Loklok přináší nealkoholickou kvašenou renesanci. Starodávný nápoj kombucha může dokonce zvýšit produktivitu v práci

Jiří SvobodaJiří Svoboda

loklok_title-minStory

Foto: Paula Trebatická / Loklok

Michal Ďuriník a František Špás, spoluzakladatelé Lokloku

0Zobrazit komentáře

František Špás a Michal Ďuriník měli před pár lety stejný problém. Večer v baru nemohli najít v nabídce jiné nealko než vodu nebo slazené limonády. Když se ale potkali v brněnských podnikatelských kuloárech, zjistili, že oba je zajímá starodávný fermentovaný nápoj jménem kombucha. Pustili se tak do jeho výroby a vznikla tím i značka Loklok, která dnes rychle roste a dodává okolo desítky tisíc lahví měsíčně. Mimo jiné i do firem, které tím mohou získat hodiny produktivního času.

Kombucha jako taková sice vznikla už před dvěma tisíci lety, ale záblesk renesance ji teď dostává opět i do českých barů a obchodů. Prohlídku výrobního procesu s oběma spoluzakladateli Lokloku začínáme netypicky – jedeme totiž kousek za Brno do pivovaru. Právě zde se tato nealkoholická osvěžující pochoutka aktuálně připravuje. A v dodávce tam vezeme i sto litrů vylisované zázvorové šťávy.

Kombuchu s touto příchutí dnes budou dochucovat, kromě ní vyrábí ještě verzi bez příchuti nebo s odvarem z rostliny yerba maté (z níž se vyrábí i zdraví prospěšný nápoj maté). Na místě si do skleničky stáčím čerstvý nápoj přímo z dvoutisíclitrového tanku. Uvnitř jsou jen tři ingredience: čaj, trocha cukru a speciální kultura kvasinek a bakterií, díky které celý nápoj fermentuje a má tolik opěvované vlastnosti. Lehce zakalená tekutina mi teď připomíná skutečně čaj, ale za pár dní ještě přírodně vyperlí a dostane specifickou chuť.

loklok4-min

Foto: Paula Trebatická / Loklok

Loklok aktuálně nabízí tři příchutě své kombuchy

Procesem se výroba blíží spíš vínu nebo pivu, ale správně udělaná kombucha oproti nim není alkoholická. Kombucha je živý, vitamíny napěchovaný nápoj, o nějž se musí kvůli nízké trvanlivosti pečovat a udržovat ho v neustálém chladu. Jinak může kvůli vysoké perlivosti v lahvích vybuchnout. Odměnou za správné skladování však může být i lepší trávení, žaludeční rovnováha nebo osvěžení a povzbuzení po těžkém jídle.

Ani v našich zeměpisných šířkách nicméně není kombucha zcela nová. Zakladatelé mi vypráví, jak ji lidé v domácích podmínkách fermentovali už za druhé světové války, poté za komunismu i v 90. letech – ostatně, její základní výroba není díky pouhým třem ingrediencím složitá, ovšem vyladit ji po chuťové stránce už je delikátní proces blížící se alchymii. Záleží třeba na teplotě, času, a dokonce tvaru nádoby. A pokud není vše precizní nebo je nápoj špatně skladovaný, začne v něm vznikat dalším kvašením alkohol.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když dáme lidem kombuchu ochutnat, často si vzpomenou, že ji dělávala babička, protože to bylo zdravé. Babičce ale bylo jedno, jak to chutná. Nám to jedno není,“ vysvětluje s úsměvem Michal Ďuriník, zatímco podává svému kolegovi dvacetilitrovou nádobu vylisovaného zázvoru. Ten pečlivě odměřuje, kolik příchutě do tanku přidá.

Ďuriník na kombuchu poprvé narazil během studijního pobytu v Austrálii, kde je oproti Česku běžná a lze ji vidět v každém obchodě nebo supermarketu. Tehdy uvěřil, že by trend mohl přinést i k nám. Mimochodem, na jedné z tamních univerzit získal doktorát z experimentální ekonomie a stejný titul má i z brněnské Masarykovy univerzity, kde zároveň učí předměty zaměřené na kombinaci ekonomie a psychologie. Za svou akademickou práci získal dokonce Cenu rektora Masarykovy univerzity.

