Mágové, meče a monstra. Z herního hitu Dragon Age je seriál na Netflixu. A nemusel by být na draka

V animovaném seriálu pro dospělé se objeví známé tváře z her, spolupracují na něm vývojáři z BioWare i další zajímavá jména.

Michal MančařMichal Mančař

dragon-age-netflix

Foto: Netflix

Seriál Dragon Age: Rozhřešení je ode dneška k vidění na Netflixu

0Zobrazit komentáře

V původní videohře Dragon Age: Origins jste s partou dobrodružných kumpánů objevovali tajemství světa plného magie i nebezpečných nestvůr. Od té doby hra na hrdiny dostala dvě pokračování a fantastické příběhy se přesunuly na stránky knih i komiksů. Teď se k adaptacím známé značky přidal i šestidílný seriál, který je od pátečního rána už tradičně celý ke zhlédnutí na Netflixu.

Dragon Age: Rozhřešení, v originále Absolution, diváky zavede do světa Thedas, konkrétně do magické říše Tevinter. To jsou názvy dobře známé každému, kdo hrál alespoň některou ze tří her fantasy trilogie, méně zkušení diváci se však rychle zorientují. Nechybí čarodějové, žoldáci, elfové ani monstra. Přesně po vzoru her i v seriálu spojí síly skupina rozmanitých postav, které se vydají na dobrodružství. Tentokrát se od zrádného mága pokusí získat mocný artefakt.

Zápletka je věrná klasickým fantasy počinům, ale Dragon Age: Rozhřešení by nemuselo jen stavět klišé na klišé. Ačkoliv je animovaný, má být seriál podívanou pro dospělé. Už jen hlavní hrdinka, elfka Miriam, je bývalou otrokyní a nyní žoldnéřkou. A trailer ukazuje, že o drama a násilí nebude nouze. Však ani tři herní díly nejsou pohádkou, magie si ve fantastickém světě Dragon Age často žádá krvavé oběti, světem zmítají náboženské i rasové nepokoje a hráč rozhodně není nucen do role hrdiny, jenž se pro ostatní rozdá.

Kromě vážnějšího pojetí dává naději na úspěch také spolupráce tvůrců z jihokorejského studia Red Dog Culture House s vývojáři ze společnosti BioWare. Ti jsou autory nejen prvního Dragon Age: Origins, jeho pokračování i třetího dílu s podtitulem Inquisition, ale v jejich portfoliu je i slavná sci-fi série Mass Effect. O těsném propojení se zdrojovým materiálem svědčí i krátká scéna v ukázce, která prozrazuje, že se v Rozhřešení objeví i oblíbené postavy z her. Seriálové hrdiny tak zpovídá inkvizitorka Cassandra, již doplňuje postava ještě známější, Leliana.

Showrunnerkou seriálu je Mairghread Scottová se zkušenostmi z animovaných Strážců galaxie i dalších adaptací komiksů od Marvelu i DC, režie se ujal Ki Yong Bae, jenž pracoval na taktéž animovaném snímku Zaklínač: Vlčí sen nebo na vynikající netflixovské sérii Love, Death & Robots. A pro nezasvěcené diváky nejspíš nebude kdovíjak dechberoucí, ale pro fanoušky videoher nebo animované tvorby je nesmírně nabité i dabingové obsazení.

Hlavní hrdinka Miriam promluví hlasem Kimberly Brooksové, která nadabovala vedlejší role v Dragon Age: Origins, ale i Ashley Williamsovou, parťačku hlavního hrdiny v Mass Effectu. Doplní ji Ashly Burchová, jež je hlasem protagonistky Aloy z populární série Horizon, případně Chloe z Life is Strange. Matthew Mercer svůj hlas propůjčil Cyberpunku 2077 i Luku Skywalkerovi v Battlefrontu II. Phila Lamarra diváci znají jako hlas Conrada z Futuramy a z bezpočtu dalších animovaných děl, ale měl i menší roli v živém Pulp Fiction.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Netflix je Dragon Age: Rozhřešení v krátké době další videoherní adaptace s potenciálem pobavit početné publikum. Teprve v září vyšel seriál Edgerunners, vysoce stylizovaná a hyperaktivní akce na motivy Cyberpunku 2077. Kromě toho, že byl nesmírně zábavný, dokonce pomohl hře od polského CD Projektu dva roky po vydání k nečekané renesanci a překonání milionu hráčů denně. Podobně mimochodem zapůsobil seriálový Zaklínač na popularitu herní trilogie od stejného studia.

Seriály inspirované hrami samozřejmě sklízely tu menší, tu větší úspěch na Netflixu i před kyberpunkovou jízdou. Loni dosud nepřekonanou laťku v audiovizuálním zpracování nasadilo vynikající Arcane, které na obrazovky přeneslo oblíbenou online hru League of Legends. Také její žánrová konkurence Dota 2 má na streamovací službě svou adaptaci, ale byť je Dračí krev koukatelné fantasy, kvality Arcane nedosahuje.

Vydání Rozhřešení mohou fanoušci brát také jako alespoň částečné zahnání hladu po dalším herním pokračování Dragon Age. Po prozatím posledním Inquisition z roku 2014 tvůrci z BioWare na příští rok připravují čtvrtý díl s podtitulem Dreadwolf. Ten jako první příspěvek do série přímo naváže na předchozí titul. První tři Dragon Age samozřejmě spojovalo dějové pozadí, zasazení do světa Thedasu nebo některé postavy, ale každá hra vyprávěla vlastní příběh. Stejně jako Dragon Age: Rozhřešení.

Nepochybujte o Jamesi Cameronovi, hlásí kritici. První reakce na druhého Avatara jsou nadšené

Avatar: The Way of Water je podle těch, kdo jej už viděli, po všech stránkách výrazně dále než první film. Vizuální stránka ohromí, příběh strhne.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

avatar_1

Reprofoto: Avatar/YouTube

Jake Sully ve filmu Avatar: The Way of Water

0Zobrazit komentáře

Režisér a scenárista James Cameron dosud nenatočil špatný film. O kvalitách Titanicu či Avatara se sice často vedou diskuze, jen málokdo by je nicméně skutečně označil za nehodné pozornosti. V uplynulých třinácti letech se přesto rozeznělo mnoho hlasů, podle nichž novinka Avatar: The Way of Water neuspěje. Mají pravdu? Podle kritiků, kteří očekávaný snímek včera viděli, by se nemohli plést více.

Mezi reakcemi po světové premiéře, která proběhla v Londýně, se často objevují označení jako „dechberoucí“ a „vizuálně úchvatný“, ale i „emočně silný“. Také příběh je prý na podstatně vyšší úrovni než u původního filmu. A samozřejmě nechybí ani zmínky 3D, které má po dlouhé době opět výrazně umocňovat zážitek ze sledování filmu.

První Avatar se v roce 2009 (respektive 2010) stal nejvýdělečnějším titulem všech dob a díky několika opětovným uvedením v kinech si tento status s bezmála třemi miliardami dolarů v příjmech drží dodnes.

Představil fiktivní měsíc Pandora v soustavě Alfa Centauri, kde proběhla bitva mezi původními obyvateli Na’vi a lidmi, kteří sem přišli kvůli těžbě extrémně vzácného prvku. Především ale diváky vzal do úchvatného světa, ze kterého se nechtěli vrátit zpátky na Zem – až do takové míry, že u některých prý film vyvolával deprese.

