Lajkujte, odebírejte a narukujte. Plány US Army ukazují, jak míří na mladé skrze Call of Duty a Twitch

Bez amerických ozbrojených sil by nevznikl Top Gun, dvacet let provozovaly vlastní střílečku. Dnes v náboru pomáhají streameři.

Michal MančařMichal Mančař

Kolik z nových rekrutů americké armády asi zlákali streameři hrající Call of Duty?

0Zobrazit komentáře

„Nazdar děcka, jestli se vám můj stream líbil, tak můj kanál nezapomeňte odebírat. A taky vstupte do armády!“ Představa podobné hlášky při sledování videoherního streamera je úsměvná, ale pro americké vojsko by to byl splněný sen. A také naplnění konkrétních plánů. Že se US Army aktivně angažuje v popkultuře, totiž není žádné tajemství. Ale nyní magazín Vice získal a zveřejnil prezentaci, která tyto aktivity popisuje ve větším detailu.

Ozbrojené síly Spojených států nemají na planetě konkurenci. Neplatí to však pouze o bojovém potenciálu a rozpočtu, ale i o aktivitách, kterými udržují svou image a udržují se v obecném povědomí. Vzpomeňte třeba na původní Top Gun, který vznikl s podporou amerického námořnictva. V době premiéry US Navy zřídila u kin náborová místa, zájem o pilotování stíhaček po zhlédnutí blockbusteru s Tomem Cruisem prý vzrostl pětkrát. Ani letošní pokračování s podtitulem Maverick se neobešlo bez spolupráce s Pentagonem.

Vedle filmového průmyslu jsou američtí náboráři aktivní i ve videohrách. Po dlouhých dvacet let fungovala armádou provozovaná, vcelku realistická a poměrně populární online střílečka America’s Army, než začátkem letoška skončila. Za tu dobu stačila přilákat dvacet milionů potenciálních vojínů. To je však řádově nižší počet hráčů, než jaký pravidelně přitáhnou giganticky oblíbené a úspěšné akce ze série Call of Duty. A právě prostřednictvím nejslavnější střílečky světa (ale nejen jí) se US Army pokouší nalákat nové rekruty.

Americký magazín Vice s pomocí zákona o svobodném přístupu k informacím nyní získal dokumenty, které poodhalují podobu plánů na propagaci armády mezi mladými lidmi v online světě pro rok 2022. Marketingový rozpočet ve výši několika milionů dolarů měl sloužit k oslovení takzvané generace Z, tedy osob narozených zhruba v první dekádě nového století, a také cílit na černošskou a latinskoamerickou komunitu nebo ženy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ne na všechny uvedené cílové skupiny samozřejmě platí Call of Duty, reklamními nástroji proto měly být turnaje v esportu obecně, streamovací služby, influenceři a herní média. „Cílem armádního sponzoringu je zasáhnout určitý segment trhu a podpořit náborovou činnost armády. Pokud chceme oslovit mladé, musíme tak činit tam, kde se nachází. A to je online,“ okomentovala pro Vice plány mluvčí americké armády.

Rovný milion dolarů tak byl připravený na akci pro nejpopulárnější herní streamovací službu Twitch, respektive tam vysílanou událost HBCU Showdown, esportovní klání univerzit tradičně otevřených afroamerickým studentům. Tři čtvrtě milionu dolarů měla spolknout kombinace sponzorské podpory pro oficiální ligu v Call of Duty pořádanou tvůrci z herního studia Activision a pro sci-fi seriál na motivy populární videohry Halo na streamovací službě Paramount.

Jen o pár desítek tisíc dolarů méně měli armádní marketéři utratit v oblíbené americké kratochvíli, profesionálním wrestlingu. Sumy v řádech stovek tisíc dolarů armáda přiřazovala také reklamě v mobilním Call of Duty, propagaci na jednom z největších videoherních serverů IGN a streamerovi Stonemountain64 s více než dvoumilionovým publikem. Další streameři Swagg a Alex Zedra jsou pak v prezentaci zmínění jako potenciální partneři.

Pokud chceme oslovit mladé, musíme tak činit tam, kde se nachází. A to je online.

V přepočtu sedm milionů korun mělo putovat gamingovému týmu OpTic, který s vojáky už v minulosti spolupracoval. Mimochodem i jednotlivé složky amerických ozbrojených sil jako právě US Army se esportu věnují a provozují vlastní týmy. Jenže staré vojenské pořekadlo praví, že žádný plán nepřežije kontakt s nepřítelem. A stejně tak ani dokument rozdělující rozpočet na letošní rok nedošel kompletního naplnění.

