Měla být hlavním lákadlem Masaryčky. Místo toho je střešní restaurace zavřená a firma dluží miliony

Na konci loňského roku otevřela na střeše Masaryčky restaurace Noel. Po pár týdnech je už ale zavřená, důvodem je insolvenční řízení.

Eliška NováEliška Nová

noel9

Foto: Noel/Vojtěch Veškrna

Restaurace a Cafe Noel

0Zobrazit komentáře

Když u Masarykova nádraží vyrostl projekt Zahy Hadid, výhledy na Prahu dostaly úplně jiný rozměr. Nové místo znamená rovněž novou, dosud nevídanou perspektivu. I proto si v budově s názvem Masaryčka pro sebe celou jednu střechu ponechal developer stavby – společnost Penta. Ta si zároveň uvědomila, že i druhá terasa může být skvělým lákadlem, a tak ji dala k dispozici restauraci. Otevřela před nedávnem, nyní už je zavřená.

Měl to být ten pomyslný zlatý hřeb. V Masaryčce najdete spoustu podniků, kdy každý má něco do sebe. Od toho střešního si ale Penta slibovala něco víc. Vyhledávaný cíl, předmět instagramových postů, místo, na které se bude stát fronta. Podobně to totiž zafungovalo naproti. Na hotelu Motel One, který stojí přes koleje a má za sebou stejného investora, se střecha stala žádaným místem pro různé večírky.

Podnik na střeše Masaryčky začala provozovat na konci loňského roku společnost S & N Barock Group, která tu otevřela v nejvyšším patře restauraci Noel, ve spodním pak menší bistro. Obojí je ale od začátku února, tedy jen po pár týdnech provozu, zavřené. Informaci pro CzechCrunch potvrdil mluvčí společnosti Penta Martin Lánský.

„Restaurace na terase i ta v přízemí je v současnosti z provozních důvodů uzavřená,“ uvedl Lánský s tím, že zatím není jasné, kdo bude místo provozovat dál. Důvody komentovat nechtěl, společnost, která je provozovatelem podniku, je každopádně v insolvenčním řízení. Její majitelé na zaslané dotazy nereagovali.

Podle insolvenčního rejstříku je důvodem pohledávka, kterou po majitelích restaurace požaduje obchodní společnost Remedis. Od té si S & N Barock Group měla půjčit peníze. Konkrétně jde o 63 milionů korun. „V průběhu roku 2024 dlužníkovi poskytla peněžité prostředky v celkové výši 63 000 000 korun za účelem financování vstupních stavebně-technických a pořizovacích nákladů souvisejících s projektem Noel Restaurant & Bar,“ uvádí insolvenční návrh. Podle něj si firma zapůjčila peníze na základě smluv uzavřených v období od dubna do října loňského roku. Peníze jsou podle návrhu po splatnosti už tři měsíce.

Nejde ale o jedinou společnost, která se přihlásila o finance. Dalších bezmála pět milionů prý dluží také firmě InterGast, a to na základě faktur o dodání zboží a služeb. Přihlásila se i Prague CBD, která měla s provozovatelem uzavřít nájemní smlouvu na prostor v Masaryčce. Celkem jde o více než tři miliony korun za nájemné za prosinec a leden. Posledním věřitelem je společnost PP Business Services, která dělala provozovatelům Noelu účetnictví. Za září a říjen jí dluží přes dvě stě tisíc korun. Dohromady jde tak o více než 71 milionů korun.

Městský soud 7. února vyhlásil na firmu insolvenční řízení a zároveň vyzval věřitele, aby u soudu podali svoje pohledávky. Zároveň firma údajně dluží mzdu svým zaměstnancům, kteří se ozvali na sociálních sítích.

Za bistrem i restaurací Noel stojí známí podnikatelé, kteří v Praze provozovali už několik míst. Jde o Švéda Tommyho Sjöö, který stál za restaurací Daniela’s by Barock. Provozoval ale také Kampa Park, Barock nebo Pravdu. Restauraci Noel otevřel Sjöö se svou dcerou Jessicou a jejím přítelem Andersonem Noëlem. Jediným majitelem podniku byl prostřednictvím S & N Barock Group Tommy Sjöö. Anderson Noël a Jessica Sjöö společně vlastní designové studio v New Yorku. V Praze chtěli vybudovat místo postavené na středomořské kuchyni, s tím měli mimo jiné pomáhat také zahraniční šéfkuchaři. Nyní jsou oba podniky prázdné.

Bývalí designéři Applu vyvinuli zařízení s cílem nahradit iPhone. Po roce s ostudou končí

Revoluční zařízení s umělou inteligencí, které neumělo nastavit budík, na trhu příliš dlouho nevydrželo. A ostatně se není moc čemu divit.

Filip HouskaFilip Houska

ai-pin-mvp-cc-1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Humane

AI Pin

0Zobrazit komentáře

Že jste nikdy neslyšeli o malém zázračném zařízení jménem AI Pin? Nevadí, stejně nebylo o co stát – alespoň dle recenzí od známých technologických osobností, které proklamovaného nástupce iPhonu nevybíravě sepsuli. Ostatně když hlásáte do světa své velké vize a pak doručíte sotva jejich zlomek, problém musí přijít. A teď přišel v té největší možné parádě. Nositelná technologie budoucnosti totiž po necelém roce na trhu končí.

