Král pražských coworkingů Adam Zvada je při chuti. Otevírá další centra, rád by nakupoval a dívá se mimo metropoli
Na pražské Pankráci to je polyfunkční dům City Element, v Holešovicích moderní administrativní centrum Visionary s běžeckou dráhou na střeše, na Václavském náměstí „proutěná“ budova Flow Building, v Karlíně část areálu po bývalé Pragovce. Kancelářských center nabízí firma Scott.Weber po celé metropoli už celkem deset a většinou na těch nejlepších lokacích. A brzy k nim přibudou ještě prostory v dejvickém Bloxu – a za rok a kus také u vltavského břehu v komplexu Port 7. Praha jako by zakladateli Scott.Weber Adamu Zvadovi začínala být malá.
„To tak jenom vypadá. Je tu pořád obrovský prostor, kam růst,“ říká padesátiletý podnikatel. Čísla mu dávají za pravdu. Podle poradenské agentury JLL, která vydává každý kvartál analýzu pražského nemovitostního trhu, je v hlavním městě celkem 3,7 milionu metrů čtverečních kanceláří.
Ty sdílené či coworkingové, na které se Zvada zaměřuje, představují necelá tři procenta výměry, do pěti let by se trh měl podle odhadů zdvojnásobit. „V zahraničních metropolích ten poměr bývá kolem pěti až 10 procent,“ dodává majitel Scott.Weber. Jeho společnost má z oněch 90 tisíc metrů čtverečních necelou třetinu a je lídrem trhu. To ale neznamená, že by nepokukoval po jiných městech. Naopak.
„Covid samozřejmě poznamenal realitní trh, i ten coworkingový. Zákazníci mají jiná, nová očekávání. Dojde ke konsolidaci. Jsme na ni připraveni.“ Přeloženo – Adam Zvada by rád někoho koupil, a kromě Prahy se kouká i na Brno či Ostravu. „Nějaká jednání se vedla, nějaká se vedou. Uvidíme, zatím k žádné dohodě nedošlo, ale myslím, že dříve nebo později to klapne,“ říká. Letos už koupil pražský byznys polské sítě Business Link, a to v holešovickém centru Visionary.
Když hovoří o tom, že covid změnil realitní trh, má na mysli především očekávání klientů. Výhody, které skýtaly sdílené kanceláře (tedy uvolněná atmosféra, originální interiérový design, členité řešení prostoru s mnoha variabilními zasedačkami), byly moderní už dřív. Teď se z nich ale stala nutnost, i kvůli jejich flexibilitě, protože většinou nejsou podmíněné dlouhodobými nájemními smlouvami.
„Covid změnil to, co lidé i firmy od kanceláří chtějí. Jak se stalo standardem, že se částečně pracuje z domova a částečně z kanceláří, posunulo se i jejich vnímání. Hybridní režim práce se promítl do hybridního charakteru pracovního prostoru,“ říká Zvada s tím, že nově navíc jeho klienti mnohem více chápou zajímavý pracovní prostor jako formu zaměstnaneckého benefitu. „Dřív chtěli v sexy kancelářích být kvůli marketingu, kvůli PR, aby mohli ohromovat zákazníky, teď do toho zásadně promlouvá personalistika.“
Ze Scott.Weber se výrazný hráč na pražském realitním trhu stal za poslední dva roky, jeho konkurenty jsou nadnárodní sítě Regus a Spaces nebo lokální hráči Work Lounge, Hub Hub či Impact Hub. Někdejší lídr trhu, americký řetězec WeWork, je po splasknutí vlastní valuační bubliny momentálně v Praze pouze v budově Drn na Národní třídě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs