Maily přes něj posílá Alensa, Ticketportal či CineStar. Český Ecomail markeťáky učí, jak nespamovat
Zakladatelé Ecomailu nečekali, jak velký zájem bude o nástroj, který umožňuje editovat a rozesílat e-maily. Nyní chystají velkou expanzi.
Když před osmi lety Jakub Stupka a Jan Tlapák rozbíhali e-mailingovou platformu, sami této oblasti moc nerozuměli a nevěděli, co čekat. Nyní už v týmu Ecomailu zaměstnávají čtyři desítky lidí. Byznys každý rok roste o více než polovinu i bez pomoci investorů a tržby počítají v desítkách milionů korun. S bočním produktem poněkud překvapivě prorazili třeba v Brazílii a Japonsku, jádro a hlavní pozornost ale pořád drží u e-mailů – jejich pět tisíc klientů přes Ecomail posílá stovky milionů mailů každý měsíc. A to se teprve rozbíhají.
„Když říkáme, kolik mailů přes naši platformu každý měsíc rozešleme, mnoho lidí nás obviňuje ze spamu. Proti němu se ale snažíme bojovat a trh edukovat. Někteří markeťáci posílají zbytečně moc e-mailů a uživatelé na ně už ani nereagují. Databáze si takovým způsobem mohou i zničit. Také u e-mailingových kampaní platí, že méně je někdy více – menší objem lépe zacílených sdělení může přinést mnohem lepší výsledky. Vyvíjíme a testujeme umělou inteligenci s prvky strojového učení, která jim v tom pomůže,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jakub Stupka.
Boj proti spamu ovšem probíhá také vůči podvodníkům. Zatímco v Česku Ecomail prostředí zná a uživatele, kteří chtějí platformu zneužít, dokáže podchytit relativně jednoduše, v zahraničí je to mnohem náročnější. „Za hranicemi je to divoký západ, kontinuální a složitý boj. Náš software, narozdíl od jiných – jako třeba CRM –, může někdo využít, aby napáchal škodu, což my ovšem nechceme,“ doplňuje druhý ze zakladatelů firmy Jan Tlapák.
Ecomail má jako nástroj pro rozesílky e-mailů klienty hlavně na domácích trzích v Česku a na Slovensku, kde hodně silnou pozici získal v segmentu e-commerce. Z konkrétních jmen jde například o miliardovou Alensu či e-shop Trenýrkárna.cz. Platformu ale využívají firmy jako Ticketportal, CineStar či také třeba redakce CzechCrunche. Obecně jde o společnosti všeho druhu od nejmenších po velké korporace, včetně státní správy a neziskových organizací, jež mohou software využívat s poloviční slevou a v některých případech i zdarma.
Nečekaně rychlý rozjezd
Jakub Stupka a Jan Tlapák se znají ještě z pražského gymnázia, spolužáky byli také na VŠE. Tlapáka, který ve firmě působí jako technologický ředitel, ale studium vysoké školy nebavilo a nakonec jej ani nedokončil. Kariérně se již tehdy věnoval tvorbě webů na zakázku v reklamní agentuře, kde neustále přicházel s nápady na software, který by jemu samému i dalším kolegům ulehčoval práci a nahrazoval manuální činnosti. Kvůli jiným prioritám ale všechny plány na jejich vývoj ztroskotaly.
„Jedním z takových nápadů byl i nástroj na e-mailing, v agentuře mi ale pořád říkali, že na to není čas. Pak přetekl pohár a rozhodl jsem se jej vyvinout po vlastní ose. Na pivu jsem se setkal s Jakubem, řekl jsem mu o svém nápadu a tím začala naše spolupráce,“ vzpomíná Tlapák. Ten začal platformu vyvíjet, zatímco Stupka ji testoval, sháněl první zákazníky a poskytoval jim podporu.
Při budování vlastního projektu byli oba motivováni také tím, že chtěli pracovat podle sebe a na sebe. „Když jsme začínali, říkali jsme si, že by bylo hezké, pokud by nás Ecomail dokázal jednou uživit a my bychom mohli dát výpověď v práci. Ve skutečnosti se to stalo opravdu rychle, stačilo asi šest měsíců,“ usmívá se Stupka.
Po podobném e-mailingovém nástroji totiž tehdy na trhu byla vysoká poptávka, což ani sami zakladatelé nevěděli. Trhu dominoval konkurenční Mailchimp (pořád světová jednička a nejpoužívanější nástroj také v Česku – pozn. red.), který byl ale drahý – rozesílka jednoho newsletteru na větší databázi kontaktů vyšla i na desítky tisíc korun. Ecomail ji nabízel za několik stovek.
„Na začátku jsme ani neměli tušení, o jak velký trh jde. Prostě jsme to zkusili a zjistili, že je to velké,“ směje se Stupka. „Určitě tehdy nešlo o nejlepší nástroj na světě, pracovali jsme na něm vedle hlavního úvazku. Dokázali jsme ale nabídnout perfektní poměr cena výkon – hodně funkcí, jednoduché používání a hlavně levně. To je kombinace, která v Česku funguje skvěle,“ doplňuje Tlapák.
A nejenom v Česku, kromě Slovenska Ecomail funguje také v okolních zemích, jako je Polsko a Maďarsko. V poslední době navíc firma expanduje do zahraničí, celý nástroj je lokalizovaný do angličtiny a postupně se integruje pro poskytovatele e-shopových řešení jako u nás Shoptet. Propojený je už například s globální jedničkou Shopify a přibýt by měly i další platformy. A to spíše lokální, na nichž se mnoho konkurenčních nástrojů nesoustředí.
Právě rozšiřování zahraniční stopy má být hlavním motorem dalšího růstu Ecomailu, který jen za loňský rok navýšil své tržby o 60 procent na celkových 59 milionů korun, což je lepší výsledek, než zakladatelé původně očekávali. Letos cílí na hranici 90 milionů. S růstem firmy související výzvou je pak hledání nových zaměstnanců, tento rok se jejich počet zvýšil o třetinu na celkových čtyřicet. V delším horizontu a v závislosti na dosažených výsledcích přibudou další desítky.
Globální produkt, který otevírá dveře
V růstu na globálním trhu pak Ecomailu pomáhá i vedlejší produkt k samotné e-mailingové platformě. Pod názvem Topol.io se schovává online editor e-mailových šablon, který funguje od roku 2017. Nyní nabízí již devatenáct jazykových mutací, využívá jej tisícovka platících uživatelů pravidelně a další tisíce pak jednorázově v případě potřeby.
„Od začátků Ecomailu jsme nutně museli vyvíjet také editor, který zaručoval, že se e-maily ve všech klientech zobrazí správně. Když jsme udělali třetí verzi, říkali jsme si, že jde o cool nástroj. Tak vznikl nápad, že bychom jej mohli nabízet jako samostatný produkt a licencovat jej jiným firmám,“ přibližuje Tlapák.
„Pojmenovali jsme jej Topol, protože jsme seděli v restauraci v Mánesu, odkud jsme viděli dva hezké topoly. A doména byla volná,“ směje se Stupka. Podobně jako s Ecomailem, ani v tomto případě na začátku nevěděli, jak velký zájem o produkt bude. Jeden večer jej zdarma nabídli na Producthuntu, několik dnů pak nezvládali odbavovat velký nápor poptávky s nabídkami na spolupráci a s požadavky na další rozšíření editoru.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.