Mall Pay se dál přibližuje Twistu. Vydává vlastní platební karty a pro odložené platby si vymyslelo nový název

Peter BrejčákPeter Brejčák

adam-kolesa-mallpay

Foto: Mall Pay

Adam Kolesa, CEO platební služby Mall Pay

0Zobrazit komentáře

Tuzemská služba Mall Pay, která zprostředkovává odložené platby, teprve před dvěma týdny oznámila získání důležité licence od ČNB, čímž se ji otevřela dlouho plánovaná možnost vydávat vlastní karty a nabízet uživatelům prémiové účty. Dnes na online tiskové konferenci dvouletý fintechový startup představil další podrobnosti, díky kterým se stále více přibližuje dominantnímu hráči tuzemského trhu odložených plateb, kterým je Twisto.

„Netajíme se tím, že chceme platbou přes Mall Pay nahradit dobírku – zákazníkům dáváme šanci zaplatit až po prohlédnutí zboží, obchodům zase obdržet peníze stejně rychle, jako by zákazník platil kartou. A to vše bez nákladů navíc,“ uvádí Adam Kolesa, výkonný ředitel Mall Pay, které rovným dílem vlastní a společně rozvíjí Mall Group a ČSOB.

Nově tak Mall Pay svým uživatelům nabízí čtyři druhy účtů. Ten nejzákladnější s názvem Na zkoušku je totožný se službou, kterou mohli uživatelé využívat zdarma i doteď. Druhý účet Start je nabízený rovněž bezplatně, má limit 50 tisíc korun a splatnost až 50 dnů. Nákupy přes Mall Pay musíte uhradit vždy do dvacátého dne (u Twista o pět dní dříve) následujícího měsíce, nebo si platbu o další měsíc odložit. V takovém případě za každých odložených 100 korun zaplatíte tři koruny navrch.

U bezplatného účtu Start již nicméně potřebujete s ohledem na vyšší limit podrobnější identifikaci, aby si Mall Pay mohlo každého uživatele prověřit. Vše by nicméně mělo probíhat v řádu minut a online přes zákaznickou zónu nebo prostřednictvím aplikace. Vedle dvou bezplatných účtů pak služba přichází také se dvěma prémiovými variantami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První z nich se jmenuje Plus, kdy za 39 korun měsíčně získáte navíc platební kartu Mastercard, kterou vydává ČSOB. Tu je možné využívat i při nákupech mimo e-shopy s integrovaným tlačítkem Mall Pay, díky čemuž chce služba po vzoru Twista přesunout odložení platby nejen do všech e-shopů, ale také do kamenných prodejen.

Nejdražší účet s názvem Komplet pak za 89 korun měsíčně nabízí i dopravu zdarma na výdejny v síti Uloženky (patří stejným majitelům jako Mall Group) a několik dalších výhod včetně získání většího množství věrnostních bodů při nákupech.

Místo odkládání budeme skipovat

Částečně matoucí novinkou v případě nově nabízených služeb od Mall Pay však může být zvolený komunikační koncept. Podle startupu totiž pojem „odložená platba“ – princip, kdy je možné za nakoupené zboží či služby zaplatit například o několik týdnů později – plně neodráží nabízenou službu. Odloženou platbu proto bude Mall Pay nově nabízet jako „skipování“. Anglické slovo skip přitom v překladu doslovně znamená přeskočit, či dokonce vynechat.

„Lidé vnímají podstatný rozdíl mezi odložením platby jako povinností a přeskočením všech nepříjemných věcí spojených s placením a objednávkou zboží. Skip tedy výrazně lépe vyjadřuje, co chceme zákazníkům přinést,“ vysvětluje novou marketingovou strategii Adam Kolesa.

mall_pay_skipovaci_platebni_karta_platba_apple_pay-min

Foto: Mall Pay

Platební karty Mall Pay je možné využít i při placení přes Apple Pay a Google Pay

„Neodkládáme totiž pouze platbu. Umožňujeme přeskočit výběr platební metody, zadávání karetních údajů, odpočítávání dnů do výplaty nebo starosti s reklamací, pokud vyberete špatné zboží. A díky jednoduchému zákaznickému prostředí také bankovní byrokracii,“ doplňuje ředitel Mall Pay.

