Král je mrtev, Wakanda nechť žije! Druhý Black Panther je dechberoucí podívaná o ztrátě a smíření

Nová marvelovka se musela vyrovnat s nečekanou smrtí hlavní hvězdy. Chytře z toho udělala své stěžejní téma a ukazuje, že i MCU dokáže víc než jen bavit.

black-panther

Foto: Falcon

Druhý díl Black Panthera se vyrovnává se smrtí svého hlavního představitele

0Zobrazit komentáře

Když Marvel před čtyřmi lety vypustil do světa blockbuster o Black Pantherovi, způsobil tím malou revoluci. Příběh o tajemném africkém království Wakanda, které díky nalezištím zvláštního kovu technologicky předehnalo zbytek světa na míle daleko, se nebál vsadit na převážně černošské obsazení, získal si kritiky i fanoušky a posbíral sedm nominací na Oscara, z nichž tři proměnil. Teď do kin dorazilo pokračování, které se musí vypořádat se smrtí Chadwicka Bosemana, představitele samotného Black Panthera. Jaké jsou naše první dojmy?

O tom, jestli druhý Black Panther vznikne, nebo ne, se mluvilo dlouho. Nakonec se ale režisér jedničky Ryan Coogler rozhodl pokračovat. A hlavně Chadwicka Bosemana, který si vybudoval pověst velmi nadaného herce a před dvěma lety podlehl rakovině tlustého střeva, o níž věděli jen jeho nejbližší, nepřeobsazovat.

Na místo toho natočil film, jehož hlavní hrdina zemřel a z témat ztráty, vakua a hledání nového místa ve světě se stal hlavní motiv snímku, který je pořád nadupaným superhrdinským blockbusterem, který si zachovává okázalou estetiku prvního dílu, ale také lidským příběhem o tom, jak se s tímto vším srovnat.

V úvodní scéně snímku Black Panther: Wakanda nechť žije proto sledujeme technicky nadanou wakandskou princeznu Shuri v podání Letitie Wrightové, jak se snaží do posledního momentu vyvinout látku, která by jejího bratra, krále T’Chalu alias Black Panthera, zachránila. Nezvládne to a na rozdíl od své matky se nechce s T’Chalovou smrtí smířit. Což je postoj, který dává dynamiku celému příběhu. (V dalších třech odstavcích se mohou objevit drobné spoilery.)

bp

Foto: Falcon

Scéna z pohřbu krále ve filmu Black Panther: Wakanda nechť žije

Ten je přitom nadmíru bohatý. Krátce na to se totiž ocitáme v době rok po králově smrti, kdy na Wakandu tlačí ostatní státy světa ve snaze získat přístup k jejímu drahocennému bohatství, vibraniu, tedy kovu, který jí umožnil její pokrok. Wakanda ho samozřejmě z obavy, co by s ním mocichtivé země jako USA nebo Francie udělaly, odmítá vydat. A tak se není co divit, že napětí stoupá a že americká vláda hledá vytoužený materiál jinde.

Náhodou ho najde na dně moře, čímž si proti sobě poštve mocnou podvodní říši Talokan, o jejíž existenci neměl nikdo tušení. A vlastně ani nadále nemá, protože její obyvatelé se ukážou jen Wakanďanům, zatímco okolní svět považuje za strůjce útoků, které Talokanci podnikli, právě národ černého pantera, protože nikdo jiný přece vibranium nemá.

V čele Talokanu stojí mocný de facto polobůh Namor, který se rozhodne svou zemi bránit stůj co stůj. V jeho pojetí to znamená preventivně zničit vše pozemské a nabídne v tom princezně Shuri, kterou zaujal, spojenectví. Respektive jí začne vyhrožovat zničením její země, která v důsledku dřívějších událostí stále postrádá svého posvátného panteřího ochránce, pokud to neudělá. A tak začíná složité hledání a uvažování nad tím, co je vlastně ta správná cesta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zní to jako klasický komiksový film? Zní, do dvou hodin a čtyřiceti minut, které trvá, se toho ale opravdu vešlo mnohem víc. Výše popsaná linka je jen základ, ze kterého vyrůstá mnohovrstevnatý příběh – který, když se nad ním zamyslíte, není ničím přelomový. Ale drží efektně dohromady a jeho síla spočívá v tom, že vypráví o nejhlubších lidských emocích, které řeší každý, ať už zrovna zachraňuje svět, nebo ne.

Wakanda nechť žije totiž nemá jednoznačnou hlavní postavu – kromě zesnulého T’Chaly –, ale sleduje prožívání rovnou několika postav, které se s nastalou situací snaží vyrovnat, co nejlépe mohou, a jsou ve vleku událostí, které ani tolik řešit nechtějí, ale musí. A pozor, skoro všechny jsou ženy, muži v tomhle filmu rozhodně nehrají prim. A třeba z toho, jak některé scény opanuje Angela Basettová coby královna Ramonda, vás bude mrazit.

