Malebná vyjížďka bez strojvedoucího. Svezli jsme se prvním autonomním vlakem v Česku

autonomni-vlak-azd4

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Autonomní vlak společnosti AŽD

0Zobrazit komentáře

Švestková dráha je železniční trať, která spojuje Most a Litoměřice, a ještě k tomu nabízí malebné výhledy na České středohoří. Dnes dopoledne byla na části této trasy mezi obcemi Libčeves a Židovice výluka. A to kvůli historicky významnému momentu. Vůbec poprvé se tu totiž veřejnosti představil autonomní vlak, jímž by mohli cestující v Česku přepravovat už za pár let.

Stát v kabině strojvedoucího jedoucího vlaku, a přitom hledět na prázdnou židli, na které by měl mašinfíra sedět, je zvláštní pocit. Zvlášť v momentě, kdy se vlak přibližuje k automobilu, který stojí na železničním přejezdu a nejeví nejmenší snahu ujet.

Naštěstí byl tento scénář součástí ukázky pro novináře, během které společnost AŽD představovala svůj koncept autonomního vlaku. V krásném prostředí nedaleko Milešovky a Házmburku jsme se tak proháněli vlakem schopným sledovat své okolí, sám otevírat a zavírat dveře a u perónu zastavit na metr přesně.

Společnost AŽD je specialistou na vývoj a dodávky řídící a zabezpečovací techniky na železnici a autonomním řízením vlaků, které se v železniční dopravě stává stále důležitějším tématem, se zabývá už několik let.

autonomni-vlak-azd10

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Autonomní vlak společnosti AŽD

Například metro v Paříži je schopné fungovat bez strojvedoucího už nyní, podobně jako celá řada nadzemek v jiných městech. Ovšem pohybovat se po „sterilních“ podzemních či nadzemních kolejích je přeci jen něco jiného než jet po klasické železniční trati, kde se může objevit zvěř, člověk, nepojízdné vozy či další překážky.

Proto bylo nutné do vlakové soupravy implementovat systém, který dokáže reagovat podobně jako živý strojvedoucí. „V praxi to znamená instalaci řady senzorů, detektorů, umělé inteligence, podpůrných a diagnostických systémů na vozidle a na trati s cílem zajistit požadovanou bezpečnost a efektivitu provozu,“ vysvětluje Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD.

Překážky v podobě vozu, ale i lidské postavy a dalších objektů, které se objevují v zorném poli vlaku, zachycuje laserový systém LiDAR, který umožňuje 3D modelování okolí tratě. Vlak je také vybavený optickými systémy a družicovou lokalizací a využívá i digitální mapu okolí. Díky doprovodným obrazovkám jsme mohli na vlastní oči vidět, jak se překážky detekované jako problém v systému okamžitě obarvily do červena.

Strojvedoucí o práci nepřijdou

ADŽ celý tento systém doplňuje dronem, který létá kolem vlaku, monitoruje trať a sbírá data, jež následně vyhodnocuje specializovaný software. Na základě nich je možné zachytit například defekty či lomy na kolejích. A na vše dohlíží i dispečer. Ten může na dálku monitorovat situaci před vlakem prostřednictvím kamer a v případě potřeby zasáhnout.

Systém, který vznikl ve spolupráci s univerzitami ZU v Plzni, VUT v Brně a ČVUT v Praze, je podle Zdeňka Chrdleho z 90 procent čistě české know-how a do pár let by mohl začít obsluhovat první české cestující. Podle Chrdleho odhadů by se tak mohlo stát za dva až tři roky, a to právě na Švestkové dráze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Neznamená to však, že by technologie přinesla konec strojvůdců v Čechách. „Rozhodně nepracujeme s černobílou vizí nahrazování strojvedoucích, ale s vizí moderního způsobu obsluhy železnice, kde i nadále řada procesů nepůjde zajistit jinak než prací odborné obsluhy,“ vysvětlil Zdeněk Chrdle. Podle něj bude ve vlaku například také vždy stevard, který bude zároveň schopný zakročit v některých nouzových situacích.

V případě nasazení autonomie do ostrého provozu by byla doprava na Švestkové dráze zpočátku kombinovaná. Strojvůdci se tak budou s autonomní technologií střídat dle potřeby.

Jinde by mohla být autonomie zprvu nasazená pro odbavení některých specifických postupů, jako je například autonomní posun vlaků v depu. AŽD doufá, že těmito postupnými kroky se podaří zvýšit efektivitu na dráze a snížit náklady na provoz.

autonomni-vlak-azd8

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Zelená barva značí, že je trať průjezdná

Ze Švestkové dráhy se projekt nyní stáhne a testování autonomních schopností vlaku bude pokračovat na trati Kopidlno – Dolní Bousov. Ta je bez pravidelné osobní dopravy, ale zároveň prochází výraznou technologickou modernizací, která je pro testování autonomie na železnici nezbytná. Trať by měla poskytnout dostatek prostoru pro rozvoj, ověřování, testování a uvádění autonomních technologií do běžného provozu.

Aby k tomu mohlo dojít, je však nutné vyřešit ještě jednu zásadní překážku, kterou je současná legislativa, jež zatím nedovoluje, aby v Česku vlaky fungovaly zcela autonomně. I zde se AŽD ale snaží činit patřičné kroky, a to jak na národní úrovni, tak i ve spolupráci s evropskými partnery a institucemi.