„Baví mě, že si mohu osahat to, co vyrobím.“

„Mám rád výzkum, učení a ekonomii, ale potřeboval jsem nějaký fyzický produkt. Baví mě, že si mohu osahat to, co vyrobím, a navíc na to dostanu téměř okamžitou zpětnou vazbu z trhu,“ říká třiatřicetiletý podnikatel a akademik. Ovšem přiznává, že na akademickou práci mu zbývá poslední dobou méně času právě kvůli podnikání.

Undergroundovou cestou se k tomuto nápoji dostal i jeho o deset let mladší kolega František Špás. Kombuchu mu poprvé ukázal jeho životní guru z malého městečka za Olomoucí. „Vypůjčil“ si tak jeho kulturu a rozmnožil i další, které sehnal. Pak téměř rok analyzoval a a testoval, která je nejlepší. „S kulturou do kombuchy to funguje podobně jako s domácím kváskem na pečivo. Ten si lidé také různě předávají a množí ho, když je dobrý,“ říká Špás.

Podnikavou náturu a chuť začít něco nového měli oba dva, a tak se během působení na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity poznali v rámci projektu Podnikni to! Právě tam, zhruba před dvěma lety, se začala psát historie Lokloku. „Já jsem znal kombuchu, František znal kombuchu, a tak jsme to dali dohromady,“ říká Ďuriník.

Kombucha fermentuje ve velkých lahvích pomocí speciální kultury

„Baví mě řešit problémy, komunikace s lidmi a kreativita. A hledal jsem způsob, jak tyto tři sektory spojit dohromady. Na ekonomce mi pak došlo, že spojení těchto tří věcí je vlastně podnikání,“ popisuje svůj osobní přerod třiadvacetiletý Špás.

V úplných začátcích ještě Michal vše zařizoval z Austrálie, zatímco František si vzal na starosti první formality a prototypy v tuzemsku. Kombuchu vyráběl nejdříve doma a testoval na kamarádech. „Volali jsme si vždy přes půl zeměkoule a já jsem tu v Česku tvořil kombuchu v kuchyni,“ směje se Špás.

Sbírali i zpětnou vazbu a investovali stovky tisíc korun z vlastních kapes do začátků. Když se pak počátkem roku 2020 vrátil Michal Ďuriník do Česka, chystali se Loklok rozjet naplno. Následná pandemie novou značku zbrzdila, ovšem i tak si mohli relativně brzy pořídit vlastní provoz.

„My jsme vlastně vzdělávací firma. Musíme opakovat, že to není limonáda.“

Uvádět na trh produkt, který v našich luzích a hájích zná jen málokdo, má samozřejmě svá úskalí. Zákazníci začali přibývat s tím, jak Loklok více vysvětloval, co je to ta záhadná kombucha. „My jsme vlastně vzdělávací firma. Musíme opakovat, že to není limonáda, je to kombucha, a že když ji budeš pít, budeš mít takové a makové benefity a tady jsou důvody, proč to nemůže stát sedm korun,“ ukazuje ekonom a podnikatel v jedné osobě.

Oproti sladkým limonádám je kombucha skutečně dražší záležitostí (kolem 180 korun na litr v případě Lokloku), zejména pak proto, že oproti limonádám nejde vyrábět okamžitě jen smícháním prefabrikovaných složek – fermentuje se šest týdnů, z kvalitních surovin a ve výrazně menším množství. Navíc se všude musí převážet i skladovat do teploty sedmi stupňů Celsia.

Jistá skepse se projevuje zpočátku i u restaurací, kterým kombuchu Loklok nabízí. Ovšem pouze do momentu, než ji jejich majitelé ochutnají. Ti, kdo kombuchu dlouhodobě užívají, prý poznají na svém těle změny.

loklok3-min

Foto: Paula Trebatická / Loklok

Loklok se prodává jak v lahvích, tak v plechovkách

„Mně třeba kombucha zahnala chuť na sladké. Dříve jsem běhal po domě a hledal pořád nějakou čokoládu. Dnes už takový pocit vůbec nemám,“ říká Špás. Jeho kolega popisuje kombuchu i jako lehký energetický nápoj, který ovšem nemá typický kofeinový nakopávací účinek. Malou dávku kofeinu však díky čajovému základu přesto má.

Kombucha se dá pít různými způsoby. Tím nejčastějším, který si prý lidé užívají hojně například ve Velké Británii, je její pití večer v baru místo alkoholického drinku. „Namočím se trochu do psychologie, ale když sebereš člověku, který je závislý na alkoholu, právě ten alkohol, tak se k němu pravděpodobně vrátí. Když mu ale poskytneš nějakou náhradu, tak je to jednodušší. Kombucha je na toto skvělá,“ vysvětluje Ďuriník.