Pokud se vám líbila pestrá opulentnost prvního Black Panthera, druhý za ní nezaostává, v případě zobrazování podmořského světa se ale sympaticky drží toho, že voda v temných hlubinách zase až tak krásná není. Ve smutném tématu se najde prostor i pro skvělé vtipy – o velkou část z nich se postará udatná válečnice Okoyo v podání Danai Gurirové – a i když vzdávání holdu padlému králi i herci (film dělá oboje současně) zavání patosem, ve Wakandě nechť žije tomu tak ale není. Slabší je film v jiných chvílích.

namor

Foto: Falcon

Namor neboli Kukulkán je hlavním záporákem

Například jako z jiného světa, či lépe řečeno filmu, vyznívají části, které se věnují geopolitice a tomu, že se Wakanda tím, že odhalila světu své tajemství, stala cílem útoků závistivých rádoby partnerů, kteří chtějí získat svou část jejích zdrojů. Na starosti je mají hlavně scény z pletichařící CIA, které ani zdaleka nemají takový spád jako drama uzavřené mezi africké a podmořské království. Navíc jsou dost průhledné. Poměrně klasicky melodramaticky a vypočítavě působí také odbočka věnovaná původu Namora (Tenoch Huerta), i když on sám jako postava takový není.

Jeho říše je vlastně pod vodu převedeným a trochu promíchaným světem mezoamerických indiánů, stejně úchvatným jako Wakanda. Její vůdce i obyvatelé jsou sice automaticky za záporáky, protože se rozhodli se bránit stůj co stůj, Namor k tomu má ale velice dobré a uvěřitelné důvody, které nelze jen tak smést ze stolu, čímž jako postava jen získává na zajímavosti.

bp-2

Foto: Falcon

Podmořský národ Talokan

Vedle něj Wakanda nechť žije představí ještě postavu další geniální vynálezkyně Riri Williamsové a nechybí ani ty známé z prvního dílu. Mnohem zajímavější je ale ten, kdo ve filmu zase až tolik není a po kom se celý snímek jmenuje – Black Panther je zde totiž hlavně symbol, ke kterému mnozí vzhlíží, jiným chybí, ale právě jeho neexistence všechny nutí růst. A je otázkou, jestli je vůbec potřeba.

Skvělou tečkou za filmem je ale jeho potitulková scéna, která samozřejmě nemůže coby signature znak Marvelu chybět. Místo tradičního lákání na nové projekty ale dá tomu aktuálnímu úžasnou lidskost a blízkost. Druhý Black Panther tak i díky tomu znovu ukazuje, že i v sériové výrobě, na kterou Marvel naskočil, můžou vzniknout zajímavé kousky. Otázka ale je, co by bylo, kdyby Chadwick Boseman nezemřel.

36 komnat, 29 let. Wu-Tang s debutovým albem přepsali definici rapu a zaujali i americký Kongres

Před 29 lety se ze špíny newyorských ulic zrodila jedna z nejzásadnějších rapových desek všech dob. A Wu-Tang Clan povstal.

Filip HouskaFilip Houska

wu-2360-x-1180-pxStory

Reprofoto: Wu-Tang Clan/YouTube

Přebal desky Enter the Wu-Tang (36 Chambers), debutového alba formace Wu-Tang Clan

0Zobrazit komentáře

V čínském kung-fu nacházel únik ze života, který žil. Zatímco po nocích bloudil špinavými ulicemi newyorského Staten Islandu a snažil se naplnit si kapsy, volný čas trávil sledováním filmů, v nichž postavy dokonale ovládaly kouzlo meče. Hongkongský snímek Šaolin a Wu Tang byl pro něj zásadním – inspiroval ho totiž k názvu, který se později zapsal nesmazatelným písmem do dějin hip hopu. A včera to bylo přesně 29 let, co legendární rapová formace Wu-Tang Clan v čele s producentem RZA vydala debutové album.

První studiová deska jedné z nejznámějších hiphopových skupin vůbec byla diametrálně jiná než všechny ostatní. Wu-Tang Clan v ní míchali jak vlivy rodného New Yorku a jeho temné, drogami a zbraněmi nasáklé atmosféry, tak prvky čínského kung-fu. Ať už šlo o ikonické zvuky sekání mečů, hekání mistrů bojovníků, nebo odkazy na čínskou kulturu přímo v rapových textech.

Když se pak do této tvrdé hudební směsice přidalo osobité rýmování devíti chlápků, které společnost kvůli jejich zpravidla kriminálním životům odmítala, rýsovalo se mistrovské dílo. A hned si získalo velké uznání. Album s názvem Enter the Wu-Tang (36 Chambers) vyšlo 9. listopadu roku 1993 a zásadním způsobem proměnilo hiphopovou scénu napříč celým světem.

