Majitelé nemusí být na rozvoj své firmy sami. Pomáháme jim v krizích i s rychlým růstem, říká Jemelka

Zakladatel společnosti JPF Jiří Jemelka v podcastu vysvětluje, co je to interim management a proč a kdy by měl zajímat majitele firem.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

BrandStories JPF

Foto: CzechCrunch

Jiří Jemelka, majitel společnosti JPF, byl hostem podcastu BrandStories

V životě každého podnikatele jsou momenty, kdy si minimálně na první dobrou neví rady. Budování vlastní firmy je nekonečná cesta plná zákrut a nástrah, které se v ideálním případě daří lépe či hůře vybírat a řešit. Občas ale v rozvoji firem dojde na moment, kdy už na to sám zakladatel nestačí. „Majitelé se často snaží řešit některé situace tak dlouho sami, až se dostanou do bodu, kdy už není zbytí a oni vidí, že se buď jejich firma dostane do velkých problémů, nebo musí najít někoho zvenčí, kdo jim pomůže,“ říká v novém díle podcastu BrandStories Jiří Jemelka, zakladatel společnosti JPF.

Právě Jiří Jemelka se svými kolegy vidí do zákulisí mnoha firem. V JPF se specializují na řízení firem, jejich záchranu či restrukturalizaci. Řeší takzvaný interim, tedy dočasný management. Občas může dojít k záměně s krizovým managementem, který se ve firmách v problémech taktéž vyskytuje a nasazuje, ale principy fungování JPF jsou trochu jiné.

„Nejsme firma, která dělá tvrdý krizový management, někam musí vletět, posekat náklady o dvacet procent a dělat jen nepopulární opatření. My chceme firmy zušlechťovat a jedním ze zásadních aspektů našeho přístupu je, že to chceme dokázat se stávajícím osazenstvem firmy,“ vysvětluje Jemelka hlavní rozdíly v podcastu BrandStories, ve kterém nahlížíme do zákulisí českých firem a pustit si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech nebo na YouTubu či v přehrávači níže.

Výkonný interim management v případě JPF znamená, že když přijdou jeho manažeři řídit vybranou firmu, jsou vždy buď v pozici výkonného, nebo minimálně provozního ředitele. „Jsou to nejvyšší pozice, kdy už nad námi bývá jen majitel. My k tomu navíc přistupujeme tak, že není ani tak nad námi, ale jsme parťáci. To opět vychází z naší filozofie, kdy si myslíme, že jako majitel byste měl mít nadstandardní vztah s ředitelem své firmy, skoro až na osobní úrovni, abyste si dobře rozuměli,“ popisuje fungování společnosti JPF její zakladatel.

Jemelka se svými kolegy míří za jasným cílem: v jednu chvíli by chtěl v budoucnu řídit tisíc firem. To může znít bláhově, ale v JPF jich už historicky odřídili přes pět set a aktuálně pod sebou mají stovku podniků. S řízením pomáhají zejména v menších a středních firmách. Jiří Jemelka přitom vysvětluje, že pomoc se zdaleka nemusí hodit jen firmám, které jsou v krizi a už neví, jak z ní ven.

„Zažili jsme i krizové případy, kdy měla firma kumulativně 200 milionů korun druh a měsíční cash flow ve velkém minusu. I to se dá řešit, ale jde jen o jednotky případů. Typičtější jsou příklady, kdy firma zjistí, že má ztrátu, a zjišťuje, jak z toho nejlépe ven, ale je to jen krátkodobější záležitost. Anebo jsou naopak firmy, které za pět let vyrostou z nuly na půl miliardy korun a majitel najednou řeší, jak postavit funkční management, protože to nikdy nedělal,“ popisuje zkušenosti z praxe Jemelka.

Na JPF vždy je vybrat pro danou firmu toho správného interim manažera, který dokáže nejlépe navnímat problémy, jež je třeba řešit, a zároveň si sedne také se samotným majitelem firmy. Bez toho by to podle Jemelky nešlo. Zároveň dodává, že mnoho firem ještě vůbec netuší, že mohou někoho jako interim manažera na pomoc povolat.

