Levná data v zahraničí nenabízí jen Revolut. Srovnali jsme 6 eSIM služeb, které můžete snadno využít

Low-cost cestování se nemusí týkat jen letenek a ubytování. Za levno se dají v zahraničí pořídit i mobilní data. Stačí k tomu jen vybrat správnou eSIM.

Díky eSIM si lze užívat levná data kdekoliv

3Zobrazit komentáře

Život nabízí jen několik málo jistot. Patří mezi ně stárnutí, smrt a také SMS zprávy od operátora v momentě, kdy opustíte hranice domova. Na území Evropské unie většinou není potřeba zprávy informující o cenách služeb v zahraničí ani číst, jsou totiž stejné jako v České republice. Cena se však výrazně mění v momentě, kdy zamíříte mimo EU. V takové chvíli může pomoci eSIM, díky které lze zůstat ve spojení se světem, a přitom se finančně nezruinovat. eSIM nově nabízí i Revolut, poskytovatelů je ale daleko víc. Podle čeho si z jejich nabídky vybírat?

Cestování se stalo pro mnohé vášní, kterou chtějí alespoň na dálku sdílet s rodinou či rovnou celým světem třeba prostřednictvím sociálních sítí. K tomu je však nutné mít možnost volání, odesílání SMS a v dnešní době i být zásoben dostačující porcí mobilních dat. To ovšem nebývá v rámci roamingu vůbec levná záležitost. Například World Roaming od Vodafonu nabízí 1 MB za 302,50 korun, a to už si člověk dvakrát rozmyslí, zda si půjde zasurfovat na internet, nebo raději do vln.

Tento problém lze řešit s pomocí takzvané eSIM, která umožňuje využívat služeb lokálních telekomunikačních operátorů díky čipu zabudovanému přímo v telefonu. Po příletu do destinace tak není nutné běhat po pobočkách místních operátorů a shánět fyzickou SIM kartu, eSIM si lze vyřídit na pár kliknutí přímo z telefonu. Samotný nákup bývá většinou jednoduchý a pro aktivaci stačí kliknout na zaslaný odkaz či QR kód. Ještě předtím si je ovšem nutné ověřit, zda váš telefon technologii eSim podporuje, což je podmínka, kterou by měla splňovat většina modelů prodávaných od roku 2019.

Co umí a neumí eSIM

Výhody:

  • Připojení okamžitě po přistání či překročení hranic
  • Vše lze vyřídit z telefonu
  • Transparentní ceny
  • Možnost platby kartou
  • Využití sítě místních poskytovatelů telekomunikačních služeb

Nevýhody:

  • Vyšší pořizovací ceny oproti SIM kartám místních poskytovatelů
  • Ne všechny eSIM umožňují telefonní hovory a odesílání SMS
  • Pro méně zkušené uživatele mobilních telefonů může být instalace problematická
  • Ne všechny modely telefonů eSIM podporují

Volbu vhodného poskytovatele eSIM ovlivňuje hned několik faktorů. Tím nejdůležitějším je samozřejmě cena nabízených služeb, ale výběr může ovlivnit i destinace, kde má být eSIM využívána, či účely, kvůli kterým si ji pořizujete. Většina eSIM totiž nabízí primárně data a jen někteří poskytovatelé eSIM umožňují i telefonní hovory. Liší se také rychlost datového připojení i doba trvání nabízených služeb. Vybrali jsme proto šest možností, od koho eSIM využít. Porovnali jsme jejich nabídky zlatého středu v podobě 5 GB či podobného objemu dat na 30 dnů v turisticky atraktivních destinacích a také v rámci celých kontinentů

Srovnání nabídek vybraných služeb

Po porovnání jsme vybrali cca 5GB balíčky na dobu 30 dnů v různých světových regionech

Služba Evropa Severní Amerika Asie a Pacifik globální
Airhub 678 Kč 187 Kč 210 Kč 280 Kč
Airalo 467 Kč 596 Kč 467 Kč 561 Kč
Alosim 467 Kč 748 Kč 467 Kč nenabízí
Nomad 327 Kč 467 Kč 374 Kč 841 Kč
Holafly 1 496 Kč 2 034 Kč 1 847 Kč nenabízí
Revolut 440 Kč 570  Kč 440 Kč 780 Kč

