McDonald’s v Česku zvedl ceny. Sýrové menu zdražilo o pětinu, cheeseburger překročil 40 korun
Populární řetězec rychlého občerstvení obvykle zvyšoval ceny jemně. Letos ale u nás poprvé v historii zdražil hned dvakrát.
Zvyšující se ceny energií, surovin, nákladů nebo vysoká inflace si nevybírají, na koho dopadnou. A poznal to i McDonald’s. Populární řetězec rychlého občerstvení musel dokonce vůbec poprvé v Česku sáhnout v jednom roce hned ke dvojímu zdražení a jeho zástupci naznačují, že na brzký pokles cen určitě čekat nemáme. Kupříkladu populární sýrová sezona, kterou McDonald’s tradičně vítá podzim, letos stojí o dvacet procent víc než před rokem. Až o desítky korun ale zdražily prakticky všechny položky na menu.
„V posledním období čelíme bezprecedentnímu zdražování klíčových surovin a cen energií. Zejména v druhém bodě je Česká republika jedna z nejvíce postižených v rámci EU,“ komentuje pro CzechCrunch Martin Troup, marketingový ředitel společnosti McDonald’s. A rovnou uvádí příklady, že třeba hovězí maso na burzách podražilo o 21 procent, bulky z důvodu zdražení pšenice o 18 procent. Ceny žene vzhůru také inflace. A přestože o cenách v restauracích McDonald’s rozhodují franšízanti, kteří u nás provozují všechny pobočky, zdražuje se v podobném duchu prakticky všude.
„V české ekonomice se děje něco mimořádného,“ napsal nedávno ve svém komentáři pro Hospodářské noviny Jiří Štický. Měl na mysli právě zdražování v McDonald’s, protože fastfoodový řetězec už plošně zvedal ceny letos na jaře a nyní je to podruhé. V jeho třicetileté historii na českém trhu jde o mimořádný krok, třeba loni zdražoval jen vybrané produkty. „Ještě v loňském roce jsme po zdražení čekali minimálně 12 týdnů na to, jaký efekt skutečně dané zdražení bude mít. V dnešní době, kdy se situace zásadně mění každý měsíc, musíme mít daleko aktivnější přístup v cenových doporučeních pro naše franšízanty,“ říká Troup.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNyní prý zástupci McDonald’s od svých smluvních provozovatelů nemají náznaky, že by se do konce roku dále zdražovalo. V příštím roce to však vyloučit nelze. Americký řetězec rychlého občerstvení ostatně není v restauračním byznysu zdražováním nijak ojedinělý, ceny se zvyšují kompletně napříč celým trhem. Zřejmě definitivně jsou ale již pryč časy, kdy stál klasický cheeseburger třicet korun. Dnes je v nabídce už za 42 korun, zatímco na začátku roku se prodával o více než čtvrtinu levněji.
Také sýrové menu před rokem začínalo na 129 korunách, letos už na 155 korunách. Těsně pod čtyřicet korun se už nyní vměstnal pouze základní hamburger, který v McDonald’s stojí 39 korun. „Stejně jako o zdražování, tak o případném zlevňování rozhodují sami franšízanti. Momentálně žádné takové informace nemáme,“ konstatuje marketingový ředitel největšího řetězce s rychlým občerstvením u nás.
McDonald’s loni v Česku utržil téměř sedm miliard korun. Ani jemu se ale přes jeho silnou pozici na trhu například ve vztahu k dodavatelům nedaří ceny krotit více než jiným, což historicky často platilo. Minimálně o několik korun podražil i kávu, hranolky, omáčky v čele s kečupem či tatarkou nebo dětský Happy Meal. S probíhající ekonomickou i energetickou krizí se z dlouhodobého hlediska snaží McDonald’s bojovat i třeba tím, že staví udržitelněji fungující pobočky.
„Samozřejmě to na nás doléhá, jsme energeticky náročný provoz a byznys v restauračním provozu, kterého se inflační vlny dotkly jako jednoho z nejvíce zasažených. Snažíme se proto snižovat zejména spotřebu energií. Před nedávnem jsme tak například otevřeli naši zatím nejudržitelnější restauraci v Benátkách nad Jizerou. Ta je vybavena množstvím chytrých a zelených technologií, díky kterým výrazně snižujeme spotřebu energií,“ dodává Martin Troup.