Křídla novým startupům. Do Česka míří akce Red Bull Basement, která hledá ty nejlepší studentské projekty

Filip HouskaFilip Houska

Will GaddEvent

Foto: Ryan Bolton/Red Bull Content Bull

Horolezec Will Gadd během loňské akce Red Bull Basement v Torontu

0Zobrazit komentáře

Jeden inovativní nápad a příslib zajímavých podnikatelských příležitostí s globálním rozměrem. Možná to zní až příliš jednoduše, ale právě na této rovnici staví Red Bull svou mezinárodní studentskou akci Red Bull Basement, která letos míří i do Česka a CzechCrunch je jejím mediálním partnerem.

O jednom z nejzásadnějších hráčů na poli energetických nápojů se dlouhodobě ví, že jen na plechovkách svůj byznys nestaví. Pozici globálního lovebrandu si vydobyl i díky nejrůznějším akcím ze světa motorsportu, hudby, tance nebo gamingu. Aktivně navíc vstupuje také do oblasti technologií, inovací a startupů a zmíněný Red Bull Basement to jen stvrzuje.

V hlavní roli tohoto programu, který letos startuje svůj třetí ročník, stojí studenti. Přesněji řečeno vysokoškolští studenti s touhou a chutí vymyslet nový projekt, s nímž by mohli vylepšit a posunout nejen své univerzity, ale možná i celý svět.

Mezi dobré příklady patří studentky z Rakouska, které ovládly loňský ročník s aplikací Audvice pro vytváření a sdílení naučného obsahu, nebo třeba kanadský tým s platformou, jež by ve virtuální realitě pomáhala překonávát úzkostí. Za zmínku stojí i indičtí EnergyBird, kteří vymysleli systém pro konvertování energie z chůze na elektřinu.

Nejen tyto projekty se úspěšně zformovaly právě prostřednictvím akce Red Bull Basement, do které se zapojují i zkušení mentoři z celého světa, aby nadějným týmům poskytovali potřebné know-how a vysvětlovali jim, jak to ve světě technologií i byznysu doopravdy chodí. Něco podobného teď čeká i na české vysokoškoláky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Program Red Bull Basement pochopil, co bylo třeba pochopit už dávno – že vzdělávání a zkušenosti z reálného světa nejsou posloupnou záležitostí (to znamená, že vystuduji a pak budu teprve možná podnikat), ale musí se naopak aktivně propojovat od prvopočátku, abychom dosáhli co nejšťavnatějších a zároveň škálovatelných inovací,“ míní Sara Polak, spoluzakladatelka pražské organizace Innovation Disrupt House a mentorka programu.

Minutový pitch, který rozhodne

Zásadní otázka: jak začít? Už v těchto dnech mohou vysokoškolští studenti, kteří musí být starší 18 let a ovládat angličtinu na komunikativní úrovni, prostřednictvím redbull.cz/basement zasílat své přihlášky. Ty se skládají prakticky jen z jednoho videa o délce 60 vteřin, v němž co nejpoutavěji odprezentují svůj nápad.

Team Austria (Sophie Bolzer and Nadine Szentivanyi, Audvice)

Foto: Ryan Bolton/Red Bull Content Bull

Rakouské studentky s projektem Audvice

Přihlášky mohou zasílat do 25. října, pak se kolo uzavře a přejde se na hlasování, které bude mít v rukou široká veřejnost. Po vyselektování těch nejzajímavějších nápadů přijde na řadu fáze finálního výběru lokální odbornou porotou, která posoudí, zda je daný nápad proveditelný, dostatečně kreativní a jak velký má dopad.

Od 2. listopadu se pak přejde do akce. Porotci zvolí ten nejlepší nápad pro reprezentování České republiky v globálním finále. Tým s nejlepším nápadem získá přístup k pracovnímu prostředí, k práci s mentory tváří v tvář a také ke globální síti inovátorů.

blabu-strejcek-kovacik

Přečtěte si takéRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušenostíRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušeností

Vývoj celého nápadu bude probíhat týden, přičemž od 10. do 13. listopadu se budou konat workshopy, sezení z mentory z různých zemí a další networking a vše vyvrcholí finální prezentací, které se zúčastní 38 projektů z celého světa. V ní globální porotci rozhodnou o „nejlepším projektu roku“, který bude nadále podporován. Například zmíněný indický tým EnergyBird se díky tomu dostal i do bootcampu Googlu.

red-bull-basement-key-visual

Foto: RedBull.cz

Vizuál akce Red Bull Basement

Mall Pay se dál přibližuje Twistu. Vydává vlastní platební karty a pro odložené platby si vymyslelo nový název

Peter BrejčákPeter Brejčák

adam-kolesa-mallpay

Foto: Mall Pay

Adam Kolesa, CEO platební služby Mall Pay

0Zobrazit komentáře

Tuzemská služba Mall Pay, která zprostředkovává odložené platby, teprve před dvěma týdny oznámila získání důležité licence od ČNB, čímž se ji otevřela dlouho plánovaná možnost vydávat vlastní karty a nabízet uživatelům prémiové účty. Dnes na online tiskové konferenci dvouletý fintechový startup představil další podrobnosti, díky kterým se stále více přibližuje dominantnímu hráči tuzemského trhu odložených plateb, kterým je Twisto.

