LinkedIn představil radikální novinky, které ovlivní způsob, jakým budete hledat lidi do svých startupů

0Zobrazit komentáře

LinkedIn je pro mnoho startupů efektivním nástrojem, kterým mohou relativně snadno najít a oslovit potenciální zaměstnance, spolupracovníky, zákazníky nebo investory. V současné chvíli má tato síť přes 460 milionů uživatelů a byla v červnu koupena společností Microsoft za 26 miliard dolarů. Byla to vůbec největší akvizice v celé historii Microsoftu.

Nyní LinkedIn zahájil proces změn, které budou mít zásadní vliv na jeho fungování. Změny zahrnují mnoho nových restrikcí včetně omezení vyhledávání, omezení funkcionalit osobního LinkedIn profilu nebo omezený přístup a export dat, díky kterým pravděpodobně nebudou brány pozitivně odbornou veřejností.

ceracl

Přečtěte si takéBývalý CEO Rohlik.cz spoluzaložil nový zdravotnický startup, na který získavá desítky milionůBývalý CEO Rohlik.cz spoluzaložil nový zdravotnický startup, na který získavá desítky milionů

Jak následky změn eliminovat nebo z nich ještě benefinovat?

Nebuďte 100% závislí na LinkedInu

Kompletní závislost na službách třetích stran nemusí být vždy zdravá, proto alespoň částečná diverzifikace zdrojů je vždy ku prospěchu. I když je pro vás LinkedIn majoritním zdrojem (pro naší společnost GoodCall je to např. 57,76 % – viz case-study), měli byste být stále připravení tento zdroj nahradit dalšími jinými.

Zkoušeli jste například hledat Javisty na Airbnb v Praze?

A co na Slideshare? Slideshare je služba, která patří společnosti LinkedIn. Je to služba, přes kterou si můžete umístit prezentaci na váš LinkedIn profil (tato možnost jinak brzy zmizí). Mnoho lidí si vytvoří LinkedIn profil a z nedostatku času si prostě jen nahrají CVčko do svého LinkedIn profilu práve přes službu Slideshare. Tyto uživatele, ale pomocí hledání podle klíčových slov v LinkedInu nenajdete. LinkedIn neprohledává obsah přiložených dokumentů.

Můžete to ale udělat ručně přes Google.

czechcrunch1

LinkedIn také není jediná profesní síť. Pokud se pohybujete na mezinárodním prostředí, tak můžete narazit na Viadeo (Francie), XING (Německo – 9 mil uživatelů proti 8 mil na LinkedInu), Goldenline (Polsko), Zoominfo (USA). Nepočítám privátní sociální sítě Facebook, Twitter, Vkontakte nebo specializované portály typu Github, Stack Overflow, Behance, Dribbble, a další (více v tomto článku).

Profesní data jsou stále více distribuovaná a je potřeba si vytvořit systém, jak je čerpat z více zdrojů.

Sofistikované LinkedIn vyhledávání bude jen pro vyvolené a možná je to dobře

Vždycky jsem říkal, že největší luxus LinkedInu je jeho vyhledávání. Speciálně vyhledávání podle pozice nebo společnosti s tím, že si můžete určit, jestli to má být pozice/společnost pouze současná nebo i minulá.

czechcrunch2

Jak si můžete všimnout, tak tato pole navíc podporují Boolean logiku, takže pokud filtrujete např. softwarové testery, tak napsat pouze software tester do políčka Pozice/Title není  dostačující. LinkedIn nemá mozek a veškerou inteligenci mu musíte dát vy sami. Když bych z LinkedInu filtroval softwarové testery, do políčka Pozice/Title bych zadal alespoň následující:

tester OR test OR testing OR QA OR quality assurance OR verification OR validation

Tímto máte jistotu, že pokryjete všechny profily, kteří si označili svojí pozici např. jako:

  • Tester
  • Software Tester
  • Softwarový tester
  • Verification Engineer
  • Testing Analyst
  • Test Analyst
  • Validation Specialist
  • Quality Assurance Engineer
  • QA Tester
  • QA specialista
  • QA Ninja
  • a další.

Pokud bych chtěl tento seznam ještě rozšířit, tak bych vyhledával i samotné slovo quality. Je však třeba počítat s tím, že vám tam napadají i některé nerelevantní profily lidí, co dělají testovaní kvality ve výrobě.

