Matematický rébus. Porsche má na burze vyšší cenu než Volkswagen, který ho přitom většinově ovládá

Makléř Fio banky Pavel Hadroušek se ve svém komentáři zamýšlí nad tím, jak může mít dcera větší hodnotu než její byznysová matka.

tycan-cross-turismo9-1640×872Komentář

Foto: Porsche

Porsche Taycan Cross Turismo

0Zobrazit komentáře

Vstup automobilky Porsche na burzu na konci září měl parametry velkého úspěchu. Úpis akcií v době, kdy téměř všechno padá, se zdál jako velký risk, který ale vyšel na výbornou. Hodnota firmy se nyní pohybuje kolem 80 miliard eur, což je podstatná část valuace celého Volkswagenu, pod nějž Porsche spadá. Vznikl tak zajímavý paradox – při určitém pohledu by se totiž dalo říct, že Audi a Škodovka, další značky koncernu, jsou vlastně zdarma. Podle Pavla Hadrouška z Fio banky to ukazuje, že by si Volkswagen na trzích zasloužil vyšší ohodnocení.

Pavla Hardouška, makléře Fio banky a jednoho z matadorů zdejších kapitálových trhů, na Twitteru sleduje přes sedm tisíc lidí. V investorské komunitě tak patří k výrazným hlasům. Minulý týden v reakci na vstup Porsche na burzu sdílel příspěvek s originálním postřehem: „Tak Bloomberg odhaduje hodnotu #Lamborghini na 15 mld. eur (+ Bentley na 12 mld. eur). Podle logiky trhu, resp. současné tržní kapitalizace #volkswagen (76 mld. eur) je tak hodnota značek VW, Audi a Škoda záporná.“ CzechCrunch ho proto požádal, aby svůj tweet rozepsal a vysvětlil čtenářům, jak rozumět tomu, že Porsche, které je ovládané Volkswagenem, má větší cenu právě než Volkswagen, který ho ovládá.

***

Když v březnu roku 2021 zveřejnil Volkswagen plán strategie v oblasti elektromobilů, byl na vývoj jeho akcií pěkný pohled. S tržní kapitalizací přes 130 miliard eur se stal nejhodnotnější firmou v německém indexu DAX, tehdejší šéf VW Herbert Diess navíc prohlásil, že podle jeho názoru je hodnota koncernu 200 miliard. Investorům se zalíbil plán sesadit z trůnu amerického výrobce Tesla, VW hodlal podle strategie v roce 2025 vyrábět ročně dva až tři miliony plně elektrických vozů. A v roce 2030 měla do kategorie EV spadat plná polovina vozů z jeho produkce.

Střih, je říjen 2022 a o společnosti VW se opět píše. Tentokrát však v záři reflektorů není mateřská společnost, ale její dceřiná značka Porsche. Vedení koncernu (rozuměj rodinné klany Porsche a Pïech, které vlastní nadpoloviční většinu akcií Volkswagenu) rozhodlo o IPO Porsche, tedy o uvedení části jeho akcií na veřejné trhy. Byl to bezesporu odvážný krok, když se Evropa potýká s vážnou energetickou krizí, rostoucí inflací a hrozící hlubokou recesí. Globálně se moc nových vstupů na burzu neděje v důsledku propadů na akciových trzích a například hodnota akcií VW je proti jarním maximům z roku 2021 o polovinu menší…

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přesto všechno bylo IPO Porsche úspěšné, v Německu šlo o největší veřejnou nabídkou od uvedení akcií Deutsche Telekom v roce 1996 a v evropském kontextu to bylo největší IPO od roku 2011 (vstup Glencore). Přes některé skeptické názory se akcie Porsche upsaly v horním pásmu 76,50 až 82,50 eura. Navíc první dny obchodování přinesly další růst akcií a týden po veřejné nabídce předstihla hodnota Porsche (tržní kapitalizace přes 82 miliard eur) dokonce velikost mateřského koncernu Volkswagen (77 miliard eur).

Porsche se tak stalo nejhodnotnější evropskou automobilkou. A stačí mu k tomu 300 tisíc prodaných vozů za rok, zatímco koncern Volkswagen prodává za rok 10 milionů aut. Burzy někdy mívají svoji vlastní logiku a zde je patrné oceňování větších marží a silné značky. Je důležité zmínit, že i po IPO vlastní Volkswagen nadále 75procentní podíl v Porsche. Takzvaný free float akcií Porsche na burzách je totiž pouze 7,5 procenta a 12,5 procenta získaly rodiny Porsche a Pïech (plus zbytek nakoupili tradiční dlouhodobí investoři z Kataru a Norska). Navíc z IPO nabídky přijde akcionářům VW výplata dividendy 19 eur v lednu 2023.

porsche-ceo_1

Foto: Porsche

Oliver Blume, šéf společnosti Porsche

S trochou nadsázky se dá říct, že hodnota akcií Volkswagenu se stala matematickým rébusem. Proč? Po odečtení podílu Porsche a příchozí dividendy totiž zjistíte, že značky v koncernu jako Audi, Lamborghini či Škoda máte vlastně zadarmo.