„Netajíme se tím, že chceme platbou přes Mall Pay nahradit dobírku – zákazníkům dáváme šanci zaplatit až po prohlédnutí zboží, obchodům zase obdržet peníze stejně rychle, jako by zákazník platil kartou. A to vše bez nákladů navíc,“ uvádí Adam Kolesa, výkonný ředitel Mall Pay, které rovným dílem vlastní a společně rozvíjí Mall Group a ČSOB.

Nově tak Mall Pay svým uživatelům nabízí čtyři druhy účtů. Ten nejzákladnější s názvem Na zkoušku je totožný se službou, kterou mohli uživatelé využívat zdarma i doteď. Druhý účet Start je nabízený rovněž bezplatně, má limit 50 tisíc korun a splatnost až 50 dnů. Nákupy přes Mall Pay musíte uhradit vždy do dvacátého dne (u Twista o pět dní dříve) následujícího měsíce, nebo si platbu o další měsíc odložit. V takovém případě za každých odložených 100 korun zaplatíte tři koruny navrch.

U bezplatného účtu Start již nicméně potřebujete s ohledem na vyšší limit podrobnější identifikaci, aby si Mall Pay mohlo každého uživatele prověřit. Vše by nicméně mělo probíhat v řádu minut a online přes zákaznickou zónu nebo prostřednictvím aplikace. Vedle dvou bezplatných účtů pak služba přichází také se dvěma prémiovými variantami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První z nich se jmenuje Plus, kdy za 39 korun měsíčně získáte navíc platební kartu Mastercard, kterou vydává ČSOB. Tu je možné využívat i při nákupech mimo e-shopy s integrovaným tlačítkem Mall Pay, díky čemuž chce služba po vzoru Twista přesunout odložení platby nejen do všech e-shopů, ale také do kamenných prodejen.

Nejdražší účet s názvem Komplet pak za 89 korun měsíčně nabízí i dopravu zdarma na výdejny v síti Uloženky (patří stejným majitelům jako Mall Group) a několik dalších výhod včetně získání většího množství věrnostních bodů při nákupech.

Místo odkládání budeme skipovat

Částečně matoucí novinkou v případě nově nabízených služeb od Mall Pay však může být zvolený komunikační koncept. Podle startupu totiž pojem „odložená platba“ – princip, kdy je možné za nakoupené zboží či služby zaplatit například o několik týdnů později – plně neodráží nabízenou službu. Odloženou platbu proto bude Mall Pay nově nabízet jako „skipování“. Anglické slovo skip přitom v překladu doslovně znamená přeskočit, či dokonce vynechat.

„Lidé vnímají podstatný rozdíl mezi odložením platby jako povinností a přeskočením všech nepříjemných věcí spojených s placením a objednávkou zboží. Skip tedy výrazně lépe vyjadřuje, co chceme zákazníkům přinést,“ vysvětluje novou marketingovou strategii Adam Kolesa.

mall_pay_skipovaci_platebni_karta_platba_apple_pay-min

Foto: Mall Pay

Platební karty Mall Pay je možné využít i při placení přes Apple Pay a Google Pay

„Neodkládáme totiž pouze platbu. Umožňujeme přeskočit výběr platební metody, zadávání karetních údajů, odpočítávání dnů do výplaty nebo starosti s reklamací, pokud vyberete špatné zboží. A díky jednoduchému zákaznickému prostředí také bankovní byrokracii,“ doplňuje ředitel Mall Pay.

Mall Pay si chce pomocí nového názvosloví „skip“ vytvořit vlastní kategorii, která je ale reálně totožná se stávajícími odloženými platbami, a tak je otázka, zda bude tato marketingová strategie dobrým tahem, nebo přinese ještě větší zmatení o tom, co vlastně odložené platby jsou a jak fungují.

Na tuzemském trhu v tomto segmentu aktuálně dominuje jiný český startup Twisto, který vlastní karty (navíc i čistě virtuální) a prémiové účty uživatelům nabízí už několik let a aktuálně jej využívá přes 160 tisíc lidí v České republice a v Polsku. Sám se přitom často u uživatelů setkává s nepochopením, jak vlastně celý koncept funguje a jaké jsou s odloženou platbou spojené poplatky.

blabu-strejcek-kovacik

Přečtěte si takéRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušenostíRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušeností

Z dat, které pro CzechCrunch Twisto poskytlo před dvěma týdny, vyplývá, že jeho služba Twisto Pay jen za loňský rok na českém a polském trhu zpracovala (a odložila) platby za více než dvě miliardy korun a celkově ji využil přes milion zákazníků, 70 procent z toho v tuzemsku. V Česku zároveň Twisto spolupracuje s více než 1 200 e-shopy, Mall Pay má partnerství uzavřené se 105 internetovými obchodníky, včetně těch spadajících do Mall Group, jako je Mall.cz či CZC.

Mall Pay jako o několik let mladší služba, která vznikla před necelými třemi roky, oproti Twistu logicky zaznamenává menší čísla i v dalších ohledech. Službu zatím využilo nebo chtělo využít 175 tisíc uživatelů, z nichž je 55 tisíc aktivních a 8 tisíc jich nakupuje pravidelně. Uživatelé dohromady realizovali 180 tisíc plateb s výhledem pro letošní rok na úrovni pod 100 tisíc o celkové hodnotě 100 milionů korun.

Mall Pay tak chce tržní dominanci Twista dohnat i pomocí zmiňovaných platebních karet, kterým dává přívlastek „skipovací“. Počet realizovaných plateb díky tomu plánuje navýšit pětinásobně a do konce roku očekává, že karet vydá v řádu stovek až několika jednotek tisíc kusů.