Airhub

Airhub je jeden z největších a nejrozšířenějších poskytovatelů eSIM na světě. Jeho služby jsou dostupné ve 190 zemích světa a obsahují množství balíčků s daty, SMS a minutami mezinárodních i místních hovorů. Služba poskytuje také některé paušální balíčky, nejširší výběr má v Asii, Evropě a USA. V těchto regionech jsou k dispozici i komplexní balíčky určené pro cestovatele projíždějící několik států najednou. Airhub má naopak relativně špatné pokrytí v Jižní Americe. Aplikace je oblíbená pro svou uživatelskou jednoduchost a cenově výhodné nabídky.

Země Tarif Cena
Thajsko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 280 Kč
USA 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 105 Kč
Švýcarsko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 280 Kč
Japonsko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 257 Kč
Turecko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 233 Kč
Kostarika + JA 30 dnů / 200 GB / neomezené volání 1 636 Kč

Airalo

Podobně velkým hráčem jako Airhub je i Airalo. To má pokrytí v přibližně 200 zemích světa a je hodnoceno jako možná nejlepší volba pro cestování po Asii. Nabízí regionální balíčky i pro destinace, jako jsou karibské ostrovy či Latinská Amerika, ale i globální plán zahrnující 84 zemí světa. Nevýhodou ovšem je, že zatímco Airhub k některým svým balíčkům přidává také možnost volání, nabídka Airala se zaměřuje výhradně na poskytování dat.

Země Tarif Cena
Thajsko 10 dnů / 50 GB / 100 minut volání 231 Kč
USA 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 374 Kč
Švýcarsko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 340 Kč
Japonsko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 269 Kč
Turecko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 280 Kč
Kostarika 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 724 Kč

AloSIM

Další volbou mohou být služby kanadské společnosti AloSim, které má pokrytí ve více než 170 zemích světa. U cestovatelů je oblíbená mimo jiné i díky funkci datové kalkulačky, s jejíž pomocí může zákazník odhadnout množství potřebných dat a na základě toho si vybrat správný datový balíček. S AloSIM také uživatel vidí, k jakým partnerským sítím se připojuje, a může zjistit jejich rychlost v regionu, což většina ostatních poskytovatelů eSIM nenabízí. V neposlední řadě umožňuje také vytvářet hotspoty. Služby společnosti nejsou tak rozšířené v Africe a Asii.

Země Tarif Cena
Thajsko 30 dnů / 5 GB / 30 minut volání 444 Kč
USA 30 dnů / 5 GB / 30 minut volání 374 Kč
Švýcarsko 30 dnů / 5 GB / 30 minut volání 339 Kč
Japonsko 30 dnů / 5 GB / 30 minut volání 268 Kč
Turecko 30 dnů / 5 GB / 30 minut volání 280 Kč
Kostarika 30 dnů / 5 GB / 30 minut volání 724 Kč

Nomad

Nomad platí za dobrou volbu pro kratší cesty okolo jednoho až dvou týdnů, kdy není potřeba žádných větších balíčků. Je vhodnou variantou pro cestování po Americe, Asii a také pro návštěvu některých evropských států mimo EU. Například v Asii či Americe nabízí jeden GB již za 30 korun. Své služby poskytuje ve více než 170 zemích světa, nicméně pro cestování do Latinské Ameriky je lepší zvolit služby Airala.

Země Tarif Cena
Thajsko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 327 Kč
USA 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 327 Kč
Švýcarsko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 327 Kč
Japonsko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 303 Kč
Turecko 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 280 Kč
Kostarika 30 dnů / 5 GB / bez hovorů 654 Kč

Holafly

Holafly je oblíbená služba především těch, kdo se nechtějí ve spotřebě dat jakkoliv omezovat. Má totiž ve své nabídce balíčky s neomezenými daty a v několika málo zemích, kde tato možnost není k dispozici, nabízí alespoň vyšší datové limity než ostatní poskytovatelé eSIM. Holafly je přítomna ve zhruba 160 zemích světa a její služby jsou oproti ostatním konkurentům o něco finančně náročnější.

