Kybernetické podvody jsou čím dál promyšlenější. Začínají třeba i nenápadnou zmínkou na sítích

Jak rozeznat internetový podvod od lákavé seriózní nabídky? Zajímejte se o aktuální případy, dívejte se i na detaily, radí hosté v podcastu.

Marta PlecitáMarta Plecitá

Obětí internetových podvodů se v loňském roce stalo téměř 70 tisíc klientů českých bank. Uvádí to Česká bankovní asociace. „Podvod často začíná nevinně. Třeba nenápadnou zmínkou na sociálních sítích, po které následuje promyšlený scénář,“ říká Tomáš Mika z mBank. Společně s Františkem Jungrem ze společnosti Visa byli hosty nového dílu podcastu BrandStories, který vzniká ve spolupráci CzechCrunche a vybraných společností. Můžete si ho pustit již nyní na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše. 

Typičtí internetoví predátoři po uživatelích často v prvním kroku nechtějí žádné informace, nabízejí spíš možnost výdělku a informace o výhře. Jindy kontaktují klienta ve jménu banky nebo policie s falešnou informací, že byl jejich bankovní účet napaden a je potřeba jejich peníze ochránit.

Jako další příklad uvádí František Jungr podvody spojené s nakupováním na e-shopech. Útočníci často využívají důvěryhodného vzhledu webů známých značek, aby zmátli nakupující, kteří nevěnují dostatečnou pozornost detailům, URL adrese nebo obchodním podmínkám. „První, na co bych se měl podívat, je název webové stránky,“ varuje Jungr s tím, že se kopie často může od originálu lišit jen drobností.

Podvodníci také obvykle umožňují pouze platbu kartou předem, přičemž se snaží získat citlivé platební údaje. To může vést k jejich odcizení nebo k zaplacení zboží, které nikdy nedorazí. Kromě obezřetnosti je na místě zvážit rozumné nastavení limitů na kartách nebo použití virtuálních dobíjecích karet, které snižují riziko zneužití. 

První, na co bych se měl podívat, je název webové stránky.

Aktuálním trendem jsou telefonické podvody založené na klonování hlasu, kdy útočníci napodobují nejen telefonní číslo, ale i hlas známé osoby a přesvědčují oběť k rychlé finanční transakci. „Zvažte zavedení bezpečnostního hesla, které by znali jen vaše děti, partner či partnerka – může to být poslední záchrana proti sofistikovaným podvodům,“ radí Mika.

V oblasti firemních financí jsou běžné tzv. podvodné příkazy, kdy podvodník napodobuje firemního ředitele a žádá zaměstnance o zaslání peněz na „naléhavý projekt“. „Ve většině z nás to může spustit potřebu aktivně a rychle vyhovět nadřízenému, než abychom se zamysleli nad logikou takové prosby,“ upozorňují hosté. Proti těmto podvodům je klíčová interní edukace a zvýšená obezřetnost ve firmách.

Co dalšího se dozvíte v novém díle BrandStories, který si můžete pustit na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše?

  • praktické rady pro všechny, kdo chtějí lépe chránit sebe a své finance,
  • příklady způsobů, jak podvodníci na internetové uživatele útočí, 
  • tipy, jakou podporu v ochraně proti kybernetickým rizikům můžete čekat od banky a kartové asociace.
CC Native

Partnerem článku je mBank

Rohlík bude v Německu prodávat na Amazonu. Je to obří, dodá nám to distribuční sílu, říká Tomáš Čupr

Český online supermarket našel recept, jak vydělávat na západních trzích, a teď se chystá svůj růst v Německu výrazně akcelerovat. Pomůže Amazon.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-cupr-knuspr

Foto: Knuspr.de / CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik Group

0Zobrazit komentáře

Až si příště půjdou němečtí zákazníci v několika velkých městech nakoupit potraviny na Amazonu, budou ve skutečnosti nakupovat na tamním Rohlíku. Online supermarket Tomáše Čupra oznámil, že uzavřel s obřím globálním hráčem významné partnerství, díky kterému získá na webu Amazonu prominentní místo. A samozřejmě také příliv nových zákazníků. „Na partnerství s Amazonem jsme velmi hrdí. Díky němu dokážeme ještě rychleji transformovat německý online trh s potravinami,“ říká zakladatel Rohlik Group, do níž patří i německý Knuspr.de. Právě ten rychle roste a nyní má díky novému partnerství ještě akcelerovat.