Společností Activision, jež stojí za Call of Duty, otřásl skandál a nařčení ze sexuálního obtěžování. Armáda tak nechtěla být se hrou přinejmenším na čas spojována a podobně jako několik dalších partnerů se ze sponzoringu oficiální ligy v online střílečce stáhla. Zástupci streamovací služby Twitch zase pro Vice zmínili, že armáda žádný sponzoring konkrétním streamům nebo zmiňovanému turnaji HBCU letos neposkytla.

V rozpočtu Pentagonu se nicméně jedná o naprosto zanedbatelné částky. Výdaje v nedávno skončeném fiskálním roce činily rekordních 782 miliard dolarů, v přepočtu 18 bilionů korun. To je o pár desítek miliard dolarů méně než jde na zdravotní pojištění a zhruba o sto miliard dolarů méně než na vzdělávání a sociální služby. A v následujícím účetní období se v rozpočtu na obranu Spojených států počítá s 813 miliardami dolarů.

Brutální, nechutný a s grafikou, kterou nepoznáte od skutečnosti. Vychází horor Callisto Protocol

Autor známé sci-fi hrůzy Dead Space stvořil extrémně znepokojivou hru, která je nechutně krvavá, ukrutně atmosférická a mimořádně realistická.

Michal MančařMichal Mančař

callisto

Foto: Striking Distance Studios

The Callisto Protocol slibuje stejně hrůzostrašný a odpudivý horor jako jako Dead Space od stejného tvůrce

0Zobrazit komentáře

Dokud byly videohry změtí pár pixelů, měli hráči pro strach uděláno. Jak se ale vizuální zpracování stávalo realističtějším, navyšoval se i úděs vyvolávaný hororovými hrami. To teď zřejmě dosáhne svého historického vrcholu. Právě totiž vyšel sci-fi horor The Callisto Protocol od Striking Distance Studios, který má všechny ingredience na to stát se hrozivým hitem. I díky tomu, že jeho hrdinové vypadají jako živí. Tedy do okamžiku, než je sežere monstrum.

Jestli máte rádi herní horor, jméno Dead Space vám bude důvěrně známé. Série sci-fi her, v nichž ožívají mrtvoly – a ne nutně se stejnou podobou nebo počtem končetin, jako měly za svého života – a spíš než divokou střelbou je nutné je zlikvidovat přesným oddělením jednotlivých částí těl, patří k nejlépe hodnoceným zástupcům svého žánru. Pokřivený génius původního tvůrce Dead Space nyní po vzoru nekromorfní zombie ožívá v hrůzostrašné a v nejlepším slova smyslu odpudivé novince The Callisto Protocol.

The Callisto Protocol dnes vyšel na konzole i PC – kde ho však sužují technické probémy a první ohlasy doporučují počkat na opravu – a slibuje brutální, krvavý, nechutný a k dokonalosti vybroušený hororový zážitek. Hráče zavede na v titulu zmíněný měsíc Jupitera, kde ho zavře do vesmírné věznice. A neuvěříte tomu, ale už tak nezáviděníhodnou situaci pokazí strašlivá nákaza, která lidi proměňuje na monstra. Ba ne, cynismus stranou, takto popsaná zápletka možná nepřekypuje originalitou, ale hra má v rukávech všechny trumfy k tomu, aby vás jako odporný biomutant chytila a nepustila.

Jejímu vývoji totiž šéfuje tvůrce původního Dead Space z roku 2008 Glen Schofield. Pamětníci si vzpomenou, že hororový titul tehdy uchvátil originální hratelností i skvělou atmosférou. Hráče nenechával v klidu, každá mrtvola potenciálně skrývala nebezpečí, informace o zdraví hlavního hrdiny nebo o stavu jeho výzbroje neukazovala jednoduchá čísla na obrazovce, ale museli jste je vyčíst třeba ze světelných indikátorů na modelu protagonisty. A do toho Dead Space využíval herní fyziku v hlavolamech i při likvidaci nepřátel.

unreal-callisto-protocol

Foto: Striking Distance Studios

Vpravo fotografie herce, vlevo hrou vytvořená digitální kopie. Nebo naopak?

Právě na těchto silných základech buduje hrůzu i novinka od Striking Distance Studios. A to včetně konkrétních detailů, jako je zmiňovaný nepřímý způsob zobrazování informací třeba o zdraví ovládané postavy. Anebo v zapojení fyziky, kdy se máte se zrůdami utkat nejen pomocí střelných zbraní i výzbroje nablízko, ale třeba také manipulací gravitace. V neposlední řadě pak The Callisto Protocol sází na hrůzostrašnou krvavost a násilí, které už v původním Dead Space nabíraly nevolnost vyvolávající obrátky.

„Chci udělat tu nejstrašidelnější hru na novou generaci konzolí. Dead Space se to ve své době prý celkem povedlo a chtěl bych to zopakovat,“ prohlásil Schofield v dřívějším rozhovoru pro IGN. Navíc přiznává inspiraci těmi nejnepříjemnějšími filmovými horory, například extrémně brutálními francouzskými Mučedníky. Pohled na zmutovaná těla vězňů v káznici na Callisto a znepokojující záběry trailerů dávají tušit, že jeho snažení bylo úspěšné.

