Masakr katanou v Praze nudí. Vrána zaujme spíš českými lokacemi a herci než samotným filmem
Film režiséra Ruperta Sanderse, který se z velké části natáčel v Praze, schytává od kritiků jednu negativní recenzi za druhou. My přidáme další.
V jednom záběru se objeví deska Dalibora Jandy („Deset prstů pro život“). V dalším se seká hlava nehlava (i jiné části těla) katanou v Praze. První část filmu sledujete sladkou, ale plytkou romanci. V závěru zase fakt hodně brutální pomstychtivou vyvražďovačku. Mezi to jsou nacpané nějaké metafyzické nesmysly. Navzdory tomu duše filmové novince Vrána chybí.
Starší Vrána z roku 1994 je silně stylizovaná devadesátková – a dnes už zcela kultovní – goticko-emo akce, k jejíž mystické auře přispěla skutečná tragédie. Představitel titulního hrdiny Brandon Lee, syn mistra bojových umění Bruce, se při natáčení zastřelil zbraní, jež měla být rekvizitou.
Komiks The Crow, podle kterého film vznikl, je černobílá psychodepka o brutální pomstě, kde se zoufalství mísí s extrémním násilím… a který byl z části pro svého autora Jamese O’Barra snahou dostat ze sebe emoce po smrti snoubenky.
Nový snímek Vrána, který ve čtvrtek vstupuje do českých kin, v sobě má jen velmi málo toho temného kouzla, které zasáhlo čtenáře či diváky předchozích děl. Směřování děje je načrtnuto prakticky stejně, jen padouši se mění a výplň už tak dobrá není. Tenhle film nikoho k tomu, aby začal nosit makeup a černý kabát, neinspiruje.
Bill Skarsgård je Eric Draven, potetovaný a málomluvný a traumatem trpící mladík. Hudebnice FKA Twigs hraje jeho milovanou Shelly. Ta je podobně rozbitá. Navíc s temným tajemstvím ve své minulosti. Společně utečou z léčebny a film nám pomocí spousty scén, sestřihů, flashbacků a montáží ukazuje, jak moc velká láska to je. Není to skvělá kinematografie, ale sílu vztahu to ukáže. Aby byl následný zlom o to bolestivější.
Pro hrdiny si totiž přijde smrt v podobě nezajímavých záporáků. Akorát Eric jí nadpřirozeně odolá a vrátí se coby neumírající ztělesnění pomsty. A víte vy co, i když to působí jak z nějakého teenage seriálu, tak hlavnímu hrdinovi jeho zoufalství, bolest a krvavou cestu místy i věříte. Možná i proto, že nemusí moc mluvit. Ostatní postavy jsou spíš do počtu.
Nejhorší ale je, že v ten okamžik začnete doufat, že se rozjede atmosférická záležitost na hraně hororu s hrdinou v černobílém makeupu, který cituje bibli i Rimbauda, namixovaná s brutální pomstou. Místo toho se ale spustí něco, co nejvíc připomíná takové ty méně povedené superhrdinské/komiksové filmy kolem roku 2000, jako byl třeba třetí Blade nebo Elektra. Anebo horšího Constantina.