Megalomanské plány CD Projektu. Vyjde pět nových Zaklínačů, další Cyberpunk i úplně nová hra

Nejúspěšnější polské herní studio oznámilo velkolepé cíle pro nadcházející roky. Chystá se nová zaklínačská trilogie, ale i tajemná novinka.

Michal MančařMichal Mančař

zaklinac-witcher-wine-blood

Foto: CD Projekt

Zaklínač Geralt se ve hrách od CD Projektu musel postavit nejen ukrutným příšerám

0Zobrazit komentáře

Kolik Zaklínačů je potřeba k zašroubování žárovky? To nevíme, ale pokud se sejdou všichni, kteří se objevili nebo objeví ve videohrách studia CD Projekt, jistě jich bude dost. Tvůrci Zaklínače a Cyberpunku 2077 právě oznámili plány na mnoho let dopředu, které nelze označit jinak než za velkolepé.

Mezi hráči si polský CD Projekt získal slávu skvělou adaptací fantasy ságy o Zaklínači. Především třetí díl hry a její rozšíření se staly etalonem her na hrdiny. Příběhy lovce příšer Geralta sklízely nejedno ocenění nejlepšího titulu nejen v době svého vydání. Jenže když před dvěma lety vyšla sci-fi akce Cyberpunk 2077, dobré jméno varšavského studia schytalo pár ran pochromovanou pěstí svalnatého kyborga.

Avšak nedokonalý stav hry se postupně zlepšoval, v současnosti se jí extrémně daří a s tím se vrací i renomé CD Projektu. A nyní vývojáři oznámili velkolepé plány, které pokud se povede naplnit, by je opět mohly vystřelit na výsluní. Polská společnost odhalila práce hned na šesti nových titulech. Jde o pětici zaklínačských her, pokračování Cyberpunku i úplně nový titul.

Že se pracuje na novém Zaklínači, to už se nějakou dobu ví. Dokonce i to, že má jít o start nové vícedílné ságy s dosud nepoznanými hrdiny. CD Projekt na chystanou hru už začátkem roku lákal obrázkem se zaklínačským symbolem školy rysa – hlavní hrdina původních knih i následujících her nebo netflixovského seriálu Geralt je členem školy vlka. Nyní herní tvůrci potvrdili, že pod krycím jménem Polaris vznikne nová zaklínačská trilogie.

„Chceme vytvářet revoluční hry na hrdiny s nezapomenutelným příběhem,“ zmínil vzletné cíle CD Projektu jeho šéf Adam Kiciński. Ty se s trojicí her pokusí naplnit v průběhu šesti let od vydání prvního ze tří dílů. V mezičase plánovanou trilogii doplní další dva fantasy tituly s pracovními názvy Sirius a Canis Majoris. Všechny názvy snad v předpovědi do nebes dosahujícího úspěchu odkazují na názvy hvězd.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hra bude zasazená ve světě Zaklínače, ale od naší předchozí tvorby se liší tím, že je určena pro mnohem širší publikum. Bude určena jak pro hru jednoho hráče, tak pro multiplayer,“ prozradil Kiciński o projektu Sirius, který tak zjevně bude významnějším odklonem od hratelnosti původního Zaklínače. Odlišný bude i vývoj hry zakódované pod hvězdou Canis Majoris.

„Je to první produkt, který je vyvíjen mimo skupinu CD Projekt. To však neznamená, že by měl kvalitou zaostávat za naší interní tvorbou. Technologický základ mu poskytne Unreal Engine a nástroje vyvinuté pro Polaris,“ řekl Kiciński. Zároveň dodal, že na hře, která má být plnohodnotným titulem, nejen menší odbočkou, se navzdory externímu vývoji budou podílet autoři se zkušenostmi ze Zaklínače. Další informace o této novince by mělo polské studio uvolnit již brzy.

Dobré zprávy přinesl šéf CD Projektu i fanouškům dystopického sci-fi. Finančně veleúspěšný, ale kvůli technickým nedostatkům kritizovaný Cyberpunk 2077 se dočká kromě v současnosti připravovaného rozšíření také plnohodnotného pokračování. Kódové označení Orion skrývá novinku vyráběnou novou vývojářskou divizí polské firmy ve Spojených státech.

cyberpunk0

Foto: CD Projekt Red

Jednu z postav ve hře Cyberpunk 2077 ztvárnil Keanu Reeves

Cyberpunk zažívá v posledních týdnech renesanci, kterou spolu s postupným odstraňováním chyb a přidáváním obsahu odstartoval také velice dobře hodnocený seriál na Netflixu. Anime Edgerunners pomohlo hře, kterou dlouhé měsíce po vydání sužovaly technické nedostatky i hlasy stěžující si na nenaplněná očekávání, k obrovskému nárůstu popularity.

