Letištěm v Los Angeles se line české DNA. Skláři z Preciosy pro něj vyrobili třípatrový křišťálový lustr

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

preciosa-lax-1

Foto: Preciosa Lighting

Svítidlo od Preciosa Lighting je jedním z hlavních prvků designu terminálu letiště

0Zobrazit komentáře

Svět se po dvou letech zase otevírá a na letištích postupně přibývají lidé. Návštěvníkům losangelského letiště LAX, jednoho z nejvytíženějších letišť vůbec, teď čas při čekání na let nebo hledání správného letadla zpříjemní Češi. Ne ani tak přímou asistencí personálu, jako spíš chloubou tuzemského řemesla a designu. Skleněná instalace z Kamenického Šenova zde zabírá rovnou tři patra.

Pro firmu Preciosa Lighting, která luxusní svítidlo s názvem Crystal Swell vytvořila, to je další z velkých zakázek, na které jsou už tak trochu zvyklí. V minulosti zde totiž pracovali na lustrech pro nejdražší jachtu na světě, věhlasné hotely nebo paláce arabských šejků, jejich práce je ale také v Palladiu na náměstí Republiky v Praze. Dostat se do centra pozornosti terminálu jednoho z hlavních globálních uzlů letecké dopravy je nicméně zase něco trochu jiného.

I bez obeznámenosti s významem umístění projektu jsou úctyhodné už jen jeho parametry. Crystal Swell tvoří dvě stuhy o celkové délce 65 metrů sestávající z pružných kovových pásů lemovaných křišťálovými prizmaty. Ty jsou v konstelaci připomínající šroubovici DNA obtočenou kolem dlouhé trubky z leštěné oceli. Celá instalace je vysoká 17 metrů a váží čtyři tuny.

V Preciosa Lighting říkají, že jednou ze specifických vlastností honosného svítidla je kombinace dojmu křehkosti se skutečnou odolností. Losangelské letiště se totiž nachází v seizmicky aktivní oblasti, takže konstrukce Crystal Swell musela od začátku počítat s odolností vůči zemětřesení 7. stupně Richterovy stupnice. Právě nároky na odolnost v kombinaci s rozměry lustru do velké míry určily jeho finální vzhled.

preciosa-lighting-los-angeles-airport-chandelier-4

Foto: Preciosa Lighting

Tvary svítidla jsou inspirované vlněním oceánu

Byť se na první pohled chce zmiňovat poznámku o výrazném českém DNA v Los Angeles, svítidlo má svou podobou odkazovat spíše k vlnění oceánu, které se promítá i do střechy terminálu Toma Bradleyho, kde Crystal Swell je. Jelikož navíc jeho světlo vychází z RGBW LED pásků, správa letiště může barevnost kdykoliv výrazně měnit, ať už pro navození atmosféry, nebo v reakci na významné události.

„Přáli jsme si, aby se tato instalace stala nezapomenutelným symbolem,“ řekl Brent Kelley, manažer sekce architektury leteckých objektů ve firmě Corgan, která měla celý projekt na starost. „Doufáme, že se svítidlo stane natolik signifikantním prvkem v tomto prostoru, místem, o němž každý s jistotou ví, kde je, aby se lidé mohli domlouvat ‚setkáme se u vlny,“ pokračoval.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Preciosa Lighting, spadající pod větší sklářskou společnost Preciosa s různými zaměřeními, si tak na účet připíše další zářez v šíření povědomí o kvalitách českého křišťálu po celém světě. Dnes ostatně firma s historií sahající do konce 40. let minulého století zákazníky nachází hlavně mimo Česko. „Pro nás je nejsilnější americký trh společně s Perským zálivem, především Dubají, Spojenými arabskými emiráty a Katarem,“ popisuje Hospodářským novinám šéf obchodu Preciosa Lighting Jan Volšík.

