Magistrála v roce 2026: Zúžené pruhy, odstraněná návěstidla. Místo toho chodníky a prostor pro cyklisty

Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib chce do konce volebního období poměštit severojižní magistrálu. Dlouhodobá vize ji zavede na zem.

Eliška NováEliška Nová

magistrala

Foto: IPR Praha

Magistrála bude mít užší pruhy a odstraněná návěstidla

0Zobrazit komentáře

Patří mezi jedny z nejkrásnějších cest v Praze. Zatímco po jedné straně je Národní muzeum, Státní opera a výhled na Štvanici, na druhé je Václavské náměstí, nová budova od Zahy Hadid i zrekonstruovaná budova Elektrických podniků. To vše si ale může fakticky prohlédnout jen řidič auta nebo jeho spolujezdec. Magistrála je pro všechny ostatní nevlídná, což by se mělo změnit.

O proměně autostrády, která vede středem města, se v metropoli hovoří už řadu let. Teď ale existují konkrétní plány. Začít by se mělo novým přechodem, který vznikne před Fantovou budovou, tedy historickým zázemím hlavního nádraží. „Je to projekt, na kterém spolupracujeme se Správou železnic. Fantovu budovu před nedávnem opravili a chtějí kultivovat i veřejné prostranství před ní. Chceme tu budovu přisunout trochu k městu, čemuž má přechod pomoci,“ vylíčil pro CzechCrunch pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Kromě přechodu by časem měly magistrálu rovněž přetínat tramvajové koleje, které povedou z Vinohradské ulice přímo před novou odbavovací halu hlavního nádraží. Ještě před tím by ale na magistrále mělo dojít k dalším změnám.

„Úsek magistrály od hlavního nádraží směrem na Florenc a k Hlávkovu mostu je charakterem silnice dálniční, jsou tam dálniční návěstidla, dálniční osvětlení i dálniční šířky pruhů, které jsou úplně zbytečné pro rychlost padesát kilometrů v hodině. My to chceme trochu poměštit,“ říká Hřib. O úpravách magistrály hlasovala podle něj rada loni v dubnu jednomyslně. K proměně je tak zřízená pracovní skupina, kde sedí i zástupci dotčených městských částí. Hřib má v plánu stihnout dílčí změny na magistrále ještě do konce volebního období.

Vznikne bezpečná cykloinfrastruktura a také prostor pro pěší. Na konci by tak magistrála měla vypadat jako jiné normální komunikace.

Pokud se mu to podaří, pak by v roce 2026 měla severojižní spojnice městem mít stejný počet pruhů, které by se ovšem zúžily, změnit by se měla rovněž návěstidla a také osvětlení. Tím by na magistrále vzniklo nemalé místo i pro další druhy dopravy. „Vznikne bezpečná cykloinfrastruktura a také prostor pro pěší. Na konci by tak magistrála měla vypadat jako jiné normální komunikace,“ uvádí Hřib. Vzorem je například vídeňská Ringstraße, tedy okružní třída kolem vnitřního města. Byť Hřib dodává, že to bude mít samozřejmě i nějaké limity, protože například stromy na pražské magistrále vysázet nepůjdou.

Existuje ale ještě dlouhodobá vize, která se diskutovala během soutěže na budoucí podobu pražské Florence. Ta říká, že estakáda okolo této čtvrti by zmizela a silnice by se položila na zem. „Tato vize je ale založená na tom, že bude muset dojít k výraznému úbytku aut na magistrále, asi o polovinu. To se nestane ze dne na den,“ dodává náměstek pro dopravu. Jde tedy o zhruba dvacetiletý výhled, který by navíc musel být doprovázen dalším opatřením, jako je například zavedení mýta ve městě. Podle Hřiba ale pro to v současnosti neexistuje podpora v zákoně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Snahu u humanizaci pražské magistrály měla už koalice pod vedením primátorky Adriany Krnáčové. Ta tehdy poptala návrh od světoznámého dánského urbanisty Jana Gehla. Nakonec ale spadly všechny jeho návrhy pod stůl. Až teď částečně ožívají.

Magistrála je jednou z nejvytíženějších komunikací v hlavním městě, denně tu projede asi sto tisíc aut. Vznikala v sedmdesátých letech minulého století a její součástí je i Nuselský most. Dřív se tu jezdilo rychlostí sedmdesát kilometrů za hodinu, ta ale byla časem snížena na městskou padesátku a vznikly také dva přechody u Národního muzea.

Ostrava je o krok dál k nové koncertní síni. Vybrala zhotovitele, který ji rozehraje do roku 2027

O potřebě koncertní síně se v Ostravě mluví od devatenáctého století. Teď je na cestě ta podle návrhu Stevena Holla a studia Architecture Acts.