Poprvé od své premiéry na přelomu let 2020 a 2021 přesáhla čísla kyberpunkové akce ve futuristickém Night City jen na Steamu 86 tisíc současně hrajících hackerů. Na stejné platformě se hra navíc dostala na vrchol žebříčku nejprodávanějších titulů. A při započtení hráčů, kteří ji hrají přes Epic, GOG nebo konzole, pak v uplynulých týdnech pravidelně lákala celkově přes milion zájemců denně.

Megalomanské plány pro rozšíření fantastického světa plného příšer a magie i příznivé zprávy pro fanoušky kybernetických implantátů CD Projekt doplnil také jednou personální změnou a originální herní novinkou. Adam Kiciński se už nebude dělit o pozici CEO se spoluzakladatelem společnosti Marcinem Iwińským, jenž po téměř třech dekádách tuto roli ke konci roku opouští, ačkoliv ve firmě zůstane aktivní.

Mnohem méně melancholická je nicméně poslední zveřejněná zpráva od polského studia. Pod názvem Hadar (ano, i to je hvězda) chystá zbrusu nový titul, respektive rovnou herní značku. První hra, která by jí měla položit základy, ještě nemá žádné konkrétní obrysy. Ale celý projekt má být původním nápadem z hlav polských designérů, nikoliv adaptací známých knih či stolní hry na hrdiny, jako tomu bylo v případě Zaklínače a Cyberpunku.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Ktož jsú boží bojovníci… Česká hra o husitech vyrazila na spanilou jízdu a už sklízí vysoké známky

Právě vychází 1428: Shadows over Silesia, akční adventura od jediného vývojáře spojující vrcholný středověk a temné fantasy.

Michal MančařMichal Mančař

shadows-over-silesia-1428

Foto: Kubi Games

Česká hra 1428: Shadows over Silesia je podle svého autora takovým středověkým Falloutem

0Zobrazit komentáře

Vítejte ve středověku, ve kterém vás kromě palcátů bude ohrožovat i černá magie. Právě do něj vás zavede nová česká hra 1428: Shadows over Silesia od jednočlenného studia Kubi Games. Příběhovou inspiraci si bere od autora Zaklínače i ze Hry o trůny, tu herní zase ze známých přemýšlivých, plíživých i akčnějších videoher z devadesátých let. A podle prvních recenzí se jí to daří.

Nad Slezskem se stahují mračna husitských válek. Ale také stíny věcí nadpřirozených. Nebezpečné, ale lákavé a ne úplně obvyklé spojení okusíte na vlastní kroužkovou košili v nové české hře 1428: Shadows over Silesia. Titul, který vábí nejen kombinací temného fantasy a středověkých reálií, ale i na propojení akce a hádanek, právě vyšel na Steamu, kde ho pořídíte za třicet euro, tedy zhruba 730 korun. A to i s českým dabingem.

1428: Shadows over Silesia je dílem Kubi Games, což je krycí název pro sólo vývojáře Petra Kubíčka, který na hře tři roky pracoval jen s občasným zapojením externích pomocníků. Jejímu vydání loni předcházela úspěšná kampaň na Hithitu, jež o sto tisíc korun překonala půlmilionový cíl. Mohla tak vzniknout videohra, která si podle slov svého tvůrce bere to nejlepší z oblíbených devadesátkových titulů.

„Vzhledem to možná trochu připomíná Diablo a Fallout, ale hratelností je 1428: Shadows over Silesia mnohem blíže k druhému zmíněnému. Významnou část hry tvoří hádanky a dialogy třeba ve stylu adventur Broken Sword. A může tam být podobnost se sérií Metal Gear nebo Commandos,“ zmínil pro CzechCrunch Kubíček. Jeho hra totiž staví na třech pilířích, které rostou z různorodého mixu zmíněných známých jmen.

