpark a bratr bývalého youtubera Jirky Krále se jí zastává.
„Jelikož ale dovedla platformu tam, kde je dnes, tak si ve výsledku myslím, že byla dobrou šéfkou. Dokonce myslím, že na ni ještě budou tvůrci rádi vzpomínat, protože člověk, co ji nahrazuje, Neil Mohan, byl doteď zodpovědný za produkt. To znamená, že změny, které se udělaly na YouTube, jdou spíš za ním než za Susan,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.
Právě čtete úplnou a upravenou verzi rozhovoru s Petrem Králem, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami týdne si ho můžete pustit na Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts. K dispozici je i na cc.cz/podcasty a v přehrávači níže.
V marketingu se pohybujete léta. Jaký byl vlastně YouTube ještě před érou Susan Wojcicki?
Prapůvodně se dal považovat za odkladiště videoklipů. Pamatuji si doby, kdy na něm byly jen hudební videoklipy a lidi si je pouštěli stejně jako v televizi. Doba před těmi deseti lety už nahrávala i jinému typu obsahu. Objevili se první nadšení youtubeři, kteří zaznamenávali herní obsah, hlavně Minecraft. Obsah tehdy ani nebylo možné monetizovat. V dnešní platformu, na které lze vydělávat poměrně hodně peněz, se přetvořil YouTube později, zhruba v letech 2015 až 2016.
Byla tato doba zároveň roky, kdy se začal YouTube propisovat do vaší marketingové práce? Vlastně mě zajímá, jak se měnila třeba pozice YouTube ve vaší praxi v čase.
V té době jsme ještě neměli agenturu, ale byli jsme na YouTube přítomni přes mého bráchu. Byli jsme s tou platformou v denním kontaktu. Hodně se změnila s příchodem podcastů v roce 2017, kdy začal vznikat dospělejší obsah, jelikož stárlo publikum, které s YouTube vyrostlo. Do té doby byl YouTube vnímaný jako stránka s obsahem pro děti. Velký vliv měl Joe Rogan, který generoval obrovská čísla a inspiroval ostatní tvůrce.
Já si ještě pamatuji, kdy firmy teprve objevovaly YouTube jako prostředek, jak se dostávat ke svým novým zákazníkům. Je to stále kanál, který firmy vyhledávají, nebo už se pozornost pomalu přelévá jinam?
Značná část firem jde spíš směrem na sítě jako Instagram, protože je to v zásadě jednodušší cesta. Dělat dobrou reklamu na YouTube je pracná záležitost – musíte komunikovat s youtubery tak, aby výsledné video dávalo smysl pro značku, ale zároveň bylo pro tvůrce dostatečně autentické.
Je ale škoda, že některé firmy tu platformu podceňují z pohledu vlastního, kvalitního obsahu. Nemusí jít nutně vždycky o kooperaci s youtuberem. Firmy zapomínají na to, že YouTube je pořád jeden z největších vyhledávačů a lidé ho tak používají. Stejně jako mladší generace dnes využívá třeba TikTok pro konzumaci zpráv.
K TikToku se ještě dostaneme. My se o tom tématu dnes bavíme hlavně proto, že Susan Wojcicki odchází z pozice šéfky YouTube. Byla podle vás jakožto člověka, který s platformami léta pracuje, dobrou šéfkou?
Byla vnímána jako kontroverzní postava, protože byla šéfkou dlouhá léta a spousta změn, co za tu dobu YouTube udělal, šly podle tvůrců na její hlavu. Myslím si ale, že to není úplně fér, protože ne vždy za to může generální ředitel. Nejvýraznější kritika byla třeba ohledně odstranění tlačítka palce dolů, což vedení ne úplně dobře vysvětlilo.
Tvůrcům dnes vadí i nekonzistentní postup vůči blokování obsahu. Není úplně jasně dané, které video porušuje zásady komunity a které ne. Další věcí je komentářová sekce, která je plná spamu. Pro velké tvůrce je tak nemožné dostat relevantní zpětnou vazbu a musí si pro ní chodit jinam.
Jelikož ale dovedla platformu tam, kde je dnes, tak si ve výsledku myslím, že byla dobrou šéfkou. Dokonce myslím, že na ni ještě budou tvůrci rádi vzpomínat, protože člověk, co ji nahrazuje, Neil Mohan, byl doteď zodpovědný za produkt. To znamená, že změny, které se udělaly na YouTube, jdou spíš za ním než za Susan. A teď je otázka, jestli nebudou pokračovat některé kontroverzní úpravy.
Co se týče té moderace obsahu, tak někdo tvrdí, že dnes jsou ty šroubky utažené až moc pevně. Jak to vidíte vy? Myslíte si, že se v YouTube ohledně moderování obsahu zastavil včas?
Myslím si, že z tohoto pohledu jde ruku v ruce s trendem, který dneska vnímáme asi právě z Ameriky. Říkejme tomu korektní přístup. Pro YouTube nebo jakoukoliv jinou službu není lehké vyhovět všem. Názory lidí se nějakým způsobem vyvíjejí a tvůrce si asi dneska musí dát větší pozor než třeba před deseti lety. Takže ta platforma na to musí reagovat. Já ji tu roli vůbec nezávidím a věřím, že asi není nic lehkého balancovat mezi tím, aby ten obsah byl korektní a zároveň tvůrci měli pořád svobodu natáčet videa, které oni chtějí.