Lightyear nabral miliardu korun na výrobu solárního elektromobilu. Zákazníkům ho chce dodat ještě letos
Svět elektromobilů není jenom Tesla, Lucid nebo modely od již zavedených automobilek. Mluvit můžeme například o Rimacu, do kterého nedávno investovala automobilka Porsche, nebo čínské automobilce Nio, jejíž akcie v druhé polovině loňského roku vystoupaly nad hranici 50 dolarů za kus, zatímco ještě v březnu téhož roku byla hodnota jedné akcie nižší než tři dolary. Je tu však i společnost Lightyear, která taktéž vyvíjí ambiciózní vozidlo a nyní ohlásila zisk své dosud největší investice.
Nizozemská společnost se specializuje především na solární panely, ale v její nabídce je také elektromobil. Jmenuje se Lightyear One a ukázal se téměř před dvěma lety. Na jedno nabití zvládne urazit 725 kilometrů dle cyklu WLTP a nabíjí se mimo jiné i ze slunečních paprsků. Nová finanční injekce ve výši 48 milionů dolarů, což je v přepočtu zhruba miliarda korun, se využije na urychlení dodávek elektromobilu směrem k zákazníkům.
Díky zkušenostem s výrobou solárních panelů chce Lightyear co nejvíce omezit závislost elektromobilu na klasickém nabíjení z elektrické sítě. Nabíjení má probíhat prostřednictvím panelů umístěných na vozidle. Jednotlivé články fungují nezávisle na sobě, což vede k větší efektivitě nabíjení. Články dokážou ukládat energii i z panelů, na které dopadá sluneční svit pouze částečně.
„Financování nám pomůže zrychlit dodávky, které chceme odstartovat koncem letošního roku. Jsme vděční za podporu od všech investorů a jsme šťastní, že je můžeme přivítat jako ambasadory naší mise,“ řekl CEO společnosti Lightyear Lex Hoefsloot. Hlavním investorem posledního kola se stal švýcarský Zero Point Holding. Celkově startup nabral už zhruba 80 milionů dolarů.
V budoucnu bude otevřeno další kolo investic, které má uspíšit vývoj druhého modelu. Zatímco Lightyear One míří do luxusního segmentu, jeho následovník má být lidovější, a tedy i cenově dostupnější. Už v minulosti se nizozemský startup chlubil rychlostí nabíjení bez nutnosti auto připojovat do elektrické sítě. V ideálních podmínkách by mohlo dojet až 12 kilometrů za každou hodinu nabíjení. V případě využití nabíjecí stanice o výkonu 60 kW se auto za hodinu nabije na dalších 570 kilometrů.
O pohon se stará čtveřice nezávislých elektromotorů, které auto dokážou rozhýbat z klidu na sto za méně než deset sekund. Výkon firma neprozrazuje, ale z údaje o zrychlení je jasné, že půjde primárně o dosažení co nejlepší spotřeby, nikoli skvělých dynamických vlastností. O tom svědčí nejen zakrytovaná zadní kola, ale i absence klasických bočních zrcátek. Po vzoru Audi e-tron zde najdete pouze kamery, které obraz promítají na displeje v interiéru.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsLightyear One přitom není žádným malým automobilem, na délku má lehce přes pět metrů a velikost zavazadelníku udělá radost nejedné rodině. Základní kapacita pojme 780 litrů, po sklopení zadních sedadel celý prostor naroste na 1701 litrů. V základní výbavě je podpora bezdrátových aktualizací, Apple CarPlay i Android Auto, bezdrátová nabíjecí podložka či bezklíčový vstup, kdy stačí přijít s klíčkem od auta v kapse a vzít za kliku.
Cena startuje na částce 150 tisíc eur, tedy necelých čtyřech milionech korun. Vyrobí se pouze 946 kusů, které mohou objednávat zákazníci z celé Evropské Unie, ale také ze Švýcarska i Norska.