Mall Pay si chce pomocí nového názvosloví „skip“ vytvořit vlastní kategorii, která je ale reálně totožná se stávajícími odloženými platbami, a tak je otázka, zda bude tato marketingová strategie dobrým tahem, nebo přinese ještě větší zmatení o tom, co vlastně odložené platby jsou a jak fungují.

Na tuzemském trhu v tomto segmentu aktuálně dominuje jiný český startup Twisto, který vlastní karty (navíc i čistě virtuální) a prémiové účty uživatelům nabízí už několik let a aktuálně jej využívá přes 160 tisíc lidí v České republice a v Polsku. Sám se přitom často u uživatelů setkává s nepochopením, jak vlastně celý koncept funguje a jaké jsou s odloženou platbou spojené poplatky.

blabu-strejcek-kovacik

Přečtěte si takéRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušenostíRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušeností

Z dat, které pro CzechCrunch Twisto poskytlo před dvěma týdny, vyplývá, že jeho služba Twisto Pay jen za loňský rok na českém a polském trhu zpracovala (a odložila) platby za více než dvě miliardy korun a celkově ji využil přes milion zákazníků, 70 procent z toho v tuzemsku. V Česku zároveň Twisto spolupracuje s více než 1 200 e-shopy, Mall Pay má partnerství uzavřené se 105 internetovými obchodníky, včetně těch spadajících do Mall Group, jako je Mall.cz či CZC.

Mall Pay jako o několik let mladší služba, která vznikla před necelými třemi roky, oproti Twistu logicky zaznamenává menší čísla i v dalších ohledech. Službu zatím využilo nebo chtělo využít 175 tisíc uživatelů, z nichž je 55 tisíc aktivních a 8 tisíc jich nakupuje pravidelně. Uživatelé dohromady realizovali 180 tisíc plateb s výhledem pro letošní rok na úrovni pod 100 tisíc o celkové hodnotě 100 milionů korun.

Mall Pay tak chce tržní dominanci Twista dohnat i pomocí zmiňovaných platebních karet, kterým dává přívlastek „skipovací“. Počet realizovaných plateb díky tomu plánuje navýšit pětinásobně a do konce roku očekává, že karet vydá v řádu stovek až několika jednotek tisíc kusů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Digitalizace vše zjednoduší, ale účetní nevymřou. Do pěti let chceme vyrůst na miliardu korun, říká Jana Jáčová z UOL

Peter BrejčákPeter Brejčák

jana-jacova

Foto: UOL

Zakladatelka a šéfka UOL Jana Jáčová

Jana Jáčová zakládala UOL jako jednu z prvních online účetních firem na trhu v roce 2004 v podstatě náhodou. Svou kariéru předtím budovala v IT firmě, která vyvíjela například i první tuzemskou plně webovou banku. Když ji pak známý požádal, jestli by mu nedělala účetní, online přístup pro ni byl přirozený.

„Když o trhu nic nevíte, nemáte žádné bariéry,“ usmívá se Jáčová. „Počítala jsem s tím, že si jednoduše najdu nějaký software pro online účetnictví, až pak jsem zjistila, že nic takového není.“

Tehdy začínající podnikatelka si proto vyvinula vlastní řešení a byť se UOL již šestnáct let soustředí zejména na poskytování účetních služeb online, provozuje zároveň celorepublikovou síť poboček i vlastní flotilu aut, které od klientů vyzvedávají doklady. Mnoho firem totiž pořád spoléhá na papír.

„Myslela jsem si, že v dnešní době už budeme s digitalizací dál,“ přiznává zakladatelka a ředitelka UOL Jana Jáčová. „Polovinu z 80 tisíc faktur měsíčně dostáváme na papíře a ani s růstem klientů se tento poměr nemění,“ prozrazuje během videorozhovoru pro CzechCrunch.

Právě kvůli tomu Jáčová v posledních letech investuje do budování pobočkové sítě v každém krajském městě Česka a Slovenska, protože chce být svým klientům fyzicky nablízku. A když mluví o digitalizaci účetnictví, její názory jsou často úplně opačné, než by člověk od průkopnice online řešení čekal.

uol-au

Foto: UOL

Tým UOL s jedním z aut, které jezdí pro doklady

Pětačtyřicetiletá podnikatelka totiž věří, že navzdory trendu digitalizace účetnictví budou samotní účetní pořád nezbytní a počítače nebo umělá inteligence je nikdy plně nenahradí, jen transformuje způsob jejich práce. Proto se také při některých nových projektech a startupech, které mluví o tom, jak díky vytěžování PDF faktur nahradí účetní, jen usmívá.