Země Tarif Cena
Thajsko 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 1 753 Kč
USA 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 1 753 Kč
Švýcarsko 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 1 753 Kč
Japonsko 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 1 753 Kč
Turecko 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 1 753 Kč
Kostarika 20 dnů / neomezená data / bez hovorů 1 262 Kč

Revolut

Nejnovějším hráčem v oblasti poskytování eSIM služeb se stal Revolut, oblíbená platforma, ve které můžete kupovat kryptoměny, akcie, sjednat si cestovní pojištění a nyní se i připojit k internetu odkudkoliv. Stačí si jen stáhnout aplikaci Revolutu, zřídit si účet a využívat možnost aktivace eSIM ve více než sto zemích. Cenová politika společnosti je nastavena tak, že konkuruje těm nejlevnějším eSIM poskytovatelům, a lze předpokládat, že se stane u cestovatelů rychle populární.

Země Tarif Cena
Thajsko 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 225 Kč
USA 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 355 Kč
Švýcarsko 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 310 Kč
Japonsko 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 255 Kč
Turecko 30 dnů / neomezená data / bez hovorů 255 Kč
Kostarika 20 dnů / neomezená data / bez hovorů 640 Kč

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Z Prahy do Bruselu za 15 hodin. Jaká byla cesta prvním vlakem z Česka do hlavního města EU?

Vyzkoušeli jsme, jaké to je, když z Prahy do Bruselu neletíte letadlem, ale jedete po železnici. Noční vlak není pro každého, ale zážitek je to zajisté.

vlak5

Foto: Midjourney / CzechCrunch

Vydali jsme se na 15 hodin dlouhou cestu z Prahy do Bruselu a pak zase zpátky

1Zobrazit komentáře

V úterý 26. března byla na Hlavním nádraží v Praze velká sláva. Poprvé v historii se z něj totiž vypravoval přímý vlakový spoj mezi hlavním městem Česka a hlavním městem Evropské unie, Bruselem. Na trase zahájil provoz belgicko-nizozemský železniční dopravce European Sleeper, který – jak jeho název napovídá – propojuje evropské metropole v nočních hodinách. Na první přibližně patnáctihodinovou cestu vedoucí z Prahy přes Drážďany, Berlín, Amsterdam až do Bruselu a pak zase zpátky do Prahy vypravila i redaktorka CzechCrunche Sára Goldbergerová, která svůj zážitek shrnuje v reportáži.

***

Nočním vlakem jsem nikdy nejela, stejně tak jsem nikdy nenavštívila Brusel. A i když mnozí nad obojím kroutili hlavou, řekla jsem si, že půjdu proti proudu a na cestu se vydám. Třebaže jsem několikrát slyšela, jak někdo může jet 15 hodin do Bruselu vlakem, když letadlem jste tam za zlomek času, nebo že Brusel je akorát ideální přestupní stanice do Brugg, protože v něm není k vidění nic moc zajímavého.

První výprava ze srdce Evropy vstříc srdci Evropské unie začínala slavnostně ve Sloupovém sálu Fantovy budovy a zúčastnili se jí i zakladatelé družstevní vlakové společnosti European Sleeper, železniční nadšenci Elmer van Buuren a Chris Engelsman. V roce 2021 se rozhodli, že vrátí cestování nočním vlakem zpět na výsluní a vybudují síť nočních vlaků vyjíždějících z Nizozemska.

První vlak na trase Brusel–Berlín vyjel v květnu 2023 a právě na ní došlo letos k prodloužení až do Prahy. Vlak, který se z našeho hlavního města vypravuje každé úterý, navíc v Česku staví ještě v Ústí nad Labem a v Děčíně.

Po příjezdu vlaku je patrné, co znamená, že společnost European Sleeper funguje jako družstvo, do kterého dosud přispělo na 350 drobných investorů z Evropy i mimo ni. Jde o jakousi komunitu vlakových nadšenců, které se v květnu 2021 podařilo vybrat členské příspěvky ve výši 500 tisíc eur, v roce 2022 se prodaly členské podíly za 2 miliony eur – v přepočtu tedy jde tedy celkem o něco málo přes 60 milionů korun.

