Korek, zbytky ústřic a houby. Součástí opery ve východním Sussexu se stane pavilon z velmi nevšedních materiálů

glynderbourne-3

Foto: BakerBrown Studio

Nový pavilon operního domu Glynderbourne sází na udržitelnost

0Zobrazit komentáře

Korkové špunty, lastury ústřic či humří skelety jsou materiály, které bychom čekali spíše na dně kontejneru některé z luxusních restaurací. Na panství Glyndebourne na jihu Anglie však budou právě tyto materiály využity pro stavbu nového pavilonu, který by měl vzniknout coby součást panského sídla vybudovaného v 16. století.

Toto sídlo, ležící v oblasti východního Sussexu, funguje od roku 1934 jako opera, přičemž se zřizovatel snaží dbát na to, aby se celý objekt nesl ve jménu maximální udržitelnosti. O tom svědčí například 67 metrů vysoká větrná turbína tyčící se nedaleko domu, která jej zásobuje energií.

Snaha o udržitelnost se promítla i do návrhů nového pavilonu, který by měl u sídla vyrůst. Ponese název Glyndebourne Croquet Pavilion a mimo výhledu do přilehlé zeleně nabídne i pohled na velice zajímavé obložení stěn, jež bude tvořené organickým odpadem, jako jsou zbytky tělesných schránek humrů a ústřic, které doplní korek.

glynderbourne-1

Foto: BakerBrown Studio

Pavilon nabídne výhled do přilehlé zahrady a nedalekého parku

Nabízí se ovšem otázka, kde podobného materiálu sehnat dostatečné množství. Luxusní sídlo má čerpat z vlastních zdrojů, respektive z vlastních odpadků, jelikož jsou zde ústřice i humři běžně podávanou pochoutkou a charakteristický zvuk oznamující otevření lahve vína či šampaňského se prostorem ozývá po celou sezónu.

Podnik má v úmyslu všechen materiál sbírat a postupně zpracovávat k použití během stavby. Korek by měl být drcen a tvarován do požadovaných krychlových obrazců, přičemž pohromadě by jej mělo držet mycelium, tedy kořenový systém hub známý jako podhoubí. Tento materiál je v poslední době využíván pro celou řadu netradičních účelů – z mycelia například nedávno vytvořila luxusní značka Hermès cestovní tašku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V jednoduše navrženém objektu, který by měl poskytnout prostor pro sezení, kuchyni a sociální zařízení, najde své uplatnění i lepený jasan vytěžený z uhynulých lokalit místních lesů. Ve stejně udržitelném duchu se ponesou i skleněné tabule vyrobené ze skleněného recyklátu, podlaha bude vyrobena z nepálených cihel z nedaleké cihelny a využití zde najde i vápenec z lokálních zdrojů.

„Asi nejneobvyklejším prvkem bude izolace budovy. Směs mycelia poskytovaná společností Biohm využije místní posekanou trávu pro pěstování izolačních panelů, které budou fungovat stejně dobře jako nejlepší petrochemické produkty na trhu. Zároveň mají svou vlastní dobu životnosti a později se stanou kompostem, nikoli neodbouratelným zdravotním rizikem, které je odvezeno na skládku,“ uvádí společnost BakerBrown Studio, která stojí za návrhem pavilonu.

glynderbourne-2

Foto: Wikimedia

Sídlo Glyndebourne funguje jako místo pro poslech dobré hudby, vychutnání si kvalitního jídla a nerušený odpočinek

Realizace návrhu by měla být zahájena v září a dokončení finálních prací je naplánováno na březen příštího roku. Objekt bude sloužit nejen pro návštěvníky operních představení, ale také jako místo pro potřeby místních komunit, které zde budou moci například vzdělávat své členy. Vše bylo navrženo tak, aby šel objekt kdykoliv rozmontovat, organické materiály zkompostovat a budovu postavit kdekoliv jinde.

Automobilka Rimac u Záhřebu vybuduje obří kampus. Komplexu za miliardy se v Evropě jen tak něco nevyrovná

rimac

Foto: Rimac

Automobilka Rimac představila podobu svého nového kampusu

0Zobrazit komentáře

Projekt, za který by se nemuselo stydět ani Silicon Valley. Tak by se dal označit nově představený designový kampus, za kterým stojí dravá chorvatská automobilka Rimac. Ta chce u Jadranu vybudovat komplex, jenž nabídne nejen pracovní zázemí pro samotnou firmu, ale i muzeum, ubytování či testovací dráhu pro vozy, které se mohou stát zajímavými konkurenty modelům od Tesly.

Příběh, který píše Mate Rimac, se s největší pravděpodobností bude jednou přednášet nejen na chorvatských školách pro budoucí byznysmeny. Jedná se o ukázkovou pohádku, kterak mladý muž s vášní pro auta vlastníma rukama vybudoval globálně progresivní společnost ovlivňující dění v celém automobilovém průmyslu.

Vývěsním štítem tohoto úspěchu by se měl stát nový kampus, který chce Rimac vybudovat nedaleko Záhřebu a do nějž chce koncentrovat veškeré své aktivity. Podobu areálu mají na svědomí chorvatští architekti ze studia 3LHD, kteří dostali za úkol navrhnout místo, jež nabídne kvalitní zázemí pro výzkum, vývoj a výrobu nejmodernějších technologií elektrických vozů.