Majitelé jsou často překvapení, že to funguje.

„Když to zkusí, jsou pak majitelé často překvapení, že to funguje a že si dokonce zachovali tvář,“ popisuje zakladatel JPF. Majitelé se mnohdy obávají, že před svými lidmi tvář ztratí, když externího manažera najmou, ale výsledek může být zcela opačný. „Lidé, kteří kvůli situaci ve firmě původně přemýšleli o odchodu, zůstávají, protože najednou vidí někoho, kdo podnik správně řídí a dává ho do pořádku. Ve výsledku z toho benefitují všichni,“ vysvětluje v podcastu Jemelka.

Majitel JPF pak zmiňuje ještě jeden zásadní aspekt, se kterým se setkávají při řízení firem často. Totiž že zakladatel nutně nemusí být také CEO firmy. Jinými slovy, že člověk, kterému firma patří, ji nutně nemusí na denní bázi řídit. „Zakladatelům říkáme, že mají pozici, zdroje, zkušenosti a ať se nesnaží být někým, kým nejsou, jen proto, že šli na nějaké manažerské školení nebo si platí drahého kouče. Bez jejich úsilí by samozřejmě firma nevyrostla, ale málokdo si uvědomí, že jednou přijde moment, kdy je potřeba přecvaknout a řízení předat,“ doplňuje Jemelka. I s tím s kolegy v JPF pomáhají.

Nový díl podcastu BrandStories si můžete pustit na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech nebo na YouTubu. Dozvíte se v něm také:

  • Jak funguje interim management v praxi.
  • Kdo může být interim manažer.
  • Rozdíl mezi konzultantem a interim manažerem.
  • Kdy by si firma měla zavolat pomoc zvenčí.
  • Jaké jsou typické trable, se kterými české firmy bojují.
  • Jak funguje celý byznys kolem interim managementu.
CC Native

Partnerem článku je JPF

ChatGPT je s námi už rok. Známé byznysové tváře Palán, Vostrá nebo Kasa radí, jak s ním pracovat

OpenAI vypustilo do světa svůj chatbot 30. listopadu 2022. Jak se s ním ve své práci sžily výrazné postavy české byznysové a startupové scény?

Luboš KrečLuboš Kreč

chatgpt_people

Foto: CzechCrunch

ChatGPT je veřejně k dispozici právě rok, jak se osvědčil osobnostem českého byznysu?

0Zobrazit komentáře

Je to přesně rok, co OpenAI vypustilo do světa nástroj ChatGPT. Chatbot, který umí nejen anglicky, ale třeba i česky, je kreativní a způsobil hotový poprask. Dokáže psát texty, kreslit obrázky, pracovat s kódem… V technologickém a byznysovém světě se posledních dvanáct měsíců nemluví skoro o ničem jiném. Jak se s ním tedy naučili pracovat přední čeští podnikatelé a investoři? Zeptali jsme se Dušana Šenkypla, Květy Vostré, Huberta Palána nebo Petra Kasy.

Společnost OpenAI prošla v posledních týdnech hektickým vývojem, kdy představenstvo nejprve odvolalo z funkce jejího šéfa Sama Altmana, později ho ale pod nátlakem povolalo zpět a samo rezignovalo. Symbolicky se tak dělo rok poté, co její chatovací služba ChatGPT začala být přístupná veřejnosti.

Za těch dvanáct měsíců od 30. listopadu 2022 získala stovky milionů uživatelů a z OpenAI se stal nejhodnotnější a nejdiskutovanější startup světa. A umělá inteligence najednou dostala velmi konkrétní a praktickou tvář.

Požádali jsme několik výrazných postav české byznysové a technologické scény, aby nám popsaly, jak ChatGPT, případně jiné chatboty, využívají ve své práci a jestli by mohly doporučit nějakou aplikaci, která se jim speciálně osvědčila.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Květa Vostrá, spoluzakladatelka Salted CX

ChatGPT používám každý den jak pro soukromé, tak pracovní činnosti. Nejčastěji pro kontrolu textu, překlady, porozumění složitějším konceptům, hledání analogií. Z velké části pro mě nahradil vyhledávání na Googlu. Dlouhá léta jsem měla jako editora anglického rodilého mluvčího, který velmi dobře znal obor, ve kterém působím, a styl psaní, kterým ráda píšu. Toho ChatGPT naprosto nahradil – je real-time, dostupný vždy a na nekonečné množství iterací.

