Lidé přes Darujme.cz pomohli už miliardou korun. Českou solidaritu umocnilo moravské tornádo

Spoušť po červnovém běsnění tornáda na jižní Moravě

Češi mají solidaritu v krvi – když je nouze, dokáží se semknout a pomoci druhým, ke kterým osud nebyl zrovna nejshovívavější. Dobrým příkladem je letošní rok, který se nesl nejen v duchu obav z dopadů pandemie, ale i ničivého tornáda, jež zpustošilo několik obcí na jižní Moravě. Pozorovala to také služba Darujme.cz, která v důsledku těchto událostí překonala zásadní milník z hlediska objemu darů.

Česká internetová dárcovská služba Darujme.cz, za kterou stojí Nadace Via, oznámila, že objem darovaných financí za necelých jedenáct let od vzniku pokořil hranici jedné miliardy korun, přičemž téměř polovinu z této sumy poslali dárci neziskovým organizacím jen za posledních devět měsíců.

„Nikdy v české historii dárci neposlali peníze tak rychle a v takovém objemu,“ říká Zdeněk Mihalco, ředitel Nadace Via, a reaguje na velkou vlnu solidarity, která se strhla hlavně po červnovém běsnění tornáda na Moravě. Na pomoc lidem a obcím putovalo 277 milionů korun od 188 tisíc dárců z celého světa, a to jen přes Darujme.cz.

V souvislostech s tímto ničivým jevem se na dárcovské platformě rozhodlo založit sbírku celkem třiadvacet organizací, přičemž byl zaznamenán i rekordní počet tzv. peer-to-peer výzev, kdy jednotlivci motivovali druhé, aby poslali finanční podporu. „Výzev bylo 223 a do sbírek přinesly přes 15 milionů korun,“ říká Adéla Vojáčková, manažerka rozvoje Darujme.cz.

Právě tornádo bylo jedním z hlavních faktorů růstu Darujme.cz. Jen do konce měsíce září se na české online službě pro darování protočilo přes 439 milionů korun, což je téměř dvojnásobné množství v meziročním srovnání – za rok 2020 to činilo „pouze“ 232 milionů korun, přičemž předloni se objem darovaných financí zastavil na hranici 128 milionů korun.

Podařilo se také navýšit počet organizací, které Darujme.cz pro svůj online fundraising používají. Aktuálně jich je přes 850. „Je dobrá zpráva pro celou naši společnost, že se organizacím daří přivést k online darování nové dárce a zároveň s nimi udržovat dlouhodobý vztah,“ doplňuje Vojáčková.

Službu tak aktivně využívá jak Nadace Via, která za ní stojí, tak například Armáda spásy, Milion Chvilek, Nadační fond Českého rozhlasu, Člověk v tísni, Diecézní charita Brno, Adra nebo Klub svobodných matek. Aktivně se mimo jiné vytváří i speciální výzvy s konkrétním účelem, které jsou uváděny přímo na jejím webu.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.