Masarykovo nádraží získá novou podobu i koleje na letiště. Podívejte se, jak se změní jedna z nejstarších stanic v Evropě
O krok blíž k cíli je stavba a modernizace železnice na Kladno, jejíž součástí je i odbočka na pražské letiště, kam by se mělo začít jezdit v roce 2028. V souvislosti s tím se pracuje i na obnově Masarykova nádraží. Na nové podobě jedné z nejstarších železničních stanic v Evropě se podílí i studio Jakub Cigler Architekti.
Téměř 180 let staré nádraží dostane moderní háv. A také dvě nové koleje, přes které by snad konečně měly jezdit vlaky směrem na letiště. Proměna Masarykova nádraží se posunula o důležitý krok blíže realizaci, Správa železnic (SŽ) získala pro modernizaci územní rozhodnutí a také zveřejnila vizualizace, jak by nádraží mělo vypadat.
Podle mluvčího SŽ Dušana Gavendy by se projekt od zveřejněného návrhu už příliš měnit neměl. „Vizualizace zobrazují budoucí podobu nádraží v aktuální fázi projektové přípravy. Její změna se nepředpokládá, do zahájení stavby však případné drobné úpravy nelze zcela vyloučit,“ uvedl pro CzechCrunch.
Zásadní proměnou je vyšší počet kolejí, místo sedmi jich bude devět. To znamená, se že nádraží rozšíří směrem k ulici Na Florenci. Nově by mělo být také dostupnější z vícero směrů. Původně byl za hlavní vchod považován ten z Hybernské ulice, nyní je ale spíš okrajový a používá se především ten z ulice Havlíčkovy, kde jsou zastávky tramvaje. Všemožné bariéry v místě by měla spravit platforma nad kolejištěm.
„Ta bude tvořit nejen komunikační propojení, ale vytvoří nový východní vestibul pro čekající cestující, z nějž se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy na jednotlivá nástupiště,“ popisuje projekt Správa železnic. Vznikne tedy propojení mezi ulicemi Na Florenci, Hybernská a Opletalova.
Masarykovo nádraží původně přetínalo městskou hradbu a bylo na samém okraji města. Dnes je výjimečné mimo jiné i proto, že stojí v samotném centru metropole. Funguje tady přitom už od roku 1845, což z něj činí jedno z nejstarších koncových nádraží v Evropě.