Jistou náhradou za alkoholické drinky může být samozřejmě i nealkoholické pivo. Má díky svému kvasinkovému základu i podobný efekt na zažívání, ale podle zakladatelů Lokloku mu chybí ony zdravotní benefity. „Jdeme dál než jen za chuť a žízeň. Když tedy pominu, že nealko pivo někdy lidem nechutná. Je buď hořké, nebo moc sladké. A většinou obsahuje nějakou chemii. To Loklok nikdy nebude dělat,“ říká Špás.

K snídani, obědu, večeři i k práci

Zakladatelé Lokloku ale ví i o lidech, kteří si jejich pochoutku vychutnávají po snídani. Velmi oblíbenou se stává kombucha také po obědě. Díky vitaminu B, organickým kyselinám, kvasinkám a bakteriím je totiž dobrá na strávení těžkého jídla, po kterém třeba v práci nastává několikahodinová únava, útlum a tím pádem i menší výkonnost.

Právě na tento způsob užití se chytli i první firemní zákazníci. Zakladatelé Lokloku na ně přišli náhodou, když si všimli v systému podezřele velkých objednávek. „Zaměstnavatel může dát svým zaměstnancům benefit v podobě kombuchy a zároveň z toho on sám benefituje. Zvýší produktivitu svých lidí po obědě, protože nejsou ospalí. Dokážeme tak firmám získat třeba dvě hodiny produktivního času navíc,“ kalkuluje František Špás.

Jeden ze startupů, který podobným způsobem kombuchu z Brna používá, je i Reservio, onlinový rezervační systém. „V Reserviu jsme si Loklok oblíbili jako osvěžující pití s minimem cukru. Je to skvělá alternativa ke kávě a čajům, a navíc teď v kanceláři netrpíme na poobědní ospalost,“ potvrzuje benefity Boris Bošiak, CEO a spoluzakladatel Reservia.

loklok1-min

Foto: Paula Trebatická / Loklok

František Špás a Michal Ďuriník

Brněnská nápojářská scéna nicméně není velká, a tak se zvěsti o kombuche od Lokloku šířily jihomoravskou metropolí dál. Brzy se o ní dozvěděl i podnikatel Jan Sláma, který společně s investorem Jiřím Hlavenkou založil Jinej Fond. Ten už investoval třeba do projektu Reknihy.cz nebo aplikace pro management mateřských školek Twigsee.

„Ani jsme nijak aktivně nehledali investora. Ale hodně se mi líbilo, jak Jirka Hlavenka hovořil v nějakém podcastu, zapůsobil na mě jako člověk. Honzu jsme znali z jedné přednášky, takže když nám napsal, jestli se můžeme potkat ohledně investice, byl jsem pro. Honza ochutnal, zavolal Jirkovi a po pár měsících jednání to bylo doma,“ smějí se dva spoluzakladatelé. Jinej fond pak investoval do Lokloku jednotky milionů korun.

„Na kombuche nás nejvíc zaujalo, že řeší reálný problém – co si dát v restauraci, když nechci pivo ani cukrovou limču. A vzhledem k tomu, že jde o nejrychleji rostoucí softdrinkový trh na světě, jsme nejspíš tento problém nevnímali sami. Kluci z Lokloku si nás pak získali svým nadšením, drivem i dosavadními výsledky,“ říká k příběhu Jan Sláma.

„Naše současné kombuchy mají povzbudit. Pracujeme i na verzi s relaxačním účinkem.“

Loklok i díky novému kapitálu roste meziměsíčně o desítky procent. Ještě v lednu stáčel dva tisíce lahví za měsíc a dnes už překonává pětinásobek. V obratu zatím otočí vyšší stovky tisíc korun měsíčně. Byznys roste tak rychle, že se dokonce musel přesunout z menšího, vlastního provozu do lépe škálovatelného pivovaru. Zde si zakladatelé část tanků pronajímají a část je jejich. I díky tomu jsou tak na další případný nápor připraveni. Věří však, že do plně vlastního a tentokrát už většího provozu se opět vrátí příští rok.