Kromě řešení hlavolamů nebo snahy vymámit informace z méně i více přátelských postav Stíny nad Slezskem sázejí také na plížení potemnělými chodbami (výrazná stylizace působivému vizuálu světel a stínů na půvabu rozhodně neubírá), které samozřejmě doplňují souboje. Ale v duchu zasazení do skutečného tažení na Slezsko nečekejte kosení nepřátel po tuctech. Boje mají být náročné a smrtící, ne závod v usekání hlav každým kliknutím myši.

Proklamované kvality 1428: Shadows over Silesia přinejmenším podle prvních domácích recenzí prokazuje. Servery Hrej a Games.cz hře oba udělily sedmičku, Bonusweb šel ještě výš a titul ocenil 85 procenty. Nejčastější výtkou jsou některé nedostatky v technickém zpracování či krkolomnější ovládání, recenzenti se nicméně shodují na parádním příběhu, atmosféře a scénáři.

Úvodní verdikty jsou tak opatrně příznivým příslibem při plnění cíle, kterého by Petr Kubíček se svým dílem rád dosáhl. „Chtěl bych hlavně vydělat dost na další projekt a splnit si sen stát se herním vývojářem. Za úspěch budu považovat deset tisíc prodaných kusů,“ prozradil pro CzechCrunch jediný člen studia Kubi Games, který až do kampaně na Hithitu vše financoval z vlastní kapsy při současné práci programátora.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zmíněné historické zasazení hry Kubíček řádně okořenil také dávkou temného fantasy – a zřejmě velmi úspěšně. Však se nijak netajil inspirací trojicí husitských románů od Andrzeje Sapkowského, autora slavného Zaklínače. Ve své o něco méně známé tvorbě se polský spisovatel podíval na středověký konflikt optikou románu s fantasy nádechem, byť ani v knihách, ani v Kubíčkově hře na zástupy magických příšer a všemocných čarodějů nenarazíte.

Koneckonců obdobný přístup volil i další Kubíčkem přiznaný zdroj nápadů, seriálová adaptace Písně ledu a ohně od G. R. R. Martina, která navzdory fantastickému světu z větší části pletichami a zápletkami připomíná spíš historické dílo. „Celý nápad na Shadows over Silesia vznikl, když jsem dočetl husitskou trilogii od Sapkowského. A tou dobou se vysílala i Hra o trůny,“ zmínil pro CzechCrunch už dříve tvůrce hry.

shadows-over-silesia-1428-xzone

Foto: Xzone

Xzone.cz nabídne 1428: Shadows over Silesia ve sběratelské edici

Příběh 1428: Shadows over Silesia budete prozkoumávat v roli dvou hlavních hrdinů, hráči vystřídají role husitského hejtmana Hynka a johanitského rytíře Lothara. A i když se během svých cest setkají s nadpřirozenem a Kubíčkova hra nemá ambice být tak věrným zpracováním středověku jako třeba jiný český počin Kingdom Come: Deliverance, učitelé dějepisu by nad ní hůl lámat rozhodně nemuseli.

„Snažím se například držet tehdejšího prostředí a architektury. Kopírují reálné půdorysy měst a hradů, jak jen to jde. Znalci by měli reálná místa poznat,“ přiblížil míru autentičnosti během tvorby hry Kubíček. Ten při vývoji navíc myslel nejen na co nejpovedenější příběhový zážitek, ale třeba i na to, aby si ho mohlo vychutnat co nejvíce hráčů.

Shadows over Silesia tak jsou první českou – a jednou z velmi mála vůbec – videohrou, kterou si budou moci díky rozsáhlým možnostem přístupnosti, jako je předčítání textu nebo navigační sonar, zahrát i zrakově postižené osoby. S Kubíčkem na tomto aspektu hry spolupracoval nevidomý programátor Lukáš Hosnedl, který se o svých zkušenostech ze specifické a neobvyklé činnosti nejen při herním vývoji nedávno rozpovídal i pro CzechCrunch.

Husitská hra bude k dispozici i ve speciální fyzické edici od herního obchodu Xzone. Ta za 799 korun zájemcům nabídne exkluzivní obsah v podobě artbooku a mapy, ale i méně obvyklé bonusy jako pražský groš, nálepky nebo velice zábavný přídavek v podobě vystřihovánky pro nejhravější sběratele. A pokud snad nechcete unáhleným nákupem riskovat pocity táboritů po bitvě Lipan a raději byste se ujistili, že vás hra bude bavit, celou první kapitolu 1428: Shadows over Silesia si můžete vyzkoušet v demu.