Kybernetické podvody jsou čím dál promyšlenější. Začínají třeba i nenápadnou zmínkou na sítích

Jak rozeznat internetový podvod od lákavé seriózní nabídky? Zajímejte se o aktuální případy, dívejte se i na detaily, radí hosté v podcastu.

Marta PlecitáMarta Plecitá

Obětí internetových podvodů se v loňském roce stalo téměř 70 tisíc klientů českých bank. Uvádí to Česká bankovní asociace. „Podvod často začíná nevinně. Třeba nenápadnou zmínkou na sociálních sítích, po které následuje promyšlený scénář,“ říká Tomáš Mika z mBank. Společně s Františkem Jungrem ze společnosti Visa byli hosty nového dílu podcastu BrandStories, který vzniká ve spolupráci CzechCrunche a vybraných společností. Můžete si ho pustit již nyní na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše. 

Typičtí internetoví predátoři po uživatelích často v prvním kroku nechtějí žádné informace, nabízejí spíš možnost výdělku a informace o výhře. Jindy kontaktují klienta ve jménu banky nebo policie s falešnou informací, že byl jejich bankovní účet napaden a je potřeba jejich peníze ochránit.

Jako další příklad uvádí František Jungr podvody spojené s nakupováním na e-shopech. Útočníci často využívají důvěryhodného vzhledu webů známých značek, aby zmátli nakupující, kteří nevěnují dostatečnou pozornost detailům, URL adrese nebo obchodním podmínkám. „První, na co bych se měl podívat, je název webové stránky,“ varuje Jungr s tím, že se kopie často může od originálu lišit jen drobností.

Podvodníci také obvykle umožňují pouze platbu kartou předem, přičemž se snaží získat citlivé platební údaje. To může vést k jejich odcizení nebo k zaplacení zboží, které nikdy nedorazí. Kromě obezřetnosti je na místě zvážit rozumné nastavení limitů na kartách nebo použití virtuálních dobíjecích karet, které snižují riziko zneužití. 

První, na co bych se měl podívat, je název webové stránky.

Aktuálním trendem jsou telefonické podvody založené na klonování hlasu, kdy útočníci napodobují nejen telefonní číslo, ale i hlas známé osoby a přesvědčují oběť k rychlé finanční transakci. „Zvažte zavedení bezpečnostního hesla, které by znali jen vaše děti, partner či partnerka – může to být poslední záchrana proti sofistikovaným podvodům,“ radí Mika.

V oblasti firemních financí jsou běžné tzv. podvodné příkazy, kdy podvodník napodobuje firemního ředitele a žádá zaměstnance o zaslání peněz na „naléhavý projekt“. „Ve většině z nás to může spustit potřebu aktivně a rychle vyhovět nadřízenému, než abychom se zamysleli nad logikou takové prosby,“ upozorňují hosté. Proti těmto podvodům je klíčová interní edukace a zvýšená obezřetnost ve firmách.

Co dalšího se dozvíte v novém díle BrandStories, který si můžete pustit na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše?

  • praktické rady pro všechny, kdo chtějí lépe chránit sebe a své finance,
  • příklady způsobů, jak podvodníci na internetové uživatele útočí, 
  • tipy, jakou podporu v ochraně proti kybernetickým rizikům můžete čekat od banky a kartové asociace.
CC Native

Partnerem článku je mBank