Lidé nechápou hodnotu času převedenou do peněz, ale firmy ano. Zakladatel myTimi proto kompletně změnil svůj byznys
Jan Skovajsa, zakladatel a ředitel myTimi
Firmu myTimi zakládal Jan Skovajsa s jasným cílem – pomáhat lidem šetřit čas pomocí virtuálních asistentek, které za ně vybaví například papírování na úřadech, zařídí různé rezervace či cestovní itinerář nebo zpracují rešerši. Loni se však společnost zaměřila na firemní klientelu, protože jde o výhodnější byznys. Ukázalo se to jako správné rozhodnutí, od té doby myTimi rychle roste a chystá se dobýt anglicky mluvící trhy.
Základem byznysu myTimi je tak outsourcing, kdy si jeho klienti firmu najímají zejména na komunikaci se zákazníky, a to zejména v oblasti marketingu od tvorby webů, grafiky, SEO, získávání klientů až po zákaznickou péči. Na rozdíl od svých konkurentů však na druhé straně spoléhá na tzv. crowdsourcing, kdy práci na projektech přerozděluje mezi lidi na volné noze.
„Původně jsme se snažili dodávat neobvyklou službu obvyklým způsobem pomocí vlastních asistentů. Teď dodáváme obvyklou službu, kterou firmy poznají, ale neobvyklým způsobem, protože využíváme speciální systém na projektový management, což nám umožňuje nákladově docela dobře fungovat,“ popisuje Skovajsa.
„Udělat dvěstěmilionovou B2B firmu není až tak komplikované, jako udělat stejně velkou B2C firmu.“
Jan Skovajsa zakládal svoji první firmu před čtyřmi lety. „Chtěli jsme lidem pomáhat s ušetřením času. To se ukázalo jako debilní nápad,“ směje se dnes dvaatřicetiletý podnikatel, když o svém příběhu mluví pro CzechCrunch. Samotná idea za byznysem firmy myTimi přitom byla dobrá, jako nesprávné se ale ukázalo zacílení na běžné zákazníky, tedy trh B2C.
„Byl to debilní nápad kvůli tomu, že ne každý chápe hodnotu času převedenou do peněz. Ukázalo se však, že ji velmi dobře chápou podnikatelé a manažeři,“ říká Skovajsa. Důvodem je podle něj zejména to, že běžní spotřebitelé slyší na emocionální úvahy, firmy naopak slyší na racionální argumenty – za službu zaplatí tolik, dostanou toto, výsledek je tento a trvá to tolik času.
Skovajsa přitom přiznává, že rozhodnutí opustit s myTimi trh B2C a zaměřit se na firemní zákazníky v B2B sektoru trvalo poměrně dlouho. „Pořád jsem chtěl dělat B2C, protože je komplexnější a zajímavější. Udělat dvěstěmilionovou B2B firmu není až tak komplikované, jako udělat stejně velkou B2C firmu. Z naší strany to bylo spíš bránění se očividnému,“ popisuje.
Navzdory tomu se myTimi na trhu dařilo a postupně rostlo, v únoru loňského roku ale přišlo rozhodnutí začít nabízet služby také firmám. O několik týdnů později pak přišel národní lockdown a stejně tak rychle přišlo opuštění původního zaměření – trh B2C spadl na nulu a B2B pokračoval v původním režimu.
Už za dva měsíce se tak prodeje firmám dostaly na stejnou úroveň, jako měl segment pro běžné zákazníky, kterým myTimi služby poskytovalo tři roky. Skovajsa se tak poučil a návrat do B2C už neplánuje. „Za mě už nikdy více,“ směje se a pokračuje: „Retail je neuvěřitelně složitý a moc nezávidím firmám, které tam působí. S podnikateli se dá obecně domluvit mnohem lépe.“
Mezi nejčastější poptávky myTimi od začínajících klientů patří právě pomoc, když vstupují na trh a chtějí doladit web, nastavit marketingovou komunikaci nebo akviziční kanály. V tomto stadiu se tak velké zaměření klade na projektový management, jež postupně klesá a poptávky většinou obsahují stejný styl úkolů.