Koule se nabaluje. Zakladatelé prvních českých startupů vychovali odvážnější generaci, píše Kešner

„Pokud máte nápad, ale nevíte, jestli dokážete vybudovat firmu, říkám: běžte do toho. Půda je připravená a cesta prošlapaná,“ míní zakladatel Nápadu roku.

Martin KešnerMartin Kešner

martin-kesner1Komentář

Foto: Martin Kešner

Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku

0Zobrazit komentáře

První ročník nejstarší startupové soutěže v Česku uspořádal Martin Kešner společně se svými kolegy před patnácti lety. To byla doba, kdy Apple představil světu první iPhone, Facebook byl poprvé lokalizován do češtiny a slovo startup u nás reálně téměř nikdo neznal. Rozdíl mezi tuzemskou technologickou scénou tehdy a dnes byl obrovský. 

V komentáři se Martin Kešner jako organizátor soutěže Nápad roku, jejímž mediálním partnerem je CzechCrunch, zamýšlí nad tím, jak během patnácti let startupový ekosystém v Česku vyrostl v podstatě z nuly. Nejlépe to přitom vystihují příběhy zakladatelů inovativních firem. S tím, jak se jim daří budovat globálně úspěšné byznysy, inspirují i další generaci. Efekt nabalování sněhové koule v praxi. 

***

Z pohledu zakladatelů startupů bylo před deseti a více lety daleko těžší začít podnikat a úspěšně rozvíjet svou firmu. První český venture kapitálový fond Credo Ventures byl založen v roce 2009, o rok později byl otevřen coworking Impact Hub v Praze. StartupYard, nejstarší soukromý akcelerátor ve střední a východní Evropě, vznikl až v roce 2011. Nebylo dostupných mnoho informačních zdrojů, chyběly inspirativní lokální příběhy a sdílení zkušeností mezi zakladateli. Nejen to se promítalo do ambicí mladých podnikatelů, které byly ve srovnání s dneškem menší, vesměs lokálního charakteru.

Složitý byl tehdy i přístup k technologiím. Nástroje na bázi předplatného, které jsou pro dnešní podnikatele samozřejmostí, nebyly běžné a každou část produktu si musel startup vyvinout sám, což si vyžádalo mnoho času a peněz. Dnes mohou firmy stavět technologie jako stavebnice LEGO a produkt pivotovat rychleji i levněji, snadno si ověřovat své hypotézy a dosahovat product market fit.

Před patnácti lety ostatně nebyl dostupný ani mentoring, neboť se na trhu pohybovalo minimum lidí, kteří by s budováním technologických firem měli patřičné zkušenosti. Startupy navíc nebyly atraktivní ani pro zkušené manažery ze středních a velkých firem, protože na ně bylo často pohlíženo jako na neudržitelné projekty s nízkým byznysovým potenciálem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud byste před patnácti lety založili startup, chyběl by vám nejen lidský kapitál, ale také ten finanční. Podnikatelé se tehdy potýkali s problémem získat investici jak od venture kapitálových fondů, tak andělských investorů. Peněz totiž bylo násobně méně než nyní a objemy investičních kol nízké. Trh rizikového kapitálu nebyl příliš rozvinutý, a to nejen ve srovnání se západní Evropou, ale například také s Pobaltím. Vlivem omezené komunikace a teprve se rodících sociálních sítí se navíc cíloví zákazníci dozvídali o produktech výrazně později, než jsme zvyklí dnes.

Průkopníci, kteří prošlapali cestu

Přes silné porodní bolesti se však lokálním firmám podařilo vypracovat. Na malé úspěchy se nabalily další a podobně jako sněhová koule česká startupová scéna neustále rostla ve všech směrech. Talentů přibývalo, stejně tak kapitálu. Poslední dvě dekády tak postupně pomohly vychovat sériové technologické podnikatele, jejichž role v dnešním startupovém ekosystému je nenahraditelná. Rád bych to názorně ukázal na několika konkrétních příbězích…

První z nich napsali Standa Richter a Láďa Falbr. S oběma jsem se poprvé setkal v roce 2009 a hned mě zaujali svým elánem a energií měnit svět okolo sebe. Znali se z gymnázia, kde ještě jako teenageři založili projekt Snacker.cz, který rozvážel tisíce svačin na více než padesáti základních a středních škol po Praze. Tržby měli okolo milionu ročně a získali andělské investice ve stejné výši. V rámci druhého ročníku Vodafone Nápad roku 2009 skončili druzí a vyhráli kategorii pro nejlepší studentský projekt.

V dobách, kdy se česká startupová scéna teprve rodila, se potýkali s několika výzvami. Propagace nebyla snadná a firma navíc čelila problémům s logistikou, konkrétně s jednotkovou ekonomikou dovozu svačin do škol. Ačkoliv projekt nakonec ukončili, získali tehdy cenné podnikatelské zkušenosti a především důvěru ve vlastní schopnosti. Gymplácký projekt se tak stal pružným odrazovým můstkem k dalším úspěšným firmám, které oba dva následně založili.

singageos

Foto: singageOS

Lukáš Daněk, Stanislav Richter a Michael Žabka, zakladatelé singageOS

Standa Richter se stal spoluzakladatelem a ředitelem firmy signageOS, která vyvinula operační systém pro displeje používaný výrobci obrazovek, jako jsou Sharp či NEC, a zákazníky typu McDonald’s, 7-Eleven nebo Wallmart. Dnes na čtyřech světových kontinentech řídí desítky tisíc obrazovek. Láďa Falbr řídí několik firem, například v oblasti mezinárodního obchodu se zemědělskými komoditami nebo výrobě ocelových konstrukcí.