Podobně pokud bychom se chtěli z výsledků zbavit profilů, co odpovídají manažerům a team leaderům v testovaní, můžete je díky Boolean logice odstranit a upravit příkaz následovně:

tester OR test OR testing OR QA OR quality assurance OR verification OR validation -manager

-manazer -leader -lidr -director -reditel

Případně lze příkaz zapsat takto:

tester OR test OR testing OR QA OR quality assurance OR verification OR validation NOT manager

NOT manazer NOT leader NOT lidr NOT director NOT reditel

Nebo takto:

tester OR test OR testing OR QA OR quality assurance OR verification OR validation -(manager OR

manazer OR leader OR lidr OR director OR reditel)

A také takto:

tester OR test OR testing OR QA OR quality assurance OR verification OR validation NOT (manager OR

manazer OR leader OR lidr OR director OR reditel)

Pozn.: Pokud něco v políčku Společnost a Pozice vyřazujete, uvádějte to na konec příkazu a vybírejte možnost Current, případně možnost Past not current. U možnosti Current or Past tento atribut nebude fungovat, tak jak byste si přáli.

Reálně nás to nemusí moc trápit, protože ratio manažerů vůči engineerům můžeme vzít, že je 1:10 – tzn. jeden z deseti profilů bude tzv. false positive a to je více než přijatelné číslo.

Hezké, že? A to jsme to jen lehce pohladili. Těch věcí, co se s tímto dá dělat je mnohem více – implicitní vyhledávání, iterativní vyhledávání, vyčerpávající (exhaustive) vyhledávání, jazykové vyhledávání, Onion Search, a další.

Bohužel toto nebude v neplacené verzi LinkedInu a dokonce i některých placených LinkedIn účtech už možné!

Celé vyhledávání se změní na hledání pouze podle klíčových slov a navíc bez Boolean operátorů a ani jiné pokročilé logiky jako Graph Search ve Facebooku. Zůstane jen pár filtrů včetně relationship, lokalita, 5 současných společností, 5 minulých společností, jazyk profilu, neziskové zájmy a 5 škol podle nejvyšší četnosti ve výsledcích.

czechcrunch6

Pokud budete chtít ale např. top 10 současných společností, tak to už bohužel bez dalších vyhledávacích polí a Boolean operátorů neuděláte.

Lokalita nepůjde zadat jako PSČ s radiusem, takže pokud někdo bude filtrovat např. profily v Praze a vy máte uvedeno na svém profilu PSČ Berouna, tak nebudete nalezitelní, aniž by vyhledávající vyloženě nespecifikoval Beroun ve filtru Lokalita.

Pro tohle všechno se bude muset jít do nejvyšších placených licencí, kterými jsou LinkedIn Recruiter a LinkedIn RPS (pouze pro recruitment agentury). Případně ještě LinkedIn Sales Navigator, kde je ale otázkou, jak to přesně bude a možnosti jsou tam omezenější než u dvou zmínených recruiterských účtů.

czechcrunch7

Nejlevnější business upgradované profily vám nebudou stačit a účet Recruiter Lite také ne. To znamená, že pokud to někdo s LinkedInem nemyslí skutečně vážně a adekvátní profil nekoupí, tak budou jeho možnosti dost omezené.

Takže pokud jsem do konce roku 2014 říkal, že s patřičnou úrovní znalostí práce s LinkedInem placené účty nepotřebujete, v roce 2015 jsem to musel změnit, že v některých případech je to již nutnost (především díky tzv. Commercial Use Limitu). Tak do roku 2017 platí, že bez placených účtů toho už moc neuděláte, pokud chcete aktivně vyhledávat.

Konkurence pro subjekty, pro které je vyhledávání na LinkedInu denní chleba, se může paradoxně snížit.

Kolik je buy-in?

  • LinkedIn Recruiter – zhruba 14 000 Kč měsíčně za 1 licenci
  • LinkedIn RPS – zhruba 10 000 Kč měsíčně za 1 licenci
  • LinkedIn Sales Navigator  – zhruba 1 500 Kč měsíčně za 1 licenci

To může leckoho odradit. Upozorňuji, že toto jsou standardní LinkedIn ceny, které byly nastaveny dávno před akvizicí Microsoftem a samozřejmě se mohou změnit s příchodem těchto nových pravidel.

Na druhou stranu i do těchto placených verzí konečně dodělali některé zásadní vyhledávací pole jako např. vyhledávání podle znalosti jazyka a úrovně znalosti jazyka. Konečně po 14ti letech si můžete vyfiltrovat všechny lidi v Praze, co mluví španělsky na dobré úrovni. A nedělat to kostrbatě přes pole Klíčová slova nebo dříve ještě přes speciální Google příkaz, který přestal před nějakou dobou fungovat, protože vyhledávače tuto část profilu pořádně neindexují.