Na zbrusu nové, moderně vybavené vlaky se tedy musí při takovém rozpočtu zapomenout. Na druhou stranu je skvělé, že staré vlakové soupravy nekončí ve šrotu a jejich repasováním a dalším využíváním se šetří uhlíková stopa. Družstvo má ale v plánu pořídit i novější vlakové soupravy.

Vlakem, nebo letadlem?

Přijíždějící vlaková souprava sice působí poněkud omšelým dojmem, uvnitř je ale vše čisté, pečlivě uklizené a vítá nás usměvavý personál. Noční pasažéři mají možnost pořídit si místo buď v sedačkovém, lehátkovém nebo lůžkovém vozu.

Sedačkový vůz má oddíly pro šest osob a cena jízdenky s místenkou pro jednu osobu na trase Praha–Brusel začíná na 79 eurech (2 000 korun), lehátkové vozy mají oddíly pro čtyři nebo šest osob s cenou od 109 eur (2 800 korun) a lůžkové vozy oddíly pro jednu až tři osoby začínají na ceně 139 eur (3 500 korun). Výhodou je, že k dispozici jsou tu také lůžkové a lehátkové oddíly jen pro ženy, i když je potřeba si za ně připlatit asi 20 eur (500 korun).

Právě cena versus pohodlí a rychlost se může stát asi největším terčem kritiky nového nočního spoje. Jízdenka v lehátkovém voze, kam se poskládá až šest lidí (což si upřímně neumím představit), vychází asi na 2 700 korun. Když ji koupíte s předstihem, tak i na 2 200 korun. Za komfortnější lůžkový vůz zaplatíte v přepočtu klidně až 5 000 korun – a v každém případě jde o jednosměrnou jízdenku.

Nabízí se tak samozřejmě srovnání se zpáteční letenkou, jejíž cena se různě proměňuje, ale začínat může už na 1 500 korunách, většinou však vychází spíše kolem 3 000 korun. Dostupná vlaková doprava je tak bohužel vize, ke které máme v Evropě ještě daleko.

3

Foto: Sára Goldbergerová / CzechCrunch

Chris Engelsman a Elmer van Buuren, zakladatelé European Sleeper

I přes to má cestování nočním vlakem několik výhod, pro které lze přivřít oko nad cenou. Vlaková nádraží se nachází v centru města, takže se nemusíte zdlouhavě přesouvat z letiště a utrácet peníze za taxi nebo jiný typ dopravy. Vyhnete se také nepříjemným letištním kontrolám a čekání či případnému zpoždění letu.

Ve vlaku jste také mnohem ekologičtější – při cestách letadlem má totiž každý pasážer asi šestkrát vyšší uhlíkovou stopu, než je tomu v případě těch, kteří jedou vlakem. A minimálně při cestách po Evropě by si každý mohl položit otázku, jestli skutečně potřebuje letět, když máme k dispozici kvalitní železniční infrastrukturu.

Někoho navíc létání děsí, i dlouhá cesta vlakem je pak o poznání přívětivější varianta. Během noční cesty se navíc můžete prospat, neztratíte tak čas, který byste za jiných okolností věnovali užitečnějším aktivitám. My navíc máme internetové pokrytí takřka během celé cesty, takže zvládáme ve vlaku i pracovat. Wi-Fi v něm ale v dnešní době poněkud překvapivě není.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A pokud se na cestách rádi seznamujete s dalšími lidmi, ve vlaku k tomu máte také lepší příležitost než v letadle. Pokud naopak na cizince nejste zvědaví, kupé se dá zevnitř zamknout, zatáhnete závěs a máte úplné soukromí.

Z Prahy vyjíždíme na minutu přesně, tedy pět minut po šesté večer. V lehátkovém kupé jsme spolu jen dvě, krátce po odjezdu k nám přichází „vlakový manažer“, tedy kombinace průvodčího a stevarda. Odškrtává si naše jména a říká nám, že nám bude k dispozici do jedenácti do večera. Pak ve vlaku začíná noční klid, přestávají se hlásit stanice a od ostatních pasažérů se očekává, že budou spát, nebo budou alespoň ticho.

