Liberec nabídne zážitek jako ze sci-fi. Na Ještěd povede vesmírná lanovka od Anny Marešové
Designérka Anna Marešová navrhla novou podobu lanovky na Ještěď. Její vzhled reaguje i na samotný ikonický hotel s vysílačem od Karla Hubáčka.
Po bezmála třech letech od tragické havárie lanovky na Ještěd zná město její novou podobu. O návrh se postarala známá česká designérka Anna Marešová, která má na svém kontě například i vzhled chystané lanovky na Petřín.
Hubáčkův rotační hyperboloid vznášející se v oblacích může občas připomínat vesmírnou raketu připravenou každou chvíli ke startu. A dominanta Liberce i celého jeho okolí bude brzy díky Anně Marešové ještě o něco víc kosmičtější. Česká designérka totiž navrhla novou podobu tamní lanovky, která je důstojným doplněním díla slavného architekta. Ostatně podle ní může architektura občas působit jako UFO.
Lanovka na Ještěd začala jezdit před více než dvaceti lety. V posledních třech letech byla však mimo provoz poté, co v říjnu roku 2021 došlo ke zřícení jedné z kabin. Při nehodě zapříčiněné přetržením tažného lana zemřel průvodčí lanovky, České dráhy, které byly do té doby jejím provozovatelem, se proto rozhodly její fungování ukončit.
Lanovku následně prodaly městu Liberec, které ji koupilo za 38,6 milionu korun. A jeho vedení došlo k tomu, že původní lanovku již neobnoví, ale vybuduje místo ní na stejném místě novou a prodlouží trasu ke konečné zastávce tramvaje v Horním Hanychově. Díky tomu se bude možné dostat z centra města téměř na vrchol Ještědu, aniž by se člověk zapotil, a ještě bude mít pořádný zážitek.
Marešová totiž navrhla kabiny v tlumených stříbrných odstínech, plné skla a světla, navíc s průhledem v podlaze. Tím by měl procházet kužel světla, který má podle autorky evokovat přistávající mimozemský talíř, jak jej známe z klasických sci-fi bijáků. Marešová navrhla dvě varianty kabiny, přičemž jedna odkazuje na původní historickou podobu lanovky.
Kterou z představených variant město využije, se teprve dozvíme. Marešová však preferuje kabinu s obdélníkovým tvarem někdejší lanovky se zaoblenými rohy. Původní řešení využívající dvě menší kabiny o kapacitě 35 cestujících, které se střídaly kyvadlově, totiž nahradí jedna velká kabina pro sto cestujících zavěšená na dvou lanech. Většina míst by měla být ke stání, pro sezení bylo vyhrazeno pouze šest míst.
Zakázka na výstavbu nové lanovky bude vyhlášena na jaře příštího roku a podle radnice bude realizace celého projektu stát mezi 360 až 440 miliony korun. Dle odhadů by mohla lanovka v prvních letech svého provozu přepravit až půl milionu cestujících, zatímco u původní lanovky to bylo ročně čtvrt milionu. Ke spuštění jejího provozu dojde nejdříve za čtyři roky.