Za svůj hlavní úkol ale považují Michal Ďuriník a František Špás dostat kombuchu mezi lidi. I přesto, že už je jejich nápoj k dostání v desítkách barů ve větších městech, stejně často jako třeba na Coca-Colu na Loklok rozhodně nenarazíte. Většinu objednávek tak dnes odbaví přes vlastní e-shop a do budoucna řeší například spolupráci s online supermarketem Rohlik.cz.

marek-siwy-boxed-magu

Přečtěte si takéMísto tradera vyměnil za bakterie a kvasinky. S Magu nyní stáčí kombuchuMísto tradera vyměnil za bakterie a kvasinky. Teď s Magu spouští velkovýrobu kombuchy a míří na 60 tisíc lahví měsíčně

Novinky jsou v plánu také po produktové stránce. „Naše současné kombuchy mají spíš povzbudit. Pracujeme ale i na verzi s relaxačním účinkem, kterou si lze dát večer před spaním,“ říká Špás. „Chceme vyrobit i kombuchu, která řeší dva základní problémy bránící široké adaptaci: vysokou cenu a potřebu chlazení,“ napovídá jeho kolega s tím, že nové produkty už budou na úrovni „mikrobiologické vyšší dívčí“.

Loklok není jediná česká firma, která na českém trhu s kombuchou působí. K jeho konkurentům se řadí podnikatel Marek Siwy a jeho Magu. Ten by do konce roku chtěl vyrábět až 60 tisíc lahví měsíčně. Aktuálně má na trhu šest různých příchutí, ale svou značku pozicuje jako prémiovější: zatímco Loklok prodává kombuchu ve 330mililitrových plechovkách či lahvích za 57 až 60 korun za kus, za 460ml lahev Magu dáte 120 korun.

Ačkoliv Loklok propaguje kombuchu spíše jako životní styl, mimo výrobu nápojů se zatím nechystá. Tedy ne úplně – velký smysl podle Ďuriníka mají třeba workshopy, kde učí zájemce vyrábět vlastní kombuchu. Na domácí fermentaci ostatně prodávají na webu celé sety.

Jsme rádi, že už i Češi začínají žít zdravěji, říká tvůrce Kalorických Tabulek, díky kterým přesně víte, co jíte

Filip HouskaFilip Houska

petivoky-1-1Story

Foto: Archiv TP

Tomáš Pětivoký, tvůrce Kalorických Tabulek

0Zobrazit komentáře

Možná i vy jste se někdy během honby za dokonalým tělem přistihli, že namísto cvičení a střídmého stravování držíte drastické diety, které mohou krátkodobě zafungovat, ale pár měsíců po návratu k normálu jste tam, kde jste začali. Mnoho dietologů se shoduje, že ideální cestou ke korekci váhy a zdravějšímu životnímu stylu je vyvážená strava, u níž víte, co do sebe reálně dostáváte. A právě s tím může pomoci česká aplikace Kalorické Tabulky.

Pokud se o zdraví a stravu zajímáte, možná jste o Kalorických Tabulkách už někdy slyšeli. Vesměs se jedná o digitální zápisník potravin, který vám po zaznamenání jednotlivých surovin nebo celého jídla ukáže, kolik jste zkonzumovali kalorií, jaké podíly mají na vašem denním příjmu potravin bílkoviny, sacharidy nebo tuky a jaké množství tekutin byste měli denně ideálně pít.

Ve výsledku vznikne stravovací přehled, ve kterém uvidíte svůj denní příjem ze širší perspektivy. Při správném nastavení se navíc můžete rychle orientovat v tom, zda hubnete, nebo přibíráte. Zda do sebe dostáváte až příliš mnoho cukrů nebo třeba málo vlákniny. „Nemyslel jsem si, že aplikace bude pro tolik lidí tak moc užitečná. Nyní si uživatelé zapisují přes milion jídel denně a míříme na tržby 24 milionů korun,“ říká její zakladatel a spolutvůrce Tomáš Pětivoký.

Koho by to zajímalo?

Tomáš Pětivoký přišel s nápadem na Kalorické Tabulky na přelomu tisíciletí – v době, kdy se profesně pohyboval v odvětvích, která podle jeho slov neměla pozitivní dopad na společnost, respektive nevedla k výraznému zlepšení života běžných lidí. „Historicky jsem podnikal v různých oborech. Od kapitálových trhů přes e-commerce až po online prodeje služeb,“ zmiňuje Pětivoký pro CzechCrunch.

kt-2

Foto: Kalorické Tabulky

Tým stojící za českou aplikací Kalorické Tabulky

Řešil ale také své zdraví. Tím, jak vykonával sedavá zaměstnání a jeho stravovací návyky byly přesným opakem těch učebnicových, kila šla nahoru. Jednoho dne se proto rozhodl, že si sepíše několik desítek nejpoužívanějších potravin, aby měl jejich makroživiny pěkně pohromadě a dokázal podle nich uzpůsobovat své stravování.