Osobně používám pouze ChatGPT Plus, naši programátoři ve firmě si moc chválí zvýšenou efektivitu práce s Copilotem. Ale pořád to je jen nástroj, který je doplňkem a občas se plete.

kveta

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Květa Vostrá ze startupu Salted CX


Jaroslav Beck, spoluzakladatel Beat Saber a Cans

Trénuju si převážně vlastní GPTs pro konkrétní oblasti s daty, které považuji za relevantní a prověřené. Obecněji ChatGPT používám poslední dobou hodně pro sebevzdělávání. Konkrétně pro základní výzkum v komplexních oblastech. Stejně tak pro rychlé shrnutí smluv před podrobnější právnickou analýzou.

Spíše než aplikaci bych pro podobný účel lidem doporučil pochopit, jak s GPTs pracovat a jak je trénovat. Není pak třeba už moc další aplikace hledat.

jaroslav-beck1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jaroslav Beck, spoluzakladatel herního studia Beat Games


Dušan Šenkypl, partner Pale Fire Capital

Používám Merlin AI, který pomáhá se souhrnem dokumentů a stránek a funguje jako plug-in. Ve chvíli, kdy potřebuji summary něčeho aktuálního, tak se obracím na Bard, který má nejlepší napojení na search index a dokáže propojit trendy, aktuální obsah internetu a podobně. A poté ChatGPT, který v aktuální verzi umí pracovat s obsahy dokumentů – ten využívám intenzivně na tvorbu textu (kde mám skripty, které jej učí psát mým vlastním stylem) pro všechny možné účely – prezentace, návrhy projektů a podobně.

Velmi využívám analýzy souborů, kdy si nechávám připravovat souhrny a doporučení. Poslední věc, kterou jsem právě dělal, je využití podobné analýzy na vzájemný feedback členů mého management týmu, který vygeneroval velmi trefné souhrny našich silných i slabých stránek a sadu konkrétních doporučení pro každého z nás i tým, jak se posouvat dopředu.

dusan-senkypl2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Dušan Šenkypl, Interim CEO společnosti Groupon


Ondřej Krátký, spoluzakladatel Liftaga

Poslední týdny jsem si oblíbil hlasového asistenta od ChatGPT jako kouče na osobní rozvoj. Na blbé dotazy člověk obdrží dost blbé odpovědi, ale z bota prompty vydolujete výsledky vědeckých studií nebo best practice od top lidí – a to je zlato. Hledám takhle šíři inspirace, ne jeden návod. Vždycky mě to posune.

Doporučil bych aplikaci Perplexity, mám s ní dobré zkušenosti, pokud hledám variabilitu zdrojů na nějaké téma, do kterého potřebuji víc proniknout.

ondrej-kratky-liftago

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf přepravní služby Liftago


Petr Kasa, spoluzakladatel Pilulky

Jako manažer a investor s rozmanitými zájmy používám ChatGPT téměř denně. Využívám ho k především ke tvorbě textů a analýz. Od doby, co obsahuje nová verze Code Interpreter/Analyser, je to pro mě skutečně cenný pomocník. Dále ChatGPT využívám pro brainstorming a získávání nápadů na efektivní zapojení do různých projektů.

Kromě standardního webového rozhraní ChatGPT bych doporučil především plug-iny, které rozšiřují možnosti. Ať už jde o tvorbu grafiky a prezentací, analýzu dokumentů, ale také možnost napojení na konkrétní webové stránky. Využívám jich pravidelně hned několik.

petr-kasa

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Kasa, spolumajitel Pilulka.cz


Ondřej Fryc, zakladatel Reflex Capital

Musím se přiznat, že já osobně ChatGPT moc často nepoužívám. Ale naše startupy s ním pracují ve velkém. Nechávají si s jeho pomocí psát kód, pomáhá jim v zákaznickém servisu či s jinými interakcemi se zákazníky nebo s uživateli.

