Madonna se svlékla a rodí strom. Kontroverzní NFT sbírá miliony i ostrou kritiku

Na třech animacích pracoval umělec Beeple, tvůrce obří digitální koláže, která se vydražila za 69 milionů dolarů a odstartovala šílenství okolo NFT.

madonna_beeple_1-1

Foto: SuperRare

Jedna z kontroverzních animací Madonny, která vyšla coby NFT

Říká se jí královna skandálu, především proto, že se nikdy příliš neostýchala zveřejnit lechtivé fotky, explicitně se vyjadřovat ve svých textech a používat řadu sexuálních narážek. I možná proto se ze slavné zpěvačky Madonny stala ikona globálního šoubyznysu, která se ani ve svých 63 letech nebojí experimentovat. Ostatně se stačí podívat na její novou kolekci digitálních animací na bázi NFT, jež je natolik odvážná, že za ni lidé neváhají skládat miliony korun.

Ve formě takzvaných nezaměnitelných tokenů (NFT NFT bayc-1NFT je jedna z oblastí světa kryptoměn. Jde o nezaměnitelné tokeny (non-fungible… Více informací ), díky nimž mají jejich majitele výlučné právo daný digitální předmět spravovat, vzniká nespočet grafických děl. Nejznámější jsou patrně CryptoPunks, inspirovaní stylem londýnského punku, nebo velmi hodnotné znuděné opice z klubu Bored Ape Yacht Club. V záplavě „eneftéček“ lze ale narazit i na takové kousky, které mnohým pozvednou obočí. Třeba na nahou Madonnu, která rodí strom.

Slavná americká zpěvačka, podobně jako řada jiných světových umělců, nasedla na trend NFT v kontroverzním stylu. Nechala se totiž zvěčnit ve třech krátkých animacích, které ji vyobrazují dost explicitně. Nejenže na sobě nemá žádné oblečení, ale nechává potenciální zájemce o koupi nahlédnout do intimních míst, a to nad očekávání detailně. Nemá se ale jednat nutně o erotickou záležitost. Spíš vyobrazuje svou přirozenost.

Její díla ovšem vyvolala na sociálních sítích poměrně ostré reakce. A možná se není čemu divit. V animacích totiž Madonna například rodí strom v laboratoři, nechává ze svého přirození vylézat brouky v džungli a dává život hejnu motýlů. Bez jakékoliv cenzury. Prý to má být jen názorná ukázka toho, jak svět funguje, internetová média to ale často považují za příliš kýčovitou či naprosto nevhodnou záležitost.

Například šéfredaktor časopisu Hyperallergic Hakim Bishara označil tyto animace za „nevýslovně špatné“. Jeho kolegyně Sarah Rose Sharp díla nazvala „matrjoškou nočních můr“ a „propastí špatných věcí obsažených v ještě horších věcech“. A na Twitteru lze najít i popichující komentáře odkazují na to, že je s NFT konec. Na výdělcích ze zmíněných třech děl se to ale nijak zvlášť neodráží.

NFT byla nabídnuta na online burze SuperRare, vítěz dražby vedené v kryptoměnách se zapíše na blockchain. Dohromady se vybralo zhruba 630 tisíc dolarů, respektive necelých 15 milionů korun, které následně poputují několika charitativním organizacím. A to i na pomoc válkou zasažené Ukrajině.

„Vždycky fungujeme a žijeme pod mužským pohledem a bohužel se podbízíme tomu, co si myslíme, že po nás lidé chtějí,“ zmínila k projektu Madonna. „Vytvářet umělecká díla je často výzva… a není to vždycky hezké,“ dodala populární zpěvačka.

Pro komunitu okolo NFT může být mnohem zajímavější ale jiný aspekt než detailní pohled na animované intimní partie Madonny. Na animacích totiž pracoval Michael Winkelmann, jehož digitální svět zná spíše pod pseudonymem Beeple. Právě on sestavil masivní virtuální koláž z pěti tisíc fotek, jež se loni v březnu v aukční síni Christie’s vydražila za bezprecedentních zhruba 69 milionů dolarů (1,6 miliardy korun).

Je mu tak vcelku po právu připisováno, že odstartoval celé šílenství okolo NFT. A očividně z toho těží dodnes, když si ho k navrhování nových děl zvou i taková jména jako Madonna, na jejíž virtuální podobě se prý pracovalo přibližně rok. Samotný Beeple pak mimo jiné doporučuje, ať si animace Madonny raději lidé nepřehrávají v práci.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.