Jedním z jejích osobních úkolů je proto edukace trhu. „Mým cílem je ukázat, že účetní nejsou protivné čúzy,“ směje se Jáčová. „Blízkostí ke klientům se snažím obor popularizovat. I když vím, že z nich nikdy nebudou takoví fanoušci účetnictví jako já, důležité je, aby se nás lidé nebáli.“

„Vyvíjí se nové a nové aplikace na skenování dokladů, to ale není digitalizace účetnictví.“

I když Jana Jáčová před založením UOL účetní nebyla, v oboru se pohybuje už šestnáct let. A rovnou přiznává, že i oni ve firmě do velké míry spoléhají na digitalizaci jednotlivých procesů, jenže jde o něco úplně jiného, než o čem často mluví účetní startupy.

„S názorovou vlnou vytěžování dat z PDF dokumentů, že to je elektronizace účetnictví a že se všechno bude dělat samo, souhlasit nedokážu,“ říká Jáčová. „Myslím si, že cesta vytěžování dokumentů je lichá. I my pracujeme na umělé inteligenci, ale ne na vytěžování dat, to děláme ručně.“

Rovnou vyjmenovává i důvody, proč tomu tak je. V UOL měsíčně zpracují přibližně 80 tisíc dokladů, tedy jeden milion ročně, přičemž vytěžení dat jednoho z nich člověkem vyjde na pět korun. Automatizovaná řešení nabízená na trhu jsou dražší a navzdory technologickému pokroku nedokážou fungovat na sto procent. Další možnost, tedy vývoj interního softwaru, který by lidi v procesu nahradil, by firmu vyšel na 15 milionů korun, což by znamenalo navrácení investice za čtyři až pět let.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To by problémem nutně nebylo, Jáčová však věří, že během této doby stát konečně představí funkční účetní standard, ve kterém se budou faktury posílat a účetní programy s ním budou umět pracovat. Tím by účetním odpadla spousta práce a třeba vytěžování dat z účtenek, která tato data už i teď obsahují, by bylo výrazně levnější.

„Co pak budeme dělat se softwarem na vytěžování faktur?“ pokládá řečnickou otázku Jáčová. „Proto když vidím startup, který digitalizuje účetnictví pomocí vytěžování faktur, musím se pousmát. To je úplná blbost. Vyvíjí se nové a nové aplikace na skenování dokladů, to ale není digitalizace účetnictví.“

Digitalizace účetnictví podle Jáčové znamená zavedení standardů a algoritmů, na jejichž základě se účtuje, což může udělat každá firma i bez umělé inteligence. Samotný obor účetnictví má totiž velké kouzlo – je to jedna z nejvíc standardizovaných věcí, jakou si může člověk představit. Mnoho klientů si myslí, že jejich situace je speciální a vyžadují specifickou péči, pro zkušené účetní je však podle Jáčové opak pravdou – všichni potřebují to stejné.

Celková digitalizace oboru nicméně povede k tomu, že do procesu nebude zapojených tolik lidí. Algoritmy umělé inteligence i v UOL pomáhají automatizovat rutinní činnosti nebo ulehčují práci lidem. Technologický pokrok nakonec povede k tomu, že z procesu odpadnou lidé „ťukající“ data – podle Jáčové právě díky státnímu standardu. Následně odpadnou také zaměstnanci, kteří nechtějí přemýšlet.

uol-system

„Digitalizace v účetnictví povede k tomu, že tato pomocná práce bude odpadat, budou jen supervizoři a kontroloři. Určitě ale nenastane smrt účetních. Bude tlak na to, aby se účetní orientovali v daňové problematice, rozuměli podnikové ekonomice a aby měli přehled o všech aspektech. V procesu budeme vždy potřebovat lidi, seniorní účetní. Ne ty, kteří účtují jen operace – to nejsou účetní,“ popisuje Jáčová.