Eliška NováEliška Nová

ostrava-koncertnisal1-min

Vizualizace: Steven Holl Architects & Architecture Acts

Vizualizace chystaného koncertního sálu v Ostravě

0Zobrazit komentáře

V době, kdy Praha o své nové koncertní budově teprve mluvila, vyhlásila Ostrava výsledky mezinárodní soutěže na nový koncertní sál, který by vznikl vedle Domu kultury. Slezská metropole teď ve svém tažení pokračuje a vybrala zhotovitele. Ten uspěl s nabídkou za 2,789 miliardy korun.

Nový koncertní sál podle návrhu newyorského architekta Stevena Holla a pražského studia Architecture Acts postaví Sdružení pro koncertní halu, které vzniklo spojením společností IMOS Brno a IPS Třinec a nabídlo nejnižší cenu. Následovat bude podpis smlouvy a samotná stavba. Pokud vše půjde podle plánu, Ostrava se rozehraje v roce 2027. Původně se přitom počítalo s letoškem.

Budova, která z výšky připomíná pouzdro houslí, má být složená z koncertního sálu pro třináct set posluchačů a hlediště by mělo být poskládané do takzvaného vinohradu. Sídlo zde bude mít Janáčkova filharmonie Ostrava, která tu bude také zkoušet. Návštěvníci tu ale najdou i divadelní sál s kapacitou 490 míst, multifunkční komorní sál s kapacitou o 25 míst větší, edukační centrum, kam se vejde dvě stě lidí, a počítá se také s přednáškovým multifunkčním sálem, který najednou pojme až 120 zájemců. Architekti nicméně do budovy umístili také nahrávací studio, prostor pro různé volnočasové aktivity, restaurace, kavárny nebo salonky.

Projekt se nyní nachází v první časti, během které se připravuje území, to znamená, že se řeší geotermální vrty, chystá se plynovod, kanalizace i sítě vysokého a nízkého napětí. Demoloval se také nefunkční amfiteátr. Vše by mělo být hotovo v polovině letošního roku, kdy se projekt přesune do druhé fáze, tedy samotných stavebních prací. „Současně se zahájením druhé fáze projektu koncertního sálu budou probíhat práce výstavby parkovacího domu u krajského úřadu, který nabídne zhruba šest set míst,“ říká ostravský primátor Jan Dohnal.

Ostrava chce svůj nový kulturní svatostánek financovat s pomocí grantu Evropské komise, úvěru Evropské investiční banky a také z dotací ministerstva kultury a Moravskoslezského kraje. Město na stavbu také šetří skrze účelový fond, kde je nyní 570 milionů korun.

Slezská metropole hovoří o nutnosti postavit nový koncertní sál už od šedesátých let devatenáctého století. O krok dál se ale dostala až v roce 2019, kdy vyhlásila výsledky architektonické soutěže. Šlo mimochodem o první významnou architektonickou soutěž v Ostravě od roku 1923, kdy město poptávalo novou radnici.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Porotci návrh vybrali právě pro souznění staré a nové budovy. Dům kultury stojí v Ostravě od roku 1961 a je dílem architekta Jaroslava Fragnera. Ten vycházel z klasicismu a bruselského stylu. Od roku 2004 je budova kulturní památkou. K ní by měla nově přibýt další hmota, jejíž tvar určuje nosná ocelová konstrukce, objekt je také založen na speciálních antivibračních prvcích, které zajistí, že nebudou rušit blízké tramvaje ani auta. Obvodový plášť je pak taktéž navržen s takovou skladbou materiálů, díky které bude budova odhlučněná. Zároveň by měl projít rekonstrukcí samotný Dům kultury.

Fabian Gabriel

Přečtěte si takéProgramovat se učil na gymplu, teď bude pracovat pro MicrosoftProgramovat se učil na gymplu ve Zlíně. Teď v Seattlu nastupuje do Microsoftu a radí, co pro to udělal

Kromě toho ale porota ocenila i to, že budova by měla být šetrná k životnímu prostředí, slibuje dlouhodobou udržitelnost a nízké provozní náklady. Využívat bude například dešťovou vodu.

Sama Ostrava ale není jediná, kdo vyhlíží novou pýchu města. Budova byla v roce 2020 zařazená do žebříčku prestižního architektonického časopisu Architizer jako jeden z deseti nejlepších nadcházející projektů na světě. „Jsou to projekty, které si kladou za cíl vytvořit ústřední bod v místech, kde jsou postaveny, a poskytnout občanskou hodnotu, jež dalece přesahuje hranice každého z nich,“ komentoval výběr časopis.