Mluvilo se o něm jako o renesanci rapové éry východního pobřeží. Vydláždilo cestu dalším dravým rapperům, mezi nimiž byly i legendy typu Nas, The Notorious B.I.G., Jay-Z, Havoc nebo Prodigy. A ano, svým způsobem ukázalo zdvižený prostředníček západnímu pobřeží Spojených států, protože jim vlezlo do zelí – gangsterské rýmy už totiž nediktovali jen kluci z N.W.A.

Navzdory explicitnímu pojetí a undergroundovému zvuku se album záhy dostalo do prestižního hudebního žebříčku Billboard 200, kde obsadilo 41. místo, a během prvního týdne se ho prodalo více než 300 tisíc kusů. V dobách jeho největší slávy, tedy napříč devadesátými lety, se globální prodeje nezastavovaly a rostly po stovkách tisíc. Dnešní odhad hovoří o více než 3,5 milionu prodaných kopií.



Nebyli to ale jen fanoušci rapu, kteří Enter the Wu-Tang (36 Chambers) hltali. Bavilo i kritiky, kteří pozitivně hodnotili jeho surový nádech a styl bez jakýchkoliv servítek. Hlavně to snad ale tehdy bylo vůbec poprvé, co se na jedné rapové desce v rámci jedné kapely sešlo devět rapperů. Posluchače ani navíc nepřipravovali na žádné opakování refrénů a podobně – prostě to plivali tak, jak se jim to zrovna hodilo. Originální.

Díky hitům jako Protect Ya Neck, Da Mystery of Chessboxin‘, C.R.E.A.M. nebo Wu-Tang Clan Ain’t Nuthing ta F‘ Wit se po přelomu milénia začala deska brát jako ta nejzásadnější pro rapové odvětví. A před dvěma lety se prvotina newyorských dravců, kterým je už přes padesát, objevila na 27. místě žebříčku nejlepších alb všech dob od magazínu Rolling Stone.

Dnes už aktivně nevystupující hiphopové formaci letos navíc přistál na stole další historický zářez – deska totiž zaujala i národní knihovnu Spojených států (respektive knihovnu Kongresu), která si ji vybrala k uchování v Národním registru nahrávek, a to kvůli jejímu kulturnímu významu. Spolu s ní se tam dostala i deska The Low End Theory od další významné rapové skupiny A Tribe Called Quest.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na desce je ale poměrně zajímavé i to, jak vznikla. U jejího zrodu byl především Robert Fitzgerald Diggs alias RZA, který celý Wu-Tang Clan dal dohromady – a který mimo jiné miloval kung-fu natolik, že jej procpal do názvu kapely i desky. Dá se říct, že právě albem Enter the Wu-Tang (36 Chambers) teprve kapela reálně vznikla, byť se její členové znali už delší dobu. Především z ulic.

Když RZA u svých kamarádů viděl, že je baví rapovat a mají talent, snažil se je dostat pod jednu střechu. Kvůli jejich nátuře, která byla silně ovlivněna právě prostředím, kde vyrůstali, to ale nebylo jednoduché. RZA to ale nakonec dokázal a coby producent zvládl dotáhnout podstatnou část společných skladeb.

Pracoval na nich i ve sklepě domu své rodiny, kde měl zároveň pokoj. Nikdo z rapperů nutně nepotřeboval dedikované studio, nehráli si totiž na profesionály. To, co měli na srdci, dali na papír. Z papíru to pak narapovali. Paradoxní je, že prakticky nikdo jiný než RZA nevěděl, že se toto album dává do kupy.

Jak RZA řekl pro rádio NPR, zabralo mu asi dva týdny, než album zkompletoval. Nesháněl k tomu ani žádné drahé studio – jen si na tuto dobu pronajal základní vybavení v prostorách na newyorském Manhattanu, kde míchal dohromady jak rap od kolegů, tak instrumentálky a také nejrůznější zvuky vycházející z čínského bojového umění. Klanu nahrávky pustil, až když bylo hotovo. Předtím neměli z Enter the Wu-Tang (36 Chambers) slyšet ani náznak.

RZA, GZA, Ol‘ Dirty Bastard, Method Man, Raekwon, Ghostface Killah, Inspectah Deck, U-God a Masta Killa, tedy původní členové Wu-Tangu, se mimo jiné dostali i na televizní obrazovky, a to v seriálu Wu-Tang: An American Saga, který je dostupný na streamovací službě Disney+. Pojednává o tom, jak jedna z nejzásadnějších rapových formací začínala – a čím si na své cestě musela procházet.