ofryc

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Ondřej Fryc, zakladatel investičního fondu Reflex Capital


Simona Zábržová, zakladatelka Soulmio

Používám ChatGPT zhruba jednou týdně zejména na to, když potřebuju složitou nebo odbornou věc vysvětlit jednoduše. Zadám tedy dotaz a chci, aby mi to bylo vysvětleno jako osmiletému dítěti.

simona-zabrzova2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Simona Zábržová má sama se syndromem vyhoření zkušenosti


Hubert Palán, spoluzakladatel Productboardu

Umělou inteligenci vnímám již od začátku jako game changer, který zásadním způsobem bude proměňovat jak fungování firem, tak i společnosti. V Productboardu využíváme ChatGPT a GitHub Copilot od jejich spuštění a všichni ve vývojářských, produktových a designérských týmech mají k dispozici premium verze těchto nástrojů. Osobně používám ChatGPT nejen k pracovním účelům, ale také pro radost a zábavu. V některých případech již dnes volím ChatGPT namísto vyhledávání skrze Google. Nedávno se mi narodilo třetí dítě a chtěli jsme zjistit, zda i význam jejich jmen společně vypráví inspirativní příběh. Nechali jsme si tedy od ChatGPT zjistit historii a význam jmen a odvyprávět kompletní příběh, který všechno propojil. Je podle mě fascinující, že můžeme využívat technologie k podobně kreativním účelům.

Vedle ChatGPT mají naši lidi přístup také k GitHub Copilot, což je v podstatě nástroj, který vývojářům radí, jak psát kód, popřípadě ho za ně rovnou generuje. AI není samospásná, ale její úspěch podle mě spočívá v umění využívat ji tak, abychom z ní benefitovali. S ohledem na narůstající objem informací a stále obtížnější porozumění potřebám zákazníků bych chtěl zmínit i naši vlastní Productboard AI. Na té jsme pracovali déle než rok a posledních několik měsíců ji testovali. Naše AI pomáhá nám i produktovým manažerům se lépe a rychleji orientovat ve zpětných vazbách zákazníků. Donedávna museli produktoví manažeři analyzovat zpětné vazby ručně, nyní to za ně zvládne naše AI.

hubert-palan2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Hubert Palán, spoluzakladatel startupu Productboard


Martin Drdúl, spoluzakladatel Tensor Ventures

Přestože analýzy trhu a konkrétních firem si děláme sami za přispění odborníků na jednotlivé obory, ChatGTP používáme na doplňkové analýzy. To nám totiž umožňuje tyto analýzy obohatit o další cenná data. ChatGPT nám také umožňuje vytvářet chybějící funkce u aplikací, které běžně používáme, třeba u našeho CRM systému.

Konkrétně, využíváme například produkt od českého Contemberu, kam jsme investovali. Framework jejich produktu kombinujeme s ChatGTP a díky tomu si můžeme plně přizpůsobit business funkce specificky pro naše účely. To může být například sumarizace informací z nabídek na investice či informace z reportů. V principu jde tedy o takzvané shadow IT, což je nyní ve světě rychle stoupající trend.

Tip? Šikovná aplikace je například fireflies.ai, která umí přepsat záznamy hovorů.

Tensor Ventures

Foto: Tensor Ventures

Martin Drdúl a Roman Smola, dva ze tří partnerů Tensor Ventures


Michal Menšík, zakladatel DoDo

Osobně nejvíce využívám umělou inteligenci na rešerše a zjišťování si informací o nových trzích nebo segmentech. Sem tam na psaní e-mailů, ale tam spíš využívám jiného principu – short and straightforward. Ale v DoDo, ať už v marketingu, vývoji nebo i v HR, používáme AI nástroje hojně.

Nedávno jsem zároveň narazil na službu Leya, která pěkně využívá umělou inteligenci pro učení jazyků. Vytvoří konverzačního tutora na míru danému uživateli. Uvažujeme, že tuto službu poskytneme pro naše zaměstnance.

michal-mensik

Foto: DoDo

Michal Menšík, výkonný ředitel logistické skupiny DoDo