V soupravě není jídelní vůz, ale je možné si objednat něco k pití či něco malého k snědku. I tak je ale lepší se na cestu vybavit svačinou, případně i snídaní, pokud si ji tedy za 14 eur (350 korun) nepřikoupíte.

Vyčistit zuby, napít se a spát!

Kolem deváté vyklápíme s mou spolunocležnicí lehátka, povlékáme si vlakové lože prostěradlem, které je zároveň vakem, hážeme přes něj deku a naklepáváme polštář. Večerní hygienu jsme odkázané provést v miniaturní sdílené umývárně, což je umyvadélko s teplou vodou a zrcadlem. Lepší lůžková varianta má umyvadlo přímo v kupé. Pro základní ošplouchnutí to ale stačí a já si tím alespoň připomínám časy, kdy jsme jako děti na táborech chodily spát takzvaně „na prasátko“.

Ti, kdo ale nejedou do Bruselu jen na otočku jako my, mají před sebou alespoň vidinu sprchy v poledních hodinách dalšího dne. Já na to, že se osprchuji až po návratu do Prahy, zatím nemyslím.

Místo toho zatahuji závěsy do chodby i na okně, vylézám na výše umístěné lehátko, lezu do hybridu prostěradla a spacáku, vrážím špunty do uší, což je v bez ustání rachotícím vlaku pro mnohé naprostá nutnost, a chystám se usnout. Záhy zjišťuji, že to nepůjde tak snadno. V pozici ležmo je totiž cítit každá zatáčka a každé drcnutí, chvílemi mám pocit, že jsem na lodi a ne ve vlaku.

Pozoruji svoji sousedku, která leží o lehátko níž, a zjišťuji, že už spokojeně spí. Až druhý den se dozvídám, že právě ve vyšších polohách jsou pohyby vlaku mnohem patrnější. Spací zážitek v nočním vlaku je tak, zdá se, pro každého individuální. Ležení je ale vcelku pohodlné a mám dost místa na to, abych si natáhla nohy. Nadprůměrně vysoký člověk bude ale u tuhle vymoženost ochuzen.

Po nečekaně kodrcavé noci přichází budíček v osm ráno, kdy nám nová „vlaková manažerka“ přináší papírovou krabičku se snídaní a ptá se, jestli chceme kávu nebo čaj. Volíme čaj a rozbalujeme krabičku, ke které nám přináší ještě balený croissant, a zjišťujeme, že je v ní jogurt, semínkové krekry, paštika, marmeláda, margarín a Nutella. A k tomu dřevěný nůž a lžička.

depositphotos_57586259_l-min-1

Přečtěte si takéNa jaře se rozjedou nové noční vlaky z Prahy do BruseluMísto letadlem radši po kolejích. Na jaře se rozjedou nové noční vlaky z Prahy do Bruselu

Snídáme a díváme se na větrné elektrárny, které se tyčí u předměstí Antverp. Do příjezdu do Bruselu nám zbývá už jen necelá hodina. Shodujeme se na tom, že snídat s výhledem na nizozemskou krajinu není vůbec špatný zážitek. Spolunocležnice mi potvrzuje, že spala jako mimino celou noc. Já se spánkem hodně zápolila, nutno ale dodat, že při zpáteční cestě jsem usnula v mžiku a kromě několika probuzení se mi podařilo prospat celou noc.

Na spaní v nočním vlaku se tak očividně dá zvyknout, a i když má zatím především cenové nedostatky, které mohou mnoho lidí odradit, jde o pohodlný a udržitelnější způsob cestování mezi evropskými metropolemi. Úspěšně tak mám za sebou prvenství, jehož součástí je ještě jedno poprvé: poprvé jsem jela nočním vlakem, který poprvé v historii spojil Prahu s Bruselem. Strávit 15 hodin ve vlaku mi rozhodně jako šílenství nepřipadalo a stejně tak i Brusel udělal velký dojem. O tom ale v jiné reportáži.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre