Masarykovo nádraží získá novou podobu i koleje na letiště. Podívejte se, jak se změní jedna z nejstarších stanic v Evropě
O krok blíž k cíli je stavba a modernizace železnice na Kladno, jejíž součástí je i odbočka na pražské letiště, kam by se mělo začít jezdit v roce 2028. V souvislosti s tím se pracuje i na obnově Masarykova nádraží. Na nové podobě jedné z nejstarších železničních stanic v Evropě se podílí i studio Jakub Cigler Architekti.
Téměř 180 let staré nádraží dostane moderní háv. A také dvě nové koleje, přes které by snad konečně měly jezdit vlaky směrem na letiště. Proměna Masarykova nádraží se posunula o důležitý krok blíže realizaci, Správa železnic (SŽ) získala pro modernizaci územní rozhodnutí a také zveřejnila vizualizace, jak by nádraží mělo vypadat.
Podle mluvčího SŽ Dušana Gavendy by se projekt od zveřejněného návrhu už příliš měnit neměl. „Vizualizace zobrazují budoucí podobu nádraží v aktuální fázi projektové přípravy. Její změna se nepředpokládá, do zahájení stavby však případné drobné úpravy nelze zcela vyloučit,“ uvedl pro CzechCrunch.
Zásadní proměnou je vyšší počet kolejí, místo sedmi jich bude devět. To znamená, se že nádraží rozšíří směrem k ulici Na Florenci. Nově by mělo být také dostupnější z vícero směrů. Původně byl za hlavní vchod považován ten z Hybernské ulice, nyní je ale spíš okrajový a používá se především ten z ulice Havlíčkovy, kde jsou zastávky tramvaje. Všemožné bariéry v místě by měla spravit platforma nad kolejištěm.
„Ta bude tvořit nejen komunikační propojení, ale vytvoří nový východní vestibul pro čekající cestující, z nějž se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy na jednotlivá nástupiště,“ popisuje projekt Správa železnic. Vznikne tedy propojení mezi ulicemi Na Florenci, Hybernská a Opletalova.
Masarykovo nádraží původně přetínalo městskou hradbu a bylo na samém okraji města. Dnes je výjimečné mimo jiné i proto, že stojí v samotném centru metropole. Funguje tady přitom už od roku 1845, což z něj činí jedno z nejstarších koncových nádraží v Evropě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCentrum by díky novému projektu mělo získat také více zeleně. Část platformy by se totiž měla osázet rostlinami a stromy a utvořit tak odpočinkové místo s výhledem. Platforma by také měla splynout se svým okolím. Má totiž navázat na vznikající zástavbu v okolí Masarykova nádraží, pod jejíž podobou je podepsané studio Zahy Hadid a jako investor Penta.
Modernizace samotného nádraží pak probíhá pod taktovkou architekta Jakuba Ciglera, který má na starosti podobu zmíněné platformy. Stavět by se mělo začít v roce 2023, hotovo má být o tři roky později. Jde ale jen jen o součást připravované trati na letiště, potažmo na Kladno, která bude probíhat v etapách.
Hotový je zatím pouze Negrelliho viadukt, nyní SŽ poptává dodavatele stavebních prací na úsek z Kladna do Kladna-Ostrovce a také na úsek od stanice Praha-Bubny k pražskému Výstavišti, kde by měla vzniknout nová zastávka. Nová stanice ale bude i v Praze-Bubnech za Negrelliho viaduktem se vstupem skrze podzemní vestibul i ze stanice metra Vltavská. Soutěž na modernizaci trati z Bubnů na Výstaviště, včetně zdejšího nádraží, vypsala Správa železnice v polovině listopadu. Má mít hodnotu 3,8 miliardy korun.
Co se týče spojení na letiště, Správa železnic letos v dubnu vypsala tendr za 119 milionů korun na zpracování dokumentace pro stavební povolení na poslední část celého projektu. Na té by měla vzniknout zastávka Dlouhá Míle v blízkosti přistávací dráhy, nákupního centra a Pražského okruhu. Stavba by podle harmonogramu měla začít za tři roky. Pokud vše půjde podle plánu, na Kladno a na letiště by se mělo začít jezdit v roce 2028. A to v intervalu deseti minut.