Možná i proto nový kormidelník v čele VW (a současně i Porsche) Oliver Blume zadal domácí úkol, aby ostatní značky koncernu pracovaly na plánu pro hypotetické IPO. Jakési virtuální akciové příběhy. Tréninková cvičení mají vést generální ředitel a finanční ředitel každé značky. Výsledky by měly být prezentovány na dni kapitálových trhů VW v roce 2023.

Třeba hodnota značky Lamborghini by při provozním zisku 400 až 500 milionů eur mohla být 10 miliard eur. Možné IPO Lamba se už řešilo před dvěma lety, nakonec k němu ale nedošlo. Pokud bychom takto postupovali i u ostatních značek (VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, MAN), došli bychom k závěru, že teoretická hodnota celého koncernu se pohybuje v úrovních převyšujících číslo 200 miliard eur, které před rokem a půl zmínil předchozí šéf Diess. V přepočtu na akcii se tak můžeme dostat do úrovní 300 až 400 eur za jednu.

Co pak způsobuje výrazný diskont akcií Volkswagenu, jež se nyní obchodují kolem 170 eur u kmenových akcií a 130 eur u preferenčních akcií na burze? V první řadě je třeba zmínit, že automobilky jsou na trzích nyní levnější zboží obecně (s výjimkou Tesly). Cyklická povaha podnikání, krize v dodavatelském řetězci, dlouhotrvající nedostatek čipů, dramatický růst nákladů a proti tomu stojí spotřebitel s klesajícím disponibilním příjmem. Finanční ukazatel známý jako EV/EBITDA (hodnota společnosti vydělená ziskem před daněmi a odpisy) se u koncernu VW pohybuje na úrovni 1,5násobku a patří k dolnímu mantinelu v sektoru.

porsche

Přečtěte si takéInvestiční Porsche 911 za dva tisíce? Jde to, prodávají ho na burzeInvestiční Porsche 911 za dva tisíce? Jde to, prodávají ho na burze, nikoliv u dealerů

Není ale výjimkou, v tomto případě je trh nejvíce skeptický u automobilek Stellantis (0,8) či Renault (0,7). Posledně jmenovaná se alespoň neobchoduje se započtením svého podílu v Nissanu (43,4 procenta) pod srovnatelnou tržní kapitalizací. Americké značky Ford či GM jsou nyní na burzách k mání alespoň za 2,6násobky ukazatele EV/EBITDA. Lépe je na tom prémiovější BMW (4,5x), ale taky Hyundai (10x) či Toyota (11,9x). Jako z jiné planety působí ocenění Tesly (52násobek EV/EBITDA). Silné peněžní toky a chuť VW směrem k elektromobilitě by každopádně měly přivést skeptické investory k názoru, že VW je „hodno“ vyšších násobků EV/EBITDA.

Loňská nedostatečná nabídka vozů (globálně se odhaduje díra 20 až 25 milionů aut) by měla být polštářem pro automobilový sektor jako celek i v případě ekonomického propadu v roce 2023. Především od evropského sektoru se téměř nic nečeká. To by mohlo být zajímavým vstupním bodem pro akcie automobilek, které se obchodují na nejnižších poměrových úrovních v jejich historii (byť sektor čeká v příštích letech zemětřesení). A proč nezačít třeba u VW, kde existuje motivace dát tématům kapitálového trhu větší relevanci a jako třešničku na dortu máte zvláštní případ, prémiovou značka Porsche v 75procentním vlastnictví?

A že se obchoduje Porsche na burze proti Ferrari s 60procentní slevou jsem už říkal…?

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Aby si zvykli investovat i mladí. Bratři spustili novou aplikaci, slibují minimální poplatky

Aplikace Birdwingo je dostupná na Slovensku a v Česku, její tvůrci chtějí motivovat k investování do inspirativních a smysluplných oblastí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

andrej-hano-2

Foto: Birdwingo

Andrej Hano, spoluzakladatel aplikace Birdwingo

0Zobrazit komentáře

Investičních platforem, jež umožňují kupovat a prodávat různé akcie, existuje hodně. Většinou se ale zaměřují spíš na zkušenější, mnohdy starší a tradičnější investory. Těch, které se snaží oslovit mladší publikum, až tak moc není.  Přesně to si myslí slovenští bratři Adam a Andrej Hanovi, kteří se rozhodli situaci změnit svou aplikací Birdwingo, již nyní spustili pro český a slovenský trh. Nabízí přístup k více než 11 tisícům akcií i ETF fondů, umožňuje investovat již od 25 korun a slibuje minimální poplatky.