Rohlík se v Německu začal pod značkou Knuspr.de poměrně rychle usazovat a Tomáš Čupr před létem v našem podcastu Money Maker popisoval nalezení klíčového receptu, jak na západních trzích na doručování potravin vydělávat peníze. V loňském roce celá skupina online supermarketů vyrostla v obratu na 700 milionů eur (17,8 miliardy korun), což představovalo meziroční růst o pětadvacet procent. Ten přitom pohánělo převážně Německo, kde firma meziročně vyrostla o 94 procent, a to zatím operuje jen v Mnichově, Berlíně a Frankfurtu. Na celkovém obratu skupiny se tento trh nyní podílí zhruba ze dvaceti procent.

Další nakopnutí rozvoje má nyní zajistit spolupráce s Amazonem, ke které má Tomáš Čupr jednoduchý komentář: „Je to obří.“ Amazon je totiž u našich západních sousedů skutečným hegemonem e-commerce trhu. Jeho loňské tržby činily 34 miliard eur (860 miliard korun). V přepočtu na počet obyvatel je tak ještě výrazně dominantnější než u nás největší český e-shop Alza.cz, která předloni vygenerovala zhruba 1,6 miliardy eur (přes 42 miliard korun). Aby byla jejich pozice v tomto ohledu srovnatelná, musela by u nás Alza generovat v obratu 4,4 miliardy eur (přes 110 miliard korun), tedy skoro třikrát víc než teď.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dodá nám to velkou distribuční sílu. Je to podobné, jako kdyby nás Apple propagoval ve svém obchodě s aplikacemi. To jsou známé příběhy, kdy pak vývojářům najednou za pár hodin přibudou desítky milionů stažení,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Čupr. Jakmile si budou zákazníci Amazonu s předplatným Prime objednávat potraviny, vyskočí na ně logo a nabídka Knuspru. Možnost využít jeho služeb přijde nejprve do Berlína, ještě letos se rozšíří do Frankfurtu a začátkem příštího roku do Mnichova. Společně pak Knuspr a Amazon v příštím roce plánují zahájit provoz v Hamburku.

„Máme velkou radost, že členům Amazon Prime v Německu můžeme nabídnout doručování potravin od Knuspru, který přináší širokou, lokální nabídku produktů a rychlé, flexibilní možnosti doručení. Díky tomuto partnerství můžeme učinit další krok směrem k našemu cíli – nabízet nízké ceny, široký výběr a rychlé doručení, na které jsou zákazníci Amazonu zvyklí,“ říká Ganesh Rao, zástupce generálního ředitele Amazon Grocery International. Knuspr se přitom na Amazonu postaví po bok jeho vlastní služby na rozvoz potravin Fresh a zatím není jasné, jaká je její budoucnost.

amazon-knuspr2

Foto: Knuspr.de

Online supermarket Knuspr.de získá na německém Amazonu prominentní pozici

Tomáš Čupr nicméně nechává nahlédnout do pozadí, proč taková spolupráce vůbec vzniká. „Obecně většina hráčů v e-commerce pochopila, že model tržiště je lepší než držet obrovské zásoby a sklady. V potravinách je právě Amazon jediným hráčem, který má takovou sílu, že je schopen podobná partnerství navázat. A zároveň je málo hráčů, se kterými se je ochoten spojit, protože potřebuje svým zákazníkům dodávat stále stejnou kvalitu – a to je například doručení ve stejný den. Knuspr to splňuje,“ vysvětluje šéf Rohlik Group.

Vedle Amazonu a Knuspru funguje v Německu na trhu s online prodejem a doručováním potravin ještě například nizozemská společnost Picnic nebo tradiční retailoví hráči jako Rewe. Doručení ve stejný den – podobně jako v dalších německých e-shopech – přitom stále zdaleka není standardem. „Všichni, co přijdou na Amazon z měst, kde rozvážíme, uvidí naše logo. Navíc nás bude Amazon ukazovat i třeba ve svých newsletterech a dalších marketingových kampaních. Je to win-win spolupráce pro všechny,“ dodává Tomáš Čupr.

Partnerství s Amazonem by navíc mohlo Rohlik Group otevřít dveře k další expanzi, a to nejen v Německu, ale také do dalších zemí. V Evropě působí americký internetový obr také například ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Nizozemsku. Celá rohlíkovská skupina má v letošním roce v tržbách atakovat hranici jedné miliardy eur (přes 25 miliard korun) a v první polovině letošního roku měla dosáhnout meziročního růstu ve výši 42 procent. Vedle Česka a Německa působí také v Rakousku (Gurkerl), Maďarsku (Kifli) a Rumunsku (Sezamo). V červnu získala od investorů další čtyři miliardy korun, celkově už téměř osmnáct miliard.