Papírově šlo o líbivou představu. Prostě si připnete malý čtvereček s kamerkou třeba na tričko a pak mu dáváte povely hlasem. Když byste chtěli zavolat mámě, řeknete to nahlas. Když byste si chtěli poznamenat myšlenku, vyřknete ji a AI Pin ji uloží. Nebo by vás zajímalo, kolik je hodin? Tím, že magnetický gadget z hliníku nemá displej, nezjistíte to na něm. Chytrý asistent uvnitř zařízení by vám ale to řekl. Případně ukázal na dlani.

Potíž ale přichází v momentě, kdy za údajně revoluční doplněk od dvojice někdejších designérů Applu zaplatíte přes šestnáct tisíc korun a do toho si hradíte měsíční předplatné za několik stovek, protože bez něj by byl AI Pin nepoužitelný, abyste zjistili, že nefunguje tak, jak bylo slíbeno. Sám se o tom přesvědčil Marques Brownlee, známý technologický youtuber, který zařízení přirovnal k tomu „nejhoršímu, co kdy testoval“.

ai-pin

Foto: Humane

AI Pin váží lehce přes 50 gramů a nezatíží žádné oblečení

I když bylo napříč technologickou scénou chválené jeho designové provedení, které působilo minimalisticky a stylově, jen vzhled k úspěchu nestačí. Zařízení totiž drtivou většinou věcí nezvládalo tak jako jeho konkurence, v tomto případě hlavně chytré telefony, které sice nemusí být dnes už tak cool, ale s požadavky uživatelů si v kontextu „nositelného zařízení“ poradí zatím nejlépe.

Na druhou stranu měl AI Pin vlastní operační systém, který mohl být pravidelně vylepšován – a jeho aktualizace by dělaly ze zařízení čím dál lepší produkt. Teď se ale zdá, se i zakladatelé amerického startupu Humane, který malou vychytávku navrhl, se přepočítali. A to tak moc, že jeho další vývoj rovnou vzdali.

ai-pin_marques-brownlee

Přečtěte si takéPager poháněný AI? Nejhorší věc, kterou jsem testoval, řekl youtuberChytrý pager od bývalých designérů z Applu? Nejhorší produkt, který jsem testoval, řekl youtuber

Humane totiž oznámil, že ho za 116 milionů dolarů (2,8 miliardy korun) kupuje počítačový gigant HP, který přebírá jeho technologie, software, know-how a obecně veškeré duševní vlastnictví včetně tří stovek patentů. A jak uvádí HP v oficiálním vyjádření, hlavní přidanou hodnotou celého obchodu mají být zkušenosti startupu s vývojem umělé inteligence. Spolu s tím pod křídla nového majitele putuje i většina zaměstnanců.

„Jeho platforma Cosmos, postavená na umělé inteligenci, nám pomůže vytvořit inteligentní ekosystém napříč všemi zařízeními HP: od počítačů s umělou inteligencí až po chytré tiskárny a propojené konferenční místnosti. To našim zákazníkům odemkne nové úrovně funkcí,“ komentuje Tuan Tran, prezident technologií a inovací v HP. Něco ale do velké transakce zahrnuto není. A není příliš složité uhodnout co…

ai-pin-cc-x

Foto: Humane

Díky čočce umí AI Pin promítat obsah… třeba na dlaň

Chybí AI Pin, který jednoduše končí, po necelém roce, co byl loni v dubnu představen. V provozu bude do 28. února, pak se odpojí ze serverů a stane se prakticky nepoužitelným kusem hardwaru. Humane zároveň vyzývá uživatele, aby si včas stáhli fotky, videa a další obsah, který mají v zařízení uložený z cloudu. Pokud tak neučiní do posledního dne tohoto měsíce, zřejmě o něj natrvalo přijdou.

Zajímavá v kontextu rychlého konce je i spekulace, že zakladatelé měli hledat nového majitele krátce poté, co AI Pin představili. A očekávali, že jim za to zaplatí až miliardu dolarů. Měli si být totiž vědomi zásadních nedokonalostí, které jejich zařízení má. Například příliš dlouhou čekací dobu na odpověď po položení dotazu, uživatelsky neatraktivní rozhraní nebo přehřívání během používání, což při připnutí na tělo není nic příjemného.

Jestli ale AI Pin něco alespoň trochu pozitivního a zajímavého ukázal, bylo to využití kamery. Zařízení totiž v sobě skrývá malou čočku, která dokáže mapovat, kde se člověk nachází, a podle toho odpovídat na to, jestli třeba stojí za to navštívit restauraci, okolo které se zrovna pohybuje. Vycházelo z dostupných recenzí na internetu. I v tomto případě ale recenzenti v úvodních testech naráželi na to, že analýza příliš dlouho trvá, často i desítky vteřin.

Ať je to jak chce, takto rychlý pád zřejmě nečekali ani prominentní investoři, kteří Humane v začátcích podpořili. Například Sam Altman z OpenAI nebo Marc Benioff ze Salesforcu se podíleli na investici ve výši 230 milionů dolarů (5,5 miliardy korun). Jednoduše proto, že věřili, že nový formát nositelného zařízení má alespoň nějakou budoucnost. Teď je ale jasno. Prozatím.