Logistický Shipmall otevírá českým a slovenským e-shopům Evropu. Nově jim nabízí expanzi na klíč

Shipmall umožňuje začít prodávat na různých trzích, aniž by obchodníci museli řešit různé registrace, listování produktů, logistiku či daně.

Peter BrejčákPeter Brejčák

martin-maro-shipmall

Foto: Shipmall

Martin Maro ze Shipmallu

Společnost Shipmall své sklady o celkové ploše dvacet tisíc metrů čtverečních provozuje pár minut jízdy od Hradce Králové i Bratislavy, odkud pro asi dvě stovky klientů letos rozešle milion zásilek do celé Evropy. Příští rok to má být jednou tolik. I z tohoto důvodu nedávno navýšila kapacitu provozu a díky víkendovým směnám doručuje objednávky z pátku, soboty a neděle už v pondělí. A zároveň představila novou službu, která obchodníkům značně ulehčuje expanzi na nové trhy.

V rámci Evropské unie má každá země jiná pravidla pro daň z přidané hodnoty, registraci produktů, recyklační poplatky a další povinnosti, což ztěžuje orientaci ve všech zákonech či směrnicích zejména firmám s menšími zdroji. Při nedodržení všech nařízení přitom hrozí vysoké sankce. „Například když v Německu neprovedete registraci v systému Lucid, můžete zaplatit pokutu až pět milionů korun,“ upozorňuje Martin Maro, ředitel Shipmallu, jenž spadá do skupiny Comgate, jednoho z největších poskytovatelů platebních bran v Česku.

Shipmall tak klientům pomáhá s registracemi, nabízí jim poradenství a související činnosti vyřizuje za ně. „Aby se náš klient mohl soustředit na to, čemu opravdu rozumí – tedy svému obchodu. S mezinárodními trhy máme několikaleté zkušenosti, všemožné požadavky máme nastudované a vyzkoušené,“ doplňuje Maro s odkazem na nedávno spuštěný Shipmall Direct.

Služba spočívá v tom, že Shipmall je registrovaný na marketplacech v celé Evropské unii jako prodejce, jeho klient tak může jakékoliv zboží začít prodávat na různých trzích, aniž by sám musel řešit procesy registrace, zalistování produktů nebo logistické a daňové záležitosti.

„Je to jako expanze na klíč. E-shopům umožňuje vstoupit na mezinárodní trhy rychle a s minimální zátěží. S obchodníkem se domluvíme na podmínkách, on nám zboží velkoobchodně prodá. Zbytek řešíme my,“ přibližuje Maro, podle kterého jsou mezi klienty nejpopulárnější tržiště jako Alza, Allegro, Amazon a Kaufland. Shipmall je ale napojený na desítky marketplaců, spíše než na samotná tržiště se ale soustředí na jednotlivé země.

sklad-shipmall

Foto: Shipmall

Sklad Shipmallu

„Z pohledu logistiky totiž víme, že nejde jen o registraci a prodej, ale je potřeba vybudovat pro daný trh kompletní řešení. To spočívá v efektivní a cenově dostupné logistice, řešení vratek, a hlavně legislativních záležitostí daného státu,“ doplňuje Maro, podle kterého jsou další výzvou, která čeká při expanzi na e-shopy, související náklady.

S rostoucím objemem objednávek a rozmanitostí trhů se totiž mohou náklady na dopravu, balení, skladování či další služby hromadit. „Vytváří to nejistotu a komplikuje plánování. Leckdy to brání i samotnému rozhodnutí, jestli vůbec do zahraničí expandovat,“ popisuje Maro. Shipmall tak obchodníkům nabízí jednotný ceník s fixní sumou od 39 korun za odeslaný balík. Ta zahrnuje příjem zboží, pickování, balení, obalový materiál a v některých případech i skladování.

U skladování pak cena záleží na potřebách daného klienta, které jsou s ohledem na logistiku u e-shopů a na různých trzích rozdílné. I v tomto ohledu ale obchodníkům určí jednotkovou cenu. „Velká část našich klientů si tuto fixní sumu zahrne přímo do košíku jako cenu dopravy pro zákazníky. Věříme, že v tomto ohledu se bude muset změnit celá oblast fulfillmentu. Ani přepravní společnosti neúčtují v řetězci doručení balíku k zákazníkovi každý krok zvlášť,“ říká Maro.

Rychlost doručení jako předpoklad konkurenceschopnosti

Jednou z dalších velkých novinek Shipmallu je rychlost doručení. „Zákazníci jsou v tomto ohledu stále náročnější, vyhovět jejich rostoucím očekáváním je proto zásadní předpoklad pro konkurenceschopnost,“ komentuje Maro. Kapacitu provozu společnosti proto nedávno zvětšili o čtvrtinu a vyšší rychlosti zpracování dosahují tím, že kromě standardních pracovních dnů nabízí i víkendové směny.

