Lednice, regál i paleta ví, jaké pivo si berete. Senzory Adastra Lab nahrazují v rozhodování pocity

Senzory změří jakoukoli fyzikální veličinu. Jsou dnes levnější, déle vydrží a snadno se připojí k IoT sítím. Adastra Lab ukazuje, kde všude pomáhají.

petr-blabla-adastra-labs

Foto: Adastra

Petr Blabla, šéf Adastra Lab

Může se zdát, že žijeme v digitálním světě, kde všechna byznysová rozhodnutí probíhají na základě přesných statistik a grafů. Realita je ale taková, že značná část rozhodnutí se stále dělá na základě pocitů, jak upozorňuje Petr Blabla, šéf Adastra Lab. Úspěšnost takových kroků není konzistentní – trefit se můžou, ale nemusí. Rozvoj internetu věcí manažerům umožňuje pocity nahrazovat přesnými daty. A to i v oblastech, kde to dřív bylo nemyslitelné. Třeba na pultech supermarketů.

Plocha supermarketu je vysoce konkurenčním prostředím. Výrobci bojují o lepší pozice svých produktů a investují do kampaní, aby novinky dostali co nejblíž hlavním tepnám, kudy prochází nejvíce zákazníků. „Pro výrobce i obchodníky je výzvou maximalizovat návratnost nemalých investic do marketingu. Obě strany přitom nemohou zjistit, zda se investice do lepší pozice vyplatila, dokud nemají v ruce přesná data,“ vysvětluje hlavní problém Petr Blabla, který stojí v čele Adastra Lab.

Adastra Lab je součástí technologické společnosti Adastra, která nedávno ohlásila rekordní tržby ve výši 5,6 miliardy korun. Adastra Lab se věnuje uplatnění takzvaného internetu věcí neboli IoT, a to především v maloobchodu a logistice. Vyvinula vlastní řadu patentovaných modulárních senzorů, které dokážou sbírat širokou paletu dat v nejzazších koutech výrobního a prodejního cyklu.

Data ze senzorů zpracovává chytrá IoT platforma, která je vizualizuje do přehledných dashboardů. Prodejce tak dostává reálné informace, na jejichž základě může dělat lepší byznysová rozhodnutí – třeba kam v prodejně umístit svůj stojan. V hledání přínosu IoT technologií kombinuje i další unikátní specializace Adastry, kterými jsou umělá inteligence spolu s datovými a cloudovými řešeními.

Co je to internet věcí?

Internet věcí (IoT) je technologická koncepce, která každému předmětu od chytrých domácích spotřebičů až po průmyslová zařízení umožňuje vzájemnou komunikaci a sběr dat za účelem automatizace, monitorování a zefektivňování procesů. IoT tvoří celkem tři vrstvy. První je senzorická, která sbírá ve fyzickém prostředí různé typy dat, jako jsou teplota, vlhkost, poloha, rychlost, stav a mnoho dalších. Druhou je konektivita, ta zajišťuje přenos dat ze senzoru do centrálních cloudových systémů. A třetí je datová vrstva, která často obrovské objemy dat s využitím umělé inteligence a strojového učení analyzuje a hledá v nich prostor pro zlepšení, případně hlásí potenciální problémy.

Jedním z prvních klientů, na kterých se povedlo sílu internetu věcí ukázat, je spolupráce s Plzeňským Prazdrojem. „Prazdroj si jako jeden z prvních na trhu uvědomil, že si s informacemi vycházejícími jen z praxe obchodních zástupců dlouhodobě nevystačí. Rozhodli se proto doplnit něco, čemu sami říkali pocitologie, o reálná data,“ rámuje Blabla začátek spolupráce.

Obchodníci neznali přesné odpovědi například na to, kolik místa se jim vyplatí koupit v akčním prostoru pro kampaň představující novou příchuť. Všimnou si zákazníci nového nealkoholického piva hned při vstupu do obchodu? A přidávají produkty do košíku spíše v regálech produktové kategorie „Pivo“ nebo sáhnou po lahvích umístěných v lednicích blíž k pokladnám? Odpovědi na otázky, které firmám pomáhají zvyšovat prodeje, šetřit náklady a zlepšovat zákaznickou zkušenost, přineslo až inovativní řešení.

