Královská rodina je nejcennější značkou Británie, s majetkem ale může nakládat jen omezeně
Podle některých odhadů je hodnota značky britské královské rodiny 100 miliard dolarů, osobní brand královny z toho tvořil polovinu.
Zámek Balmoral ve Skotsku, kde ve čtvrtek 8. září zemřela britská královna Alžběta, byl jejím letním sídlem. A také klíčovým osobním majetkem – rozsáhlý komplex pozemků a budov je totiž v soukromém vlastnictví královské rodiny. Právě nemovitosti tvoří jádro bohatství Windsorů, ovšem jen málo z těch, které jim náleží, je zcela jejich.
O tom, jak bohatá královna byla (a tedy jak bohatý bude její nástupce Karel III.), se propočty médií různí. Podle magazínu Forbes je její bezprostřední jmění rovno zhruba půl miliardě dolarů, deník The Times jej stanovil na 370 milionů liber. To v českých korunách odpovídá 12,5, respektive 10,5 miliardám.
Největšími položkami v královnině portfoliu jsou právě nemovitosti, a to především skotský zámek Balmoral a pak ještě areál v Sandringhamu. Zatímco prvně jmenovaný má rozlohu 20 tisíc hektarů, ten druhý je zhruba poloviční. Celkem na nich pracuje přes tři sta lidí, kteří se starají jak o údržbu, tak o chod farem a hospodářství. Zvlášť sandringhamské panství je vyhlášené pro své ekologické zemědělské produkty.
Do obou nemovitostí, konkrétně do jejich ústředních částí, jako jsou například zahrady a některé reprezentativní prostory, se navíc pořádají turistické návštěvy, za které se platí vstupné. Podle deníku Daily Mail se ročně jen na lístcích v Sandringhamu vybere přes pět milionů liber, tedy asi 140 milionů korun.
Hlavní zdroj příjmů královské rodiny jsou ale pronájmy nemovitostí, které leží na jejich pozemcích. Oficiálně jí totiž patří také Buckinghamský palác, hrad ve Windsoru a mnoho dalších, jejichž hodnota se počítá v miliardách dolarů. S památkami ale nemohou tak úplně nakládat, nemohou je třeba prodat – v zásadě je drží pro britský národ.
Podle britských zákonů se čistý zisk z nemovitostí, které královské rodině náleží, dělí, takže něco zůstane rodině na pokrytí nákladů na její život, cestování a reprezentaci, něco jde do údržby nemovitostí a dalších statků a většina zamíří jako odvod do státního rozpočtu. Za rok 2021 takto k Windsorům přišlo 86 milionů liber, což jsou 2,5 miliardy korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Úplně jiný byznysový rozměr je pak renomé královské rodiny a její značka. Jsou totiž mimořádně populární nejen v Evropě, ale zvlášť v USA a také v Asii. Společnost Brand Finance odhadla hodnotu jména královské rodiny na 100 miliard dolarů, což je víc, než kolik má řada slavných firemních značek. Ovšem celou polovinu z toho zabírala sama Alžběta II. a je otázkou, co s tím nástup prince Charlese, nyní už krále Karla III., provede, protože jeho popularita je řádově menší.
„Královská rodina je nejhodnotnější britskou značkou, která má větší cenu než třeba Shell nebo Marks & Spencer,“ řekl zakladatel agentury Brand Finance David Haigh pro server Yahoo Finance.
Ostatně když se letos v červnu připomínalo 70. výročí nástupu Alžběty II. na britský trůn, kolem takzvaného platinového jubilea se roztočil svébytný byznys, protože šlo získat oficiální povolení k užívání emblémů a portrétů mladé královny. Samozřejmě za poplatek. Časopis Forbes vyčíslil hodnotu tohoto franšízingu na 356 milionů dolarů, tedy devět miliard korun. Vznikla například panenka Barbie na motivy královny Alžběty.