Kosmetika z kávové sedliny i byznys s využitelnými odpady. Impact Hub akceleruje udržitelné projekty
Jedna vyrábí z lógru kosmetiku, další tvoří přírodní příbory a třetí vydělává miliony na odpadu. Hydal Coffee, Refork a Cyrkl – tři české firmy kromě inovativních postupů spojuje udržitelnost a také účast v akceleračním programu pro ekologické projekty ClimAccelerator Beyond, jenž funguje pod hlavičkou Impact Hubu.
„Snažíme se reagovat na potřeby cílových skupin a v tomto případě je tou konečnou ‚cílovou skupinou‘ naše planeta. Chtěli jsme se podílet na řešeních, která přispějí k adaptaci nebo mitigaci klimatické změny, tak jsme udělali to, co v Impact Hubu umíme – spustili jsme akcelerační program na podporu a rozvoj a projektů, které se touto oblastí zabývají,“ popisuje Lenka Krákorová, projektová manažerka Impact Hubu.
Pro provozovatele coworkingů jde o pokračování aktivit, kterými se snaží reagovat na nejrůznější problémy. „Když se rozšířila nabídka podpory pro startupy, zaměřili jsme se na podnikatele. Když i pro ně začala fungovat nejedna platforma, třeba v rámci regionálních inovačních center, zaměřili jsme více se na společensky prospěšné projekty i lokální lídry, kteří tvoří přidanou hodnotu pro okolí. Environmentální projekty byly další stupeň,“ doplňuje svou kolegyni Vesna Mrázková, senior marketingová specialistka Impact Hubu.
Program původně vznikl pod názvem Climate Challenge a byl určen jen pro české startupy. Od začátku však měl Impact Hub, jenž si vybudoval jméno jako jeden z nejstarších tuzemských coworkingů, globálnější ambice a jeho tvůrci usilovali o mezinárodní spolupráci.
Ve druhém ročníku tak došlo k rozšíření o podporu pro slovenské projekty, v letošním roce už díky partnerství s organizací EIT Climate-KIC probíhá spolupráce s Řeckem, Srbskem, Slovinskem a Chorvatskem. Ruku v ruce s tím došlo ke změně názvu i rozšíření aktivit.
Kosmetika z lógru i byznys s odpady
Mezi již podpořené projekty z tuzemska patří například Hydal Coffee, spin-off společnosti Nafigate. Ten využívá lógr, tedy kávovou sedlinu, na tvorbu kosmetiky. Peelingy s kávou už delší dobu patří k velmi oblíbeným, Hydal Coffee tvoří z kávového odpadu ale mnohem víc produktů.
„Pilotní spolupráci jsme spustili se sítí Ambiente, řetězcem Kaufland a s Kofolou. Odkupujeme od nich ‚kávový odpad‘, ze kterého umíme vyrobit nejen kávové mýdlo nebo kávový olej ale také kávový pigment, který barví papír a bioplasty,“ popisuje zástupce projektu Honza Petrásek.
„Lógr nekončí na skládce, kde by zbytečně tlel, a zároveň se pro zisk oleje nebo barviva nemusí pěstovat nová káva, kvůli které by padlo vniveč spousta vody a deforestované půdy. Jedná se o dotažený cirkulární model,“ dodává.
Na samotných „odpadech“ pak vydělává další z podpořených projektů Cyrkl, který stojí za vývojem evropského digitálního tržiště odpadových materiálů, které však jiné firmy dokážou využít ve své výrobě. Služba nyní získala investici v desítkách milionů korun a využívá ji přes osm tisíc klientů z desítek zemí světa, kteří díky tomu dohromady ušetřili přes 472 tisíc tun oxidu uhličitého.
„Kupujícím vytváříme úsporu, protože nekupují nově vyráběné suroviny, ale stejně kvalitní materiál, který jiná firma vnímá jako nepotřebný. Prodávajícím pak vytváříme zisk, neboť materiál, který by skončil v odpadu, mohou zhodnotit. Zhruba 80 procent ze zdánlivě nepotřebného ‚odpadu‘ se dá ještě využít,“ vysvětluje zakladatel Cyrklu Cyril Klepek.
Jedním z podpořených projektů je i Refork, výrobce kompostovatelných příborů na bázi dřevěné moučky. Největší zájem o ně nastal po letošním zákazu výroby jednorázových plastových produktů, jako jsou vatové tyčinky, brčka či právě příbory. Investoři už firmu podpořili 100 miliony korun a CzechCrunch ji stejně jako Cyrkl zařadil do výběru Udržitelného byznysu roku 2020.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.