„V horizontu pěti let bychom chtěli dosáhnout na miliardový obrat.“

Příběh UOL se přitom začal psát už v roce 2004, kdy online nedokázal jednotlivé faktury zpracovávat ani podnikový systém SAP a o přístupu vzdálených ploch drtivá většina lidí ani neslyšela. To však Jáčovou neodradilo a společně s tehdejším firemním společníkem, který v mezičase odešel, našla linuxové řešení, na kterém online platformu rozběhla.

A protože tehdy s Linuxem nedokázala pracovat ani většina běžných tiskáren, svému prvnímu klientovi do firmy zabezpečila počítač, na kterém musel ze své strany všechno zpracovávat. Systém si však pochvaloval. Během prvního roku pak UOL dokázalo získat první desítky klientů a od té doby následuje svou vizi – změnit dosavadní způsob zpracování účetních služeb, vytvořit tak nový trh a stát se na tomto trhu klíčovým hráčem.

To se už podle Jáčové podařilo naplnit, firma se 120 zaměstnanci aktuálně pečuje o dva tisíce klientů v Česku a na Slovensku. Loni dosáhla na obraty ve výši 60 milionů korun, letos by se měly dostat na 80 až 90 milionů. „Očekáváme, že nám příští rok přibude dalších tisíc klientů a obrat tak zvedneme o padesát procent,“ predikuje zakladatelka. „V horizontu čtyř až pěti let bychom chtěli dosáhnout na deset tisíc klientů, aby se náš obrat dostal k miliardě.“

blabu-strejcek-kovacik

Přečtěte si takéRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušenostíRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušeností

Firma totiž potřebuje, aby se jí vrátily velké investice do rozvoje. Kromě samotné platformy jde například o zmíněné budování pobočkové sítě v každém krajském městě v Česku i na Slovensku. Jáčová si totiž uvědomuje, že i když buduje online účetní řešení, klienty z regionů bez fyzické přítomnosti nezíská. Na rozdíl od mnoha konkurenčních účetních navíc své pobočky otevírá v přízemí obchodních prostor budov, aby tak byla klientům co nejblíž.

„Máme otevřenou náruč, nesedíme schovaní někde v kanceláři v desátém patře budovy, kam se bez ohlášení ani neprobijete,“ vysvětluje Jáčová. Z tohoto důvodu má UOL v paušální ceně svých služeb zahrnuty také všechny případné konzultace nebo daňové poradenství – pokud si klient s něčím není jistý, ať se raději zeptá. Pokud by to bylo zpoplatněné, budou vznikat časované bomby, které jsou na odstranění mnohem náročnější než u jejich prevence.

A aby byla firma klientům ještě blíž, jako jediná na tuzemském trhu má vlastní flotilu aut, díky kterým pravidelně u klientů vyzvedává potřebné papírové faktury. Elektronicky totiž UOL dostává necelou polovinu z 80 tisíc dokladů měsíčně. Svozy dokladů oceňují zejména firmy a podnikatele, jejichž primární činnost není na počítači.

„Digitalizace v účetnictví není o jedné převratné technologii. Pořád je o práci s klientem.“

„Je spousta byznysů, které jedou na účtenkách a věci prodávají za hotovost nebo platby kartou, někdy nám chodí faktury i poštou. Papíru je prostě pořád strašně moc. A když pak má podnikatel například 50 účtenek za týden, nechce se mu je všechny skenovat a raději to hodí na hlavu nám,“ přibližuje Jáčová.

Do budoucna chce UOL i proto nadále zlepšovat svou webovou platformu, aby byla pro klienty přehlednější, poskytovala jim potřebná data a další materiály jako elektronické knihy nebo webináře. Jednotlivé menší funkcionality totiž klienty potěší, a když si noví vybírají z několika variant, tak je zohledňují. Obecně je však pro Jáčovou účetní služba pořád o tom, jak klientům poskytovat komplexní servis.

„Klíčové je pro nás propojení onlinu a offlinu. I když jsme online účetnictví, ještě víc bych chtěla pracovat na tom, abychom byli pro naše klienty dosažitelní, aby s námi mluvili,“ říká Jáčová. „Ani digitalizace v účetnictví totiž není o jedné převratné technologii, která dokáže vytěžit papírové doklady. Pořád je to o práci s klientem.“

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost UOL. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.