Nová lanovka na Petřín, kterou navrhla Anna Marešová, má vyjet za dva roky. Vyrobí ji ve Švýcarsku

Designérka Anna Marešová stojí za oceňovanými vibrátory i tramvají. Teď navrhla prosklenou lanovku, ze které má být skvělý výhled na Prahu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lanovka-petrin0

Foto: DPP

Nové vozy lanovky na Petřín podle návrhu Anna Marešová Designers

0Zobrazit komentáře

Minulý rok hlavní město ukázalo, jak bude vypadat nová lanovka na Petřín, teď pro ni našlo také výrobce. Dva vozy, které budou jezdit na pražské lanovce po její plánované celkové rekonstrukci, vyrobí ve Švýcarsku pro dopravní podnik hlavního města (DPP) za 137,7 milionu korun rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa. Podoba vozů vzešla z designové soutěže, ve které uspělo studio Anna Marešová Designers. První cestující by se podle plánů města měli zmodernizovanou lanovkou s novými vozy svézt nejpozději v roce 2025.

Dopravní podnik tento týden podle své mluvčí Anety Řehkové podepsal smlouvu s firmou Doppelmayr lanové dráhy, což je stoprocentní dceřiná společnost rakousko-švýcarské skupiny. Nyní bude následovat dokončení finální designérské studie a vypracování výrobní dokumentace nových vozů. Jejich následná výroba zabere jedenáct měsíců, uskuteční se ve Švýcarsku a bude se na ní podílet několik společností skupiny.

Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba by příští rok měla začít kompletní výměna trati lanovky, která je podle dřívějších informací nutná mimo jiné i kvůli pohybu petřínského svahu. Paralelně s pracemi na trati má začít i výroba nových vozů tak, aby dokončení prací i vozů časově ladilo.

„Pevně věřím, že se vysoutěžený nový design, který pracuje s geniem loci Petřína, podaří designérům a výrobcům společně přetavit do výsledné podoby vozidel tak, aby lanovka i nadále spoluvytvářela obraz pražského Petřína jako unikátní lokality světového významu,“ uvedl Hřib.

lanovka-petrin7

Foto: DPP

Nové vozy lanovky na Petřín podle návrhu Anna Marešová Designers

lanovka-petrin1

Foto: DPP

Nové vozy lanovky na Petřín podle návrhu Anna Marešová Designers

Jeho předchůdce Adam Scheinherr loni vysvětloval, že Praha vypsala designovou soutěž, protože „jsme nechtěli utilitární sportovní lanovku někde z lyžařského střediska, ale chtěli jsme promítnout genia loci petřínské lanovky“. Vítězem mezinárodní architektonické soutěže se nakonec stal návrh z dílny českého studia Anna Marešová Designers, které je také autorem konceptu oceňované výletní tramvaje T3 Coupé a stojí rovněž za značkou Whoop.de.doo vyrábějící designové vibrátory či menstruační kalíšky.

„Novou lanovku na Petřín jsme navrhovali s respektem k jejímu odkazu i místu, ovšem tak, aby byla komfortní a technologicky vyspělá. Chtěli jsme se vyhnout sportovnímu či okázalému vzhledu a zvolili jsme cestu udržitelného a funkčního designu. Maximalizovali jsme výhled a vytvořili odhalenou a vzdušnou podobu lanovky pro co nejlepší pocit z jízdy. Věříme, že bude dobře sloužit lidem a bavit je minimálně dalších třicet let,“ popisovala loni šéfdesignérka projektu Anna Marešová.

Ředitel DPP Petr Witowski tento týden uvedl, že před samotnou výrobou bude muset projektovou dokumentaci vozů, které budou vyrobeny unikátně pro Prahu, posoudit Drážní úřad. „V rámci projektové přípravy si ještě upřesníme některé detaily, které ve výsledku například určí finální hmotnost vozidla, a tím pádem i maximální kapacitu cestujících,“ sdělil ředitel.

Vozy budou proti těm dosavadním více prosklené, čímž se zlepší výhled cestujících. Podle informací podniku budou 12,3 metru dlouhé a 2,45 metru široké a rozděleny na čtyři neprůchozí části. Míst k sezení v nich bude 19, kapacita pro stojící cestující bude až 100 osob. Součástí dodávky budou také nové řídicí a kontrolní systémy.

Lanová dráha na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.

S přispěním ČTK

Diskuze (0)

Novinka

Anonym