Lokální výrobci a farmáři bojují o přežití. Pomoci jim chce Týden podpory českých značek
„Pokud dáme české značky na 2. kolej, příští rok jejich produkty nemusíme v obchodech najít,“ míní organizátorky kampaně na jejich podporu.
Zakladatelky Týdne podpory českých značek a online tržiště UDRUMI Nela Hanáková, Dagmara Černíková a Kateřina Lusková
Čeští spotřebitelé začínají šetřit. Vybírají si levnější potraviny, nakupují ve slevách a mnohem méně také navštěvují své oblíbené restaurace. Podle posledních průzkumů agentury Stem na spořivější režim letos naskočilo 80 procent Čechů, což znamená, že si ve větší míře upírají zboží, které považují za prémiovější. Do této kategorie se řadí i produkty od lokálních producentů, kteří současný útlum poptávky citelně vnímají. Pomoci jim chce Týden podpory českých značek, který začne 14. listopadu a vyvrcholí 18. a 19. listopadu událostí Slou Days v Pražské tržnici. CzechCrunch je mediálním partnerem akce.
Farmářské potraviny, českýma rukama ušité oblečení z lokálních materiálů, přírodní kosmetika, nádobí od českých designérů… V české kotlině vzniká spousta výrobků, které stojí za pozornost. Avšak spotřebitelé se pod tíhou současných událostí uchylují spíše k tomu, že nakupují levné zboží z dovozu a na kvalitu nehledí tak, jako tomu bylo v uplynulých letech, kdy farmářské prodejny či tržiště i malé pop-up akce zaměřené na místní tvorbu jen kvetly.
„Nějakou dobu jsme krizi na trhu řešili jen interně. Ale postupem času se k nám dostávalo více a více informací o problémech nejen značek, se kterými spolupracujeme, ale i dalších projektů na podobné vlně. Třeba firma Bezobalu letos musela vyhlásit kampaň na svou záchranu. Kampaň byla sice úspěšná, ale příští rok je pro ně stále nejistý,“ říká Dagmara Černíková, zakladatelka lokálního online tržiště UDRUMI.
Černíková za UDRUMI stojí společně s Nelou Hanákovou a Kateřinou Luskovou. K online projektu, kde sdružují tvůrce zaměřené na udržitelné a designové produkty vyrobené na území Česka nebo Slovenska, se rozhodly letos přidružit kampaň s názvem Týden podpory českých značek.
„Spojujeme síly se značkami, jako je právě Bezobalu, nebo s online farmářským tržištěm Scuk, abychom lidem připomněli, jak důležité je české značky podporovat, obzvlášť v době krize,“ doplňuje Černíková. Týden podpory českých značek bude rozdělený do dvou částí. První bude onlinová a bude spočívat v třídenním online summitu, který proběhne od 14. do 16. listopadu a který je přístupný každému, kdo se o problematiku zajímá.
O své zkušenosti a pohled na současnou situaci na trhu se během něj podělí například Jiří Sedlák, obchodní ředitel Bezobalu, Jakub Kofroň, spoluzakladatel české módní značky Elka Lounge, Markéta Trubáčková z legendární keramické dílny v Maříži v jižních Čechách nebo CEO online farmářského tržiště Scuk Kamil Demuth.