Mezi nejnovější projekty firmy přímo v Česku patří například lobby haly O2 universum, menšího multifunkčního prostoru napojeného na O2 arenu. Návštěvy zde hned při vstupu zaujme strop, z něhož visí 650 ručně foukaných koulí různých barev a velikostí. Je to něco úplně jiného, vzdáleného tisíce kilometrů od lustru na losangelském letišti, ale i tak je mezi oběma zásadní spojitost.

preciosa-lighting-los-angeles-airport-11

Foto: Preciosa Lighting

Instalaci na losangelském letišti tvoří stovky křišťálových prizmat

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Svařovaný organismus. První ocelový most z 3D tiskárny překlenul kanál v Amsterdamu

3d-tisteny-most3

Foto: MX3D

V Amsterdamu se otevřel první ocelový most vytvořený pomocí 3D tisku

0Zobrazit komentáře

Působí tak trochu jako živý organismus snažící se dostat z jednoho břehu na druhý, ve skutečnosti se však jedná o mostní konstrukci s organickými křivkami, kterých bylo dosaženo díky technologii 3D tisku. Řeč je o prvním takovém ocelovém mostu v Amsterdamu, jenž se navíc dočkal doslova královského otevření.

Hovořit však o 12 metrů dlouhé ocelové konstrukci, která spojila břehy jednoho z amsterdamských kanálů, jako o mostu, je poměrně troufalé. Daleko lepší je označení lávka. Ta se i přesto těší velké pozornosti, vždyť která z lávek po celém Nizozemsku se může pochlubit otevíracím ceremoniálem, na němž byla přítomna i královna země?

Že je toto dílo skutečně výjimečné, prozrazuje již samotný vzhled, který může na první pohled působit až mimozemsky. Organicky působících záhybů bylo dosaženo díky technologii 3D tisku, jež se začíná stávat běžnou u podobných objektů z betonu. V tomto případě je však stavebním materiálem nerezová ocel, čemuž se také musel přizpůsobit samotný výrobní proces.

Toho se účastnila čtyři robotická ramena, která postupně svařovala jednotlivé vrstvy oceli pomocí klasické svařovací techniky. Vše bylo pod přísným dohledem nejen autorů mostu, ale také speciálních senzorů a softwaru. Díky těmto technologiím se ze šesti tun oceli nakonec podařilo vytvořit vůbec první nerezový most na světě vytvořený právě touto technologií.

3d-tisteny-most1

Foto: MX3D

Nizozemská královna Máxima během otvírání mostku

Stalo se tak již v roce 2018 a samotný tisk trval přibližně půl roku. Nicméně se do průběhu projektu začala promítat celá řada nečekaných problémů, mezi kterými byla například i rekonstrukce stěn kanálu, na němž měl být most postaven, a proto došlo výraznému zpoždění.

K realizaci ambiciózního plánu, za kterým stojí společnost MX3D spolu s laboratoří Joris Laaman a celou řadou dalších partnerů, mezi nimiž nechybí ani ABB či Lenovo, tak došlo až nyní. Původním plánem bylo most vytisknout přímo na místě, což se však nakonec ukázalo jako nerealizovatelné, a proto byl vytisknut v továrně a na místo usazen pomocí jeřábu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože díky standardním postupům při tvorbě most splňuje veškeré bezpečnostní předpisy, má povolení setrvat na místě pouze dva roky. Že se po tuto dobu bude stále jednat o naprosto bezpečnou součást amsterdamské infrastruktury, se stará také několik skrytých senzorů, které shromažďují data týkající se strukturální integrity a chování materiálu.

Jednotlivé senzory informují například o faktorech, jako jsou vibrace, deformace či prohýbání, ale také o kvalitě vzduchu či jeho teplotě. Veškerá nasbíraná data jsou v reálném čase zpracovávána a posílána do 3D modelu, díky kterému lze okamžitě kontrolovat aktuální technický stav mostu, aniž by bylo nutné objekt přímo navštívit.

Data jsou navíc využívána i k počítání osob, které most využijí, jejich rychlosti a dalších údajů. Co se bude s mostem dít po vypršení oné dvouleté lhůty, prozatím nebylo upřesněno. Lze ovšem předpokládat, že si najde jiné místo, případně zaujme pozici mezi exponáty v některém muzeu mapujícím pokroky lidských inženýrských schopností.

3d-tisteny-most2

Foto: MX3D

Most byl na místo přepraven pomocí jeřábu

3d-tisteny-most4

Foto: MX3D

Struktura mostu je plná drapérií a organických křivek