Maily přes něj posílá Alensa, Ticketportal či CineStar. Český Ecomail markeťáky učí, jak nespamovat

Zakladatelé Ecomailu nečekali, jak velký zájem bude o nástroj, který umožňuje editovat a rozesílat e-maily. Nyní chystají velkou expanzi.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jan-tlapak-ceo-a-co-founder-vlevo-jakub-stupka-coo-a-co-founder-vpravo-min

Foto: Ecomail

Zakladatelé Ecomailu Jan Tlapák a Jakub Stupka

Když před osmi lety Jakub Stupka a Jan Tlapák rozbíhali e-mailingovou platformu, sami této oblasti moc nerozuměli a nevěděli, co čekat. Nyní už v týmu Ecomailu zaměstnávají čtyři desítky lidí. Byznys každý rok roste o více než polovinu i bez pomoci investorů a tržby počítají v desítkách milionů korun. S bočním produktem poněkud překvapivě prorazili třeba v Brazílii a Japonsku, jádro a hlavní pozornost ale pořád drží u e-mailů – jejich pět tisíc klientů přes Ecomail posílá stovky milionů mailů každý měsíc. A to se teprve rozbíhají.

„Když říkáme, kolik mailů přes naši platformu každý měsíc rozešleme, mnoho lidí nás obviňuje ze spamu. Proti němu se ale snažíme bojovat a trh edukovat. Někteří markeťáci posílají zbytečně moc e-mailů a uživatelé na ně už ani nereagují. Databáze si takovým způsobem mohou i zničit. Také u e-mailingových kampaní platí, že méně je někdy více – menší objem lépe zacílených sdělení může přinést mnohem lepší výsledky. Vyvíjíme a testujeme umělou inteligenci s prvky strojového učení, která jim v tom pomůže,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jakub Stupka.

Boj proti spamu ovšem probíhá také vůči podvodníkům. Zatímco v Česku Ecomail prostředí zná a uživatele, kteří chtějí platformu zneužít, dokáže podchytit relativně jednoduše, v zahraničí je to mnohem náročnější. „Za hranicemi je to divoký západ, kontinuální a složitý boj. Náš software, narozdíl od jiných – jako třeba CRM –, může někdo využít, aby napáchal škodu, což my ovšem nechceme,“ doplňuje druhý ze zakladatelů firmy Jan Tlapák.

Ecomail má jako nástroj pro rozesílky e-mailů klienty hlavně na domácích trzích v Česku a na Slovensku, kde hodně silnou pozici získal v segmentu e-commerce. Z konkrétních jmen jde například o miliardovou Alensu či e-shop Trenýrkárna.cz. Platformu ale využívají firmy jako Ticketportal, CineStar či také třeba redakce CzechCrunche. Obecně jde o společnosti všeho druhu od nejmenších po velké korporace, včetně státní správy a neziskových organizací, jež mohou software využívat s poloviční slevou a v některých případech i zdarma.

Nečekaně rychlý rozjezd

Jakub Stupka a Jan Tlapák se znají ještě z pražského gymnázia, spolužáky byli také na VŠE. Tlapáka, který ve firmě působí jako technologický ředitel, ale studium vysoké školy nebavilo a nakonec jej ani nedokončil. Kariérně se již tehdy věnoval tvorbě webů na zakázku v reklamní agentuře, kde neustále přicházel s nápady na software, který by jemu samému i dalším kolegům ulehčoval práci a nahrazoval manuální činnosti. Kvůli jiným prioritám ale všechny plány na jejich vývoj ztroskotaly.

„Jedním z takových nápadů byl i nástroj na e-mailing, v agentuře mi ale pořád říkali, že na to není čas. Pak přetekl pohár a rozhodl jsem se jej vyvinout po vlastní ose. Na pivu jsem se setkal s Jakubem, řekl jsem mu o svém nápadu a tím začala naše spolupráce,“ vzpomíná Tlapák. Ten začal platformu vyvíjet, zatímco Stupka ji testoval, sháněl první zákazníky a poskytoval jim podporu.

Při budování vlastního projektu byli oba motivováni také tím, že chtěli pracovat podle sebe a na sebe. „Když jsme začínali, říkali jsme si, že by bylo hezké, pokud by nás Ecomail dokázal jednou uživit a my bychom mohli dát výpověď v práci. Ve skutečnosti se to stalo opravdu rychle, stačilo asi šest měsíců,“ usmívá se Stupka.

tym-ecomail-cz-min

Foto: Ecomail.cz

Tým Ecomail.cz

Po podobném e-mailingovém nástroji totiž tehdy na trhu byla vysoká poptávka, což ani sami zakladatelé nevěděli. Trhu dominoval konkurenční Mailchimp (pořád světová jednička a nejpoužívanější nástroj také v Česku – pozn. red.), který byl ale drahý – rozesílka jednoho newsletteru na větší databázi kontaktů vyšla i na desítky tisíc korun. Ecomail ji nabízel za několik stovek.

„Na začátku jsme ani neměli tušení, o jak velký trh jde. Prostě jsme to zkusili a zjistili, že je to velké,“ směje se Stupka. „Určitě tehdy nešlo o nejlepší nástroj na světě, pracovali jsme na něm vedle hlavního úvazku. Dokázali jsme ale nabídnout perfektní poměr cena výkon – hodně funkcí, jednoduché používání a hlavně levně. To je kombinace, která v Česku funguje skvěle,“ doplňuje Tlapák.

A nejenom v Česku, kromě Slovenska Ecomail funguje také v okolních zemích, jako je Polsko a Maďarsko. V poslední době navíc firma expanduje do zahraničí, celý nástroj je lokalizovaný do angličtiny a postupně se integruje pro poskytovatele e-shopových řešení jako u nás Shoptet. Propojený je už například s globální jedničkou Shopify a přibýt by měly i další platformy. A to spíše lokální, na nichž se mnoho konkurenčních nástrojů nesoustředí.

Právě rozšiřování zahraniční stopy má být hlavním motorem dalšího růstu Ecomailu, který jen za loňský rok navýšil své tržby o 60 procent na celkových 59 milionů korun, což je lepší výsledek, než zakladatelé původně očekávali. Letos cílí na hranici 90 milionů. S růstem firmy související výzvou je pak hledání nových zaměstnanců, tento rok se jejich počet zvýšil o třetinu na celkových čtyřicet. V delším horizontu a v závislosti na dosažených výsledcích přibudou další desítky.

Globální produkt, který otevírá dveře

V růstu na globálním trhu pak Ecomailu pomáhá i vedlejší produkt k samotné e-mailingové platformě. Pod názvem Topol.io se schovává online editor e-mailových šablon, který funguje od roku 2017. Nyní nabízí již devatenáct jazykových mutací, využívá jej tisícovka platících uživatelů pravidelně a další tisíce pak jednorázově v případě potřeby.

„Od začátků Ecomailu jsme nutně museli vyvíjet také editor, který zaručoval, že se e-maily ve všech klientech zobrazí správně. Když jsme udělali třetí verzi, říkali jsme si, že jde o cool nástroj. Tak vznikl nápad, že bychom jej mohli nabízet jako samostatný produkt a licencovat jej jiným firmám,“ přibližuje Tlapák.

„Pojmenovali jsme jej Topol, protože jsme seděli v restauraci v Mánesu, odkud jsme viděli dva hezké topoly. A doména byla volná,“ směje se Stupka. Podobně jako s Ecomailem, ani v tomto případě na začátku nevěděli, jak velký zájem o produkt bude. Jeden večer jej zdarma nabídli na Producthuntu, několik dnů pak nezvládali odbavovat velký nápor poptávky s nabídkami na spolupráci a s požadavky na další rozšíření editoru.

Topol má aktuálně dvě části. První je klasický editor, který mohou uživatelé využít i jednorázově a vytvářet si v něm e-mailové šablony, jež pak rozesílají přes další nástroje jako třeba Mailchimp. Druhá část je plugin pro vývojáře jiných e-mailingových nástrojů, často jde i o přímou konkurenci Ecomailu.

„Máme tady samostatný tým, který se zaměřuje čistě na vývoj editoru. Kdyby nám v začátcích někdo nabídl podobný produkt jako Topol, možná bychom do vlastního rozhraní ani neinvestovali, místo toho bychom se mohli soustředit na jiné věci. To je základní propozice, se kterou nyní pracujeme vůči ostatním,“ říká Tlapák.

Zajímavostí je, že Topol od svých začátků prorazil na poněkud překvapivých trzích, nejdřív byla nejsilnější Brazílie, nyní jde o Japonsko. Globální rozkročení aktuálně pomáhá v expanzi také Ecomailu – komunita lidí pohybujících se na trhu e-mailingových nástrojů není velká a Topol v ní rezonuje, proto při vstupu Ecomailu na nové trhy už má částečně vybudované jméno, na němž se dá stavět dál.

Ecomail

Foto: Ecomail

Jakub Stupka a Jan Tlapák, spoluzakladatelé Ecomail.cz

„S oběma produkty se na trzích snažíme prorazit komunitně. Jde o marketing tažený dobrým řešením, o kterém si lidé říkají dále a postupně se nabaluje jako sněhová koule. Samozřejmě děláme i výkonnostní kampaně, ale do nich neinvestujeme tak moc. Díky takovému přístupu nemusíme dělat ani velké analýzy potenciálu jednotlivých trhů – prostě vidíme, kde se nástroj z různých důvodů šíří sám, takže víme, kam se máme zaměřit,“ popisuje Stupka.

Topol se zatím na celkových příjmech Ecomailu jako malý bratříček podílí z přibližně pěti až deseti procent. Pro firmu jde ale o způsob, jak může investovat do dalšího vývoje. A to v konečném důsledku pomáhá i zdejším klientům e-mailového nástroje. Neustále totiž pracuje na vylepšeních a zkoušení nových funkcí, což se odráží v jednodušším náboru dalších uživatelů. Do budoucna by to mělo jít ještě snáz.

„Globálně trhu dominuje Mailchimp, trendy ale nahrávají lokálním hráčům. My na rozdíl od nich například umíme skloňovat jména, známe lokální svátky a dokážeme velmi dobře pracovat s klientem od Seznamu, protože na něj zákazníci posílají hodně e-mailů, takže pro nás jde o prioritu. Podobným způsobem prorazíme i na dalších trzích,“ uzavírá Tlapák.

Partnerem článku je Ecomail. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.