Kontroverzní youtubeři vydělali miliony dolarů streamováním své falešné svatby. Pro sledovanost posouvají hranice
Američtí youtubeři Jake Paul a Tana Mongeau přišli na netradiční způsob výdělku, když se rozhodli svoji vlastní svatbu vysílat v rámci placeného živého přenosu. Ceremonie, která se odehrála minulý týden v Las Vegas, ale trpěla nekvalitními záběry a navíc vše nasvědčuje tomu, že byla falešná. Desítky tisíc diváků nyní chtějí peníze zpět.
Jak informuje server Jezebel, na živý přenos se přes placenou platformu Halogen podívalo více než 66 tisíc lidí, kteří zaplatili 50 dolarů za zvukově špatné a trhané se záběry. Za tuto celkem desetiminutovou ceremonii (která začala s tříhodinovým zpožděním) tak tvůrci a Halogen inkasovali 3,3 miliony dolarů (76 milionů korun). Ihned poté se začaly platformě hromadit žádosti o vrácení peněz.
Halogen podle dosavadních zpráv žádostem vyhoví. I tak však událost ukazuje, na čem také mohou díky moderním technologiím celebrity vydělávat, a to i přesto, že celá svatba v lasvegaském rezortu stála astronomických 500 tisíc dolarů (11,6 milionu korun).
K třímilionovému výdělku přispěla pochopitelně velká kampaň. Celá „svatba“ dostala název Jana (Jake + Tana), svůj hashtag na sociálních sítích a doprovázely ji desítky hostů, reportérů, netradiční volba outfitů a vzhled naprosté show, davové rvačky a párty nevyjímaje.
Svatba pro „zábavu a tvorbu obsahu“
Jenže šlo skutečně o „svatbu” pouze v uvozovkách, což byl ostatně další důvod, proč diváci požadovali vrácení peněz. První podezření vzbudil bratr Jaka Paula, Logan, který bezprostředně pro svatbě pro BuzzFeed řekl, že manželství dává měsíc a půl a že se mu zdá uspěchané.
Později vyšlo najevo, že ve státě Nevada, kde svatba proběhla, neexistuje patřičná manželská smlouva a oddávající Arman Izadi – mimochodem usvědčený kuplíř – neměl k oddávání patřičné oprávnění.
2) Neither Tana nor Jake applied for or received a marriage license. This MUST be done prior to the wedding and MUST be granted by Clark County (I’ve heard arguments they could have gotten one in another state- that isn’t how it works) #Jana #JanaWedding #TanaMongeau #JakePaul pic.twitter.com/GXIxY29jmK
— HEATHER CHANDLER (@ITS_HEATHERCHAN) July 29, 2019
Pár je spolu teprve od dubna, zásnuby oznámil před necelým měsícem a Mongeau ve své show na MTV Tana Turns 21 potvrdila, že mělo jít od začátku o něco „odlehčeného, vtipného a něco, co samozřejmě dělají pro zábavu a tvorbu obsahu“. Tři hodiny po skončení ceremonie už pár odcházel odděleně a první čtyři dny po svatbě spolu vůbec nebyl.
Proč „Jana“ zašla tak daleko?
Zda je vztah Jaka Paula a Tany Mongeau skutečný, je mimo téma. „Svatba“ totiž dává evidentní smysl i z byznysového pohledu. Část youtubových tvůrců, do které patří i Jake Paul a Tana Mongeau, se dlouhodobě potýká s množstvím skandálů a kontroverzí, které se staly v podstatě hlavním motorem jejich úspěchu. Motorem, který ale ztrácí výkon.
Jakeův bratr Logan nechvalně proslul, když na YouTube nahrál video z japonského lesa sebevrahů – tedy klip, který v podstatě definoval ethos těchto youtuberů jako „nejprv natoč, pak přemýšlej“. Toxická kultura, ze které video vzešlo, je dodnes plná clickbaitových titulků, pranků a jednoduše všeho, co vyvolá kontroverzi. Třešničkou na dortu byly i boxerské zápasy YouTuberů, v němž se oba bratři Paulové angažovali.
Tana Mongeau vyrostla na mírně odlišeném stylu videí, ve kterých obvykle vyprávěla šokující historky ze svého života, samozřejmě opatřenými clickbaitovými titulky. Do širšího povědomí se dostala minulý rok, když se pokusila uspořádat svůj vlastní festival TanaCon, jakožto alternativu k známějšímu VidConu. Na místě se ale ukázalo 20 tisíc lidí, organizačně Tana svůj festival nezvládla a byla nucena jej zrušit. I špatné renomé ji ale přihrálo velkou publicitu.
„Manželství“ Paula a Mongeau tak v podstatě dává smysl, protože do jedné sféry spojí fanoušky od dvou podobných, ale v zásadě osobitých celebrit. Falešná svatba sice byla výdělečnou akcí sama pro sebe, ale především poslouží jako katalyzátor k dalším žádoucím skandálům a kontroverzím, které pochopitelně přinesou další sledovanost, pozornost a peníze.
Celebrity snažící se o přežití
Alespoň doposud tento mechanismus skutečně fungoval, což je důvod, proč jména Jake Paul a Tana Mongeau vůbec svět zná. Pro YouTube a zadavatele reklam však jejich obsah nepřináší dobré renomé. YouTube proto začal minulý rok v reakci na zmíněnou kontroverzi Logana Paula zavádět úpravy algoritmů, díky kterým jsou videa se senzačními či clickbaitovými titulky uživatelům méně doporučována a méně prioritizována ve vyhledávání.
Zároveň na podobném obsahu častěji dochází k demonetizaci, což ve výsledku znamená menší výdělky pro tvůrce s tímto obsahem. Nad vodou je sice drží stále velká fanouškovská základna a sponzorství ze třetích stran, avšak i tak tvůrci jako Jake Paul a Tana Mongeau hrají o přežití, a proto budou nuceni stále posouvat hranice toho, kam až lze s kontroverzemi zajít.