Mašínové jako hrdinové, nebo vrazi? Film Bratři taková oscarová dilemata neřeší, sází spíš na akci
Když překonáte klišé, které jste viděli už ve Zdivočelé zemi, dostanete solidní akční thriller. Ale nemohlo to být o něco komplexnější?
V českých kinech právě měli premiéru Bratři, snímek o Ctiradu a Josefovi Mašínových a jejich boji s komunistickým režimem. Film režiséra Tomáše Mašína (shoda jmen není náhodná, ale rodinné napojení je až zanedbatelně vzdálené) o kontroverzní kapitole komunistické historie Československa pootevře citlivá témata, ale pak raději vsadí na žánr akčního thrilleru.
Tvůrci Bratrů říkají, že chtěli udělat vyvážený film, který by nebyl jednostrannou oslavou Mašínových a jejich ozbrojeného odporu, završeného dramatickým útěkem na Západ. Stinné stránky jejich příběhu film skutečně nezamlčuje, ale moc místa pro nejednoznačnost nenechává. Bratři nejsou chvalozpěvem, avšak nejspornější činy záškodnické skupiny kdovíjak nekonfrontují. A zcela pochopitelně se těžko bude někdo stavět na stranu druhou, kterou zastupuje nejodpornější a brutální komunistický režim padesátých let.
Samotní bratři v podání Jana Nedbala a Oskara Hese v sobě mají mladickou nerozvážnost, snad i něco ze svého otce, jenž bojoval proti nacistům, ale také až zločinnou divokost. Když jejich rodinu zasáhnou komunistické represe, nepřipadá v úvahu přijetí osudu nebo pasivnější odpor. Snadno tak sklouznou k činům, při nichž se boj proti zvůli dostane na – nebo za – hranici morálky. To Bratři zpočátku ukazují, ale paradoxně u dvou historicky nejsilnějších momentů najednou zvolí úplně jiný rychlostní stupeň.
O vyhrocené okamžiky (nejen vůči protivníkům, ale i mezi bratry) či přímo vyobrazené a surové násilí není ve filmu nouze. Jakmile má ale dojít na podříznutí spoutaného policisty, Mašín už jen myje nůž. Když se řeší zastřelení úředníka ve voze se mzdami, Mašíny opět není vidět, slyšíme jen výpověď svědkyně. Přitom právě to jsou okamžiky, které se v těchto dnech, před udělováním státních vyznamenání – jež by podle některých měli dostat vedle své sestry i bratři Mašínové –, budou mezi lidmi propírat nejvíce.
„Aby to mělo drama pro diváka, museli jsme udělat některé věci jinak. Když přichází tento útok, použijeme místo toho zkratku, který by mohla být výtvarně zajímavá, aby to nebylo zase auto, zase přepadení, zase střílení,“ vysvětloval režisér Tomáš Mašín v rozhovoru pro CzechCrunch. „Dostali bychom se do nějakého cyklu a diváka by to třeba unavilo. Nezamlčíme to, popíšeme to přesně podle protokolu, ale neunavíme další střílečkou,“ prohlásil po premiéře scenárista Marek Epstein.