Na vývoji podobných autonomních systémů v současné době pracuje například Finsko či sousední Polsko. Zda se českému ADŽ podaří dotáhnout celý projekt do konce a vyprázdnit kabiny pro strojvedoucí, ukáže čas. Když jsem ale stál v kabině strojvedoucího, neměl jsem sebemenší pochybnosti o tom, že by takto budoucnost vlakové dopravy mohla skutečně vypadat.

Třikrát efektivnější než jiné elektrické čluny. Švédské kluzáky mají křídlo pod vodou a přilákaly přes půl miliardy korun

c-8_front_v03_v03_0001_v03_2021-08-24-flipped-scaled

Foto: Candela

Candela staví na technologii hydrofoilingu, díky které po hladině přímo klouže

0Zobrazit komentáře

Je to více než rok, co jsme informovali o švédském startupu Candela, který pracuje na elektřinou poháněných plavidlech, která neplují, ale díky technologii hydrofoilingu nad hladinou létají. Na vývoj svých neobvyklých člunů nyní startup získal investici ve výši 24 milionů eur, ty mu pomohou s plánem pomocí bezemisních plavidel snížit uhlíkovou stopu osobní námořní dopravy.

Celé kouzlo plavidel Candely spočívá v křídle, které neční do vzduchu, ale naopak je ponořeno pod vodou. V určité rychlosti začne toto křídlo produkovat natolik silný vztlak, že je trup lodi vynesen nad hladinu, po které začne lehce klouzat. Díky softwaru je navíc plavba velice plynulá, jelikož systém stabilizace ji přizpůsobuje povětrnostním podmínkám i síle vln. Díky tomuto řešení má loď přibližně dvakrát až třikrát vyšší účinnost než nejvýkonnější elektrické čluny na trhu.

Jak řešení funguje v praxi, Candela ukazuje na dvou svých modelech. První, jenž nese jméno C-7, se dostal na trh už roce 2019 a prodeje druhého, pojmenovaného C-8, odstartovaly před několika měsíci.

aft_060921_02-compressed

Foto: Candela

Nový typ C-8 nabízí inovativní pohonnou jednotku, ale třeba i celou ložnici

Mimo jiné má Candela na svědomí také koncepci trajektu P-30, který by měl obsluhovat námořní linky ve stockholmském regionu. Začátek jeho provozu je naplánován na rok 2023, přičemž Candela tvrdí, že by měl ušetřit až 42 procent z provozních nákladů ve srovnání s aktuálně používanými naftovými trajekty. Zároveň také celou dopravu zrychlí, a tím i zefektivní. Efektivní by však s novými financemi měla být i sama Candela.

Díky nové investici od EQT Ventures získala na svůj rozvoj 24 milionů eur, tedy více než 600 milionů korun. Peníze mají být využity na až trojnásobné rozšíření týmu společnosti, zároveň poslouží k rozšíření výrobních kapacit zejména pro výrobu nového modelu C-8, zmíněného trajektu a připravovaného vodního taxi s označením Candela P-12. Podle Candely by se po investicích mělo jednat o nejvíce automatizovanou produkci plavidel na světě.

„Ukázali jsme, že naše hydrofoilní technologie je klíčem k tomu, aby byly elektrické lodě komerčně životaschopné. Po modelu Candela C-8 je obrovská poptávka, stejně jako je velký zájem o naše komerční plavidla. Investice od společnosti EQT Ventures nám umožní přidat na naplnění naší mise a urychlit plavbu po jezerech a oceánech bez využití fosilních paliv. Vývoj technologie nám trval čtyři roky a další dva roky trvalo její plné ovládnutí. Nyní jsme připraveni na rychlé škálování,“ uvedl Gustav Hasselskog, CEO Candely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle webu My Desk News by měla mít Candela po třech měsících od zahájení prodejů C-8 ve svých rukou přibližně 100 objednávek. Pro plavidlo, které by díky technologii hydrofoilingu mělo být schopné ušetřit až 80 % energie ve srovnání s konvenčními plavidly, byl navíc navržen i zcela nový elektromotor. Ten slibuje extrémní životnost, nízké nároky na údržbu a bezhlučný provoz.

Biatlonistka Markéta Davidová

Přečtěte si takéDavidová: Olympiáda teď není cíl, chci hlavně chodit bez bolestiDavidová: Olympiáda teď není cíl, chci hlavně být bez bolesti. Svému koni jsem založila Instagram

Loď má na délku 8,5 metru a díky lehké konstrukci uveze až osm pasažérů. Maximální rychlost, které je schopna dosáhnout, činí 30 uzlů, tedy 56 km/h, ovšem jako standardní cestovní rychlost je udáváno 24 uzlů, tedy 45 km/h. Nad vodní hladinu se plavidlo vznese v rychlostech vyšších než 16 uzlů, přičemž na jedno nabití urazí přibližně 93 kilometrů.

Uvnitř plavidla pasažéři naleznou veškerý komfort, který zahrnuje mimo jiné i ložnici. Za loď, která je schopna díky nastavitelnému křídlu plout i v mělkých vodách a bez problému ji lze připojit za automobil, požaduje Candela 290 tisíc eur bez daně. V přepočtu tak tento inovativní člun vychází na zhruba 7,4 milionu korun.