Schofieldův přístup a (h)různá inspirace se v Dead Space projevily třeba šokující šíří způsobů roztrhání, rozčtvrcení a rozdrcení hlavního hrdiny, když padl v boji s nepřátelskými nekromorfy. The Callisto Protocol nebude jiný. „Co mě vždycky dostane, je to křupnutí kostí, které přes odezvu ovladače cítíte při zásahu nepřítele obuškem. To vás fakt vtáhne do hry,“ ilustroval pojetí hry Schofield v rozhovoru pro magazín GameSpot.

Na hororovou cestu po měsíci Jupitera se hráči vydají v kůži protagonisty, jemuž propůjčil tvář i hlas herec Josh Duhamel, který je známý z několika snímků série Transformers. Jeho obličej ale v The Callisto Protocol posloužil i k demonstraci technologického umu vývojářů. Hra sice využívá Unreal Engine 4, který byl už letos na jaře nahrazen pátou verzí, ale vizuální výsledek je bez nadsázky neuvěřitelný. A to nejen svou krvavostí, ale až fotorealistickým zpracováním.

„Naše postavy jsou ty nejrealističtější, jaké jste ve hrách viděli. Když jsme The Callisto Protocol poprvé ukázali, všichni si mysleli, že to je předrenderované. Ale ne, takhle to vypadá ve hře,“ prohlásil technický ředitel Striking Distance Studios Mark James. A zmínil i takové detaily, jako jsou odrazy v očích postav. To vše za účelem vyvolání největšího dojmu uvěřitelnosti. „Lidský mozek dává velký důraz na obličej. Pokud tváře postav nejsou realistické, přestáváte věřit realistickému zpracování zbytku hry,“ dodal.

Technické možnosti tvůrců ilustroval další z vývojářů Jorge Jimenez, když zveřejnil snímek porovnávající fotografii herce s jeho virtuálním dvojčetem. Nemá přitom jít o dokonalý a vyumělkovaný výsledek laboratorních podmínek. „Vlasy a pozadí jsou převzaté z fotky. Ale všechno ostatní je renderováno v reálném čase s pomocí naší technologie a s využitím nijak neupravovaného grafického obsahu ze hry,“ okomentoval obrázek vývojář.

Videa s rozpohybovanou hrou už tak úchvatně fotorealistický dojem jako statické porovnání nevyvolávají, přesto je titul – pro majitele odolných žaludků – graficky velice působivý. A i v několika okamžicích zveřejněných ukázek může mít divák dojem, že sleduje tvář živého Duhamela, nikoliv jeho digitální kopii. Vedle něj si ve hře zahrají i Karen Fukuharová ze superhrdinského krváku Banda (v originále The Boys) nebo herec a především herní dabér Sam Witwer.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě prohlášení tvůrců, trailerů a obrázků o hrůzných lákadlech The Callisto Protocolu svědčí i už teď oznámený obsah, který hru doplní do budoucna. Kdo si kromě samotné videohry pořídí i herní permanentku neboli season pass, se už teď může těšit na odemčení ještě těžší obtížnosti, kosmetické doplňky a příběhové rozšíření… ale také na tucet nových animací strašlivých smrtí hlavního hrdiny.

„Nic z toho jsme neodebrali ze základní hry. Ještě jsme na tom ani nezačali pracovat. Ale fanoušci už teď chtěli ještě víc animací úmrtí, tak jsou pro nás na příští rok prioritou,“ uklidnil Schofield nespokojené hlasy obávající se laciného triku, jak z hráčů vylákat extra peníze. Už základní hra podle něj obsahuje vyšší než obvyklý počet krvavých konců, kterými může být putování kosmickým vězením neslavně završeno.

A zatímco The Callisto Protocol prostřednictvím korejského vydavatele Kraftonu, který stojí za oblíbenou online střílečkou PUBG, právě vyrazil na konzole i počítače, velký návrat chystá i Dead Space. Koncem ledna má po patnácti letech od premiéry vyjít remake prvního dílu. Tedy toho, který stvořil Glen Schofield, než se rozloučil se studiem Visceral Games pod hlavičkou Electronic Arts.

„Ale remake beru jako kompliment. I když mě to trochu mrzí, že se nemůžu zapojit do předělávky vlastní hry. A je to zvláštní pocit, když chtějí hru, kterou jste udělali, udělat ještě lepší,“ okomentoval situaci. Příliš velké mrzení to ale pro vývojáře, který pracoval mimo jiné i na novějších dílech Call of Duty, nebude. „V The Callisto Protocol můžeme dělat věci, o kterých jsme u Dead Space jenom snili,“ prohlásil Schofield.