Bratři Hanovi začali s vývojem aplikace již v loňském roce, kdy je ještě pod názvem Tatrym částkou přibližně 11 milionů korun podpořila newyorská investiční firma Bienville Capital. Přejmenováním na Birdwingo se chtěli jasněji vyhranit vůči konkurenci a více reflektovat možné pozitivní dopady na společnost.

„Chceme mladým lidem ukázat, že z investování mohou mít osobní prospěch a zároveň se mohou stát součástí něčeho, čemu opravdu věří. Můžou vlastnit části společností, které mají rádi, nebo investovat do oblastí, které považují za inspirativní a smysluplné, ať už jsou to obnovitelné zdroje, budoucnost zdravotnictví, nebo třeba rovná práva LGBTQ+. Svou investicí firmu podporují, malým dílkem tak ovlivňují svět. A můžou udělat hodně i pro svou budoucnost,“ vysvětluje Andrej Hano.

Aplikace ale podle svých tvůrců nezapomíná ani na uživatele, pro které hodnotový přesah není primární. „Plně respektujeme a podporujeme, pokud někdo kouká na investování hlavně jako na cestu k vlastní finanční svobodě,“ zdůrazňuje druhý ze zakladatelů Adam Hano s tím, že mladou generaci chtějí přimět k tomu, aby začala investovat co nejdřív. Tedy i bez nutnosti mít na začátku hodně peněz.

adam-hano-2

Foto: Birdwingo

Adam Hano, spoluzakladatel aplikace Birdwingo

„Důležité je hlavně začít brzo. Investovat od třiadvaceti každý měsíc 250 korun je efektivnější než investovat 250 tisíc korun ve čtyřiceti. A kdyby si dnešní čtyřicátník během studií koupil místo iPodu akcie Applu ve stejné hodnotě, měl by dnes přes milion,“ doplňuje Adam Hano, který studoval počítačové a kognitivní vědy na Pensylvánské univerzitě v USA, následně působil jako produktový manažer pro analytickou firmu Craft.co nebo ve fintech společnosti ve Spojených arabských emirátech.

Jeho bratr Andrej Hano vystudoval ekonomii a politickou vědu na King’s College v Londýně a management na univerzitě v nizozemském Utrechtu. Následně působil jako strategický konzultant v londýnské poradenské firmě i německém energetickém koncernu E.ON. Bratrům se právě během zahraničních štací zalíbily aplikace, které umožňují jednoduše a bez vysokých poplatků investovat do akcií, jako je například americký Robinhood. V našem regionu ale takové platformy nebyly dostupné, proto vzniklo Birdwingo.

Chceme lidem ukázat chytřejší způsob, jak můžou zhodnotit své peníze.

„Chceme lidem ukázat chytřejší způsob, jak můžou zhodnotit své peníze. Nemusí platit naprosto nesmyslně vysoké poplatky staromódnějším makléřům nebo bankám a potýkat se s uživatelsky nepřívětivými službami. V následujících měsících a letech se chceme stát nejoblíbenější aplikací pro správu peněz mladých lidí v České republice a na Slovensku a později i v Evropě,“ neskrývá velké ambice Andrej Hano.

Samotná aplikace je ke stažení zdarma pro iOS i Android, uživatel se po registraci dostane do rozhraní, kde vidí přehled vývoje portfolia a zároveň má k dispozici Birdwingo Academy. Pomocí formátu připomínajícího Stories na Instagramu tam Birdwingo vysvětluje základy investování.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investovat se dá už od 25 korun, Birdwingo si přitom účtuje jediný poplatek, a to 0,49 procenta z investované částky, maximálně však jeden dolar. Část z tohoto poplatku aplikace věnuje na tři charity, které podporují Ukrajinu. Žádné další platby jako zpoplatnění převodu měn, vstupní a výstupní poplatky, poplatky za neaktivitu ani žádné další skryté výdaje uživatelům prý neúčtuje. Společnost a její obchodní partneři jsou regulovaní příslušnými orgány v Evropě a ve Spojených státech. Právě tam má Birdwingo oficiální sídlo.

Do budoucna bratři Hanovi slibují, že v aplikaci nebudou dostupné „pochybné“ produkty, jak označují například CFD (rozdílová smlouva jako derivátový finanční nástroj, pozn. redakce) nebo obchodování na úvěr. Naopak počítají s obchodováním kryptoměn, NFT a dalšími funkcemi. Původně se mělo Birdwingo uživatelům otevřít dříve než nyní, došlo však k mírnému zdržení.

„Aplikace sice posledních několik měsíců už opravdu běžela, ale právě kvůli úpravám, které jsme se rozhodli udělat, jsme si s oficiálním spuštěním pro širokou veřejnost počkali až do této chvíle. Za měsíce iterací, testů a rozhovorů s uživateli beta verze jsme ale ohromně vděční, hodně jsme se toho díky nim naučili,“ dodává Andrej Hano.