Lidé si půjčují auta stále víc. Carsharing HoppyGo po rekordním roce expanduje na Slovensko a do Polska
Pandemie koronaviru v loňském roce výrazně změnila způsob, jakým lidé tráví dovolené, i to, jak se během svých cest přepravují. Z nárůstu poptávky po individualizované dopravě těží také tuzemský peer-to-peer carsharing HoppyGo, jenž propojuje majitele aut s lidmi hledající pronájem vozů na několik dnů.
Loni HoppyGo zaznamenalo rekordní rok, kdy meziročně zprostředkovalo o 80 procent více pronájmů, překonalo hranici 100 tisíc uživatelů a jeho obrat dosáhl 41 milionů korun. Sice nadále zůstává v červených číslech, to by však mělo být součástí dlouhodobého rozvoje služby, jež spadá pod inovační laboratoř Škoda Auto DigiLab.
V dlouhodobých plánech HoppyGo figurovala také expanze, kterou firma poprvé plánovala už v roce 2019, ale několikrát ji odložila. Nyní do zahraničí skutečně oficiálně míří a vstupuje do Polska a na Slovensko. „Expanzi jsme plánovali již delší dobu,“ přiznává pro CzechCrunch šéf služby Robin Švaříček.
„Před vstupem na zahraniční trhy jsme však potřebovali připravit zázemí lokální pobočky a především zajistit, aby platforma HoppyGo fungovala na nových trzích stejně dobře jako v České republice. Následně nám do příprav vstoupila pandemie, takže jsme se rozhodli expanzi naplánovat na letošní rok,“ popisuje Švaříček.
HoppyGo již na obou zahraničních trzích spustilo předběžnou komunikaci na jaře, aby bylo schopno poskytnout adekvátní nabídku a uživatelé si mohli sdílení aut vyzkoušet během nadcházející hlavní letní sezony. „Právě během léta je platforma HoppyGo využívaná nejvíce, protože díky široké nabídce aut nejrůznějších kategorií a značek rozšiřuje možnosti cestování na dovolenou, víkendové výlety a podobně,“ říká Švaříček.
Ze stejného důvodu ostatně tuzemský carsharing, který se historicky propojil s konkurenční službou SmileCar od Leo Expressu, očekává růst v řádu vyšších desítek procent i v letošním roce. Sdílená mobilita totiž rozšiřuje možnosti cestování na dovolenou, kterou bude pravděpodobně většina lidí opět trávit především v tuzemsku.
První zahraniční kroky na Slovensku a v Polsku
Na Slovensku zakládá HoppyGo novou lokální entitu, kterou s podporou českého týmu povede Juraj Andrejka z pozice country managera pro tamější trh. „Juraj má s fungováním a vedením HoppyGo bohaté zkušenosti, jelikož byl doposud zodpovědný za veškeré naše aktivity v Brně, kde se mu podařilo HoppyGo etablovat mezi hlavní možnosti při výběru služeb pro zapůjčení auta,“ popisuje Robin Švaříček.
Carsharing je zatím na Slovensku dostupný v Bratislavě a okolí, v horizontu dvanácti měsíců chce pak poskytnout možnost pronajmutí vozů po celé zemi. Už do konce letošního roku pak chce dosáhnout na dvanáct tisíc registrovaných uživatelů a nabídnout alespoň 350 aktivních aut ke sdílení.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNa polském trhu HoppyGo patří mezi peer-to-peer carsharingy k průkopníkům. Před oficiálním spuštěním se na platformě registrovalo přes pět tisíc uživatelů, kteří si už nyní mohou vybírat z více než 120 vozů. Letos chce služba tento počet navýšit na 1 500 aktivních aut a překonat hranici 20 tisíc registrovaných. Nabídka aut je nyní dostupná ve všech velkých městech a cílem v rámci střednědobého horizontu je postupné pokrytí celého Polska.
„Chceme koncept P2P carsharingu zpřístupnit co nejširší veřejnosti, a proto jsme se rozhodli expandovat na blízké zahraniční trhy. Polsko je se 38 miliony obyvatel z hlediska poptávky po automobilech a projektech sdílené ekonomiky jedním z nejrychleji rostoucích trhů ve střední a východní Evropě,“ říká Švaříček s tím, že do pěti let chce HoppyGo dovést k expanzi až do deseti zemí.
„Naším cílem je etablovat HoppyGo na celoevropské úrovni jako lídra v oblasti sdílené mobility a poskytnout přes naši platformu co nejširší veřejnosti možnost jednoduchého, flexibilního a dostupného přístupu k mobilitě a zároveň nabídnout majitelům aut příležitost získat pasivní příjem díky pronájmu svého vozu,“ dodává Švaříček.