„Nyní jsme dosáhli bodu, kdy musíme vybudovat náš trvalý chorvatský domov, a to je přesně to, čím kampus Rimacu je. Poté, co jsme přerostli naše stávající zařízení, vytváříme prostor, který nejlépe odráží naši značku a naše ambice. Spolupracujeme s předními světovými architekty na vybudování kampusu, který nenásilně zapadá do přírodních krás Chorvatska, a zároveň spojujeme všechny aspekty Rimacu do jednoho místa,“ uvádí Mate Rimac.

rimac-kampus6

Foto: Rimac

Pohled na kampus v nočních hodinách

rimac-kampus5

Foto: Rimac

Komplex by měl ležet necelých 20 kilometrů od Záhřebu.

Komplex, který by měl vyrůst nedaleko sídla firmy, bude rozprostřen na ploše 200 tisíc metrů čtverečních, přičemž samotná zástavba si vyžádá polovinu této plochy. To z kampusu dělá jeden z největších projektů svého druhu v Evropě, a to nejen v sektoru automotive. Rimacu by měl otevřít možnosti daleko masovější produkce jeho elektromotorů a baterií, které dodává i automobilkám Kia, Hyundai či Porsche.

Podle prohlášení chorvatské společnosti je cílem podoby projektu „co nejlépe charakterizovat nejen samotnou automobilku, ale i její zaměstnance“. Mate Rimac totiž buduje centrálu budoucnosti mobility v zemi, do které by to řekl jen málokdo, což chce Rimac i svou novou základnou co nejvíce amplifikovat.

„Jedna věc, ke které jsme se zavázali, je rozvoj našeho podnikání v Chorvatsku. Jsme hrdí na to, že tu můžeme být, a díky tomuto novému místu bude i nadále naším stálým domovem,“ uvádí Rimac.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podoba exteriérů komplexu hledala inspiraci i ve vlajkové lodi Rimacu, elektrickém hypersportu Rimac C_Two, a také ve vášni pro rychlost. Spolu s výrazným designem jde ruku v ruce zaměření na udržitelnost a inovace, díky němuž komplex nabídne řadu chytrých funkcí. V okolí budov se budou rozrůstat lesíky, louky, střechy pokryjí zahrady a prostor se najde i pro mokřadní biotop.

Rimac si zadal požadavek, aby komplex nabídl i ubytování pro zaměstnance, které v tomto případě nemá být řešeno jednou obytnou budovou – jednotlivá ubytování v podobě samostatných modulů budou rozdrobena právě do těchto luk a lesíků.

rimac-kampus

Foto: Rimac

V areálu dostane své místo i mokřad

rimac-kampus7

Foto: Rimac

Z prosklené restaurace by měl být výhled do okolní zeleně i na hospodářská zvířata

„Hlavní prioritou projektu bylo vytvořit co nejlepší pracovní prostředí pro naše zaměstnance, umožnit návštěvníkům i veřejnosti užít si prostor a splynout se zaměstnanci Rimacu. Areál je naším odrazovým můstkem k plánům růstu, které máme pro příští desetiletí a dále. Etabluje nás jako výrobce jedinečných hypersportů, předního dodavatele technologií elektromobility a posouvá nás do vedoucí pozice světa autonomie a mobility,“ dodává Mate Rimac.

Herny, školky i hospodářská zvířata

Návrh počítá s rozdělením celého areálu do několika částí. V největší bude probíhat výzkum, vývoj, výroba a správa celého podniku a budou tam vybudovány i kanceláře značky Greyp, pod kterou Rimac vyrábí elektrokola. Toto stavení bude prosklenou restaurací propojeno s druhou budovou, ve které by mělo docházet k onomu splynutí návštěvníků se zaměstnanci Rimacu.

Bude tam totiž umístěn showroom, který zákazníkům nabídne pohled na vozy Rimacu, možnost konfigurovat si je dle konkrétních představ a debatovat o nich se zaměstnanci společnosti. Součástí budovy by mělo být i muzeum věnované historii automobilky a také bar, kde mohou váhající zájemci o koupi vozu na dně sklenky hledat odpověď.

rimac-kampus1

Foto: Rimac

Místo nabídne prostor nejen pro výrobu a vývoj nových technologií, ale i vozů značky Rimac

Pro ty, kteří by chtěli nahlédnout přímo do kuchyně Rimacu, budou k dispozici mimo jiné speciální prohlídky kampusu, v rámci kterých by měly být odhalovány procesy výroby a další zajímavosti. Prohlídková trasa se ovšem jistě vyhne několika utajovaným místnostem, v nichž bude probíhat práce na novinkách pro partnery.

V současné době Rimac zaměstnává přibližně tisícovku osob, což je číslo, které se má díky novému kampusu rozrůst na 2,5 tisíce. Mimo herny a tělocvičny bude zaměstnancům k dispozici i podniková školka, školicí středisko, dostatečné množství parkovacích míst a v neposlední řadě i hospodářská zvířata, díky nimž bude kampus produkovat i vlastní biopotraviny.

Celková investice do vybudování ambiciózního komplexu je aktuálně vyčíslena na 200 milionů eur, tedy zhruba 5,2 miliardy korun. Samotná výstavba by měla být naplánována na konec tohoto roku a k jejímu dokončení by mělo dojít během roku 2023.

rimac-kampus2

Foto: Rimac

Interiéry mají působit světlým, vzdušným a hřejivým dojmem

rimac-kampus8

Foto: Rimac

Pro zákazníky je připraven showroom, kde budou moci poznat vozy Rimac skutečně zblízka