Půjde také např. skrýt profily, které jste již v posledních 3 měsících viděli. K tomuto účelu můžete dnes použít Chrome plugin Advanced LinkedIn Sourcer, který funguje pro neplacené účty a označí vám profily, které jste již navštívili, kdy jste je navštívili a můžete si k profilům připsat poznámku, která je vidět rovnou z vyhledávání.

czechcrunch4

Česká republika je vůbec nejpřehřátějším trhem v celé Evropě s nejvyšším počtem oslovení přes LinkedIn. Tato změna by mohla trh trochu „vyčistit“.

Vytěžte LinkedIn na maximum, dokud to jde

Změn, které nastanou bude více. Z LinkedIn profilů např. zmizí tzv. rich media – pokud máte nyní na osobním profilu videa, fotografie nebo prezentace, tak ty již nebude možné na profilu mít. Firemní LinkedIn profily se také dočkají kompletního redesignu. Můžete se podívat na aktuální firemní stránky společnosti LinkedIn, která má změny již implementované.

Nyní můžete vidět analytiku vašich postů pořádně pouze v mobilní verzi (u článku máte podrobnou analytiku již nyní). V nové verzi LinkedInu to bude možné i na desktopu.

Co pravděpodobně zmizí bude možnost vidět e-mailové adresy vašich spojení 1. stupně. Budete jim moci pouze odeslat zprávu podobně jako dnes na Facebooku. Vědeli jste, že si můžete vyexportovat všechna vaše spojení 1. stupně do CSV? V exportu bude obsaženo jméno, příjmení, e-mail, aktuální pozice a aktuální společnost.

  • My Network -> Connections -> Settings -> Export LinkedIn Connections

Když vezmu svůj profil se 30 000 spojeními 1. stupně, tak to už je solidní báze např. pro Facebook retargeting.

Další věcí je např. to, že profily, které jsou mimo vaši síť (tzn. nespojuje vás s ním nikdo ani na 3. úroveň), tak v novém LinkedInu neuvidíte vůbec. Nebudete je tedy  moci odhalit, i když byste věděli jak.

czechcrunch5

Někdy stačí použít tzv. x-ray search a k profilu se dostat přes internetový vyhledávač:

  • site:linkedin.com/in OR site:linkedin.com/pub -inurl:pub/dir “Sr SAP SD Consultant” new york melville

czechcrunch6

Tohle však nefunguje vždy. Buď má uživatel nastaveno privacy, že se jeho LinkedIn neindexuje ve vyhledávačích. Nebo má tak obecný headline, kterému odpovídá stovky nebo tisíce profilů. V takovém případě můžete použít např. měnší softwarovou chybku v LinkedInu a to následujícím způsobem.

Nejdříve si zjistíte nezahashované ID uživatele. V URL už naleznete pouze ID ve formátu, který není použitelný. Když si ale otevřete zdrojový kód stránky a vyhledáte řetězec MemberID, tak se dostanete k potřebnému ID.

czechcrunch7

ID doplníte za následující URL a toto URL otevřete: https://www.linkedin.com/vsearch/ic?f_INF=318640186

czechcrunch8

Nyní už vidíte jméno hledaného člověka. Na LinkedInu platí, že pokud znáte něčí celé jméno, LinkedIn vám zobrazí celý jeho profil, i když je to profil mimo vaši síť. Nyní stačí jen toto jméno vyhledat přes hledání na vrchu LinkedInu. Případně v klasickém pokročilém vyhledávání pro vysoce frekventovaná jména.

czechcrunch9

A nyní už nebrání nic v zobrazení celého profilu, který můžeme navíc zkontaktovat jakoby to byl profil na 2. nebo 3. úrovni.

czechcrunch10
Pokud jste IT profesionál, který si stěžoval na denní spamming ze strany recruiterů, tak to pro vás bude asi dobrá zpráva. Pokud žádné nedostáváte nebo jen minimum, vylepšete si svůj profil a zvyšte sílu vašeho profilu.

Na druhou stranu pro ty, co profily aktivně hledají, to může být také dobrá zpráva, protože se zbaví konkurence, která profily za jakýmkoliv účelem hledá jen rekreačně a placené profily se jim nevyplatí pořizovat.

Je potřeba mít stále na paměti, že hledání na LinkedInu je velmi ovlivněno kvalitou vložených dat, takže pořád platí, že LinkedIn nemá mozek. Musíte použít svůj a inteligenci v podobě konkrétních příkazů si umět vytvořit. A umět obejít dílčí omezení jako např. počet zobrazených výsledků v rámci jednoho hledání, které je ve všech verzích LinkedInu omezeno na 1000 profilů. Vy jste ale dostali 1300 výsledků a nechcete o těch 300 přijít. Co když je váš investor, budoucí zaměstnanec, nový zákazník právě mezi nimi. Co teď?

Autor článku není zaměstnancem společnosti LinkedIn ani společnosti Microsoft.

foto: LinkedIn