Legendární batoh s liškou v nové eko verzi. Fjällräven začal prodávat model z borovicového dřeva
Švédské firmě Fjällräven se povedlo to, co málokomu jinému. Vyrábí oblečení do přírody, ale trefuje se do stylu i městským minimalistům. A za poslední desetiletí zaznamenala obrovský nárůst obliby. Její hranaté baťůžky s liškou jsou ikonické a nejde je přehlédnout. Nyní spustila prodej modelu batohu, jenž vychází z původního střihu, avšak až na popruhy a zipy je vyroben ze 100% dřevěného vlákna. Fjällräven se tak snaží o ještě větší udržitelnost, která je pro jeho produkty alfou a omegou.
Nový model batohu nese název Tree-Kånken a má být alternativou k fosilním materiálům. Syntetická vlákna se totiž většinou nedají recyklovat a o tom, kdy se rozloží, těžko spekulovat. Tree-Kånken je oproti tomu postaven na přírodním vláknu, jež bylo vyvinuto speciálně pro Fjällräven.
„Jde o tkaninu s názvem Pine Weave vyrobenou z borovicového dřeva, která je optimalizována na dosažení mimořádné pevnosti a funkčnosti,“ popisuje novinku produktová designérka Johanna Mollbergová. Snahou firmy je používat co nejvíce přírodních materiálů, čímž chce výrazně snížit svou produkci emisí CO2.
Pro výrobu materiálu Pine Weave využívá Fjällräven dřevo z lesů s certifikátem Forest Stewardship Council, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Tato certifikace zaručuje, že původ Pine Weave je plně dohledatelný a jeho složky nepochází ze stromů, které rostou přirozeně v panenských lesích.
Minimalističtější a více eko
Dřevěný kabát nasadil švédský outdoorový mistr svému nejúspěšnějšímu modelu Kånken, který se prodává již od roku 1978. Zakladatel značky Åke Nordin tehdy navrhl funkční batoh s prostorem pro učebnice, který měl pomoci řešit problémy s bolestí zad dětí. Díky nadčasovému minimalistickému designu ale batoh nikdy nevyšel z módy.
I proto ho v roce 2016 Švédská společnost uměleckých řemesel a designu přidala na seznam výrobků opatřených ochrannou známkou a označených jako užité umění. „Batohy Tree-Kånken kombinují ikonickou jednoduchost modelu Kånken s mírně pozměněnými detaily, které jim dodávají vlastní identitu,“ píše o novém modelu výrobce.
V Česku první boom batohů Kånken nastal v roce 2014. A popularitu stále neztrácí. „Lidé milující barvy sáhnou po klasickém batohu Kånken, ti, kdo se zajímají o udržitelnost, mohou preferovat alternativní materiály,“ myslí si marketingová konzultantka české distribuce Gabriela Kolářová.
„Tree-Kånken byl představen minulý týden, těžko tak predikovat zájem koncových zákazníků. Jsme si však vědomi, že na trh přicházíme s netradičním výrobkem, a zároveň věříme, že lidé ocení úsilí značky Fjällräven zaměřené na hledání udržitelnějších způsobů výroby odolného, funkčního a nadčasového vybavení,“ říká Kolářová.