Jak dnes hodnotí start svého podnikání? Podle jejich slov byly motivací pozitivní příběhy z okolí, které jim dodávaly důvěru. Vzhledem k nedostatku informací, který před patnácti lety tehdejší zakladatele trápil, dělali svá rozhodnutí na základě „gut feeling“ a konzultací se svými investory. Vzpomínají však i na lekce, které si z počátků svého podnikání odnesli, například podcenění významu obchodních a marketingových metrik jako náklady na akvizici zákazníka či velikost trhu.

Dobrým příkladem je i příběh Michala Juhase, který ukazuje, jakým způsobem lze zhodnotit zkušenosti z odvážného rozjezdu lokálního byznysu. Michal spoluzaložil sociální síť BookFan, která propojovala české a slovenské čtenáře knih a e-knih a přinášela jim knižní tipy či možnost si skrze síť přímo zakoupit více než padesát tisíc titulů. Projekt přilákal přes dvacet tisíc registrovaných uživatelů a v rámci čtvrtého ročníku Vodafone Nápad roku 2011 se stal vítězem kategorie s největším potenciálem růstu.

V roce 2012 Michal svůj podíl prodal spoluzakladateli a připojil se k Tomáši Laboutkovi a Christianu Mischlerovi, se kterými rozjel v Thajsku mobilní aplikaci HotelQuickly, last-minute rezervační systém pro více než patnáct zemí napříč Asií a Pacifikem. Dosáhli obratu vyšších desítek milionů dolarů. Celkově firma získala na investicích okolo deseti milionů dolarů a v roce 2017 byl majoritní podíl prodán společnosti z Hongkongu.

Jak Michal uvádí, těch pět let pro něj byla skvělá lidská i profesní zkušenost. Byl u vybudování mezinárodního týmu s více než šedesáti lidmi devatenácti národností. Kromě role technologického ředitele se aktivně rozvíjel v oblasti leadershipu a své zkušenosti z mezinárodního náboru vývojářů nyní zúročuje ve svém dalším projektu, který pomáhá firmám efektivně najímat IT profesionály.

Koule se začíná nabalovat

Pro českou startupovou komunitu jsou velice důležité úspěšné příběhy i zkušenosti z uzavření celého cyklu firmy – od jejího založení a budování až po její prodej. Rostoucí počet úspěšných prodejů významně stimuluje další zakladatele. Za posledních deset let bych mohl zmínit jako vzor například Brand Embassy, kterou založili Vít Horký a Damián Brhel v roce 2011. Přihlásili se do prvního ročníku akcelerátoru StartupYard, z účasti v programu získali maximum včetně velké podpory a navázali důležité kontakty.

vit-horky4

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Vít Horký, spoluzakladatel startupu Brand Embassy

Podařilo se jim také naskočit i na vlnu rostoucího zájmu médií o startupy a příběhy jednotlivých zakladatelů. O rok později odešli z Česka do britského akcelerátoru UK TI, kam se dostali prostřednictvím StartupYardu. Tento krok vedl k větší internacionalizaci, povedlo se získat zákazníky z Evropy i Spojených států a v roce 2019 Brand Embassy koupil za desítky milionů dolarů světový lídr v digitalizaci zákaznické péče, izraelská firma NICE.

V dnešní době již jednou zmiňovaný efekt sněhové koule začíná přinášet své plody. Díky tomu se dnes rodí první jednorožci a z dalších se rychle klubou. Na trhu je také mnohem více lidí, od kterých zakladatelé mohou získat zpětnou vazbu. Ti se také nebojí požádat o pomoc, lépe znají trh i své zákazníky a výrazně posílili komunikaci a důraz na budování firemního i osobního brandu coby nástroje pro organický růst i akvizici talentů.

startup-awards

Přečtěte si takéTřicet nejoblíbenějších startupů je tu. Pomozte svému favoritovi na bednuHlasujte o nejoblíbenějším startupu v Česku. Ve finále jsou první jednorožci i mladé naděje

Cyklus od založení firmy k prodeji se zrychluje. A zatímco v případě Brand Embassy trvala tato cesta přibližně osm let, nejnovější exity přicházejí o poznání dříve – příkladem je Integromat prodaný německému Celonis, Stories americkému Workday nebo Ytica americkému Twilliu.

Především se ale výrazně změnila mentalita zakladatelů. Z jejich pohledu dnes neexistuje cíl, který by byl nedosažitelný, a věří, že i jim se může podařit vybudovat rychle rostoucí globální firmu. Vidí totiž, že úspěšní zakladatelé nejsou bohové, ale obyčejní lidé z masa a kostí. Je zřejmé, že inspirativní firmy vychovávají další úspěšné podnikatele i ze svých zaměstnanců.

Tento zápal můžeme každoročně pozorovat v rámci naší akcelerační soutěže Vodafone Nápad roku a osobně musím říct, že jsem z něj nadšen. Je totiž evidentní, že česká startupová scéna zdaleka neřekla své poslední slovo a do budoucna se můžeme těšit, že poroste stále rychleji. Pokud bych měl něco vzkázat lidem, kteří mají nápad, elán a chuť měnit svět, ale nejsou si zcela jistí tím, že dokážou vybudovat firmu, řekl bych jim: běžte do toho. Půda je připravená a cesta prošlapaná.

CzechCrunch Jobs