Marketingová kouzla Elonu Muskovi vychází. Tesla má na nový Cybertruck přes 140 tisíc rezervací na 8 miliard dolarů
Podle specifikací má být lepší než nejprodávanější pick-up současnosti od Fordu a v akceleraci překonat i nejnovější Porsche 911. Nový Cybertruck od Tesly, který ukazuje na možnou budoucnosti automobilky na poli větších vozidel, byl představen teprve před několika dny, ale už boří rekordy v předobjednávkách. Zákazníci mají možnost si automobil, který bude cenou začínat na 39 900 dolarech, rezervovat za 100 dolarů a pojistit si tak místo mezi prvními, kdo se ho dočkají.
I když bylo samotné představení Cybertrucku, který dokáže i přes svou ohromnou mohutnost dojet na jedno nabití až 800 kilometrů a zrychlit z 0 na 100 za necelé tři vteřiny, poměrně rozpačité, a akciový trh zareagoval na novinku zaváháním, potenciální kupující to vidí jinak. Během včerejšího dne Musk na svém twitterovém účtu oznámil, že si Cybertruck rezervovalo již 146 tisíc zákazníků, a to i přesto, že Tesla mimo novinářské prezentace žádným způsobem novinku nepropagovala.
V řeči čísel to znamená, že pouze za rezervace automobilka Elona Muska obdržela 14,6 milionu dolarů, které může využít na další vývoj, a zároveň objednávky v celkové hodnotě kolem 8 miliard dolarů – tedy pokud se zákazníci nakonec opravdu rozhodnou vůz koupit a nenechají si vrátit rezervační poplatek. Celých 41 procent z nich si rezervovalo nejdražší a nejvýkonnější třímotorový model za 69 900 dolarů, 42 procent jeho dvoumotorovou verzi a 17 procent pak základní jednomotorový model za necelých 40 tisíc dolarů.
Jak se něco takového mohlo Muskovi a potažmo Tesle povést, když do marketingu neinvestovala ani korunu? Už při najetí auta na pódium poblíž kalifornského centra Tesly, ze kterého vyšel jeho šéfdesignér, vše vypadalo jako mírný vtip. Že nám Musk ukazuje něco, co nakonec nemyslí vážně a někde vzadu se ukrývá ta pravá a designově sexy varianta. Tak to ostatně komentovali na sociálních sítích někteří sledující.
Nic takového se ale nestalo a navíc se ještě Tesle během prezentace podařilo rozbít obě postranní okna, když chtěl vedoucí designér Franz von Holzhausen pomocí železných koulí demonstrovat, že jsou nerozbitná. Obě však sklo napraskla a celé prezentaci dodala ještě více rozpačitosti.
Nakonec to ale vše mohl být jen promyšlený marketing a třeba se dočkáme další verze, která bude mnohem promyšlenější, a zjistíme, že to, co jsme mohli vidět na pódiu, byl nakonec opravdu jen prototyp. Ostatně do výroby má jít Cybertruck až za dva roky, takže stát se ještě může leccos.
Tak či tak vyvolal design i neohrabaná prezentace spoustu nezodpovězených otázek a mediální pozornosti – přesně to, co Elon Musk chtěl. Díky tomu se šíří Cybertruck prakticky každým médiem a dokáže se tak mnohem snadněji dostat k cílové skupině zákazníků. To vše s nulovými marketingovými náklady, jak podotkl sám Musk.
Dost možná je ale právě tohle budoucnost trucků, které se budou již brzy pohybovat mezi námi, byť nyní vypadají až příliš futuristicky a odlišně od konvenčních pick-upů. Mezi nimi v prodejích vede Ford F-150, tedy minimálně na primárním americkém trhu.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsOd představení jsme se navíc dozvěděli, že poměrně netradiční řešení zadní části pick-upu, kdy se celá korba zvládne kompletně uzavřít a vytvořit rovný povrch přes celou druhou polovinu vozidla, bude mít svůj speciální účel. Právě na zavřené části bude možné umístit v rámci nadstandardní výbavy solární panel, který dokáže automobil postupně dobíjet. Podle Tesly by měl solární panel generovat energii na dojezd zhruba 24 kilometrů za den.
Cílem automobilky je dostat se do stavu, kdy by se během dne dokázal truck nabít na standardně ujetou vzdálenost a nemusel se tak v některých částech světa nabíjet z elektrické sítě prakticky vůbec. To vše je ale hudba budoucnosti. Poměrně zajímavým faktem je i to, že materiál, který se bude využívat k výrobě Cybertrucků, je totožný s materiálem pro vesmírné rakety v Muskově další firmě SpaceX. To by mohlo znamenat další finanční úsporu při produkci.