Krize zvýraznila důležitost analýzy dat, za 20 let bude umělá inteligence součást všeho kolem nás, věří šéf českého SASu
Šéf českého SASu Petr Šlajchrt
Přetvoření světa dat na svět poznatků. Taková je vize společnosti SAS, která loni oslavila dvacet let od vstupu na český trh. Globálně je druhým největším poskytovatelem platforem pro umělou inteligenci na světě, zaměstnává 14 tisíc lidí a svůj software dodává více než 83 tisícům firem, státním institucím i univerzitám – všem svým klientům přitom ukazuje, jak jim může sloužit umělá inteligence.
„Technologie jsou dnes komodita dostupná všem. Co ale odděluje úspěšné od neúspěšných, je schopnost reálně je využít v každodenní praxi – k efektivnímu rozhodování, optimalizaci procesů a automatizaci,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch Country Director SAS Institute Petr Šlajchrt.
SAS působí na technologickém trhu už více než čtyřicet let. Jak se za tuto dobu změnil?
Z hlediska elánu zakladatelů a růstu celé společnosti se toho mnoho nezměnilo – zůstáváme takovým věčným startupem. Vzešli jsme z akademického prostředí, takže jsme byli zvyklí na vědecký výzkum a práci dlouho do noci.
Jako firma jste začínali především analýzou experimentů univerzit, v průběhu desetiletí se však váš záběr značně rozšířil. Kam jste se posunuli?
Ano, analyzovali jsme data například pro farmaceutické firmy, někdy na začátku 90. let začaly užívat naše systémy některé banky k tvorbě modelů pro predikci chování zákazníků. Rozšiřuje se okruh našich zákazníků, mění se technologie, pronikli jsme na světové trhy, ale nemění se náš duch, naše kultura ani naše filozofie.
Jakým způsobem ve firmě hledáte oblasti, kterým se budete věnovat?
SAS vznikl před čtyřmi desítkami let za účelem analýzy dat, které se věnujeme stále, pouze rozšiřujeme záběr. U zrodu firmy stála silná vize – v té době si jen málo firem uvědomovalo význam analýzy dat a umělá inteligence byla něco jako sci-fi.
Data tak vnímáte jako hlavní hybatele byznysu?
Analyzovat data dnes potřebuje každé odvětví – k řízení zákaznické komunikace, k zajištění bezpečnosti dat, k odhalování podvodů, k personalizaci reklamy, ke zvyšování efektivity výroby, k prediktivní údržbě průmyslových zařízení a tak dále. Snažíme se nejen poskytovat špičkový analytický software s umělou inteligencí, ale také pomáhat zákazníkům řešit obchodní problémy, automatizovat a digitalizovat.
Působíte na poli umělé inteligence, cloudu či chytré domácnosti. Udělali jste během dvaceti let i krok vedle ve smyslu, že jste přecenili nějaký vznikající trend?
Upřímně, trendy spíše udáváme. Stavíme na odvážných, ale realistických vizích a samozřejmě nasloucháme našim zákazníkům. Investujeme obrovské prostředky do výzkumu a vývoje, abychom tyto vize naplnili. Nestává se nám, že bychom si museli říci s klasikem: tudy ne, přátele.
Jaké oblasti jsou teď aktuálně v kurzu, po kterých oborech je ze strany firem největší poptávka?
Kdybyste se zeptal na začátku roku, moje odpověď by byla jiná. Dnes se ale domnívám, že podniky přehodnotí své priority. V některých případech se vývoj pozastaví, v jiných nesmírně urychlí. Můžeme být svědky digitální transformace probíhající bezprecedentní rychlostí.
Analytická společnost IDC loni předpověděla, že do roku 2022 dosáhnou celosvětové výdaje na big data a analytická řešení 274 miliard dolarů, přičemž motorem investic bude digitální transformace. Dnešní krizová situace pouze zvýraznila důležitost analýzy dat pro podnikání všeho druhu.
Změnil se v poslední době i přístup firem k technologiím umělé inteligence?
Loni jsme v této oblasti mohli pozorovat určitý návrat k realitě, protože řada firem zápolila s implementací modelů. Trh má dnes jasnější představu o tom, co je ke skutečnému praktickému využití datové analýzy a umělé inteligence potřeba.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.