„Pro Prazdroj jsme vyrobili speciální chytré stojany, lednicové police a palety, které umí sledovat, jaký produkt z nich zákazníci kupují. Infračervený senzor v přední části rozpozná, kdy se například u akčního stojanu nachází zákazník, a měří, jak dlouho si produkty prohlíží. Pod stojanem je potom chytrá váha, která dokáže určit, z jaké pozice a jaký výrobek si zákazník odnesl,“ popisuje Blabla způsob, jakým se jeho tým rozhodl nedostatek dat pro rozhodování vyřešit. Tyto police a váhy se postupně objevily v 70 prodejnách po celém Česku a Slovensku.

Z vidiny světa, ve kterém regály vědí, jaké pivo zákazník kupuje, může leckoho mrazit. Chytrá infračervená čidla ale nesbírají personifikovaná data a jsou v souladu s GDPR. Nesnímají kamerový záznam toho, co se v regálech děje, ani se žádným způsobem nesnaží spojovat anonymní zákazníky s jejich identitami. Snímají pouze termální obraz. U chytrých vah se zase zaznamenávají jen změny hmotnosti, když někdo odebere zboží.

V nabídce Adastra Lab je i stropní senzor, který snímá z ptačí perspektivy pohyb zákazníků po ploše. Umí určit pohlaví, výšku a odhadovat směr, kterým se zákazník dívá. Data ze senzoru zpracuje chytrá IoT platforma a prodejce dostává do ruky takzvanou heat mapu, která vykresluje cestu zákazníků napříč prodejnou a ukazuje místa, kde tráví nejvíce času, kde nakupují a podobně.

„Uvědomujeme si, že senzitivita zákazníků na kamery je poměrně vysoká. Proto využíváme neinvazivní infračervená čidla a senzory. Data z nich jsou pak transparentně využívána k optimalizaci a zlepšení zákaznické cesty,“ vysvětluje Petr Blabla.

Spoléhání se na senzory s sebou přináší nečekané výzvy. „Slepé infračervené čidlo v kombinaci s chytrou váhou poskytují dostatečné pochopení toho, co se na polici děje. Ale přináší to i velice delikátní problém, a to jsou nečekané jevy. Lednice u pokladen se často stávají odkladištěm toho, co zákazníci na poslední chvíli z košíku odebírají. Pro anomálie typu odložení kuřete do lednice s pivem jsme museli vytvořit speciální scénář, aby naše měření nemátla,“ uvádí Blabla.

Pro anomálie typu odložení kuřete do lednice s pivem jsme museli vytvořit speciální scénář.

Palety ani lednice vybavené senzory nejde bez detailní znalosti v prodejně rozpoznat, proto zákazníky při nákupu nijak neruší. Ne každá police v obchodě musí být chytrá, pro představu stačí údaje měřit jen na reprezentativním vzorku. Data ze senzorů odcházejí v pravidelných intervalech do cloudu, kde si je přebírá specializovaná platforma a dál je zpracovává. Obchodník pak dostává detailní informace o užitku každé palety, podle kterých se může při skladbě zboží na prodejně velmi přesně rozhodovat. Bonusem jsou potom i informace o tom, že zboží dochází a je potřeba ho doplnit.

Prazdroj díky měření mezního užitku palet zjistil, že změnou jejího umístění na prodejně lze dosáhnout zvýšení prodejů až o jedenáct procent. Na základě dat se například ukázalo, že ne vždy dvě palety prodají dvojnásobek. Záleží na skladbě produktů v jednotlivých pozicích – místo další palety prémiového piva tak může být výhodnější prostor přenechat nealkoholickému pivu. Nebo že designové stojany překvapivě prodávají v některých lokacích až o pětinu méně než obyčejné palety, ale zase lákají k impulzivním nákupům.

