Mastercard skoncuje s nechtěným automatickým prodlužováním plateb po zkušebním období
Určitě jste na podobnou situaci narazili již mnohokrát. Líbí se vám nějaká online služba nebo software, který si zvažujete koupit, ale nechcete za něj okamžitě utrácet peníze, a tak se upíšete k jeho zkušební verzi. Ta bývá většinou v rozmezí několika týdnů až měsíců a o čím delší dobu jde, tím hůře se pamatuje, kdy vám vlastně testovací období končí a přecházíte na placenou verzi. Standardně je totiž nutné pro aktivaci bezplatného zkušebního období přidat platební kartu, ze které je poté částka stržena automaticky.
S řešením pro tento problém nyní přichází americký vydavatel karet Mastercard, který je vedle Visy jedním z největších zprostředkovatelů plateb. V průběhu letošního roku zavede pro obchodníky nové pravidlo, které jim ukládá povinnost informovat patřičně zákazníka těsně před skončením zkušebního období o vzniku placeného členství a dát mu jasně viditelnou možnost, aby mohl předplatné zrušit.
Obchodníci budou muset své zákazníky pro tento účel informovat prostřednictvím e-mailů či SMS zpráv, které budou obsahovat výši transakce, datum první platby, název obchodníka/služby a také jasné instrukce a odkaz na zrušení. A stejně tak budou muset obchodníci informovat o jednotlivých placených transakcích, pro které budou do e-mailu nebo SMS zprávy nuceni poslat potvrzení transakce, opět s jasně viditelným odkazem na zrušení budoucích plateb.
Mastercard si od toho dle svého blogu slibuje větší férovost obchodníků směrem k zákazníkům, jelikož se nezřídka stává, že jsou možnosti zrušení a vůbec informovanost o jednotlivých krocích často nejasná, takže je pro uživatele velmi jednoduché spadnout do pasti pravidelných a nechtěných plateb, o kterých často pořádně ani neví.
K novinkám se prozatím nevyjádřily další konkurenční společnosti, jako třeba Visa, ale je velmi pravděpodobné, že budou podobné kroky následovat, jelikož se prozatím setkala novinka s velmi příznivými reakcemi ze strany uživatelů. Mastercard na druhou stranu neuvedl, jaké potenciální sankce obchodníky, kteří se nebudou novými pravidly řídit, čekají. Jedno je ovšem jisté, pro zákazníky bude v těchto případech mnohem jednodušší potenciálně nechtěné platby rušit zpětně a nárokovat vrácení peněz.
Bezespornou výhodou podobných měsíčních upozornění patří také fakt, že lze i mimo standardní bankovní výpisy sledovat vývoj ceny předplatného, které může v průběhu změnit výši částky a patřičně o tom zákazníka neinformovat. Samotným službám, které podobné prakticky využívají, včetně obrů jako Netflix nebo Spotify, se samozřejmě nová pravidla líbit nemusí, ale budou se jimi muset řídit.
Aktualizace 17. ledna 21:37: Novinky Mastercard nejsou tak růžové, jak se na první pohled mohlo zdát. Firma aktualizovala svůj blogový příspěvek a jasně uvedla, že se zatím nejedná o digitální produkty, tedy například předplatné Netflixu nebo Spotify, ale pouze o fyzické zboží. Dle slov Mastercard je to pro zákazníky mnohem palčivější problém, ale v budoucnu není vyloučeno ani rozšíření na původní myšlenku z výše uvedeného textu. Není jasné, proč Mastercard přiznalo chybu, místo toho, aby se snažilo v následujících měsících vyřešit i digitální předplatné.
Foto: Mastercard