Tehdy však ještě vůbec netušil, že by to mohlo zajímat někoho jiného než jeho samotného. Z dnešního pohledu je navíc zajímavý i fakt, že první verze této databáze vznikla pro předchůdce chytrých telefonů. Kalorické Tabulky totiž začaly na legendárních zařízeních PalmPilot (PDA) a HP iPAQ. O pár let později, v roce 2007, se ale Pětivoký přece jen vydal o něco modernější cestou.

Vytvořil tak první webovou verzi Kalorických Tabulek, která oproti dnešnímu produktu fungovala o poznání omezeněji. Uživatelé z ní prakticky dokázali zjistit pouze kalorické hodnoty potravin, a to navíc ve velmi jednoduchém rozhraní. „Chtěl jsem, aby se na Kalorické Tabulky dalo dostat o trochu komfortnějším způsobem,“ popisuje Pětivoký.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Proto jsem tabulkový procesor umístil na web kaloricketabulky.cz. Byla to ovšem pro mě tak marginální záležitost, že jsem několik let ani nesledoval návštěvnost stránky,“ doplňuje Pětivoký, mimo jiné absolvent Elektrotechnické fakulty pražské ČVUT se zálibou ve čtení knih a cyklistice. Návštěvnost ale postupně začala růst.

To Pětivokého motivovalo k tomu se na Kalorické Tabulky více zaměřit. Obklopil se vývojáři a zhruba od roku 2016 se v rámci startupu Dine4Fit začal věnovat vývoji plnohodnotné aplikace. Takové, která by fungovala spolehlivě nejen v prohlížeči, ale také na telefonech, jež jsou pro rychlé zapisování jídel a kontrolu veškerých údajů dost možná nejvhodnější.

„Na projektu jsem začal pracovat se svými kolegy, kteří byli zároveň prvními uživateli aplikace. Snažil jsem se mít v tomto ohledu jasno – nechtěl jsem vyrobit službu pouze pro ostatní, v první řadě musela bavit nás. Brali jsme to jako společnou motivaci, a proto si myslím, že se Kalorické Tabulky tak uchytily. Nejsou dělané korporátem o stovkách lidí, ale skromným týmem, který v produkt věří,“ říká Pětivoký.

Miliony z vlastní kapsy

Postupem let tým okolo Tomáše Pětivokého ladil jak webovou verzi Kalorických Tabulek, tak i tu mobilní. Spolu s tím se začala rozšiřovat také databáze potravin, na níž je funkčnost aplikace založena. Dine4Fit nejprve data kupoval od různých subjektů, dnes se ale o plnění aktivně starají uživatelé, kteří informace přidávají sami, a to vyplňováním hodnot z obalů daných potravin.

K dnešnímu dni je v databázi přes 220 tisíc položek, přičemž tam najdete jak naprosto esenciální suroviny jako vodu, vejce, mléko nebo kávu, tak rovnou celé recepty, podle kterých si lze uvařit a hodnoty zaznamenat do denního příjmu. U surovin pak dostanete možnost si určit i přesnou gramáž, respektive objem, aby byl přehled co nejpřesnější. Nechybí ani možnost automatické synchronizace pohybových aktivit s chytrými náramky a hodinkami.

„Víme, jak klíčový počet zahrnutých potravin je. Pouze díky nim si uživatelé mohou sestavovat denní přehledy co nejrychleji a nejpřesněji,“ uvádí Pětivoký. To se odráží i na počtu lidí, kteří Kalorické Tabulky napříč všemi platformami využívají. Měsíčně si aplikaci zapne přes 800 tisíc uživatelů, dohromady je pak zaregistrováno přes pět milionů lidí. A počty průběžně rostou.

kaloricke-tabulky-1

Foto: CzechCrunch

Denní přehled Kalorických tabulek

Pro firmu je zásadní, že se zvyšují i počty prémiových uživatelů – těch, kteří používají Kalorické Tabulky v placené verzi za 500 korun ročně, respektive 79 korun měsíčně. Prémiová verze nabízí navíc například podrobnější výživové údaje doplněné o hodnoty cukru a soli, analýzu jídelníčku s tipy, čeho máte v jídelníčku nedostatek či nadbytek, nebo zaznamenávání jídel hlasem. Samozřejmě je, na rozdíl od neplacené verze, bez reklam.

