Loni se ABBA vrátila na pódium v obří show za miliardy korun. Teď virtuální koncert míří do světa
Živí členové kapely, která nerada vystupuje, se na pódiu neobjeví. Místo nich koncert odehrají jejich omlazené digitální avatary od tvůrců Star Wars.
Koncem roku 2021 byla stále hlavním tématem pandemie. I když se svět pomalu zotavoval a většina karanténních opatření byla pryč, rostly například ekonomické dopady. Mnozí se ohlíželi do minulosti na dobu před pouhými dvěma lety, kdy věci vypadaly úplně jinak. V té době přišla legendární skupina ABBA s Voyage, prvním novým albem po čtyřiceti letech. Loni Švédové svoje největší hity představili na speciálních koncertech v Londýně, kde pomocí technologií omládli, a teď hlásí, že se jejich nostalgická i futuristická show vydá do světa.
Akce pojmenované ABBA Voyage jsou virtuální koncerty, kde vystupují omlazené avatary skutečných členů kapely vytvořené technologií pro zachycení pohybu a jeho převedení do digitálního prostředí. V zásadě stejným způsobem vznikají třeba superhrdinové Marvelu nebo Na’vi v Avataru, proto také měla hudební show rozpočet jako hollywoodský blockbuster. Podle informací The New York Times vyšla na 140 milionů britských liber (asi 3,7 miliardy korun), což z ní činí jednu z nejdražších v historii.
Značná část nákladů přitom putovala na vybudování speciálního stadionu s projekčním vybavením, které ABBA Voyage vyžaduje. Proto je možné koncert, i když je virtuální, zhlédnout pouze v Londýně v hale ABBA Arena pro tři tisíce lidí. Teď ale šéf nahrávacího studia Universal Music Group Lucian Grainge oznámil, že se velkolepá show vydá do světa. Zatím není známo, kdy, kam ani v jaké přesně formě to bude, je ale prakticky jisté, že si najde zástupy návštěvníků.
Švédská popová skupina, která do světa prorazila díky vítězství v Eurovizi v roce 1974, patří mezi nejoblíbenější hudební tělesa vůbec. Benny Andersson, Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog a Björn Ulvaeus v průběhu deseti let, co byli aktivní jako ABBA, stihli vydat osm studiových alb. Když pak nenahrávali ve studiu, trávili mnoho času natáčením videoklipů. Jelikož tehdy většinu příjmů hudebníků tvořily prodeje alb a členové skupiny z různých důvodů nechtěli příliš cestovat ani hrát živě, rozšířit povědomí o jejich hudbě po světě pomohla videa.
Už v době nejaktivnější části své kariéry tak čtveřice směřovala spíš k virtuální prezentaci. Andersson v rozhovoru pro The Guardian odhadl, že za celých deset let neodehráli ani stovku koncertů. Jejich obří sláva se ale přesto silně podepsala na jejich životech. Počátkem 80. let se oba páry, které skupinu tvořily, rozpadly a v roce 1982 pak následoval také konec jejich společného hudebního tažení.
Jejich odkaz nicméně v různých formách přežíval dále. Po propadu zájmu ve druhé polovině 80. let Švédům v 90. letech začali vzdávat hold slavní hudebníci studiovými i živými covery a jejich příběh inspiroval několik filmů. V roce 1999 dokonce za spoluúčasti Anderssona a Ulvaeuse vznikl muzikál Mamma Mia!, později následovaný dvěma filmovými adaptacemi. Jak popisují The New York Times, první nápad vrátit skupinu ABBA v nějaké formě na pódium se pak objevil v roce 2014.