Pokračování se na Pandoru vrací. Známí hrdinové Jake a Neytiri v průběhu více než deseti let od doby, co jsme je viděli naposledy, založili rodinu. Na začátku nového příběhu ale musí opustit svůj domov a hledat útočiště u jiného klanu lidu Na’vi. Zatímco se snaží překonávat rozkoly mezi rodiči a dětmi, kolem nich sílí nebezpečí přicházející hlavně od lidí. Cameron věří, že diváky dokáže pozitivně překvapit, byť ani jeho slavné sebevědomí neuneslo obrovský tlak očekávání, jaký s sebou Avatar: The Way of Water nese.

„Trochu jsem se obával, že jsem to v našem rychlém a moderním světě, kam Avatar 2 přichází po dvanácti letech, příliš přetáhl,“ řekl v nedávném rozhovoru pro The New York Times. „Obával jsem se přesně do chvíle, kdy jsme vypustili první upoutávku a za 24 hodin dosáhli 148 milionů zhlédnutí,“ pokračoval. S odkazem na Vetřelce a Terminátora 2, oba hodnocené stejně nebo výše než původní filmy, pak dodal, že u pokračování dobře ví, co dělá. Snad i proto se nebál přiznat, že jeho novinka se potřebuje stát jedním z nejvýdělečnějších filmů vůbec jen na to, aby se zaplatila.

Pokud by měl být finanční úspěch druhého Avatara podmíněn jeho kritickým přijetím, nemá se čeho obávat. Mezi nejčastější poznámky novinářů k očekávanému snímku totiž patří narážky na to, jak nevěřit Jamesi Cameronovi znamená udělat velkou chybu. „Lol, jak může být někdo tak hloupý, aby si vsadil proti Cameronovi. Nebo náctileté mimozemšťance Sigourney Weaver. Nebo obřím velrybám s titulky ve fontu Papyrus,“ napsal například David Ehrlich ze serveru Indiewire, který typicky pro ostrou kritiku nechodí daleko.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ehrlich dodal, že The Way of Water je zásadním způsobem lepší než první film a že nabízí jeden z nejlepších kinozážitků za velmi dlouhou dobu. V podobném duchu se pak vyjadřuje naprostá většina lidí, kteří na včerejší londýnské projekci byli.

Peri Nemiroffová z magazínu Collider napsala: „Věřila jsem, že Cameron zvedne laťku vizuálních efektů, ta vizuální stránka je ale stejně neuvěřitelná.“ O něco barvitěji se vyjádřil Mike Ryan ze serveru Uproxx: „Nechci přehánět, ale po vizuální a technické stránce jsem nikdy nic takového neviděl. Je to ohromující. Možná příliš ohromující. Někdy mi unikaly body zápletky, protože jsem koukal na pandorské ryby.“

AVATAR: THE WAY OF WATER

Foto: Falcon

Neytiri a Jake, hlavní hrdinové původního i nového Avataru

Také mnoho dalších reakcí představuje různé variace na to, jak Cameron opět Hollywoodu ukázal, jak se točí pořádný blockbuster. Nebo jak je z pohledu vizuálního zpracování na místě mluvit o mistrovském díle. Reakce na příběh filmu jsou už méně konzistentní, ale stále veskrze pozitivní. Třeba Erik Davis z Rotten Tomatoes poznamenal: „Příběh, podívaná, spiritualita, krása – tohle je filmařina a vyprávění příběhů na té nejvyšší úrovni.“

Někteří kritici ocenili, jak vizuální stránka i epická akce slouží především pro vývoj postav, jak dobře snímek funguje na emocionální rovině a jak je zápletka komplexnější než u prvního filmu. „Velice efektivně se tam zkoumá komunitní a rodinná dynamika,“ napsala už zmíněná Nemiroffová. Podle některých by filmu přesto prospělo hlubší vykreslení postav nebo silnější propojení jednotlivých dějových linií.

Avatar: The Way of Water dorazí do kin za týden, tedy 15. prosince, nepočítaje předpremiéry. Tou dobou budou na CzechCrunchi k přečtení samozřejmě i naše dojmy z jednoho z nejočekávanějších titulů posledních let.