„Léto je pro nás nejhorší sezóna, i tak ale máme přes 800 tisíc unikátních uživatelů měsíčně. Prémiových uživatelů máme v řádu desítek tisíc. Obě metriky znatelně rostou, u počtu neplatících uživatelů se v meziročním nárůstu pohybujeme v desítkách procent, u platících uživatelů je pak počet meziročně o 100 procent vyšší,“ uvádí Pětivoký.

Růst prémiové základny uživatelů se odráží také na tržbách. Primárně díky Kalorickým Tabulkám plánuje Dine4Fit letos utržit okolo 24 milionů korun, respektive o 10 milionů korun více než loni. Budou i ziskoví, a to v řádu několika milionů, ale jak Pětivoký pro CzechCrunch doplňuje, všechen zisk reinvestují za účelem dalšího růstu.

„Kalorické Tabulky jsme odjakživa financovali bez externích investorů a počáteční investice přesáhla pět milionů korun. Do budoucna plánujeme provoz aplikace hradit z peněz, které vydělá sama aplikace. Nejde pro nás o zlatý důl, spíš to bereme jako službu lidem, kteří chtějí něco dělat se svým životním stylem,“ objasňuje spolutvůrce.

Expanze je náročnější, než se zdá

Kalorické Tabulky mají nejpočetnější zastoupení v Česku, které reprezentuje čtyřicet procent celkového provozu. Jsou ovšem lokalizované i pro některé zahraniční země. Mezi nimi je Slovensko, Polsko, Maďarsko, Ukrajina a Rusko. Tomáš Pětivoký ale dodává, že vydobýt si silné postavení na cizích trzích není tak snadné, jak se může s ohledem na „pouhý překlad“ zdát.

„Není to jen o překladu, ale také o budování kvalitní databáze potravin pro každý jazyk a komunity vzájemně se podporujících uživatelů. Třeba v Česku máme velkou komunitu na Facebooku, kde lidé sdílí svůj progres a chválí Kalorické Tabulky za to, že je k mnohdy razantní proměně nasměrovaly,“ doplňuje Pětivoký. Cílem je proto i ve výše zmíněných zemích udělat z „tabulek“ produkt pro širší komunitu.

kt-1

Foto: Kalorické Tabulky

Webové verze Kalorických Tabulek

Posilovat uživatelskou základnu chtějí Kalorické Tabulky i přes nové funkce. Nejvíce nadějí nyní tvůrci vkládají do hlasového zapisování potravin, kdy nebude nutné používat klávesnici a na telefonech nebo hodinkách bude stačit jen diktovat. Spolu s tím se chtějí zaměřit i na hlubší integraci aplikace s chytrými hodinkami, prostřednictvím kterých se do Kalorických Tabulek už nyní automaticky zapisuje fyzická aktivita a prakticky se tak „odečítá“ od zkonzumovaného denního příjmu.

„V Česku stále zaznamenáváme vyšší nárůst importovaných aktivit například z různých nositelných zařízení, jako jsou chytré náramky, Apple Watch, hodinky Garmin a podobně, ve srovnání se záznamem konzumovaných potravin. To znamená, že minimálně naši uživatelé provozují tělesnou aktivitu stále častěji. Jsme rádi, že už i Češi začínají žít zdravěji,“ říká Pětivoký s optimismem.

Nutno ovšem podotknout, že Kalorické Tabulky nejsou jedinou takovou aplikací na trhu. Celosvětově nejznámější je nástroj MyFitnessPal, jenže u zahraničních aplikací tohoto typu je problém v tom, že mnohdy nenabízí již předvytvořená „česká“ jídla, což může jednoduché zapisování komplikovat.

„Jsme si vědomi, že na světě existuje několik potenciálně konkurujících aplikací, které mají často za zády bohaté investory. Naši hlavní výhodou oproti nim je jasně nejširší databáze potravin dostupných na českém trhu, ale to určitě dlouhodobě nestačí. Nevěřím ve strategii opisování funkcionalit od těchto aplikací, ale snažíme se jít spíše vlastní cestou,“ uzavírá Pětivoký.