V praxi to znamená, že objednávky přijaté v pátek, sobotu a neděli Shipmall doručuje už v pondělí. „Pro klienty je to klíčové například při sezónních kampaních nebo během speciálních prodejních akcí,“ přibližuje Maro a doplňuje, že za určitých okolností společnost dokáže poskytnout i pozdější dodání tzv. cut-off do 17 hodin.

ouhrabka-comgate-copy

Přečtěte si takéComgate vyvíjí platební brány a inspiruje se RyanairemJedou nízkonákladově jako Ryanair a funguje to. Přes českou platební bránu Comgate tečou miliardy

„Takové objednávky zpracujeme a doručíme následující den. To přináší našim klientům další míru flexibility a konkurenční výhodu. A pracujeme v tomto ohledu na dalším zlepšování,“ líčí Maro. Jak dodává, oblast fulfillmentu v posledních letech prošla výrazným vývojem a kromě toho, že koncoví zákazníci očekávají stále rychlejší a spolehlivé doručení, tak své služby rozšiřuje i Shipmall.

„Ať už jde o personalizované obaly, individuální přístup ke skladování specifických produktů, nebo služby usnadňující expanzi do zahraničí. Napojením na online tržiště a administrativní podporou v takových situacích překračujeme původní oblast fulfillmentu a stáváme se pro klienty mnohem robustnějším partnerem,“ dodává Maro.

CC Native

Partnerem článku je fulfillmentová společnost Shipmall

Jak Allegro ozdravuje Mall Group? Grafy ukazují, že skupina e-shopů nikdy nekrvácela tolik

Doma v Polsku šlape byznys Allegra na plné obrátky. Výsledky za druhý kvartál ale ukazují, že o jeho mezinárodních aktivitách lze říct opak.

Peter BrejčákPeter Brejčák

allegroInsider

Foto: Allegro

Maskot online tržiště Allegro.cz

0Zobrazit komentáře

Analýza. „Druhé čtvrtletí bylo pro společnost Allegro plné milníků. Pokračujeme v růstu našeho podnikání a zvyšování ziskovosti v Polsku, zatímco postupně expandujeme do zahraničí,“ komentoval generální ředitel Roy Perticucci výsledky společnosti, pod kterou spadá i Mall Group včetně e-shopu CZC, který čeká faktické vypnutí. Co přesně ale data zveřejněná za druhý kvartál letošního roku ukazují?

Celkově v tomto období Allegro dosáhlo skvělých výsledků, kdy objem prodaného zboží (GMV) vzrostl o 11,1 procenta a ukazatel zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) si připsal růst o úctyhodných 33 procent. Počet aktivních zákazníků měl již přesáhnout dvacet milionů, přičemž pět milionů z toho se nachází mimo domácí Polsko. Rostoucí výsledky jsou ale čistě tažené polskými operacemi, kde ve třetím loňském a prvním letošním čtvrtletí došlo ke zdražení poplatků vůči obchodníkům na platformě.

Situace ve skupině Mall Group, kam kromě CZC a českého Mallu spadají i další e-shopy v pěti zemích, je naopak bídná. Meziročně klesl objem prodaného zboží o 36 procent na 2,6 miliardy korun. Ztráta pak dosáhla 424 milionů korun a v poměru k prodanému objemu činila až 16,5 procenta – nejvíc od dubna 2022, kdy Allegro Mall Group odkoupilo.

Výkon tržišť Allegra souvisí s masivními výdaji na marketing

Minimálně zatím přitom situace nevypadá růžově ani v dalších mezinárodních aktivitách Allegra, tedy v jeho online tržištích Allegro.cz a Allegro.sk. Českou verzi spouštělo loni v květnu, na Slovensko expandovalo začátkem letošního roku. Ještě v tomto roce chce stihnout spustit také svou maďarskou verzi. Tuto expanzi financuje právě díky ziskům z Polska a do mezinárodních operací investuje až dvacet procent polské EBITDA.

„Od spuštění Allegro.cz v Česku uplynul rok a Allegro.sk na Slovensku právě uzavřelo první celé čtvrtletí. Na obou nových platformách se nachází více než 220 milionů nabídek a přes 2,5 milionu aktivních kupujících,“ popsala dále společnost v tiskové zprávě. Zatímco objem prodaného zboží postupně roste ruku v ruce s rozšiřováním mezinárodní působnosti, ztráta těchto tržišť zůstává na vysoké úrovni – a to i v poměru k prodanému objemu.

Dosažené výsledky prodejů, ale i vysoká ztráta přitom do velké míry souvisí s výdaji na marketing. Zatímco během prvního letošního čtvrtletí dosáhly 289 milionů korun, ve druhém kvartálu to bylo již 410 milionů korun, což je v poměru k prodanému zboží 19,9 procenta.

„Mezinárodní aktivity Allegra jsou těžce nadopované marketingem a je naprosto zřejmé, že tohle letadlo se vybourá,“ komentuje pro CzechCrunch odborník z prostředí e-commerce, který vzhledem k citlivosti tématu nechce být jmenován.