„Zlepšování zákaznické zkušenosti v prodejnách nebo showroomech je jen prvním z příkladů, kde umíme firmám doručit přesné odpovědi. Ve spolupráci s technologickými partnery v oblasti hardwaru, jako je například liberecká firma Hardwario, Lesák, Gondella, Koncept 6 nebo Univerzita Pardubice, jsme vyvinuli a patentovali vlastní zařízení, která můžeme osadit libovolnými senzory, vybavit různě velkou baterií a využít v různých prostředích. Praktické využití technologií nás baví a v tuto chvíli testujeme několik novinek, které na trhu chybí,“ přidává Blabla další příklady toho, na čem Adastra Lab v současnosti pracuje.

kalab

Přečtěte si takéVlastní infrastrukturu nebude mít firmám kdo udržovat, cestou je cloudVlastní infrastrukturu nebude mít firmám kdo udržovat, cestou je cloud, věří šéf datového managementu Adastry

Jejich technologie nachází využití například v logistice, kde senzory měří teplotu při přepravě léků či potravin, které nesmí projít teplotním šokem. Případně monitorují trasu balíku a kontrolují, že po cestě nedošlo k neautorizovanému otevření nebo pádu zásilky. A přidanou hodnotu technologie nachází i při digitalizaci dat o udržitelnosti. Mezi klienty Adastra Lab patří mimo jiné společnost LEGO, pro kterou tým řešil optimalizaci zákaznické zkušenosti v prodejnách, pak také Coca Cola a nově i Mattoni.

IoT je staronová myšlenka

Kořeny myšlenky internetu věcí sahají až do sedmdesátých let minulého století, ale o IoT se intenzivně mluvilo především před pěti lety. Tehdejší futuristické predikce slibovaly do roku 2025 přes padesát miliard IoT zařízení připojených k internetu. Technologie narazila na řadu omezení – problémy s výrobou čipů, energeticky náročný provoz, nestabilní připojení – a zatím je počet připojených zařízení na čtvrtině původních cílů. Problémy se však postupně daří řešit, k čemuž přispívá větší dostupnost technologií a rozvoj NB-IoT a 5G sítí.

„Nový standard GSM sítí nabízí kromě lepšího pokrytí i vyhrazené pásmo pro IoT zařízení, která mohou posílat data s minimální spotřebou energie. Díky našemu vlastnímu firmwaru část informací vyhodnocujeme ještě uvnitř senzoru a dál je neposíláme, část posíláme v pravidelných intervalech, abychom datový provoz maximálně šetřili. Optimalizovaný přenos dat šitý na míru konkrétnímu zákazníkovi společně s odpovídající SIM kartou a baterií může zaručit neinvazivní provoz v řádu let zcela bez údržby,“ doplňuje Blabla.

Lednice v obchodech prodávají o 80 procent méně, než obchodníci pocitově odhadovali.

Adastra Lab se podařilo najít dostatečně přesvědčivá nasazení, která dokazují, že svět věcí připojených k internetu je připravený firmám přinášet reálné výsledky. A Blabla to považuje za zlomový okamžik: „Funkčnost nebyla v praxi moc podložená, chyběly nám příklady, případové studie, a ani progresivní firmy tak neměly argumenty, aby do nové technologie investovaly.“ Nová generace senzorů, mobilních sítí a rozvoj cloudových a datových platforem staré pořádky radikálně změnily.

Prazdroj takto například zjistil, že lednice v obchodech prodávají o 80 procent méně, než jeho obchodníci pocitově odhadovali. Zákazníci si raději pro svůj oblíbený ležák došli k ostatním pivům ve vyhrazené sekci, místo aby si vzali lahev z vychlazené lednice. „Zároveň se odběr z lednic překvapivě neřídí počasím ani sezónou,“ dodává Petr Blabla. Dlouhodobým cílem Plzeňského Prazdroje je „rozmístit nápoje přesně tam, kde je zákazník očekává“.

Rostoucí tým Adastra Lab, čítající v rámci různých projektů kolem patnácti odborníků na internet věcí, inženýring hardwaru i mobilní konektivitu, má ambice vyšší. Zkušenosti získané ve střední Evropě chce začít využívat na mezinárodních projektech a věří, že digitální kultura firem je už na dostatečné úrovni, aby se hi-tech řešení nezdráhaly využívat.

„Zázemí Adastra Group nám poskytuje obrovskou výhodu, protože firmám patentovanou řadu chytrých senzorů a IoT platformu nabízíme ve spojení se znalostmi špičkových odborníků na cloudovou integraci a nasazení umělé inteligence,“ uzavírá Blabla.

CC Native

Partnerem článku je Adastra Lab

Adastra

Adastra je mezinárodní konzultační společnost, která synergicky propojuje svět byznysu a technologického poradenství.

Klíčoví lidé

jan_cervinka

Jan Červinka